Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Van welke leeftijd dagje Amsterdam

Vanaf welke leeftijd zonder jullie je dochter alleen met een vriendin (van dezelfde leeftijd) met de trein naar Amsterdam laten gaan om te shoppen. Vertrek is vanuit de regio Utrecht.

Peiling

Vanaf welke leeftijd dagje Amsterdam met de trein?
114 stemmen
10%
9%
28%
25%
24%
3%
2%

MissBobby schreef op 17-09-2025 om 18:30:

wellicht zijn er redenen waarom mijn 15-jarige nog niet alleen met het OV is gegaan.

Kan zijn, maar als ik die niet weet kan ik daar moeilijk in mijn reactie rekening mee houden. Dan was het wellicht handig om die in de betreffende post ook te noemen. 

hahaha, als je vijftien bent dan is Amsterdam natuurlijk veel interessanter dan Utrecht of jemig, Zwolle!
Je zou ik weet niet wie kunnen tegenkomen aan bn-ers of nog beter, door alle toeristen hoor je honderd talen, in winkels spreken ze je aan in het Engels...ja!

Ginevra schreef op 17-09-2025 om 19:01:

[..]

Kan zijn, maar als ik die niet weet kan ik daar moeilijk in mijn reactie rekening mee houden. Dan was het wellicht handig om die in de betreffende post ook te noemen.

Liever niet, hou die plekken alsjeblieft geheim. Laat die toeristen en Nederlandse boeren- en buitenlui daar alsjeblieft weg blijven en laat ons tenminste op sommige plekken nog het gevoel hebben dat de stad van ons is en niet van toeristen. 

Annaniem2023 schreef op 18-09-2025 om 00:04:

[..]

Liever niet, hou die plekken alsjeblieft geheim. Laat die toeristen en Nederlandse boeren- en buitenlui daar alsjeblieft weg blijven en laat ons tenminste op sommige plekken nog het gevoel hebben dat de stad van ons is en niet van toeristen.

Dat ging niet over plekken, maar over redenen waarom een 15jarige niet zelfstandig met het ov kan

MissBobby schreef op 17-09-2025 om 18:30:

wellicht zijn er redenen waarom mijn 15-jarige nog niet alleen met het OV is gegaan.

Klopt maar die redenen hebben niets te maken met de vraagstelling van de topicstarter. Ik denk dat mijn verstandelijk beperkte buurjongen van rond de 35 ook niet zelfstandig met de trein naar Amsterdam kan, maar al was hij mijn zoon geweest en 15 jaar dan had ik hier niet gewoon blanco gereageerd met dat hij niet zo mogen want dat heeft niets met de vraagstelling te maken.

mijn reactie kwam erop neer dat je mijns inziens moet kijken wat je kind aankan. En mijn jongste is om gezondheidsredenen nog niet in staat om zelfstandig met het OV te gaan. 

MissBobby schreef op 18-09-2025 om 19:24:

mijn reactie kwam erop neer dat je mijns inziens moet kijken wat je kind aankan. En mijn jongste is om gezondheidsredenen nog niet in staat om zelfstandig met het OV te gaan.

Dat is zeker waar. Maar bij een topic met een vraag over een meisje van 15 ga ik uit van een gezond kind met een normale ontwikkeling en baseer ik daar mijn antwoord op.

Ik ga er ook vanuit dat als er dingen spelen als een ziekte, beperking of ontwikkelingsstoornis dat de topic starter dat er even bij vermeld. 

MamaE schreef op 17-09-2025 om 15:30:

[..]

Niet overal. Wij wonen bijvoorbeeld op het platteland waar het OV nogal belabberd is. Stel je moet naar een dorp zo'n 10-15 km verderop, dan moet je eerst met de bus naar de stad en dan met een andere bus. En sommige bussen rijden twee keer per uur, andere één keer per uur. Met een beetje pech qua overstaptijd ben je dan zo 1,5 uur onderweg. Kun je nog beter fietsen. Als kinderen voor school ergens heen moeten, gaan ze of op de fiets, of ouders brengen ze. Veel volwassenen reizen zelf ook nooit met het OV. Ook oudere mensen niet. Die vragen een eventuele partner, kind, kleinkind, buurvrouw om te rijden of bellen zo´n ouderentaxi om te rijden. Mensen zijn het zo gewend om alles met de auto te doen, dat bijna niemand bedenkt dat ze ook met de bus kunnen gaan.

En als ouders het zelf niet doen, dat allemaal ´niet snappen´, dan leren ze het hun kinderen ook niet.
Als ze bij mijn man op school op excursie gaan, gaan ze met een bus. Gaan ze met een klein groepje, bijvoorbeeld met een keuzevak als tekenen of muziek in de bovenbouw, dan gaan ze met de trein, maar dan reizen ze wel als groep samen en verzamelen ze op het dichtstbijzijnde station vanaf school.

Wat een onzin. Ik woon ook op platteland en ging met mijn kinderen al heel jong in allerlei openbaar vervoer.

En je opmerking  " veel volwassenen reizen niet met ov ' snap ik ook niet.

Zit je weleens in de spits in de trein?

Miepjecody schreef op 19-09-2025 om 00:15:

[..]

Wat een onzin. Ik woon ook op platteland en ging met mijn kinderen al heel jong in allerlei openbaar vervoer.

En je opmerking " veel volwassenen reizen niet met ov ' snap ik ook niet.

Zit je weleens in de spits in de trein?

Ik kom ook uit zo'n regio en daar heb je al vrij snel na je 18e een rijbewijs en met een baan ga je met de auto naar je werk. En in alle andere gevallen probeerde je eerst een auto te lenen voor ov een optie werd.

Maar uitstapjes voor school of zelfstandig naar een stad deden we wel met ov.

Werden we als we geluk hadden naar het station gebracht (15, 20 of met de bus het best bereikbaar 40km verderop)

Of eerst 4km fietsen naar een bushalte waar de bus elk uur kwam ipv die in ons dorp waar hij 6x per dag kwam.

Er zijn er genoeg die roepen dat er geen ov is. Mijn zus woont ook in zo'n gebied "waar bijna geen ov is". Tot mijn zoon van de zomer (in de zomer dienstregeling), eens naar zijn tante wilde. Hij heeft even gepuzzeld met de ov apps en zag dat hij in 1,5 uur bij mijn zus kon zijn, met de auto is het 5 kwartier. En inderdaad in 1,5 uur was hij vanuit de Randstad zo bij zijn tante. 

Decembermamma schreef op 19-09-2025 om 07:58:

Er zijn er genoeg die roepen dat er geen ov is. Mijn zus woont ook in zo'n gebied "waar bijna geen ov is". Tot mijn zoon van de zomer (in de zomer dienstregeling), eens naar zijn tante wilde. Hij heeft even gepuzzeld met de ov apps en zag dat hij in 1,5 uur bij mijn zus kon zijn, met de auto is het 5 kwartier. En inderdaad in 1,5 uur was hij vanuit de Randstad zo bij zijn tante.

Dan is het begin goed, ik doe er 2,5 tot 3 uur over wat ik met de auto in 1,5 uur doe om bij mijn ouders te komen.

Wel midden op de dag want de laatste bus komt om half 6 aan. Na het eten vertrekken kan niet, de laatste bus vertrekt om kwart voor 6.

In het weekend loopt het op tot 4,5 uur en goed mikken want dan zijn er 4 bussen per dag, de laatste vertrekt om 4 uur van het treinstation. 

Decembermamma schreef op 19-09-2025 om 07:58:

Ja als hij de meest gunstige verbinding weet op te zoeken dan kan het best snel gaan om er te komen. Dat wil niet zeggen dat je daar dan op ieder moment van de dag snel kan komen of snel weg kan.

Wij hebben hier best prima ov maar naar het station moet je fietsen.  De bus komt aan als de treinen respectievelijk 2 en 4 minuten geleden zijn vertrokken. En als je thuis komt met de trein zie je de bus bij de spoorwegovergang rijden als de trein net begint te remmen. Buiten de spits slingert die bus niet door het hele dorp maar stopt alleen op de halte centrum. 

Met de bus naar het station duurt dus altijd een uur minstens.  

Dan hebben we het over de Randstad! Mijn dochter was pas op zoek hoe ze bij een bepaald bedrijf zou kunnen komen voor een excursie met de studievereniging. Nou gewoon niet.  Alleen in de spits reden er bussen van en naar het station daar. Als je eerst vanuit de Randstad naar Groningen moet dan is de spits al voorbij. 

De mensen die je hier bij de bushalte ziet, zijn bijna zonder uitzondering studenten. Af en toe een oudere. Mensen die geen rijbewijs hebben, zijn vaak ofwel oud ofwel ze mogen het om een medische reden niet halen. Die zoeken dan, als ze wel kunnen werken, een baan op fietsafstand. 

Een supermarkt hebben wij hier in het dorp niet. De meeste mensen doen dat met de auto of laten het bezorgen. 

De zus van mijn vader woont in de randstad, maar als die komt, dan wordt ze altijd opgehaald bij het station en weer teruggebracht. 

Dus ja, die gebieden met slecht OV bestaan zeker wel. Soms is het geen keuze, bijvoorbeeld als een 12-jarige naar oma wil in zijn eentje. Wel goed voor de zelfstandigheid!

Overigens is het OV in een grote stad ook niet altijd optimaal. Mijn zus woont in een nieuwbouwwijk aan de rand van een grote stad. Daar zijn geen bushaltes. De dichtstbijzijnde bushalte is 4 km verderop. Dat is ongeveer net zo ver als het station.
Mocht mijn dochter daar een keer zelfstandig heen willen, dan hoop ik wel dat ze haar ophalen op het station en haar niet een uur laten lopen naar hun huis. 

als je veel met het OV reist heb je routine en dan weet je handigheidjes zoals “als ik mijn overstap in A niet haal dan rijd ik door naar B en pak daar de bus” en zo. Die routine en zekerheid raak je weer kwijt als je niet meer met het ov gaat. Ik zie verstokte automobilisten ook hevig onzeker en onhandig worden als ze eens met de trein moeten. 
OV is inderdaad niet overal een realistische optie, maar er kan vaak best veel als je de mogelijkheden kent (zoals bv een ov-fiets voor het laatste stukje). 
En tantes die je niet even van het station willen halen, daar wil je niet eens logeren

Bij ons station staat in de spits altijd een haal- en brengfile. Hoewel er een bus rijdt lezen veel mensen toch om te brengen en te halen. De periode dat mijn dochter op krukken liep vond ik bijna een half uur wachten op de bus niet nodig en niet handig.  Dan was ze al in ons dorp als wij aan tafel gingen maar zou ze pas over 3 kwartier thuis zijn en moest dan later eten.  Even halen was dan makkelijker. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.