Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
MM.

MM.

03-12-2010 om 09:57

Verse puberdochter brengt me tot razernij


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mama en de rest

Mama, wij zijn inderdaad in de eerste instantie ook afgekomen op het Tools4you. On s werd dus wel verteld dat het voor VWO niet helemaal kan. In de eerste instantie wat teleurstelling hier maar toch gekozen vanwege de mogelijkheid tot het technasium. Zoon is 4x om half 4 vrij en 1x 13:45

Zoon vindt het erg fijn om het maaktwerk op school te kunnen maken. Werkstukken en boekverslagen maakt hij thuis maar kan ook op school indien dat wenselijk is.
En ja, verkooppraatjes zijn altijd mooier dan de praktijk toch zijn we erg tevreden. Hoewel wij dus wel goed zijn voorgelicht. Wat ik wel weet is dat de aansluiting bij het VWO 4 op de hoofdvestiging of de andere middelbare school in V niet vlekkeloos was. De werkwijze is dus aangepast. Zo zijn de overgangsvormen aangescherpt etc. Alles om een beter resultaat te behalen als school. Wellicht heeft het daar iets mee te maken?

Tirza,
Ja het zal straks vast veel drukker worden maar dan nog moet hij het zelf doen. Hij heeft alle steun van mij maar ik ga niet zijn werkstukken maken. Principe dingetje Ik wil hem overal mee bijstaan maar hij moet het zelf doen! Lukt het niet dan is het voor mij een signaal dat hij wellicht op de verkeerde opleiding zit.

Onys

Mijn zoon heeft de boeken nu ook thuis maar dat is op zijn school niet gebruikelijk. Daar liggen de boeken in het kluisje en nemen ze dat wat nodig is mee naar huis.

Onze zoon is en veel ziek en voor hem is het te onoverzichtelijk. Nu kijkt hij welke boeken hij nodig heeft voor school en neemt ze mee.

Marjoleine64

Marjoleine64

11-12-2010 om 13:30

Nou tirza...

Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar wil wel even reageren. Om te beginnen op jouw uitspraak dat een boekverslag in de onderbouw in 15 minuten klaar zou zijn. Onze oudste zit nu in de brugklas (technasium havo/VWO), maar is echt wel minstens een uur bezig met een boekverslag, als het al geen 2 uur is. Hij moet voor dat verslag 4 vragen over het boek beantwoorden met minimaal 10 regels tekst, en een tekening maken. Hij is nu bezig met zijn 2e boekverslag van dit schooljaar (ze moeten er 3 of 4). En dan moeten ze ook nog van 1 van die verslagen een presentatie maken en doen in de klas, hij was vrijwillig de eerste. Ook voor andere vakken moeten ze werkstukken maken - biologie al 2 gehad, en natuurlijk O&O (onderzoeken en ontwerpen).
Nikus, mama en anderen: Ik weet niet wat 'normaal' is bij onze school, maar onze zoon heeft de meeste boeken op school in zijn kluisje liggen en neemt alleen mee naar huis wat hij nodig heeft voor huiswerk. Dat gaat wel eens mis... We hoeven hem gelukkig niet veel achter de broek te zitten, maar een uur is hij zo dagelijks bezig met zijn huiswerk. Gemiddeld dan, er zijn dagen dat hij er echt geen tijd voor heeft. Maandag tot half 5 school, als het meezit om half zes thuis, even ontspannen, eten, muziekles en judotraining. En dan bekaf zijn bed in. Komt toevallig zo uit... Gelukkig krijgt hij op maandag hooguit voor 1 vak huiswerk voor dinsdag. Dinsdag tot half 4 school, en de andere dagen tot 2 uur. Totaal 23 lesuren van 70 minuten. Iedere dag om half 9 beginnen, en dus om ca. kwart over 7 de deur uit (fiets of bus).
We helpen hem wel met dingen als overhoren, zoeken naar informatie, plannen van zijn huiswerk, maar we zullen zeker geen werkstukken voor hem gaan maken. Evt wel nakijken, maar dat vind ik dan weer net iets anders.

Groeten, Marjoleine

Mama

Mama

11-12-2010 om 17:04

Boeken

alle boeken zijn hier thuis. Altijd. Nooit iets op school, volgens mijn dochter heeft niemand dat.
Hier begint de school om 8 uur. Ze hebben uren van 50 minuten. Om 13.20 hebben ze 6 uren met 20 minuten pauze gehad.
Mijn dochter heeft 4 keer tot 13.20 les, en 1 keer tot 16 uur. ZO heeft ze 33 lesuren en is toch vaak erg vroeg thuis. Heerlijk. 3 kwartier fietsen, dus 4 maal in de week om 14 uur thuis! Heb je alle tijd voor huiswerk. Dat doet ze ook vele malen liever thuis dan op school.

Tihama

Tihama

11-12-2010 om 19:12

Ha, verslagen en presentaties en werkstukken

Toevallig had ik er een tijdje geleden een draadje over omdat ik het zo krankjorum veel vond. Een spreekbeurt van 5 minuten in het frans op het einde van de brugklas....

Nu in de 2e is het niet minder geworden. Hij moet dit jaar 6 boeken lezen voor Nederlands en elk verslag moet minimaal 600 woorden tellen. Voor Nask en Bio zijn er in totaal 12 verslagen te maken en die moeten meteen volgens de wetenschappelijke vorm. Daarnaast hebben docenten nog talloze creatieve vondsten: Voor Bio moest hij laatst een patientenfolder makenover een zelf-te-kiezen hartafwijking.....

Zoon klaagde vorig jaar over de strengheid waarmee de docenten de verslagen nakeken, dus ik heb hem uitgelegd dat dit de manier is waarop je de rest van je leven verslagen zult maken en dat je dat maar beter snel kunt leren.
Zoon heeft nu in zijn PC formats gemaakt voor de verslagen gemaakt, zodat hij niet meer vergeet dat de hypothese en de bronvermeldingen er gewoon standaard bijhoren. Ik was wel verbaasd om te zien dat ze dit al vanaf de brugklas erin ramden, maar ik vind het wel goed. Je kunt dit maar beter goed leren.

Tihama

Nikus, "signaal verkeerde opleiding"

Als het jou zoon niet lukt om op eigen kracht een goed werkstuk af te leveren dan vind je dat een signaal dat de opleiding te hoog voor hem is gegrepen?
Meen je dat echt?
Mijn zoon moet nog beginnen aan het VO. Maar ik weet nu al dat ik gerust voor hem een boekverslag of werkstuk in elkaar zou flansen. Zolang hij voldoendes haalt voor Wiskunde, Nederlands, Engels en de rest van de hele rattaplan, een redelijke inzet heeft, en keurig doet waar hij wel goed in is, wil ik hem best helpen.
Als blijkt dat hij moeite heeft met b.v. Wiskunde en ik regel huiswerkbegeleiding, vind je dan ook dat het niveau te hoog gegrepen is?
Mijn zoon krijgt dit schooljaar een schooladvies dat bij hem past. Als straks blijkt in het brugjaar dat een werkstuk maken niet zijn sterkste kant is moet ik dan zeggen: "Tja, dan is dit niveau te hoog voor jou".
Echt niet, we gaan er lekker samen voor zitten hoor. Beetje zonde zolang de "echte vakken" voldoendes zijn om dan af te stromen.

Biene M.

Biene M.

12-12-2010 om 08:41

Tja, ik heb een zelfwerkzame puber, dus misschien heb ik geen recht van spreken, maar ik vind het ook wel erg ver gaan om werkstukken etc. voor je kind te maken. Dat is namelijk ook een vaardigheid die je kind gewoon moet leren. Bij de meeste studies moet je al vanaf het eerste trimester geregeld papers inleveren en volgens mij ligt daar ook steeds meer nadruk op. Het is toch wel handig als je kind dan zelf zoiets kan aanpakken? Ontneem je je kind niet de kans om dat te leren als je dat voor hem doet? Ik neem tenminste aan dat moeders niet tot aan de bul doorgaat met het schrijven van papers en scripties...

Mijn dochter zit nu in de 4e en de werkstukken etc. moeten inderdaad aan steeds meer eisen voldoen. Ik heb de indruk dat ze juist doordat ze ze steeds zelf heeft gemaakt meegroeit in de hogere eisen waardoor het niet merkbaar moeilijker voor haar wordt.

reina

reina

12-12-2010 om 10:14

Eens met biene

Werkstukken maken is een vaardigheid die in het huidige onderwijs goed beheerst moet worden, ook in het MBO en het HBO wordt op die vaardigheid constant een appel gedaan. Je kunt het daar mee eens zijn of niet, het is een feit waar je mee zit. En door het je kind zelf te laten doen (waarbij je best wat kunt helpen uiteraard) leert het langzaamaan een werkstuk/scriptie af te leveren wat aan alle eisen voldoet. Ik ken mensen die de studie goed doorliepen, maar nu stuk dreigen te lopen op de eindscriptie, die maar niet goedgekeurd wordt ....

Wil

Ja, als mijn zoon niet in staat is om werkstukken (ook voor de echte vakken) te maken op het niveau dat gevraagd wordt dan zit hij niet goed. Een kind doet een opleiding die bij zijn/haar niveau past en dat geld dan voor alle facetten. Ik zeg niet dat ik hem niet op weg help bij vragen maar ik ga niet zijn werkstuk maken en ook zeer beslist zijn huiswerk niet doen.

Eens met biene en reina

Je zal maar in werksituaties verslagen moeten schrijven. Dan moet je het allemaal nog leren. Immers als je mammie ze heeft gemaakt vroeger toen jij student was heeft ze je de mogelijkheid ontnomen om het zelf te leren.

Marjolein

Vindt jouw puber O&O ook zo leuk? Bij ons zijn ze bezig met een blikvanger. Zoon vindt het geweldig maar klaagt steen en been over een jongen in hun groepje niets doet. Mooi om te volgen hoe ze daar mee om gaan en op zoek zijn naar een oplossing.

Zoon doet ongeveer net zolang over een werkstuk/boekverslag als jouw koter. Dat zal in de toekomst veranderen maar door het nu zelf te doen groeien ze mee met de eisen.

Hahaha

Mijn zoon vroeg net, wat ben je toch aan het typen. Ik vertelde over de discussie hier. Zijn reactie: ja doeii, als ik jou mijn werkstukken zou laat maken heb ik zeker maar een 8 en nu heb ik mooi een 10. Ik maak ze zelf wel.

Tihama

Tihama

12-12-2010 om 12:28

Werkstukken maken

Ik vind het een groot verschil of je werkstukken voor je kind maakt of dat je je kind leert waar je op moet letten bij het maken van een werkstuk. Het verschil tussen iemand dagelijks een vis geven of leren vissen.

Zoon maakte hier zijn eerste werkstukken in groep 4. Hij had geen idee waar te beginnen. Informatie verzamelen en lezen ging prima, maar hoe structureer je? Hoe besluit je waar je wat gaat zetten? Hoe bedenk je wat je lezer al wel weet en wat nog niet? Hoe bouw je je verhaal op? Wat wil je uiteindelijk bereiken? Zoon vond het ook onzin, tot ik vertelde dat ik op mijn werk ook werkstukken moest maken. Dat vond hij pas echt vreemd: je weet het toch al? Dus ik zei: Ja, IK wel, maar ik kan moeilijk een kabeltje spannen tussen mijn hersenen en die van mijn baas, en alles even overpompen. Hij vond dat een erg grappige gedachte. Ik heb toen uitgelegd dat ik heel veel kennis verzamel en daarna een verslag maak waarmee ik anderen precies die stukken uitleg die voor hun werk van belang zijn. Dat zorgt ervoor dat niet iedereen net zo veel hoeft te gaan lezen.
Dat was voor hem het moment dat het muntje viel. Opeens hadden werkstukken een concreet doel.

Ik heb zoon toen geholpen om te mindmappen, hoofdzaken en bijzaken te scheiden etc. Het eerste werkstuk heb ik ook nog voor hem getypt (groep 4, dus hij was 7). Hij moest op de basisschool 2 werkstukken per jaar maken.
Hier op de basisschool moesten ze overigens elke keer handgeschreven stukken laten aftekenen: ik vermoed controle op ouderinput

Ik heb hem geleerd welke formats je kunt gebruiken voor een werkstuk. Ik heb hem geleerd hoe hij moet googlen (welke woorden kies je om te zoeken en hoe je aan de hand van het stukje tekst de zinvolheid van een link bepaalt) en hoe je de betrouwbaarheid van een website controleert. Ik heb hem wegwijs gemaakt in de encyclopedie die hier in de kast staat. Dat is mijn begeleiding bij werkstukken.

Ik vind het overigens een tekortkoming van scholen dat er niet meer aandacht gegeven wordt aan het gebruik van het net. Informatie zoeken en screenen is namelijk elementair.

Tihama

Maylise

Maylise

12-12-2010 om 13:34

Ook uitleggen

Natuurlijk moet je een kind ook helpen op de manier waarop Tihama zegt. Dat is inderdaad veel meer pedagogisch verantwoord. Met mijn dochter die nu op de middelbare school zit doe ik dat ook zo.
Dat is ook belangrijk om te leren. Zeker het plagiaat stukje want heel veel studenten struikelen daar onbewust toch over. Niet omdat ze expres dingen overschrijven maar wel omdat ze niet weten hoe ze goed referenties aan moeten brengen. Dat is echt belangrijk want op dat gebied zijn hogere onderwijsinstellingen gewoon heel streng.
Bronnen onderscheiden is ook belangrijk. Op de middelbare school wordt te veel van internet als bron gebruik gemaakt. Ik probeer mijn kinderen bij te brengen om juist vooral artikelen en boeken te gebruiken. Die artikelen kan je soms wel vinden op internet maar dan is dat artikel de bron. Ik vind het heel belangrijk dat ze dan leren want wederom dat is ook weer iets voor later.
Verder structuur dingen als voetnoten, bibliografie en een nette indeling die ergens naar toe werkt.
Met mijn dochter heb ik laats op die manier een opstel/werkstuk gemaakt. Zij is heel onzeker dus ze vindt hulp heel fijn.
Ik merkte dat ze vooral met de indeling moeite had. Dan is het handig haar een bepaald stramien aan te leren. Bijvoorbeeld de introductie. Begin met een pakkend citaat om de lezer te boeien. Vervolgens introduceer je het onderwerp. Daarna praat je over de methodologie, de indeling en je sluit de introductie af met de belangrijkste conclusies. Het is geen fictie werk. Je hoeft niet de spanning op te bouwen tot de conclusie.

Voor de conclusie hetzelfde. Je herhaalt je onderzoeksvraag, de belangrijkste punten uit je andere stukken, je komt terug op de conclusie uit de introductie en bespreekt die uitgebreid met referentie naar je vorige stukken. Vervolgens kan je kort de toekomst bespreken of eventuele vragen die hier weer uit voortgekomen zijn en dan sluit je met een pakkende zin af.

Natuurlijk is dit niet de enige methode maar het is fijn voor haar om dat leren want ze kan deze methode elke keer opnieuw toepassen. Ik schrijf elke stap op papier en dan weet ze precies wat ze moet doen. Kan ze volgende keer gewoon het papier erbij nemen en al die stappen weer volgen.

Maylise

Huh?

Bronnen onderscheiden is ook belangrijk. Op de middelbare school wordt te veel van internet als bron gebruik gemaakt. Ik probeer mijn kinderen bij te brengen om juist vooral artikelen en boeken te gebruiken. Die artikelen kan je soms wel vinden op internet maar dan is dat artikel de bron. Ik vind het heel belangrijk dat ze dan leren want wederom dat is ook weer iets voor later***

Dat heeft mijn zoon op de basisschool al geleerd.

Biene M.

Biene M.

12-12-2010 om 15:29

Bronnen onderscheiden

Dat is iets waar de leraren van mijn dochter zelf ook nog behoorlijk kunnen bijleren, zowel die van de basisschool destijds als nu de lerares maatschappijwetenschappen, die gedachtenloos nablaat wat er in een wetenschappelijke publicatie staat zonder kritisch te zijn op de onderzoeksmethoden.

Maylise

Maylise

12-12-2010 om 17:00

Nikus

Op de vorige basisschool van mijn kinderen is ze dat soort dingen absoluut niet aangeleerd. Werkstukken waren daar absoluut geen grootse project maar gewoon wat knippen, plakken en stukjes tekst schrijven. Prima hoor verder maar ze hebben nooit enige methode aangeleerd gekregen en cijfers kregen ze sowieso niet voor werkstukken. Het was echt een beetje aanrommelen. Er was geen vaste methode en ze hebben niks geleerd over structuur aanbrengen of iets dergelijks. Dat is dus echt iets wat ze op de middelbare school moeten leren.

Op de huidige basisschool van mijn zoon worden nooit werkstukken gemaakt voor zover ik heb begrepen maar dat is een ander land dus ander systeem en telt niet verder.

Maylisse

Dan heeft mijn zoon geluk gehad. Daar hebben ze in groep 7 en 8 echt aandacht aan besteed. Zoon beheerst het goed! Het is jammer als een bs er geen aandacht aan schenkt want het is zo nodig!

Ook weinig begeleiding hier, nikus

Ik vind hier de begeleiding op de basisschool wat betreft werkstukken ook minimaal.Als ik de postings van Nikus lees, dat is niet te vergelijken met onze basisschool. Eerlijk gezegd dacht ik dat dit "normaal" was.
Kind kiest onderwerp en krijgt op school best veel uren de tijd om een werkstuk "op te starten". Zoon komt na enkele weken thuis met een schriftje met amper 20 regels op papier. Ik heb dus niet het idee dat er door de leerkracht op gelet wordt "waar hij mee bezig is". Zoon zegt ook dat hij blij is als de boel mee naar huis mag en ik hem ga helpen. Ik loods hem door een stappenplan en probeer samen met hem veel informatie in te korten tot het belangrijkste.
Ik begrijp dat er op het VO nog vele werkstukken voorbij komen. Zoon is behoorlijk zelfstandig wat zijn schoolwerk betreft maar bij werkstukken laat dit nog veel te wensen over.
Een leermoment, dankzij de postings en verschillende meningen.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-12-2010 om 22:33

Nikus (ot)

Ja mijn zoon vind O&O inderdaad geweldig. Hij moppert wel over de vreselijk lange maandag, maar de helft van die dag (3x70 min) is O&O. Afgelopen week zijn ze een hele dag naar technopolis geweest als start van hun 2e project. Het eerste project was het ontwerpen van een nieuwe vleugel voor de school, waar de technische vakken in moeten komen. Ontwerp, plus tekeningen, plus maquette. Inclusief een workshop maquettebouw. Ik heb hem nog niet horen klagen over klasgenoten die niets deden, zijn groepje werkte uitstekend samen.
Naast O&O hebben ze ook 'Design en Multimedia', wat de moderne variant is van de vakken muziek en tekenen. Filmpjes en muziek monteren enzo, en foto's van jezelf fotoshoppen. Ook superleuk.
Marjoleine

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2010 om 16:19

Marjoleine64

Ik heb verbaal begaafde kinderen Die knallen een boekpresentatie zó in elkaar. No problem. Dat verschilt ongetwijfeld per kind. O&O: dáár krijg je ze nou weer niet warm voor

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2010 om 16:25

Leren verslagen maken

Natuurlijk moeten ze leren om verslagen te maken. En dat dóen ze ook. Het is niet zo, dat ik altijd voor alles alle verslagen in elkaar draai. Maar soms is het ook gewoon een keer genoeg. Als je 7 verslagen hebt ingeleverd voor biologie, dan wéét je het zo langzamerhand wel een keer. Dan leer je van dat 8e verslag nou echt niet zo opwindend veel meer, dan is het gewoon een herhaling van zetten en maar wéér meer van hetzelfde - iets waar mijn kinderen in het onderwijs aan ten onder gaan.
Mijn kinderen leren erg makkelijk en daarin zit een groot gevaar: zij besteden hun energie niet aan school. Moesten ze dat maar, maar dat is gewoon niet zo. Dochter (inmiddels van school af) sport op hoog niveau en dat deed ze altijd gewoon naast haar schoolwerk. 15-20 uur per week. En ja, dan kom je dus soms in de knel. Trainingen/wedstrijden gaan door/voor - en dan roepen jullie ongetwijfeld dat school het allerbelangrijkste is in het leven van een puber, maar dat is voor heel veel pubers toch echt niet zo. Een wedstrijd kan een kwalificatie of kampioenschap betekenen en skippen betekent een jaar training weggooien. Een werkstuk kost je hooguit een onvoldoende.
Prioriteiten afwegen is ook iets wat ze moeten leren.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2010 om 18:42

Tirza

En nu roepen jullie ongetwijfeld dat school het allerbelangrijkste is in het leven van een puber....
eh nou nee, dat is zijn gitaar..
Ouders vinden school belangrijk.

Verslagen en taalfouten

Om antwoord te geven op de vraag van Pelle in het draadje van Solange. Ja ik wijs mijn zoon op de schrijffouten als het stuk is beoordeeld. Zeker als het voor puntenaftrek heeft gezorgd. Hoe moeten ze het anders leren?

Tirza G.

Tirza G.

27-12-2010 om 16:33

Eeeh......nikus

Oh, dus jij helpt achteráf met het werkstuk? Door de spelfouten nog eens allemaal door te nemen?
O nee, ik snap het al. Dat valt onder 'helpen'. Dat valt niet onder "moeten ze zelf doen'.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

27-12-2010 om 16:34

Pelle

Misverstandje. Een spellingschecker controleert of woorden bestáán. Niet of ze op die plaats in die zin correct gespeld zijn.

Tirza

Tirza

Nee, ik kijk ze niet samen met hem na. Ik bekijk de toets of het verslag en als ik een onderstreepte spelfout zie wijs ik hem erop. Ik verbeter zen niet. Dat mag hij de volgende keer zelf doen! Nuance verschilletje.

Pelle

Vergis je niet in de woordenschat van sommige 13 jarigen. Mijn zoon heeft een redelijk grote woordenschat.

Spellingscontrole

Op de schoollaptop van zoon is de spellingscontrole uitgeschakeld. Dit is al sinds de basisschool zo! Deze laptop gebruikt hij thuis en op school.

Pelle

Prima toch als jouw zoon leer van de spellingscontrole?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.