Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat mee naar school voor lunch

Mijn puberdame houdt niet van brood. Afgebakken broodjes en tosti’s wel. Maar wat moet je dan mee naar school? We hebben een tijdje brood gedaan, maar dat komt over het algemeen niet aangeraakt weer terug. Op de basisschool at ze vaak wraps met kruidenboter, maar dat begint haar ook de keel uit te hangen. Wat nemen jullie pubers mee naar school ipv brood? 


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-11-2022 om 09:15

Gingergirl schreef op 07-11-2022 om 09:11:

[..]

Nou inderdaad. En er zijn velen die het niet lusten; prullenbakken vol hier op school elke dag weer. Zorg dan gewoon als ouders voor een gezond alternatief wat je kind wel eet. Goed dat TO zich orienteerd!!

En dat brood wordt dan weggegooid om een gezond alternatief te gaan eten of omdat ze gewoon zin in worstenbroodjes en chips hadden?

Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 09:15:

[..]

En dat brood wordt dan weggegooid om een gezond alternatief te gaan eten of omdat ze gewoon zin in worstenbroodjes en chips hadden?

De meesten hebben daar geen geld voor en eten dan de hele dag niks, ook niet wenselijk.

 Als je kind brood niet lust waarom als ouder dan niet een alternatief hebben, waarom zou een kind dat zelf moeten kopen? 

Lekkere trek dingen kunnen ze inderdaad zelf kopen maar als ouder zorg je toch voor de basis.

 Er wordt blijkbaar gedacht dat iedereen boterhammen lust en als je het niet lust ben je ineens verwend. Blijkbaar zijn boterhammen de norm voor sommigen maar dat hoeft het niet te zijn.

yette schreef op 07-11-2022 om 06:15:

Als ze wel ontbijt en wat eet ze als ze thuis komt, zou ik me niet zo druk om een echte lunch maken.

Je kan dan denken aan iets voedzaams om te drinken (een smoothie met fruit of een snelle smoothie van half Turkse yoghurt, half sinaasappelsap of Taksi) en snaaien (bijv. miniworstjes, stukjes kaas, cherrytomaatjes, fruit, mueslireep, noten of studentenhaver, pakje crackertjes met kruiden, ontbijtkoek in kleine blokjes).

Na schooltijd maken ze hier de lekkerste dingen. Van bamisoep tot panini, van wentelteefjes tot de mooiste tosti's. Als ze honger hebben, gaan ze vanzelf eten. Dan maar op een raar tijdstip.


Ongezond snaaien, worstjes en kaasblokjes, mee naar school lijkt mij niet echt goed voor het aanleren van goede eetgewoonten. 

Boterhammen in een broodtrommel (of zakje) is op de middelbare school niet echt cool. Dat was 15 jaar geleden zo is nu nog steeds zo. Toen wilden pubers al geen brood mee, niet omdat ze het niet lusten maar vanwege imago. Waarschijnlijk zal dat meespelen bij de puberdame. 

Hoe oud is het kind?
Maakt ze zelf haar lunch? Heeft ze zin om langer aan het werk te zijn voor een ander soort lunch? Of verwacht ze dat jij dat gaat doen?

Tja, een boterham smeren is snel gedaan. Yoghurt met fruit of muesli is ook vrij snel klaar. Salades, wraps en dat soort dingen kosten meer tijd, maar daar zal ze dan wat voor over moeten hebben. Voor wat, hoort wat. 
Ik zou best iets anders in willen kopen als mijn kind dat graag eet en dan gezond eet in plaats van ongezonde meuk. Maar het moet niet de spuigaten uit gaan lopen natuurlijk.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-11-2022 om 09:33

Gingergirl schreef op 07-11-2022 om 09:27:

[..]

De meesten hebben daar geen geld voor en eten dan de hele dag niks, ook niet wenselijk.

Als je kind brood niet lust waarom als ouder dan niet een alternatief hebben, waarom zou een kind dat zelf moeten kopen?

Lekkere trek dingen kunnen ze inderdaad zelf kopen maar als ouder zorg je toch voor de basis.

Er wordt blijkbaar gedacht dat iedereen boterhammen lust en als je het niet lust ben je ineens verwend. Blijkbaar zijn boterhammen de norm voor sommigen maar dat hoeft het niet te zijn.

Als je kind wel afbakbroodjes en tosti’s lust is er geen sprake van brood niet lusten maar eerder van brood niet lekker of te min vinden.  Indien dat het geval is kun je je puber best wat geld meegeven zodat die na school alternatief eten kan gaan kopen en dat zelf bereiden en achteraf de zooi opruimen. 

De standaard droge boterham is ook niet mijn favoriet, dus dan ben ik ook verwend want ik lunch ook luxer dan dat. 

Mijn puber mag dat dus ook, maar ze moet het wel zelf maken.  Als de boterhamtrommel gevuld is met dat waar ze zin in heeft, dan weet ik ten minste wel zeker dat het op gaat en dat er geen andere troep gekocht gaat worden.  Dat wil wel zeggen dat ik van alles in huis heb - ik zorg voor een gevarieerde koelkast.  Favorieten: wraps met sla/komkommer/tonijn/cocktailsaus, thermos warm water met een zakje noedels, foccaccia, snoeptomaten, kaasblokjes, gekookt ei, wraps chocopasta met banaan, pokebowl achtige salades met restjes van van alles, beker yoghurt met fruit en granola.

Het helpt ook als je de juiste tupperware achtige dingen hebt, zodat alles makkelijk meegenomen kan worden.  Een mini potje ketchup bijvoorbeeld om in te dippen.

Mag je verwend noemen, maar voor mij is eten meer dan "voedingstoffen tot je nemen".  Je mag ook met smaak eten wat mij betreft.

Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 09:33:

[..]

Als je kind wel afbakbroodjes en tosti’s lust is er geen sprake van brood niet lusten maar eerder van brood niet lekker of te min vinden. Indien dat het geval is kun je je puber best wat geld meegeven zodat die na school alternatief eten kan gaan kopen en dat zelf bereiden en achteraf de zooi opruimen.

Ligt er aan; brood kan bij verschillende bereidingswijze anders smaken dus het kan best zijn dat iemand het een wel lust en het andere niet. Vind ik niks met " te min" te maken hebben. 

Waarom moet een kind perse geld meekrijgen om pas NA school iets te eten te kunnen kopen en dus niks te lunchen heeft? Het is toch geen straf. Gewoon zorgen als ouders dat het in huis is.

Gewoon zorgen dat je kind s morgens een gezonde lunch kan maken en meenemen. Zelf maken en opruimen is natuurlijk prima.

Heeft ze zelf geen idee wat ze zou willen? Krijgt ze geen inspiratie op school van wat ze bij andere schoolgenoten ziet?
Ik vind als alternatief voor boterhammen ook een koude pastasalade heel lekker (dat kan je in het weekend maken en in bakjes doen voor de hele week, of halve week)
Kan ze heet water op school halen? Dan zou ze van die bekers met 'good noodles' mee kunnen nemen, heet water erin en na 3 minuten kan je het op eten. (Je kunt sommige van die bekers hergebruiken, en er dan naderhand vullen met hetzelfde merk, maar dan in zakjes) of yoghurt met muesli (los meenemen en terplekke samen voegen) 
En dan voor de afwisseling een keer knäckebröd met kaas?  Of een croissantje, of de wrap die ze altijd al had.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-11-2022 om 09:47

Gingergirl schreef op 07-11-2022 om 09:42:

[..]

Ligt er aan; brood kan bij verschillende bereidingswijze anders smaken dus het kan best zijn dat iemand het een wel lust en het andere niet. Vind ik niks met " te min" te maken hebben.

Waarom moet een kind perse geld meekrijgen om pas NA school iets te eten te kunnen kopen en dus niks te lunchen heeft? Het is toch geen straf. Gewoon zorgen als ouders dat het in huis is.

Gewoon zorgen dat je kind s morgens een gezonde lunch kan maken en meenemen. Zelf maken en opruimen is natuurlijk prima.

Ik moet ook gewoon na m’n werk boodschappen doen om te zorgen dat ik de volgende dag eten mee naar m’n werk kan nemen, wat is er mis met een puber zelf even alternatief eten te laten kopen na school? 

Vraagje voor degenen die zuivel meegeven zoals yoghurt. Blijft dat wel goed de hele dag?

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 09:54

Schemerlampje schreef op 07-11-2022 om 09:50:

Vraagje voor degenen die zuivel meegeven zoals yoghurt. Blijft dat wel goed de hele dag?

Je kunt het in een thermosbeker meegeven, dat blijft prima koel. Zeker in deze tijd van het jaar.

Schemerlampje schreef op 07-11-2022 om 09:50:

Vraagje voor degenen die zuivel meegeven zoals yoghurt. Blijft dat wel goed de hele dag?

Ja hoor je hebt genoeg thermo opties. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-11-2022 om 10:03

noas_1993 schreef op 07-11-2022 om 09:14:

Ik vind het ook verwend overkomen..
En nog een bijkomstigheid: brood is zo klaargemaakt, voor een salade of wrap moet je toch weer langer in de keuken staan.

Ik nam altijd brood mee naar school en nu nog steeds naar mijn werk. (nooit vies gevonden)
Gewoon even doorbijten hoor..

Ik ben het trouwens ook eens met degene die zeggen; geen brood? dan maar niks..

En brood is gezond. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.