Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (14) niet blij met lengte


Karin1973FK schreef op 24-08-2021 om 16:54:

[..]

Ik heb de groeicalculator gedaan, er staat dat 66% van de jongens langer is op zijn leeftijd. Hij zit dus onder het gemiddelde?

Ik heb die groeicalculator ook ingevuld…zodra je de meetdatum aanpast verandert de uitslag. Ik heb mijn kinderen in juli gemeten en zojuist voor die calculator weer…levert andere uitslag op - dus ik zou hem met een korreltje zout nemen. 

Karin1973FK schreef op 24-08-2021 om 16:54:

[..]

Ik heb de groeicalculator gedaan, er staat dat 66% van de jongens langer is op zijn leeftijd. Hij zit dus onder het gemiddelde?

Tja, iemand moet toch de kleinste zijn.

Bij mijn oudste is 100% langer, het is niet anders. 



'Dus hij vraagt zich af of hij nog zo lang gaat worden als zijn broer?'
Nee, de verwachting is van niet. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet meer groeit. Hij kan nog best een aantal cm. doorgroeien, maar inderdaad als hij de laatste jaren 20 cm. is gegroeid, zal dit mogelijk niet zoveel meer zijn.

Zoon hier, gewoon van Nederlandse afkomst maar wel met redelijk kleine ouders , bleef ook heel lang klein. In de brugklas was hij, ondanks dat hij nog een jaar extra heeft gekleuterd, de kleinste van de school. Pas op zijn 14e ging hij flink groeien en inmiddels steekt hij ruim 10 cm boven mij uit en is zelfs iets groter dan mijn man. Maar veel langer dan 1.72 m zal hij niet worden. Gelukkig is hij er tevreden mee. 

Tango schreef op 24-08-2021 om 16:57:



'Gelukkig is hij er tevreden mee.

Mooi zo!

Julali schreef op 24-08-2021 om 16:54:

[..]

Dat valt me ook op en het lijkt steeds erger te worden (misschien door online daten waarbij je je lengte kan aangeven? ).

Het zijn daar vaak de vrouwen die eisen stellen, een man moet tenminste 1.85 zijn anders is het niet aantrekkelijk. Ik kan me voorstellen dat je daar onzeker van wordt als man die wat kleiner is.

Nou ik ben zelf 1.85, ik had dat zo expliciet niet als eis staan toen ik aan het daten was, maar ik zag een man van 1.75 of 1.80 echt niet zitten.

Ik heb niet echt tips voor de zoon van TO. Mij  ouders zijn langer dan ik. Gelukkig ben ik 'kleiner' gebleven. Het is ook echt niet leuk om langer te zijn dan gemiddeld. Nooit een standaard broek te passen. Nagestaart te worden, rare opmerkingen naar je toe geslingerd te krijgen. Dus er is ook een andere kant van de medaille.

Dutchgirly schreef op 24-08-2021 om 17:08:

[..]

Nou ik ben zelf 1.85, ik had dat zo expliciet niet als eis staan toen ik aan het daten was, maar ik zag een man van 1.75 of 1.80 echt niet zitten.

Waarom niet?


Op de middelbare had ik een uit Taiwan geadopteerde jongen in de klas die was op zijn 18e nog geen 1.60 en die had een relatie met een meisje uit de klas die 1.85 was. 
Als man heel klein zijn of als vrouw heel lang snap ik dat het met kleding kopen lastig is. Maar om daar nou iemand om af te wijzen dat heb ik echt nooit begrepen. 
Maar goed, ik ben ook niet zo groot dus een man vinden die kleiner is dan ik is best een opgave. Mijn zus had een meisje in de klas die twee meter lang was. Als je dan een langere partner wil wordt de vijver wel heel erg klein. 
Mensen zijn er nu eenmaal in alle soorten en maten, niks mis mee. 

De vader van mijn kinderen (duits) is bijna 2 meter, ikzelf (nederlands-indisch) ruim anderhalve meter. Mijn dochter is bij 1.63m blijven "steken". Zoonlief was ook altijd de kleinste van zijn klas, zowel op de lagere als de middelbare school. HIj vond het niet leuk, maar ook geen ramp. Buiten dat was hij pijlsnel in sport dus dat compenseerde zijn geringe lengte. De orthopeed heeft toen hij 16 was, uitgerekend (o.a. aan de hand van röntgenfoto´s) dat hij uiteindelijk om en nabij de 1.75m zou worden. En dat klopt ook. Hij is nu 21 jaar en zijn vriendin is zelfs een paar centimeter groter. 

Fély schreef op 24-08-2021 om 17:18:

De vader van mijn kinderen (duits) is bijna 2 meter, ikzelf (nederlands-indisch) ruim anderhalve meter. Mijn dochter is bij 1.63m blijven "steken". Zoonlief was ook altijd de kleinste van zijn klas, zowel op de lagere als de middelbare school. HIj vond het niet leuk, maar ook geen ramp. Buiten dat was hij pijlsnel in sport dus dat compenseerde zijn geringe lengte. De orthopeed heeft toen hij 16 was, uitgerekend (o.a. aan de hand van röntgenfoto´s) dat hij uiteindelijk om en nabij de 1.75m zou worden. En dat klopt ook. Hij is nu 21 jaar en zijn vriendin is zelfs een paar centimeter groter.

Waarom moest er iets "gecompenseerd" worden?

Karin1973FK schreef op 24-08-2021 om 16:54:

[..]

Ik heb de groeicalculator gedaan, er staat dat 66% van de jongens langer is op zijn leeftijd. Hij zit dus onder het gemiddelde?

Maar dat is toch niet waar het om gaat? Wat is de verwachte eindlengte? 

Natuurlijk is het maar een prognose en als hij laag uitvalt, hoef je niet te vertellen dat je ‘m gedaan hebt. Als hij hoger uitkomt dan bijv. 180 kun je hem misschien geruststellen? Ik vind 1.79 trouwens ook helemaal niet erg klein voor een man. 

Mijn zoon van 15 is al 1.93. Die steekt dus overal bovenuit. Vindt hij ook niks. Lastig kleren kopen. Valt altijd op. Tja, je doet er niks aan dus accepteren geblazen. 

Karin1973FK schreef op 24-08-2021 om 16:54:

[..]

Ik heb de groeicalculator gedaan, er staat dat 66% van de jongens langer is op zijn leeftijd. Hij zit dus onder het gemiddelde?

Tja. De helft van de bevolking zit onder het gemiddelde. De ander helft zit er  boven. Zo werkt dat met gemiddeldes. 

Je zoon zit aan de lage kent qua lengte. Maar niet der onder het gemiddelde, en met nog van alles in t verschiet  qua groei.  Afwachten. 

Meer is er niet van te maken. Msch kun je hem  (zie berichtje Temet) overhalen goed en gezond te eten de  komende jaren. 😀  altijd goed om extra argumenten te hebben een puber van het junkfood af te houden 

IngridT schreef op 24-08-2021 om 17:36:

[..]

Tja. De helft van de bevolking zit onder het gemiddelde. De ander helft zit er boven. Zo werkt dat met gemiddeldes.

Je zoon zit aan de lage kent qua lengte. Maar niet der onder het gemiddelde, en met nog van alles in t verschiet qua groei. Afwachten.

Meer is er niet van te maken. Msch kun je hem (zie berichtje Temet) overhalen goed en gezond te eten de komende jaren. 😀 altijd goed om extra argumenten te hebben een puber van het junkfood af te houden

Met het gevaar dat het een obsessie voor hem wordt. Ik zou hem vooral de boodschap meegeven dat hij goed is zolas hij is, of hij nu 1.60 is, of 1.90.

Er zou een foto gemaakt kunnen worden van zijn groeischijven, dan kunnen ze redelijk nauwkeurig zeggen hoeveel hij nog kan groeien. Weet alleen niet of ze dat ‘zomaar’ doen.

noemmijmaarsuus schreef op 24-08-2021 om 17:10:

[..]

Waarom niet?


Omdat ik me dan helemaal zo'n reuzin zou voelen. Daar zou ik heel ongemakkelijk van worden. Dat heeft dus niks met de kleinere man te maken. Die is vast heel leuk, lief en aardig. Maar ik moet me er ook prettig bij voelen. 

noemmijmaarsuus schreef op 24-08-2021 om 17:10:

[..]

Waarom niet?


Mijn twee vorige serieuze relaties waren allebei kleiner dan ik, soit, mijn echtgenoot is een kop groter. Nee, dat is niet belangrijk, maar ik vind het er wel een stuk leuker uitzien als we samen zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.