Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (14) niet blij met lengte


1.68 is niet lang voor Nederlandse begrippen, maar nog steeds langer dan sommige Groten der Aarde. 
En hij is 14. Nog jongens zat die later de lucht in schieten.

ik zou hem niet te veel bevestigen in het probleem. Hij is puber. Als hij niet onzeker was over zijn lengte, dan wel over zijn oren, spierballen, haar, lippen of platvoeten. Het hoort er ook gewoon een beetje bij. 

Hij is pas 14 dus hij groeit nog wel even door. En daarbij, er bestaan ook kleine vrouwen die helemaal geen man van 1.90 willen

Mocht hij hetero zijn en inderdaad bang zijn dat hij te klein is voor een vrouw… zou ik er eerst alles aan doen om dat soort treurige boomer-ideeen uit zijn hoofd te praten.
En daarna misschien het lijstje hier geven; hij is al langer dan de gemiddelde vrouw in vrijwel alle landen van de wereld: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lichaamslengte

Karin1973FK

Karin1973FK

24-08-2021 om 18:45 Topicstarter

IngridT schreef op 24-08-2021 om 17:36:

[..]

Tja. De helft van de bevolking zit onder het gemiddelde. De ander helft zit er boven. Zo werkt dat met gemiddeldes.

Je zoon zit aan de lage kent qua lengte. Maar niet der onder het gemiddelde, en met nog van alles in t verschiet qua groei. Afwachten.

Meer is er niet van te maken. Msch kun je hem (zie berichtje Temet) overhalen goed en gezond te eten de komende jaren. 😀 altijd goed om extra argumenten te hebben een puber van het junkfood af te houden

Lage kant qua lengte? Ik dacht juist van niet, ik dacht dat hij juist aan de hoge kant zat. Hoe lang is de gemiddelde 14-jarige jongen dan ongeveer?

Karin1973FK

Karin1973FK

24-08-2021 om 18:46 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2021 om 18:38:

1.68 is niet lang voor Nederlandse begrippen, maar nog steeds langer dan sommige Groten der Aarde.
En hij is 14. Nog jongens zat die later de lucht in schieten.

ik zou hem niet te veel bevestigen in het probleem. Hij is puber. Als hij niet onzeker was over zijn lengte, dan wel over zijn oren, spierballen, haar, lippen of platvoeten. Het hoort er ook gewoon een beetje bij.

Hij is niet onzeker, maar het viel hem gewoon op vandaag tijdens zijn eerste schooldag (derde klas).

Karin1973FK

Karin1973FK

24-08-2021 om 18:50 Topicstarter

Lijstje lengte familieleden van hem:

Ik, moeder, 100% NL:
Mijn vader: 1.85
Mijn moeder: 1.68 
ik: 1.68 (net zoals mijn moeder)

Zijn vader, 50% Duits, 50% Turks:
Vader: 1.70 (Turks)
Moeder: 1.57 (Duits)

Misschien helpt dit wat voor het voorspellen van de lengte van mijn zoon.

Karin1973FK

Karin1973FK

24-08-2021 om 18:50 Topicstarter

Karin1973FK schreef op 24-08-2021 om 18:50:

Lijstje lengte familieleden van hem:

Ik, moeder, 100% NL:
Mijn vader: 1.85
Mijn moeder: 1.68
ik: 1.68 (net zoals mijn moeder)

Zijn vader, 50% Duits, 50% Turks:
Vader: 1.70
Moeder: 1.57

Misschien helpt dit wat voor het voorspellen van de lengte van mijn zoon.

Het zusje van zijn vader is trouwens 1.62, ik heb ook nog twee broers: eentje is 1.82 en de andere 1cm langer.

mijn zusje van dezelfde ouders is ruim 10cm langer dan ik ben. Ik weet niet wat je precies wil voorspellen op basis van deze lijstjes met getallen, maar zonder mijn nick, ga je er waarschijnlijk niet uitkomen. Er zijn heel veel andere factoren die een rol spelen, daar heb je een lichamelijk onderzoek voor nodig. 
Je zegt dat hij er niet onzeker van wordt, maar boven dit topic staat “niet blij met”. Goed, dat is in letterlijke wat anders, maar mijn advies “relativeer dit wat” staat nog steeds. En met deze lengte is er echt geen enkele reden om je grote zorgen te maken.

ik wens hem een vrolijk en zo onbezorgd mogelijk schooljaar!

En wat kunnen we doen zodat hij wel langer wordt?

Nou, wat denk je? 

Heeft hij die obsessieviteit mbt zijn lengte van jou to? Waarom maak jij je er zo druk over (lengte van familie, topic etc) nadat hij er 1 opmerking over maakt? 

Karin1973FK

Karin1973FK

24-08-2021 om 19:49 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2021 om 19:08:

mijn zusje van dezelfde ouders is ruim 10cm langer dan ik ben. Ik weet niet wat je precies wil voorspellen op basis van deze lijstjes met getallen, maar zonder mijn nick, ga je er waarschijnlijk niet uitkomen. Er zijn heel veel andere factoren die een rol spelen, daar heb je een lichamelijk onderzoek voor nodig.
Je zegt dat hij er niet onzeker van wordt, maar boven dit topic staat “niet blij met”. Goed, dat is in letterlijke wat anders, maar mijn advies “relativeer dit wat” staat nog steeds. En met deze lengte is er echt geen enkele reden om je grote zorgen te maken.

ik wens hem een vrolijk en zo onbezorgd mogelijk schooljaar!

Dankuwel!

Karin1973FK

Karin1973FK

24-08-2021 om 19:49 Topicstarter

Cookielover schreef op 24-08-2021 om 19:33:

En wat kunnen we doen zodat hij wel langer wordt?

Nou, wat denk je?

Gezond eten

Karin1973FK

Karin1973FK

24-08-2021 om 19:50 Topicstarter

Vavoom schreef op 24-08-2021 om 19:43:

Heeft hij die obsessieviteit mbt zijn lengte van jou to? Waarom maak jij je er zo druk over (lengte van familie, topic etc) nadat hij er 1 opmerking over maakt?

Hij maakt zich er druk over, dus ik vraag wat jullie ervan denken

Karin1973FK schreef op 24-08-2021 om 19:50:

[..]

Hij maakt zich er druk over, dus ik vraag wat jullie ervan denken

Je schrijft anders toch echt net dat hij niet onzeker is maar het zich afvroeg. Dat is toch echt wat anders dan drukmaken.

Er valt niks aan lengte te doen dus jezelf druk maken to, helpt je zoon echt niet om langer te worden. 

Hier een buurjongen die een stuk langer is dan zijn ouders; broer van moeder is ook lang. Zijn broer is daarentegen meer lengte van zijn moeder.
Het is niet vreemd dat de jongste zoon van TO niet ook zichtbaar de kleinste wilt zijn; bekende broer dingetje. Goed mogelijk dat hij op meerdere fronten flink tegen zijn broer op kijkt. Maar dat maakt het leven zo spannend en onvolspelbaar; afwachten wat het leven op langere termijn voor  hem in petto heeft. 
De jongste buurjongen is trouwens weer beter in sport.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.