Stoeltje
30-07-2025 om 15:46
Zoon bazuint rond dat hij naar privé onderwijs gaat
Mijn zoon is blijven zitten in het voorexamenjaar. Nu krijg ik van andere ouders te horen dat mijn zoon zegt dat hij naar het Luzac gaat. Een school bij ons in de stad voor meer dan 20 ruggen per jaar dus prive onderwijs. Daar komt niks van in. Ik heb zoon gevraagd of dit waar is en waarom hij dat zegt. Hij zegt dat alle jongens die zijn blijven zitten nu naar Luzac gaan dus dan wil hij het ook. En dat hij het een straf vindt als hij niet ook naar Luzac mag.
Los van of ik dit wel zou kunnen betalen wil ik dit niet én is het nog maar de vraag of zoon wel aangenomen zou worden. Dat andere jongens op school nu naar Luzac gaan zal wel maar dat betekent niet dat zoon er ook heen gaat.
Hoe maak ik een einde aan deze “wens” van zoon?

Bloemenzee
31-07-2025 om 17:56
Niet pedagogisch verantwoord, maar volgens mij zou ik onze zoon keihard uitlachen als hij met zo’n plan zou komen. Die is niet goed bij z’n hoofd!
Blijven zitten is balen. Het voelt in het begin als een afgang, maar het gebeurd er wel meer. Het is geen wereldramp…

Susan79
31-07-2025 om 18:18
Dat soort onrealistische ideeën had ik vroeger ook. Als ik zou blijven zitten in de vijfde dan wilde ik volwassenenonderwijs gaan doen, de laatste twee jaar vwo in één, overdag een baantje. Dat het vrij absurd was om te denken dat dat wel haalbaar zou zijn en gewoon overgaan niet, dat kwam niet echt in me op en wat de kosten waren: ik had geen idee. Was echt puberale naïviteit. Het is verder nooit aan de orde geweest, dus niemand heeft me ooit met mijn neus op de feiten hoeven drukken. In dit geval zou ik toch echt heel duidelijk zeggen dat het geen optie is en ook geen optie wordt, of je nou op vakantie gaat of niet. Hij zal gewoon het jaar moeten overdoen.

Vera8
31-07-2025 om 18:45
Niet alles gelezen, en ik zal wel ouderwets/onwetend zijn, maar hoezo ‘naar het Luzac’?
Zittenblijven is toch gewoon een jaar overdoen? Of mag hij op dat Luzac wel door naar het volgende leerjaar? Ik snap het niet geloof ik.
Als je weet dat hij er al een poosje met anderen over spreekt dan ben je kennelijk niet duidelijk en/of overtuigend genoeg geweest vanaf het begin.
En blijft hij desondanks halsstarrig volhouden dan is het straks in september voor hem een harde realitycheck. Soms hebben ze dat nodig. En ouders moeten soms ook even ervaren dat ze pubers nooit te veel ruimte ‘voor eigen interpretatie’ moeten geven. Dan maar even scheve gezichten… het is niet anders. Einde discussie dan toch?

Stoeltje
31-07-2025 om 19:15
Ik heb hem helemaal geen keuze gegeven in wel of niet Luzac. Zoon doet alleen maar alsof hem groot onrecht wordt aangedaan en hij bijna dood gaat. Omdat zijn vriendjes die ook zijn blijven zitten naar de 2 in 1 jaar klas op Luzac gaan én in theorie elke gek het Luzac kan betalen met spaargeld, leningen, hulp van grootouders etc. Dan nog ik ga het niet doen. Zoals iemand hier terecht zei: als de rest een zwembad in de tuin heeft hoef ik die niet ook hier te laten graven.

Stoeltje
31-07-2025 om 19:17
Gebruikersnaaminvullen schreef op 31-07-2025 om 17:51:
[..]
Je kunt toch gewoon zeggen dat dat hij gigantisch op z'n bek gaat als hij die leugens blijft vertellen? Hij gaat een jaar over doen, op dezelfde school waar hij nu zit.
Of; "als je toewijding aan het vertellen van verhalen die niet waar zijn net zo groot was geweest op school, dan had je dit jaar niet over hoeven doen".
Ik denk ook dat hij zichzelf vooral behoorlijk overschat en groter voordoet dan hij is. Hij kwam in het verleden ook thuis met grote verhalen over zijn schoolprestaties. Dan bleek later dat hij helemaal niet een 9 voor geschiedenis heeft maar een 6. Dat soort dingen. Hij was er de afgelopen jaren wel mee gekapt. Nu heeft hij weer wat anders gevonden om maar weer stoer te doen bij zijn vrienden.

wil40
31-07-2025 om 20:03
Och, dan denken zijn vrienden "laat hem maar kletsen", zou ik als moeder overigens ook doen. Een collega van mij heeft ook grootheidswaanzin, haar plannen nemen we dan ook niet serieus.

Valeria
31-07-2025 om 20:38
Stoeltje schreef op 31-07-2025 om 19:15:
Ik heb hem helemaal geen keuze gegeven in wel of niet Luzac. Zoon doet alleen maar alsof hem groot onrecht wordt aangedaan en hij bijna dood gaat. Omdat zijn vriendjes die ook zijn blijven zitten naar de 2 in 1 jaar klas op Luzac gaan én in theorie elke gek het Luzac kan betalen met spaargeld, leningen, hulp van grootouders etc. Dan nog ik ga het niet doen. Zoals iemand hier terecht zei: als de rest een zwembad in de tuin heeft hoef ik die niet ook hier te laten graven.
Je beginvraag was: hoe maak ik een einde aan deze “wens” van zoon?
Maar hoe ga je dat nu doen dan?

Auwereel
31-07-2025 om 20:51
Valeria schreef op 31-07-2025 om 20:38:
[..]
Je beginvraag was: hoe maak ik een einde aan deze “wens” van zoon?
Maar hoe ga je dat nu doen dan?
Eerst hopen dat iemand hier wel een nuttige tip geeft die helpt haar zoon de realiteit te laten inzien.
Zoveel nuttige tips heb ik nog niet gelezen, wel weer veel opmerkingen dat het aan de topic opener ligt die het uiteraard verkeerd heeft aangepakt.
Of misschien komt die tip er niet en merkt zoon het na de vakantie vanzelf.

MamaE
31-07-2025 om 21:32
Ik vind dat stoer doen en opscheppen geen fijne eigenschap. Zeker als het ook nog eens op leugens gebaseerd is. Zou ik niet waarderen bij mijn kind en dat laten weten ook.
Tips om de wens van zoon te beëindigen zijn heel simpel; geen discussie aangaan en blijven herhalen wat je al gezegd hebt 'je gaat niet naar luzac'.

Ginevra
31-07-2025 om 21:50
Auwereel schreef op 31-07-2025 om 20:51:
[..]
Eerst hopen dat iemand hier wel een nuttige tip geeft die helpt haar zoon de realiteit te laten inzien.
Volgens mij is er maar één tip nodig, en dat is klip en klaar steeds herhalen “gaat niet gebeuren”. En dat is al door iedereen hier zo’n beetje genoemd. Wat voor tips zou je nog meer verwachten dan?

Susan79
31-07-2025 om 22:08
Hoezo zou iedere gek het kunnen betalen? Alsof iedereen maar even 20.000 euro bij elkaar zou kunnen harken.

troelahoep
01-08-2025 om 00:15
Stoeltje schreef op 31-07-2025 om 19:17:
[..]
Ik denk ook dat hij zichzelf vooral behoorlijk overschat en groter voordoet dan hij is. Hij kwam in het verleden ook thuis met grote verhalen over zijn schoolprestaties. Dan bleek later dat hij helemaal niet een 9 voor geschiedenis heeft maar een 6. Dat soort dingen. Hij was er de afgelopen jaren wel mee gekapt. Nu heeft hij weer wat anders gevonden om maar weer stoer te doen bij zijn vrienden.
Dat komt mij toch over als een licht zorgelijk persoonlijkheidstrekje. Je zoon lijkt dus de neiging te hebben zich beter voor te doen dan echt het geval is. Ik denk dat het een goed idee is om te achterhalen waar dat vandaan komt en dat hij beseft dat hij niet ver komt met zo de schijn ophouden. En vooral dat hij goed is zoals hij is natuurlijk, hij zou het niet nodig moeten hebben.
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar word jij niet boos als ouder, als je kind in feite de boel bij elkaar liegt? Of hoe reageer je eigenlijk (behalve kennelijk iets van ruimte laten om hem te laten denken dat er toch een kans is dat hij krijgt wat hij wil)?

troelahoep
01-08-2025 om 00:25
Susan79 schreef op 31-07-2025 om 22:08:
Hoezo zou iedere gek het kunnen betalen? Alsof iedereen maar even 20.000 euro bij elkaar zou kunnen harken.
Die kan ik ook niet helemaal plaatsen. Wij hebben in elk geval geen 20.000 euro liggen, daar moeten wij jaren voor sparen en tegen de tijd dat we zo'n bedrag hebben liggen moet er een andere auto komen, groot onderhoud aan het huis o.i.d. Misschien dat als we heeeel zuinig zouden leven, dus helemaal geen vakantie, geen auto, geen abonnementen op krant of streamingdiensten, alle boodschappen bij de Aldi etc, dat we het in een jaar of 2-3 bij elkaar zouden kunnen sparen. Ook geen grootouders die het kunnen betalen of voorschieten en een lening..... daar wordt het alleen maar veel duurder van. Dus nog minder betaalbaar. Ik denk dat TO het financieel redelijk voor elkaar heeft en iets makkelijker over geld denkt dan een modaal gezin.

SuzyQFive
01-08-2025 om 00:26
Sterker nog, tarief voor bovenbouw Luzac is nu €25.000. En nee, je wil je kind daar niet hebben zitten.
Ik heb er twee oud collega’s werken, heb er zelf gesolliciteerd maar na twee meeloopdagen afgehaakt en de bestie van een van mijn kinderen zit daar. Het zijn voor 80% kinderen die echt een issue hebben, het is zeg maar speciaal onderwijs voor rijke stinkerds. Kleine klassen kunnen ze tegenwoordig ook niet meer beloven.
Maar goed, laat je zoon maar lekker mopperen. Hij krijgt zijn zin toch niet en hij kan wel gaan dreigen met niks doen maar daar heeft ie vooral zichzelf mee. Ik zou vooral vertellen dat ie bij niks doen ook niet naar Luzac gaat maar dat het dan MBO entree wordt.
Want dan gaat hij op deze school geen diploma halen en met zo’n houding wil geen enkele andere school hem hebben. Geen idee of ie al een beeld heeft van wat hij wil worden maar die weg daar naar toe gaat met zo’n houding alleen maar moeilijker worden.

Valeria
01-08-2025 om 08:14
troelahoep schreef op 01-08-2025 om 00:25:
[..]
Ik denk dat TO het financieel redelijk voor elkaar heeft en iets makkelijker over geld denkt dan een modaal gezin.
Opschep topic dus. Vandaar dat ze wel een vraag lijkt te stellen maar niets doet met de tips.