Stoeltje
30-07-2025 om 15:46
Zoon bazuint rond dat hij naar privé onderwijs gaat
Mijn zoon is blijven zitten in het voorexamenjaar. Nu krijg ik van andere ouders te horen dat mijn zoon zegt dat hij naar het Luzac gaat. Een school bij ons in de stad voor meer dan 20 ruggen per jaar dus prive onderwijs. Daar komt niks van in. Ik heb zoon gevraagd of dit waar is en waarom hij dat zegt. Hij zegt dat alle jongens die zijn blijven zitten nu naar Luzac gaan dus dan wil hij het ook. En dat hij het een straf vindt als hij niet ook naar Luzac mag.
Los van of ik dit wel zou kunnen betalen wil ik dit niet én is het nog maar de vraag of zoon wel aangenomen zou worden. Dat andere jongens op school nu naar Luzac gaan zal wel maar dat betekent niet dat zoon er ook heen gaat.
Hoe maak ik een einde aan deze “wens” van zoon?

Valeria
01-08-2025 om 08:15
Auwereel schreef op 31-07-2025 om 20:51:
[..]
Eerst hopen dat iemand hier wel een nuttige tip geeft die helpt haar zoon de realiteit te laten inzien.
Zoveel nuttige tips heb ik nog niet gelezen,
Volgens mij was er twee bladzijden aan unaniem "zeg duidelijk NEE".

Biebel
01-08-2025 om 09:06
Behalve de duidelijke nee zou je er nog een autorijdgesprek aan kunnen wijden; wat maakt dat hij die behoefte voelt om te doen alsof hij van school af gaat. En wat maakt hem zo boos als hij hoort dat hij gewoon op school blijft en komend jaar iets beter zijn best moet gaan doen? Dan heb je het dus niet meer over het besluit (want het was nooit een optie, is geen keuze en zal het ook nooit zijn), maar over zijn motivatie en gedrag.
(*) autorijd gesprek is het moment dat je samen in de auto zit. Vaak is dat een goede gelegenheid om het ergens over te hebben. Hij kan niet boos weglopen, je hoeft elkaar niet aan te kijken en je weet beiden wanneer het gesprek eindigt; als je op je bestemming bent.

Temet
01-08-2025 om 10:02
Nu zoveel mensen over TO heenvallen: ik had zelf de indruk dat "iedere gek kan naar het Luzac etc" meer de insteek is van zoon, die denkt dat iedereen het Luzac wel kan regelen als je maar even al je AH zegeltjes bij elkaar legt etc. Gewoon geen benul, dat joch.
En wat betreft de vraag 'hoe krijg ik die wens uit zijn hoofd' - volgens mij weet niemand dat. Hij zal het waarschijnlijk blijven willen. Hij gaat het alleen niet krijgen.

Lotus_
01-08-2025 om 10:12
Als zoon denkt dat iedere gek naar het Luzac kan, zou ik hem veel succes wensen met het regelen. En als het hem niet lukt die 20.000 bij elkaar te krijgen, hem toch wel duidelijk maken dat ie dan net zo'n loser is.

Auwereel
01-08-2025 om 10:17
Het autorijdgesprei en uitleg hoe het bij Luzac toegaat vind ik nuttige tips.

Broadway
01-08-2025 om 11:13
Stoeltje schreef op 31-07-2025 om 19:15:
Ik heb hem helemaal geen keuze gegeven in wel of niet Luzac. Zoon doet alleen maar alsof hem groot onrecht wordt aangedaan en hij bijna dood gaat. Omdat zijn vriendjes die ook zijn blijven zitten naar de 2 in 1 jaar klas op Luzac gaan én in theorie elke gek het Luzac kan betalen met spaargeld, leningen, hulp van grootouders etc. Dan nog ik ga het niet doen. Zoals iemand hier terecht zei: als de rest een zwembad in de tuin heeft hoef ik die niet ook hier te laten graven.
dat doe je wel. door gesprekken aan te gaan als "wat ga je doen als je niet naar luzac mag?" zeg je tegen een puberbrein: als je maar moeilijk genoeg doet regel is het voor je
ben je zelf geen puber geweest? wees eens duidelijk tegen je kind.

Labyrinth
01-08-2025 om 11:28
Je zou tegen zoon kunnen zeggen dat hij alleen naar het Luzac kan als hij daar ingeschreven is en aangemeld is. Zonder aanmelding kan je niet naar het Luzac. Voor een inschrijving moet je veel geld overmaken en dat heeft hij niet.
Maar heb je ook andere bezwaren? Misschien vind je ook dat het tempo en de druk van 2 jaar in 1 niet passend voor hem. Hogere werkdruk. Structurele hiaten worden niet altijd opgelost, fundering wordt niet altijd opgebouwd. Je zoon kan op de oude school leren omgaan met teleurstelling (hij is geen mislukkeling), zelf leren plannen, doorzettingsvermogen leren.
Zou het kunnen dat zoon wel meer begeleiding (huiswerk/planning) nodig heeft? Is het voor hem voldoende om alleen maar het jaar over te doen? Of kan hij nog zijn vakkenpakket wijzigen, daar zou ik wel met hem bespreken. Onder overschatting kan ook onzekerheid en beetje faalangst zitten. Afstromen zou ik ook als optie overwegen. Kan hij op een lager niveau volgend jaar wel examen doen (wellicht met 1 vak minder)? Mocht hij naar de uni willen, na HBO propedeuse is dit ook mogelijk.

IMI-x2
01-08-2025 om 11:39
Labyrinth schreef op 01-08-2025 om 11:28:
Je zou tegen zoon kunnen zeggen dat hij alleen naar het Luzac kan als hij daar ingeschreven is en aangemeld is. Zonder aanmelding kan je niet naar het Luzac. Voor een inschrijving moet je veel geld overmaken en dat heeft hij niet.
Maar heb je ook andere bezwaren? Misschien vind je ook dat het tempo en de druk van 2 jaar in 1 niet passend voor hem. Hogere werkdruk. Structurele hiaten worden niet altijd opgelost, fundering wordt niet altijd opgebouwd. Je zoon kan op de oude school leren omgaan met teleurstelling (hij is geen mislukkeling), zelf leren plannen, doorzettingsvermogen leren.
Zou het kunnen dat zoon wel meer begeleiding (huiswerk/planning) nodig heeft? Is het voor hem voldoende om alleen maar het jaar over te doen? Of kan hij nog zijn vakkenpakket wijzigen, daar zou ik wel met hem bespreken. Onder overschatting kan ook onzekerheid en beetje faalangst zitten. Afstromen zou ik ook als optie overwegen. Kan hij op een lager niveau volgend jaar wel examen doen (wellicht met 1 vak minder)? Mocht hij naar de uni willen, na HBO propedeuse is dit ook mogelijk.
Als het niet gaat gebeuren omdat het te duur is, kun je de discussie daarna beter meteen afsluiten. Dan doen de overige argumenten er namelijk niet meer toe. Daarmee geef je hem alleen maar weer méér voer voor discussie (het is een puber!), een discussie die toch weer in nee en mokken eindigt.

Yumi
01-08-2025 om 12:21
Susan79 schreef op 31-07-2025 om 22:08:
Hoezo zou iedere gek het kunnen betalen? Alsof iedereen maar even 20.000 euro bij elkaar zou kunnen harken.
Het maakt toch helemaal niet uit of iedereen dat wel of niet kan betalen? To schrijft dat zoon niet naar het Luzac gaat, en hoe ze een einde aan die wens moet maken. Een duidelijk nee moet voldoende zijn. Blijft hij erover doorgaan dan aangeven er niet over in discussie te gaan.

brettindie
01-08-2025 om 13:07
Als ervaren docent adviseer ik om helemaal niet te reageren op wat jouw zoon zegt. Gewoon echt niet doen. Ik heb elk jaar in vrijwel elke klas wel leerlingen zitten die door de klas roepen dat ze naar een andere school gaan omdat dit een slechte school is en op de andere school "chille mensen" zitten. Meestal zijn er aan het eind van het jaar maar 1 of 2 leerlingen per klas die naar een andere school gaan, meestal ook omdat ze hier niet verder kunnen.

brettindie
01-08-2025 om 13:07
Overigens wil ik wel even opmerken dat ik collega's heb die parttime ook op het Luzac werken. Het onderwijs daar is dan ook precies hetzelfde als op andere scholen. Alleen zijn de klassen wat kleiner.

Ginevra
01-08-2025 om 14:21
Labyrinth schreef op 01-08-2025 om 11:28:
Over het algemeen zit zo'n joch helemaal niet op dat soort diepgaande analyses te wachten. Die wil niet met z'n moeder reflecteren op zijn studiegedrag, die wil gewoon zijn nederlaag (blijven zitten) niet onderkennen en meedoen met de coole gasten (die naar een dure school mogen).
Hoe meer diepe gesprekken je daarover gaat voeren, hoe harder je wrijft in de schandvlek die dat blijven zitten voor hem kennelijk is. Het lijkt mij dat "gaat niet gebeuren, einde discussie" zowel helderder is als minder beschamend. Laat hem dan maar een tijdje mokken over stomme ouders die geen Luzac willen betalen.
Bij mensen die over hun toeren zijn of vastzitten in een denkpatroon of hardnekkig in een ontkenning zitten, helpt een analytisch gesprek vaak niet. Die hebben een korte en éénduidige boodschap nodig. "Gaat niet gebeuren".
De rest komt wel als die boodschap eenmaal geland is.

Labyrinth
01-08-2025 om 14:39
Ginevra schreef op 01-08-2025 om 14:21:
[..]
Over het algemeen zit zo'n joch helemaal niet op dat soort diepgaande analyses te wachten. Die wil niet met z'n moeder reflecteren op zijn studiegedrag, die wil gewoon zijn nederlaag (blijven zitten) niet onderkennen en meedoen met de coole gasten (die naar een dure school mogen).
Ben het met je eens dat die boodschap eerst heel duidelijk gecommuniceerd moet worden dat je die school niet kan/wil betalen.
Wat ik aangeef zijn geen diepgaande analyses, maar simpele reflectievragen, die je toch op zijn minst stelt als je blijft zitten. En de feedback van de leraren. Daar kan hij niet op zitten wachten, maar dat zou voor mij wel onderwerp van gesprek zijn. Zit hij wel op zijn plek?
Niet voor iedereen is de oplossing naar het Luzac gaan, maar zeker is dan niet de beste optie om zonder reflectie het jaar over te doen en dan verwachten dat je het volgend jaar overgaat en je daarna glansrijk je examenjaar haalt. Misschien zijn er hiaten, heeft hij niet de diepe concentratie wat dit niveau vereist of past het vakkenpakket onvoldoende.

Ginevra
01-08-2025 om 14:48
Labyrinth schreef op 01-08-2025 om 14:39:
Wat ik aangeef zijn geen diepgaande analyses, maar simpele reflectievragen, die je toch op zijn minst stelt als je blijft zitten. En de feedback van de leraren. Daar kan hij niet op zitten wachten, maar dat zou voor mij wel onderwerp van gesprek zijn. Zit hij wel op zijn plek?
Voor een jongen van een jaar of 16 zijn dit extreem diepgravende vragen denk ik
Op zich ben ik het wel met je eens hoor, dat een goed gesprek zinnig is. Maar ik denk dat eerst de boodschap moet landen.
Net zoals een slechtnieuwsgesprek. De training daarvoor is altijd: eerst zorgen dat de boodschap overkomt. Zorg dat je zeker weet dat de ontvanger glashelder heeft wat de boodschap is en dat er geen onduidelijkheid nog kan ontstaan (oh misschien ben ik toch niet ontslagen / heb ik toch geen kanker / hoef ik die schuld toch niet te betalen / mag ik toch naar de selectie).
Daarna pas de diepte in met "hoe komt dat nu en wat gaan we allemaal doen en wat zijn de opties en vervolgstappen".