Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

zoon laten slapen bij vriendin zonder ouders eens te horen


Miepjecody schreef op 16-05-2023 om 15:02:

Ben je belgs? Dat " mama" klinkt erg raar.

Kersje schreef op 16-05-2023 om 15:07:

[..]

Pfff serieus?

Ik denk wel dat het van belang is om te weten voordat wij als Nederlandse ouders hier allerlei goedbedoelde adviezen gaan zitten typen die niet passen in de Belgische cultuur. 

Zowel in het echte leven als op het forum heb ik de ervaring dat wij Nederlanders meer van het overlegmodel zijn en de Belgen meer van het mijn wil is wet principe.

Als mijn zoon met zo'n vraag zou komen zou hij gewoon mogen blijven slapen als zijn plan goed is.  Hoe hij er komt, hoe hij naar huis komt de volgende dag.  Ik zou het meisje in kwestie graag een keer gezien hebben, dat ik zeker weet dat het een meisje is en niet een of andere vage internet-date met rare plannen. 

En dan nog kan je eigen idee van hoe het hoort heel goed zijn maar heb je ineens te maken met onverwachte situaties en heb je toch ineens een logé die echt naar huis ging na het uitgaan maar er op het station achter kwam dat de treindienst was stilgelegd wegens een ongeval en niet meer werd gestart tot de volgende ochtend. Dan laat je zo'n meisje daar niet de hele nacht zitten maar bied je een bed aan. Beetje ongemakkelijk een vreemde aan de ontbijttafel maar ach...

Je zoon heeft gelijk. Dat doe je toch niet op deze leeftijd! Nog even en hij is 18! Ik was notabene het huis uit op mijn 17de.

Pippeltje schreef op 16-05-2023 om 16:46:

Je zoon heeft gelijk. Dat doe je toch niet op deze leeftijd! Nog even en hij is 18! Ik was notabene het huis uit op mijn 17de.

Ik ook. al snap ik wel dat het een beetje anders voelt als een 17-jarige nog thuiswoont. 

Ik zie het probleem niet zo, er logeren hier regelmatig jongeren waarvan ik de ouders niet altijd ken en andersom logeren mijn kinderen ook wel eens ergens. Als het gaat om iemand die ze via Internet kennen en nog nooit in real life gezien hebben dan zou ik me wel een beetje zorgen maken of het wel om een echte jongere gaat en zou ik iets meer willen weten van waar mijn kind terecht komt. Maar met 17 waren ze allemaal wel streetwise genoeg.

Ik zou niet zo nodig die moeder willen zien, maar (gevoelsmatig) vooral die vriendin zelf? Want alleen die online dingen - hoe weet je zeker dat het allemaal echt is en niet fake? Die SMS-jes bewijzen helemaal niets. 

Ja ik vind het raar. Zelf bij genoeg mensen gelogeerd waar mijn ouders die mensen en hun ouders niet of nauwelijks kenden. Ik zou mijn kind prima laten logeren. 

Heb je gerede aanleiding te denken dat het geen meisje van 17 is maar een vent van 50 en hij niet vrijwillig daar blijft slapen maar onder druk gezet oid? Want dan wel ja

als je die indruk niet hebt dan zou ik het loslaten. Uiteraard wel goed seksueel voorlichting geven waarbij zowel soa’s, condooms als beiderzijdse toestemming wordt besproken. Maar wellicht dat al gedaan

absor schreef op 16-05-2023 om 17:14:

Heb je gerede aanleiding te denken dat het geen meisje van 17 is maar een vent van 50 en hij niet vrijwillig daar blijft slapen maar onder druk gezet oid? Want dan wel ja

als je die indruk niet hebt dan zou ik het loslaten. Uiteraard wel goed seksueel voorlichting geven waarbij zowel soa’s, condooms als beiderzijdse toestemming wordt besproken. Maar wellicht dat al gedaan

Dat hoop ik toch wel, met 17 jaar!

Ik heb ook geen contact gehad met de ouders van de vriendjes van mijn dochters alvorens ze daar bleven slapen. Had hun vriendjes al wel meerdere keren ontmoet. Pas op een later moment, toen de meiden daar al meermaals waren geweest, ben ik eens gaan koffiedrinken en heb ik over e.e.a. wel eens appcontact gehad maar nee, eerst contact was wat mij betreft geen vereiste. Ik vond het bij dochter van 16 wel belangrijk dat ik het vriendjes een paar keer had gezien en vertrouwen had in hem. 

absor schreef op 16-05-2023 om 17:14:

Heb je gerede aanleiding te denken dat het geen meisje van 17 is maar een vent van 50 en hij niet vrijwillig daar blijft slapen maar onder druk gezet oid? Want dan wel ja

als je die indruk niet hebt dan zou ik het loslaten. Uiteraard wel goed seksueel voorlichting geven waarbij zowel soa’s, condooms als beiderzijdse toestemming wordt besproken. Maar wellicht dat al gedaan

Wat nou als het een meisje van 12 is?  De leeftijd van het meisje, lees ik nergens....

Yumi schreef op 16-05-2023 om 17:44:

[..]

Wat nou als het een meisje van 12 is? De leeftijd van het meisje, lees ik nergens....

Dan hoop ik toch wel dat de ouders van dat meisje de logeerpartij afblazen. Maar daar zou ik ook met mijn zoon een stevig gesprek over voeren.  Een jongen van 17 met een meisje van 12 dat kan niet. Daar mag/ moet je je als ouder wel mee bemoeien.  Als hij 25 is en het meisje 20 is dat verschil minder groot. 

Ik zou niet per se eerst contact willen met de ouders. Ik zou wel het meisje een keer willen ontmoeten. Je hoeft niet in het prille begin al bij elkaar te blijven slapen in mijn ogen. Is je zoon al eerder bij haar thuis geweest of zij bij jullie?

En verder zou ik wel vertrouwen op een gedegen opvoeding, ook op seksueel vlak. Als je nu nog voorlichting moet geven ben je rijkelijk laat. Ik zou wel zorgen dat je zoon over condooms beschikt voor het geval dat. Ook dat vind ik in het prille begin persoonlijk niet nodig, maar als het toch gebeurt, dan wel graag veilig.

Mijn moeder is echt een schat hoor, en ik ben ook zeker niet streng opgevoed maar zij vond het ook altijd nodig om te gaan bellen in dat soort situaties. En ík schaamde me dan kapot.

Wandelvrouwtje schreef op 16-05-2023 om 15:36:

[..]

Het viel mij ook op hoor. 'Mama' is wat ik tegen mijn eigen moeder zeg, niet over de moeder van een ander.

Daar gaat het mij niet om. Soms zie je hier ook topics als ‘kind laten logeren bij oma, papa en mama denken er anders over’, dus spreekt met zelf over hun mama/papa-schap. Daar ook maar off-topic op reageren dan, wat voegt het toe?

Iemand aanspreken op taalfouten levert een ban/waarschuwing op volgens de huisregels, mag voor mij ook geleden voor dit soort opmerkingen.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 16-05-2023 om 17:54:

[..]

Dan hoop ik toch wel dat de ouders van dat meisje de logeerpartij afblazen. Maar daar zou ik ook met mijn zoon een stevig gesprek over voeren. Een jongen van 17 met een meisje van 12 dat kan niet. Daar mag/ moet je je als ouder wel mee bemoeien. Als hij 25 is en het meisje 20 is dat verschil minder groot.

Daar zouden ouders zich inderdaad mee moeten bemoeien... maar of ze dat ook doen? Er worden ook feestjes gegeven, waarna ze blijven slapen en dan zijn de ouders soms niet thuis. Dus zo raar is het eigenlijk niet om te weten, waar en bij wie ze blijven logeren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.