Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


dan

dan

09-04-2023 om 12:13

Pippeltje schreef op 09-04-2023 om 11:21:

[..]

Jij laat je dochter van 15 naar een feestje gaan; je weet dat er geen ouders zijn en de vriendin alleen is en dat er nog eens 6 jongens komen? En je vind het doodnormaal dat ze een fles met een alcoholische inhoud meeneemt?

Sorry, maar dit is echt vragen om problemen. Hier snap ik echt niets van.

Ik ook niet, een aantal meisjes die komen slapen uiteraard wel maar dan ook nog die jongens uitnodigen én alcohol erbij is inderdaad vragen om problemen. Ik zou hier nooit mee akkoord gegaan zijn. 

Ik neem aan dat met 'zorgmelding' wordt bedoeld dat eea wordt doorgegeven aan Veilig Thuis. Die zullen dan tzt (kan weken duren) contact opnemen en met jullie willen praten. Dan gaan jullie uitleggen dat dit allemaal de bedoeling niet was en dan hoor je er waarschijnlijk niks meer van.

Over de zorgmelding zelf hoef je denk ik niet teveel zorgen te maken. Veilig thuis heeft denk ik wel urgentere zaken. Ik zou het wel beschouwen als een eerste vinkje. Als er nogmaals een melding komt, dan komen jullie vast hoger op de prioriteiten lijst.
Als je opgroeit in een gemeenschap waarbij alcohol al op heel jonge leeftijd normaal is, dan is het inderdaad lastig om als ouders daar een andere koers in te varen. Ik zou dat alleen wel proberen, en zeker niet toestaan dat ze al met drank van huis vertrekt.

Dat al die jongens zouden komen wisten TS en dochter niet, dus daarvoor was ook geen toestemming. Blijkbaar zouden er zes komen die allen bekend en bevriend zijn met de dochter van TS en haar vriendin. Dat klinkt op zich vrij normaal voor een feestje voor tieners. Alcohol drinken is op die leeftijd wel iets wat gedaan wordt en ik ben zelf niet van de keiharde school geen druppel tot je 18e, maar de hele voorraad plunderen zonder verantwoordelijk toezicht is natuurlijk niet handig. Het is ook iets waarmee je moet leren omgaan, maar dat zou ik toch liever niet uitbesteden aan leeftijdsgenoten.
Dus eerder op een verjaardag of met kerst of zo een eerste drankje proberen en niet meteen hele flessen sterke drank die wegdrinkt als limonade.

Ik zou die melding gewoon afwachten en aangeven dat jullie niet wisten dat er ongenode gasten kwamen die de boel terroriseerden en niet weg wilden gaan. En dat je dochter er ook van geschrokken is en in het vervolg beter op zal letten en zal bellen.
Ik vind het hoogst asociaal om mensen uit te nodigen in andermans huis, zeker als het voor diegene onbekenden zijn. Dus daar zitten die jongens toch echt wel fout. Dat vind ik eerlijk gezegd veel zorgelijker dan dat jij je dochter toestemming had gegeven voor dat feestje.

Op de vraag of ik mijn dochter met 15/16 jaar toestemming zou geven om te logeren bij een vriendin wier ouders niet thuis zijn zou mijn antwoord waarschijnlijk ja zijn.
Op de vraag of mijn dochter naar feestjes mag waar jongens en meiden komen ook. Jongens en meiden kunnen gewoon bevriend zijn en op school en met uitgaan komen ze elkaar ook tegen. 

Temet schreef op 09-04-2023 om 12:55:

Ik neem aan dat met 'zorgmelding' wordt bedoeld dat eea wordt doorgegeven aan Veilig Thuis. Die zullen dan tzt (kan weken duren) contact opnemen en met jullie willen praten. Dan gaan jullie uitleggen dat dit allemaal de bedoeling niet was en dan hoor je er waarschijnlijk niks meer van.

Dit ongeveer inderdaad. Veilig Thuis kan echter ook besluiten direct af te schalen en de melding door te zetten naar een wijkteam. Binnen de gemeente waar ik werk betekent dat dan dat je door hen gebeld (of uitgenodigd) zult worden en ze een inschatting gaan maken van of er hulpverlening nodig is. Maar voor een eerste melding zou ik mij niet direct al te druk maken.

dan

dan

09-04-2023 om 13:51

MamaE schreef op 09-04-2023 om 13:08:

Dat al die jongens zouden komen wisten TS en dochter niet, dus daarvoor was ook geen toestemming. Blijkbaar zouden er zes komen die allen bekend en bevriend zijn met de dochter van TS en haar vriendin. Dat klinkt op zich vrij normaal voor een feestje voor tieners. 



Ik zou die melding gewoon afwachten en aangeven dat jullie niet wisten dat er ongenode gasten kwamen die de boel terroriseerden en niet weg wilden gaan. En dat je dochter er ook van geschrokken is en in het vervolg beter op zal letten en zal bellen.
Ik vind het hoogst asociaal om mensen uit te nodigen in andermans huis, zeker als het voor diegene onbekenden zijn. Dus daar zitten die jongens toch echt wel fout. Dat vind ik eerlijk gezegd veel zorgelijker dan dat jij je dochter toestemming had gegeven voor dat feestje.

Mij is niet helemaal duidelijk of de ouders van die vriendin waar het feestje gehouden werd, ook op de hoogte waren van het feit dat er 6 jongens uitgenodigd waren, ook al waren dit bekenden van de meisjes. Dat zou voor mij echt wel verschil maken. 

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 13:58 Topicstarter

Ja je kan alles vinden van de alcohol maar ik ken maar heel weinig tieners van de leeftijd van mijn dochter die niet af en toe een glaasje drinken. Dat is niet ieder weekend en geen 40% drank maar wel alcohol ja.  Ik drink zelf overigens niet,  dus van mij kijkt ze het niet af,  maar toen ik haar leeftijd had dronk ik ook wel eens wat.  

Dat er jongens komen vind ik ook niet zo'n probleem.  Mijn dochter heeft al heel veel van dit soort feestjes gehad maar nooit is het zo uit de hand gelopen.  

We zijn net even met de ouders van het meisje gaan praten.  Die zijn echt heeeeeel boos omdat ze geen toestemming voor het feestje hadden gegeven.  Ik neem mezelf wel kwalijk dat ik niet doorgevraagd heb.  Mijn dochter wist overigens ook niet dat er geen toestemming was.  Maar ik ben er te gemakkelijk van uitgegaan dat iedereen eerlijk is.  

Overigens is mijn moeder afgelopen carnaval een weekend weg geweest en heeft ze haar hele appartement te beschikking gesteld aan mijn dochter en haar vriendinnen. Dat is ook helemaal goed gegaan.  Dus misschien dat ik daarom niet al te ongerust was. 

dan schreef op 09-04-2023 om 13:51:

[..]

Mij is niet helemaal duidelijk of de ouders van die vriendin waar het feestje gehouden werd, ook op de hoogte waren van het feit dat er 6 jongens uitgenodigd waren, ook al waren dit bekenden van de meisjes. Dat zou voor mij echt wel verschil maken.

Waarom zou dat verschil maken?

Als ze onderdeel zijn van de gewone vriendengroep zou dat toch niet uitmaken.

Althans bij mij niet, mijn eigen feestjes op die leeftijd waren ook altijd gemengd en we bleven ook allemaal bij elkaar slapen. Met z'n allen in de woonkamer. 

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 14:02 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 13:59:

[..]

Waarom zou dat verschil maken?

Als ze onderdeel zijn van de gewone vriendengroep zou dat toch niet uitmaken.

Althans bij mij niet, mijn eigen feestjes op die leeftijd waren ook altijd gemengd en we bleven ook allemaal bij elkaar slapen. Met z'n allen in de woonkamer.

De jongens zouden niet blijven slapen hoor. De bedoeling was om 1.30 naar huis

iedereen is geschrokken, het is met een sisser afgelopen… growing pains, het hoort erbij. 
Wat ik wel grappig vind is dat ik mensen zie schrijven… de vrienden van mijn kind drinken wel, maar die van mij maar 1 glaasje. Ik vermoed maar zo dat de ouders van die vrienden ook zoiets schrijven.

Dat je 15 jarige een fles drank van jou mee mocht nemen vind ik wel echt ingewikkeld en supernaief. Het gaat niet om een biertje zo te horen. En 6! jongens met 3 meisjes. Tja. Veel te jong zo lang zonder toezicht. Waarom mag jouw 15jarige drinken?

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 14:15 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 09-04-2023 om 14:09:

iedereen is geschrokken, het is met een sisser afgelopen… growing pains, het hoort erbij.
Wat ik wel grappig vind is dat ik mensen zie schrijven… de vrienden van mijn kind drinken wel, maar die van mij maar 1 glaasje. Ik vermoed maar zo dat de ouders van die vrienden ook zoiets schrijven.

Hahaha ja klopt.  Ik weet dat ze nu echt één glaasje had gedronken omdat ze de dag eerder iets te veel had gedronken en nu dus rustig aan wilde doen.  Meestal drinkt dochter en glas of 3. Passoa van die neppe van 12 %. 

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 14:17 Topicstarter

Anonima123 schreef op 09-04-2023 om 14:15:

Dat je 15 jarige een fles drank van jou mee mocht nemen vind ik wel echt ingewikkeld en supernaief. Het gaat niet om een biertje zo te horen. En 6! jongens met 3 meisjes. Tja. Veel te jong zo lang zonder toezicht. Waarom mag jouw 15jarige drinken?

Omdat ik liever heb dat ze er nu al een beetje mee leren omgaan.  Mijn dochter gaat voor haar 18de studeren dan zit ze op kamers en heb ik helemaal geen controle.  Ik zie er gewoon niet zo veel kwaad in.  Echt niet.  

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 14:19 Topicstarter

het waren 6 jongens en 4 meisjes.  En later zijn daar dus nog 4 jongens bij gekomen

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-04-2023 om 14:19

Tuurlijk. Jouw dochter van 15 (!) mag van jou meerdere keren per week meerdere glazen alcohol drinken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.