Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

18-jarige dochter doet niks

Dochter is pas geslaagd voor haar eindexamen. Tot op heden viert ze vakantie en heeft nog geen dag gewerkt. Zij en haar vriendje hangen de hele dag op de bank, slapen uit, winkelen een beetje en dat was het. Ze heeft onlangs haar rijbewijs gehaald en mede daarom heb ik voor haar en mij onlangs een autootje gekocht. Ze hoeft daar niks voor te betalen maar nu is ze verongelijkt dat ze niet met de auto naar haar vriendje 300m verder op mocht om hem daar die nacht neer te zetten, zodat ze de volgende dag niet heeeeelemaal samen de auto hoefden te gaan halen voor hun uitje die dag. Mede om dat verwende gemekker kijk ik nu met andere ogen naar haar luie leven momenteel. Ik heb gezegd dat ze momenteel in een vijfsterrenresort leeft terwijl wij ft werken en alles ernaast doen, en dat ze vanaf nu klusjes mag gaan doen of gaat werken. 
Dit vindt ze belachelijk want ze heeft vakantie en gaat nu vaker bij vriendje logeren zegt ze. 
Pffft, wat ik vraag is niet onredelijk toch?


Eerlijk gezegd is met 18 jaar het opvoeden wel een beetje klaar en klinkt het alsof ze het al heel lang luxe heeft thuis. Geen bijbaantje, rijbewijs voor haar betaald (?), autootje voor haar gekocht: waar is voor haar de noodzaak (geweest) om aan de slag te gaan? Onze oudste is ook 18, maar werkt al sinds z’n 15e en heeft de afgelopen maanden flink extra gewerkt in het bedrijf van z’n vader. Hij spaart voor een auto en voor uitjes met z’n vriendinnetje (want dat betalen we niet - z’n rijbewijs overigens wel). 

Niet echt tips dus, sorry. Je vraagt inderdaad niets onredelijks, maar waarschijnlijk wel iets wat ze helemaal niet gewend is en waardoor ze dus met de hakken in het zand gaat. 

Ik had zelf heel hard gewerkt om mijn eindexamen te halen, dus ik kan me goed voorstellen dat het lekker is om nu even vakantie te vieren. Begint dochter in september aan een nieuwe opleiding? Dat over die auto zou ik apart bespreken en meehelpen in huis lijkt me vanzelfsprekend. Is dat nooit eerder aan de orde geweest bij iemand van 18? 

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 08:13 Topicstarter

ze heeft van haar 14e tot haar 17e bijbaantjes gehad, in het examenjaar even niet. Dit heeft ze ook niet meer opgepakt. Ze geeft momenteel ook amper wat uit en heeft al die jaren veel gespaard.

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 08:17 Topicstarter

ze heeft idd amper hoeven helpen in huis. Ze werkte en sportte altijd veel en als ik vroeg om de vaatwasser ofzo deed ze dat zonder zeuren. Ik heb zelf ook nooit hoeven helpen maar deed dat toen ik wat ouder was echt wel uit mezelf. Daar ging ik bij haar dus ook vanuit, misschien naïef dus. 

Ik zou wat afspraken maken over koken en gebruik van auto en haar verder laten. 

Ik denk dat je beter goede afspraken kunt gaan maken over het gebruik van de auto. Dat kun je sowieso doen. Bijv ze mag de auto gebruiken, maar betaalt de benzine zelf. Dan kan ze zelf kijken of ze 300 km voor deze reden ervoor over heeft.

Daarnaast het wonen in jullie huis. Daar zijn ook afspraken voor nodig. Het is alleen lastig als je dat nooit eerder gedaan hebt en de behoefte daaraan nu door zo’n incident ineens de kop opsteekt.
Ze heeft nu haar diploma. Hoe lang duurt haar vakantie? Is het echt een vakantie? Gaat ze nog werken? Gaat ze nog op vakantie? Gaat ze een opleiding volgen na de vakantie? Het zou voor mij veel uitmaken of die vakantie een open einde heeft zonder plan voor werk of vervolgopleiding, of dat ze idd vakantie heeft en over een week/ maand gaat werken of leren.

Als ze na de vakantie bij jullie blijft wonen en niet op kamers gaat, zou ik daar wel structurele afspraken over gaan maken. Financieel en/of helpen in huis. Maar voor de vakantie als je dat nooit gedaan hebt weet ik niet zo.

Ik zou haar laten
Gaat ze in september weer naar school ?

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 08:29 Topicstarter

Roos55 schreef op 01-08-2023 om 08:27:

Ik zou haar laten
Gaat ze in september weer naar school ?

Yes

S.ndra schreef op 01-08-2023 om 08:22:

Ik denk dat je beter goede afspraken kunt gaan maken over het gebruik van de auto. Dat kun je sowieso doen. Bijv ze mag de auto gebruiken, maar betaalt de benzine zelf. Dan kan ze zelf kijken of ze 300 km voor deze reden ervoor over heeft.

Daarnaast het wonen in jullie huis. Daar zijn ook afspraken voor nodig. Het is alleen lastig als je dat nooit eerder gedaan hebt en de behoefte daaraan nu door zo’n incident ineens de kop opsteekt.
Ze heeft nu haar diploma. Hoe lang duurt haar vakantie? Is het echt een vakantie? Gaat ze nog werken? Gaat ze nog op vakantie? Gaat ze een opleiding volgen na de vakantie? Het zou voor mij veel uitmaken of die vakantie een open einde heeft zonder plan voor werk of vervolgopleiding, of dat ze idd vakantie heeft en over een week/ maand gaat werken of leren.

Als ze na de vakantie bij jullie blijft wonen en niet op kamers gaat, zou ik daar wel structurele afspraken over gaan maken. Financieel en/of helpen in huis. Maar voor de vakantie als je dat nooit gedaan hebt weet ik niet zo.

De discussie ging over de wens de auto 300 METER verderop bij haar vriendje neer te zetten, 'zodat ze de volgende dag niet heeeeelemaal samen de auto hoefden te gaan halen voor hun uitje die dag.' Ik moest ook even knipperen hoor Verwend gedrag maar meestal waait zoiets wel over toch? Hopelijk is het een tijdelijk euvel door de vermoeienissen van het eindexamen. Misschien kan ze wel (als een boer met kiespijn) meelachen als je die ontberingen van die 300 te lopen meters lachend uitvergroot?

Levina123 schreef op 01-08-2023 om 08:36:

[..]

De discussie ging over de wens de auto 300 METER verderop bij haar vriendje neer te zetten, 'zodat ze de volgende dag niet heeeeelemaal samen de auto hoefden te gaan halen voor hun uitje die dag.' Ik moest ook even knipperen hoor Verwend gedrag maar meestal waait zoiets wel over toch? Hopelijk is het een tijdelijk euvel door de vermoeienissen van het eindexamen. Misschien kan ze wel (als een boer met kiespijn) meelachen als je de ontberingen van die 300 te lopen meters lachend uitvergroot?

Net wat hierboven wordt gezegd. Is dit gewoon haar vakantie omdat ze straks weer verder gaat leren of is het een open einde. Is dit haar vakantie, zou ik zeggen lekker laten. Natuurlijk wat ze normaal moest doen, wel laten doen.
Maar nu opeens komen met of werken of klusjes in huis vind ik niet echt fair. Als je haar van te voren dit had gezegd had ze een leuke baan kunnen zoeken voor deze periode en de tijd kunnen indelen. Nu zet je haar plotseling voor het blok.
Wat betreft de auto maak daar afspraken over. Blijkbaar voelde dit te veel als haar auto. Want om eerlijk te zijn. Als ik ergens slaap en dan meteen de volgende dag een uitstapje heb. Zet ik de auto ook daar neer en ga dan niet heen en weer lopen naar huis om de auto op te halen. Maar goed, dit is ook mijn auto. De auto is van jullie beide. 
Wat betreft de rest het is ook irritant als jij wel moet werken en de ander in een vakantiemodus zit 
Hier zijn man en ik wel eens ongelijk vrij. En dan kan ik me ook ergeren aan het lang uitslapen en rustig ontbijten met de krant terwijl ik druk aan het werk ben (thuis). Maar andersom doe ik het ook. Want ik ben dan vrij. En het laaste wat ik dan wil is door hem verzonnen klusjes doen omdat ik daar dan toch tijd voor heb

Levina123 schreef op 01-08-2023 om 08:36:

[..]

De discussie ging over de wens de auto 300 METER verderop bij haar vriendje neer te zetten, 'zodat ze de volgende dag niet heeeeelemaal samen de auto hoefden te gaan halen voor hun uitje die dag.' Ik moest ook even knipperen hoor Verwend gedrag maar meestal waait zoiets wel over toch? Hopelijk is het een tijdelijk euvel door de vermoeienissen van het eindexamen. Misschien kan ze wel (als een boer met kiespijn) meelachen als je die ontberingen van die 300 te lopen meters lachend uitvergroot?

Zal wel aan liggen dan

Maar wat is er mis om alvast de auto mee te nemen?

Roos55 schreef op 01-08-2023 om 08:47:

[..]

Zal wel aan liggen dan

Maar wat is er mis om alvast de auto mee te nemen?

Op zich niets hoor, dat ben ik met je eens. Maar zuchten en steunen over maar liefst 300 meter doet natuurlijk wel een beetje komisch aan. Als de relatie daar goed genoeg voor is, zou je dat een beetje kunnen uitvergroten om haar een spiegel voor te houden. Zolang het bij een plaagstootje blijft en niet cynisch en bijtend wordt, want dat zal het niet beter maken. 

Levina123 schreef op 01-08-2023 om 08:57:

[..]

Op zich niets hoor, dat ben ik met je eens. Maar zuchten en steunen over maar liefst 300 meter doet natuurlijk wel een beetje komisch aan. Als de relatie daar goed genoeg voor is, zou je dat een beetje kunnen uitvergroten om haar een spiegel voor te houden. Zolang het bij een plaagstootje blijft en niet cynisch en bijtend wordt, want dat zal het niet beter maken.

Ik, als dochter zijnde in zo'n geval, vergrootte dat dan terug en zou zeggen: hier heb je een euro voor die 300 meter (of vragen voor te rekenen hoe veel dat ritje volgens haar precies kost) en dan heeft moeder een spiegel over haar, in mijn ogen, gezeur. Wie mist die auto voor dat nachtje? Ik snap dochter wel daarin. 

Huishoudelijk vind ik het logisch dat ze dingen moet doen hoor, maar verder?

Laat haar toch lekker na haar examenjaar lekker luieren en genieten van/met haar vriend, dat heeft ze zo te lezen wel verdiend.  Dan kan ze straks opgefrist aan de studie beginnen. 

Ze heeft al jaren gewerkt en gespaard, dat gaat ze heus weer doen maar ze is nu verliefd en heeft vakantie, mag ze nu even ook eens niets doen? Het wordt straks weer druk genoeg.

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 09:17 Topicstarter

Lotte78 schreef op 01-08-2023 om 08:44:

Net wat hierboven wordt gezegd. Is dit gewoon haar vakantie omdat ze straks weer verder gaat leren of is het een open einde. Is dit haar vakantie, zou ik zeggen lekker laten. Natuurlijk wat ze normaal moest doen, wel laten doen.
Maar nu opeens komen met of werken of klusjes in huis vind ik niet echt fair. Als je haar van te voren dit had gezegd had ze een leuke baan kunnen zoeken voor deze periode en de tijd kunnen indelen. Nu zet je haar plotseling voor het blok

Dat van dat baantje zou ze al 2 maanden doen… Maar ineens is het aug en is er nog steeds geen baantje. Op zich haar probleem, maar ik vind het wel erg lui. Wat weer mijn probleem is

Mij helpen met huishouden vind ik teken van volwassen gedrag, en ik vind het jammer dat ze het niet aanbiedt en het onredelijk vindt. Maar das ook mijn probleem. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.