Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

18-jarige dochter doet niks


Hemf

Hemf

01-08-2023 om 13:15 Topicstarter

letterkoekje schreef op 01-08-2023 om 12:27:

Dringend tijd dat u ze als een volwassene behandelt! En een volwassene heeft rechten, maar ook plichten.

Ook goeie! 

Ze heeft pas net eindexamen gedaan, dus waarschijnlijk een intensief schooljaar achter de rug, ze heeft op haar eindexamenjaar na altijd bijbaantjes gehad én ze gaat in september aan een nieuwe opleiding beginnen. Ik zou haar even laten en er niet zo bovenop zitten. Ze is gewoon een tiener met zomervakantie. Dat van die auto vind ik nou ook niet zo schokkend.

Als ze hele dagen thuis is mag je best verwachten dat er thuis een en ander gedaan wordt; boodschappen, koken, een was draaien, stofzuigen. Dat moet je dan wel aangeven waarschijnlijk want uit zichzelf zal ze het niet snel doen.
Vakantie vieren na je examen is prima, maar drie maanden op bed hangen vind ik niet nodig. Baantjes genoeg. Hoeft echt geen 40 uur per week maar daarnaast is er nog genoeg tijd om leuke dingen te doen.

En als mijn kind twee dagen mekkert over driehonderd meter lopen dan geef ik haar wel een reden om te zeuren. Ik trek dergelijk prinsessengedrag heel slecht.

De auto is niet van haar alleen. Jij betaalt en bepaalt dus ook de voorwaarden. Soms is het nodig om even op je strepen te gaan staan en je puber op zijn/haar plek te zetten.

Natuurlijk is het fijn dat dochter haar diploma heeft en nu vakantie, maar de eindexamens zijn al 2 maanden afgelopen. Dus wat dat betreft begrijp ik de gevoelens van moeder wel.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom ze gestopt is met haar bijbaan, viel dat echt niet te combineren met school?
Mijn kinderen werden in drukke tijden minder ingeroosterd, maar zij hadden een meedenkende supermarktmanager. En tijdens de zomervakantie werkten ze zo tussen de 24 en 32 uur. 

Nou, ik zou haar wel vragen minimaal 1x per week voor het eten en de boodschappen te zorgen (samen met vriend?) Gewoon omdat jij moet werken en ook wel eens gewoon wil aanschuiven. Snappen ze heus wel. En laat je dan vooral verrassen

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 16:38 Topicstarter

MamaE schreef op 01-08-2023 om 14:29:

Als ze hele dagen thuis is mag je best verwachten dat er thuis een en ander gedaan wordt; boodschappen, koken, een was draaien, stofzuigen. Dat moet je dan wel aangeven waarschijnlijk want uit zichzelf zal ze het niet snel doen.
Vakantie vieren na je examen is prima, maar drie maanden op bed hangen vind ik niet nodig. Baantjes genoeg. Hoeft echt geen 40 uur per week maar daarnaast is er nog genoeg tijd om leuke dingen te doen.

En als mijn kind twee dagen mekkert over driehonderd meter lopen dan geef ik haar wel een reden om te zeuren. Ik trek dergelijk prinsessengedrag heel slecht.

De auto is niet van haar alleen. Jij betaalt en bepaalt dus ook de voorwaarden. Soms is het nodig om even op je strepen te gaan staan en je puber op zijn/haar plek te zetten.

Zo zat ik er dus ook in. Verfrissend even zo’n iets strengere reactie

Wat goed dat je hier komt ventileren TO, soms als je je irriteert is het lastig om zelf te zien wat wel en niet redelijk is. Je hoeft de mening van anderen niet te volgen maar het kan je wel helpen je eigen mening te vormen.

Ik kan me best indenken dat je je irriteert aan je dochter, zeker als ze zo zit te miepen en relatief weinig dankbaarheid lijkt te tonen. Ik neem aan dat jullie duidelijke afspraken hebben gemaakt over de auto?

Het klinkt alsof je haar best verwend en daar stiekem van baalt. Extra's toestoppen, een auto voor haar kopen (gedeeld oke maar dan nog) en weinig in huis laten doen... Ga eens met haar om de tafel en heb het over het volgende schooljaar. Wat gaat ze doen in huis? Wat zijn je regels? Hoe verdelen jullie de auto? Gaat ze werken? Etc.

De vakantie duurt nog maar een maand, daar zou ik niet teveel aandacht aan geven.

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 16:39 Topicstarter

Pimpelmees67 schreef op 01-08-2023 om 15:21:

Ik begrijp ook niet zo goed waarom ze gestopt is met haar bijbaan, viel dat echt niet te combineren met school?
Mijn kinderen werden in drukke tijden minder ingeroosterd, maar zij hadden een meedenkende supermarktmanager. En tijdens de zomervakantie werkten ze zo tussen de 24 en 32 uur.

Ze wilde zich richten op haar examens, dit begrepen wij wel. Uiteindelijk zou ze nog genoeg tijd hebben gehad voor werk zag ik later, maar goed.

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 16:42 Topicstarter

S.ndra schreef op 01-08-2023 om 14:58:

Natuurlijk is het fijn dat dochter haar diploma heeft en nu vakantie, maar de eindexamens zijn al 2 maanden afgelopen. Dus wat dat betreft begrijp ik de gevoelens van moeder wel.

Ja toch, tuurlijk hebben ze lekker uitgerust de eerste paar weken, maar 2 maanden… 

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 16:44 Topicstarter

Envelop schreef op 01-08-2023 om 16:39:

Wat goed dat je hier komt ventileren TO, soms als je je irriteert is het lastig om zelf te zien wat wel en niet redelijk is. Je hoeft de mening van anderen niet te volgen maar het kan je wel helpen je eigen mening te vormen.

Ik kan me best indenken dat je je irriteert aan je dochter, zeker als ze zo zit te miepen en relatief weinig dankbaarheid lijkt te tonen. Ik neem aan dat jullie duidelijke afspraken hebben gemaakt over de auto?

Het klinkt alsof je haar best verwend en daar stiekem van baalt. Extra's toestoppen, een auto voor haar kopen (gedeeld oke maar dan nog) en weinig in huis laten doen... Ga eens met haar om de tafel en heb het over het volgende schooljaar. Wat gaat ze doen in huis? Wat zijn je regels? Hoe verdelen jullie de auto? Gaat ze werken? Etc.

De vakantie duurt nog maar een maand, daar zou ik niet teveel aandacht aan geven.

Lief dank je. Klopt van dat verwennen. En dat doe ik zelf en met liefde. Maar als ze dan idd 2 dagen piept om zoiets, of het nou redelijk is of niet, vind ik dat wel prinsessengedrag. 

MamaE schreef op 01-08-2023 om 14:29:

Als ze hele dagen thuis is mag je best verwachten dat er thuis een en ander gedaan wordt; boodschappen, koken, een was draaien, stofzuigen. Dat moet je dan wel aangeven waarschijnlijk want uit zichzelf zal ze het niet snel doen.
Vakantie vieren na je examen is prima, maar drie maanden op bed hangen vind ik niet nodig. Baantjes genoeg. Hoeft echt geen 40 uur per week maar daarnaast is er nog genoeg tijd om leuke dingen te doen.

En als mijn kind twee dagen mekkert over driehonderd meter lopen dan geef ik haar wel een reden om te zeuren. Ik trek dergelijk prinsessengedrag heel slecht.

De auto is niet van haar alleen. Jij betaalt en bepaalt dus ook de voorwaarden. Soms is het nodig om even op je strepen te gaan staan en je puber op zijn/haar plek te zetten.

Volledig mee eens. Zeker als ze geen baantje meer heeft kan ze echt thuis wel wat meer doen als jullie zelf wel aan het werk zijn. 

En dat gemiep over 300 meter moeten lopen om de auto op te halen zou ik ook slecht trekken. 

Hemf schreef op 01-08-2023 om 16:44:

[..]

Lief dank je. Klopt van dat verwennen. En dat doe ik zelf en met liefde. Maar als ze dan idd 2 dagen piept om zoiets, of het nou redelijk is of niet, vind ik dat wel prinsessengedrag.

Daar ben ik het mee eens maar zoals je zelf al aangaf gaat het niet om die 300m. Ik zou daar niet teveel op focussen maar vooral op hoe nu verder.

Minder verwennen en meer regels, anders ga je je alleen maar meer irriteren.

Heb je zelf een idee wat je zou willen veranderen?

" Ja toch, tuurlijk hebben ze lekker uitgerust de eerste paar weken, maar 2 maanden…"

Maar die jonkies zijn nog helemaal niet gewend aan een werkritme van acht uur achter elkaar werken en maar maximaal drie weken aaneengesloten vakantie. De tijd na je eindexamen tot het begin van de vervolgopleiding is wel heel lang, maar op zich hebben vo-leerlingen altijd al een week of 7 a 8 feitelijk vakantie: in de laatste weken en de eerste week van het schooljaar doen ze ook zo goed als niks. En dan ook nog al die vakantie tussendoor...

Op mijn vorige werkplek hadden we nog wel eens een vo-leerling die dan een paar dagen meeliep ihkv een snuffelstage. Die kinderen stortten standaard in rond een uur of 3, die hadden geen idee van een normaal werkritme, en dat zal bij een eindexamenklant niet veel beter zijn. Dus dat dochter nog in de vakantiemodus zit, vind ik wel begrijpelijk. Dat het voor jou irritant is, snap ik overigens ook. 

Hemf schreef op 01-08-2023 om 16:44:

[..]

Lief dank je. Klopt van dat verwennen. En dat doe ik zelf en met liefde. Maar als ze dan idd 2 dagen piept om zoiets, of het nou redelijk is of niet, vind ik dat wel prinsessengedrag.

Toch zit daar ook iets oneerlijks in, jij wil zelf kiezen wanneer je haar verwent maar tegelijk vind je ook dat ze niet verwend mag zijn en niks mag verwachten of verlangen. En dan moet zij maar precies aanvoelen wat je op welk moment verwacht en jij bent degene die bepaalt wat redelijk is en wat je geeft en neemt. Dat maakt het dus geen volwassen relatie. Zij mag blijkbaar niet over de auto beschikken, ze mag hem alleen gebruiken als en op de manier waarop jij het goed vindt en ze moet wel gepast dankbaar zijn. Ik zou daar voor bedanken eerlijk gezegd, dan zou ik zeggen “bekijk het maar”. Als het zo moet.

Nee, ik vind dat geen prettige verhouding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.