Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

18-jarige dochter doet niks


AnnaPollewop schreef op 01-08-2023 om 18:39:

[..]

Toch zit daar ook iets oneerlijks in, jij wil zelf kiezen wanneer je haar verwent maar tegelijk vind je ook dat ze niet verwend mag zijn en niks mag verwachten of verlangen. En dan moet zij maar precies aanvoelen wat je op welk moment verwacht en jij bent degene die bepaalt wat redelijk is en wat je geeft en neemt. Dat maakt het dus geen volwassen relatie. Zij mag blijkbaar niet over de auto beschikken, ze mag hem alleen gebruiken als en op de manier waarop jij het goed vindt en ze moet wel gepast dankbaar zijn. Ik zou daar voor bedanken eerlijk gezegd, dan zou ik zeggen “bekijk het maar”. Als het zo moet.

Nee, ik vind dat geen prettige verhouding.

Het is wel de auto van moeder en dochter samen, niet van dochter alleen. 

Poezekat schreef op 01-08-2023 om 18:45:

[..]

Het is wel de auto van moeder en dochter samen, niet van dochter alleen.

Daar is het al misgegaan. Die auto zou  voor moeder moeten zijn en dochter mag hem lenen als moeder daar toestemming voor geeft. Welke 18 jarige heeft een auto nodig? Als ze studeren is er gratis ov en nu is er een fiets of betaald ov.

Ik vind dat enorm  verwend en dat creëert dit prinsessen gedrag waarbij ze denkt niet meer 300m in de ochtend te kunnen lopen omdat ze weggaat. Als dat te ver is kan ze ook thuis slapen en dan de auto pakken. Het is van de zotte om de auto te eisen om die 30 verderop te zetten. 

Het zal vast niet gaan om dat 300m echt te ver is, maar in haar ogen onlogisch. Waarom zou je 'm niet al meenemen als je 'm dan gewoon voor de deur kan zetten? Dan was ik waarschijnlijk ook wel een beetje opstandig geworden op die leeftijd als de reden mij onduidelijk bleef of in mijn ogen onnodig. 

Verder als ze altijd gewoon bijbanen heeft gehad, altijd zonder gemopper meehelpt in huis en in september weer naar school gaat, zou ik nu niet per se iets vinden van het op de bank hangen en uitslapen. Wel afspraken maken over af en toe bijdragen (koken, boodschappen doen)

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 20:39 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 01-08-2023 om 18:39:

[..]

Toch zit daar ook iets oneerlijks in, jij wil zelf kiezen wanneer je haar verwent maar tegelijk vind je ook dat ze niet verwend mag zijn en niks mag verwachten of verlangen. En dan moet zij maar precies aanvoelen wat je op welk moment verwacht en jij bent degene die bepaalt wat redelijk is en wat je geeft en neemt. Dat maakt het dus geen volwassen relatie. Zij mag blijkbaar niet over de auto beschikken, ze mag hem alleen gebruiken als en op de manier waarop jij het goed vindt en ze moet wel gepast dankbaar zijn. Ik zou daar voor bedanken eerlijk gezegd, dan zou ik zeggen “bekijk het maar”. Als het zo moet.

Nee, ik vind dat geen prettige verhouding.

Welnee zo is het helemaal niet. Ze hoeft helemaal geen dankbaarheid te tonen en ik zeur nooit tegen haar. Ik uit alleen hier even mijn frustratie van vandaag. Ze kan de auto altijd pakken, gewoon normaal in overleg, wat ik ook doe bij haar. Dit is de enige keer dat ik nee zei. Ik behandel haar gewoon volwassen en gezellig.

2 maanden lummelen in huis... Knap dat je dat zo lang vol hebt gehouden! Ik was al eerder gillend gek geworden hoor! Hier hoeven ze echt niet 40 uur te werken, maar je gaat wel wat doen. Hier kind wat 2 dagen per week werkt. In overleg dan ook mijn auto mee. Maar verder ook wel eens iets in huis doen, hond uit laten, koken wat maar uit komt.

Praat een keer met je dochter, wat jouw probleem is met haar gedrag. Dat ze een baantje zou zoeken en dat nog steeds niet gedaan heeft. En ook goede afspraken maken over de auto. Als je volwassen wil zijn moet je je daar ook naar gedragen lijkt mij.

Geen reacties gelezen, dus misschien dubbel.
18 jaar, geen bijdrage in het huishouden, geen bijbaantje? Begin maar eens over kostgeld en vaste taakjes die ze elke week kan uitvoeren. 
En als ze op die leeftijd nog niet kan koken of weet hoe ze een wasmachine moet bedienen, heb je het een beetje aan jezelf te danken. 

CharlieB schreef op 01-08-2023 om 20:16:

Het zal vast niet gaan om dat 300m echt te ver is, maar in haar ogen onlogisch. Waarom zou je 'm niet al meenemen als je 'm dan gewoon voor de deur kan zetten? Dan was ik waarschijnlijk ook wel een beetje opstandig geworden op die leeftijd als de reden mij onduidelijk bleef of in mijn ogen onnodig.

Dit inderdaad. Ik vind de ergernis ook echt buiten proportie als het gaat om die 300 meter. Nee, het is niet per se nodig, maar zij zal het gewoon op dat moment een handig idee hebben gevonden, niet wetend dat haar moeder daar zo ontzettend over zou vallen.

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 22:08 Topicstarter

Susan79 schreef op 01-08-2023 om 21:47:

[..]

Dit inderdaad. Ik vind de ergernis ook echt buiten proportie als het gaat om die 300 meter. Nee, het is niet per se nodig, maar zij zal het gewoon op dat moment een handig idee hebben gevonden, niet wetend dat haar moeder daar zo ontzettend over zou vallen.

Ik viel er pas over toen ze 2 dagen na mijn nee nog steeds zat te piepen. Niet over de vraag zelf. 

Hemf

Hemf

01-08-2023 om 22:18 Topicstarter

Bedankt allemaal. Mijn post was echt de irritatie van die dag en dat kan ik dan voor mezelf best wel opblazen en gelijk erop los typen. Getriggerd door het 2 dagen piepen omdat ze een nee hoorde. Dat wakkerde eea aan. Ervoor liep het allemaal prima vond ik en ergerde me nergens aan. Om 1 dag ergenis ga ik niet gelijk het gesprek aan, dat vind ik niet eerlijk. Ik heb vandaag gewoon nog even een beetje cynisch grapje gemaakt over het autogepiep, die snapte ze wel geloof ik. Verder heb ik haar gevraagd te stofzuigen terwijl ik op kantoor was, dat heeft ze gedaan. En gevraagd of ze komende maand 1x pw wil koken en dat was ook goed.
Ze is ook gewoon een redelijke en lieve meid, we waren gewoon beiden even geïrriteerd gister / vanochtend.

Hemf schreef op 01-08-2023 om 22:08:

[..]

Ik viel er pas over toen ze 2 dagen na mijn nee nog steeds zat te piepen. Niet over de vraag zelf.

Had je een concrete reden/aanleiding om nee te zeggen of zei je nee uit principe?

Hemf schreef op 01-08-2023 om 22:18:

Bedankt allemaal. Mijn post was echt de irritatie van die dag en dat kan ik dan voor mezelf best wel opblazen en gelijk erop los typen. Getriggerd door het 2 dagen piepen omdat ze een nee hoorde. Dat wakkerde eea aan. Ervoor liep het allemaal prima vond ik en ergerde me nergens aan. Om 1 dag ergenis ga ik niet gelijk het gesprek aan, dat vind ik niet eerlijk. Ik heb vandaag gewoon nog even een beetje cynisch grapje gemaakt over het autogepiep, die snapte ze wel geloof ik. Verder heb ik haar gevraagd te stofzuigen terwijl ik op kantoor was, dat heeft ze gedaan. En gevraagd of ze komende maand 1x pw wil koken en dat was ook goed.
Ze is ook gewoon een redelijke en lieve meid, we waren gewoon beiden even geïrriteerd gister / vanochtend.

Fijn om te horen. En houd dat vooral vast!

( weet je, ik vind dat gedoe om iets kleins eigenlijk altijd wel fijn, je kunt daar samen alle ergernis en frictie in kwijt en het gaat eigenlijk helemaal nergens over dus het is ook weer heel makkelijk op te lossen… beter dan dat er ruzie is om iets dat echt een issue is en dat niet overbrugbaar is)

Dat doe je toch echt zelf. Waar betaalt ze dat winkelen, rijbewijs en auto allemaal van? Juist, mama. 

HarrieDelSol schreef op 02-08-2023 om 14:06:

Dat doe je toch echt zelf. Waar betaalt ze dat winkelen, rijbewijs en auto allemaal van? Juist, mama.

Nee. Lees een eerdere post over dochter, baantjes en weinig uitgeven. 

Hemf schreef op 01-08-2023 om 22:08:

[..]

Ik viel er pas over toen ze 2 dagen na mijn nee nog steeds zat te piepen. Niet over de vraag zelf.

Kreeg ze een reden bij de nee? Misschien piept ze omdat ze zomaar een nee krijgt op een hele logische vraag waarvan ze niet begrijpt waarom het een nee is. 

Je bent niet onredelijk maar de dingen waar pubers geen moeite voor hoeven doen of hun zuurverdiende geld dan wel heilige bloed/zweet/tranen niet aan hoeven te spenderen, waarderen ze niet. Ze hoeven er niet perse veel aan kwijt te zijn maar een stukje is al een commitment. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.