Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

21-diner?

Mijn dochter wordt binnenkort 21. Veel van haar vriendinnen hebben dat gevierd met een 21-diner. Dat zou zij ook graag willen, maar onze huiskamer is gewoon te klein voor zoiets. Naast dat ik niet zo’n keukenprinses ben.
Ik ben dus op zoek naar leuke alternatief. Dochterlief zit nog een beetje in de fase ‘iets anders is geen optie’. Maar wie weet kan ik haar overhalen met een briljant ander plan.


Is dat in tegenwoordig? Toen onze kinderen 21 werden werd dat niet gedaan voor zover ik weet (zijn nu eind dertig/begin veertig.)

Ik vind het nogal wat om te verlangen. Dan kookt ze toch lekker zelf iets voor haar gasten?

Of anders ergens brunchen buiten de deur.

Tjee zeg, ze is bijna 21. Als jij het niet ziet zitten, is ze hopelijk oud en wijs genoeg om dat te respecteren en zelf een alternatief te verzinnen.

Desnoods zeg jij: oké, ga je gang, ik ben dat weekend weg en ik verwacht het huis achteraf schoon en opgeruimd terug te zien. Ook dan mag ze zelf verzinnen of ze op eigen kosten of met een grotere of kleinere bijdrage van jou zelf kookt, pizza's laat aanrukken, of een cateraar laat komen. 

Mja, ik heb er een aantal gekookt voor mijn nichten. Ergens anders doet geen recht aan het idee (het idee is dat je vrienden van verschillende levensfases ook zien waar je opgegroeid bent enzo) dus ik snap wel dat een andere locatie niet echt een optie is voor je dochter. Past het echt niet, ook niet met wat schuiven en een wat strengere gastenselectie? Evt buitenruimte erbij betrekken?

Een andere optie zou kunnen zijn om een borrel bij jullie thuis te doen en te eten op een andere locatie. 

Qua eten zou ik het mezelf makkelijk maken, of iemand vragen die dat leuk vindt, voor een wat grotere club koken, of vooraf iets van borrelplankeb, hoofd lasagne van een traiteur, en na ijs met fruit. Om maar wat te noemen. 
Het is best een hoop gedoe natuurlijk, maar bij mijn nichten was het ook juist voor de ouders wel heel leuk. Je komt een hoop meer te weten over je kind (via de speeches) en het is heel leuk om je kind omringd te zien door al haar vrienden. 

Moosey schreef op 31-07-2023 om 13:12:

Mja, ik heb er een aantal gekookt voor mijn nichten. Ergens anders doet geen recht aan het idee (het idee is dat je vrienden van verschillende levensfases ook zien waar je opgegroeid bent enzo) dus ik snap wel dat een andere locatie niet echt een optie is voor je dochter. Past het echt niet, ook niet met wat schuiven en een wat strengere gastenselectie? Evt buitenruimte erbij betrekken?

Een andere optie zou kunnen zijn om een borrel bij jullie thuis te doen en te eten op een andere locatie.

Qua eten zou ik het mezelf makkelijk maken, of iemand vragen die dat leuk vindt, voor een wat grotere club koken, of vooraf iets van borrelplankeb, hoofd lasagne van een traiteur, en na ijs met fruit. Om maar wat te noemen.
Het is best een hoop gedoe natuurlijk, maar bij mijn nichten was het ook juist voor de ouders wel heel leuk. Je komt een hoop meer te weten over je kind (via de speeches) en het is heel leuk om je kind omringd te zien door al haar vrienden.

Het komt op mij allemaal vreselijk corpsballerig over.....

Nog nooit van gehoord 
Moest even opzoeken wat dan precies de bedoeling is van zo'n diner

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

31-07-2023 om 13:38

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2023 om 13:15:

[..]

Het komt op mij allemaal vreselijk corpsballerig over.....

Vooral erg Amerikaans, instagram, tiktok en ik geloof alleen bij meiden. Hier ook eentje die er een wil organiseren. Prima, maar ze mag het zelf organiseren. En dus worden er hier een tafel en stoelen gehuurd (want moet uiteraard per se allemaal in dezelfde stijl) en is ze al weken bezig om lijstjes qua inkopen en recepten te maken (ja, ik wil best koken, maar boodschappen en recepten mag ze zelf aanleveren).

Ach, zij vindt het leuk en zolang ik niet alle geregel voor-tijdens-achteraf heb, vind ik het prima.

Je dochter is inmiddels 21, dus 'iets anders is geen optie' is inmiddels ook geen optie meer. Hoe ziet zij het zelf voor zich?

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2023 om 12:58:

Is dat in tegenwoordig? Toen onze kinderen 21 werden werd dat niet gedaan voor zover ik weet (zijn nu eind dertig/begin veertig.)

Ik vind het nogal wat om te verlangen. Dan kookt ze toch lekker zelf iets voor haar gasten?

Of anders ergens brunchen buiten de deur.

jou kinderen zijn gewoon te vroeg geboren, hebben vast ook geen genderreveal/babyshower gehad. 

nlies schreef op 31-07-2023 om 13:42:

[..]

jou kinderen zijn gewoon te vroeg geboren, hebben vast ook geen genderreveal/babyshower gehad.

Nope hahaha

Oog

Oog

31-07-2023 om 13:47

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2023 om 13:15:

[..]

Het komt op mij allemaal vreselijk corpsballerig over.....

Tsja weet je, elke generatie doet weer zijn eigen ding. Je schrijft dat jouw kinderen al veertigers zijn, nou, dan snap ik goed dat je dit niet meer mee hebt gekregen. Maar ik kan je vertellen: tegenwoordig is het echt een heel ding. Jongeren leven er naartoe, iedereen doet mee en als het goed is, is voor de jarige een ervaring om nooit te vergeten.

Ik vind het altijd zo jammer als mensen meteen een oordeel hebben over iets wat ze niet kennen. Ter vergelijking: ik heb niks met carnaval, voetbal-kampioenschappen, prides, etc. Toch kan ik goed begrijpen dat andere mensen dit wél leuk vinden. Waarom gelijk zo oordelen over iets wat andere mensen belangrijk vinden?

On topic: ik denk niet dat er een alternatief is. Ik zou ook inzetten op kook-hulp van mensen die het leuk vinden, eventueel in ruil voor een wederdienst. Ruimte lukt vaak wel, niemand vindt het erg om een beetje in te schikken. Als jij ruimte maakt in je hoofd dat dit kan, komt die ruimte in je huis vanzelf.

Oog schreef op 31-07-2023 om 13:47:

[..]

Tsja weet je, elke generatie doet weer zijn eigen ding. Je schrijft dat jouw kinderen al veertigers zijn, nou, dan snap ik goed dat je dit niet meer mee hebt gekregen. Maar ik kan je vertellen: tegenwoordig is het echt een heel ding. Jongeren leven er naartoe, iedereen doet mee en als het goed is, is voor de jarige een ervaring om nooit te vergeten.

Ik vind het altijd zo jammer als mensen meteen een oordeel hebben over iets wat ze niet kennen. Ter vergelijking: ik heb niks met carnaval, voetbal-kampioenschappen, prides, etc. Toch kan ik goed begrijpen dat andere mensen dit wél leuk vinden. Waarom gelijk zo oordelen over iets wat andere mensen belangrijk vinden?

On topic: ik denk niet dat er een alternatief is. Ik zou ook inzetten op kook-hulp van mensen die het leuk vinden, eventueel in ruil voor een wederdienst. Ruimte lukt vaak wel, niemand vindt het erg om een beetje in te schikken. Als jij ruimte maakt in je hoofd dat dit kan, komt die ruimte in je huis vanzelf.

Ik heb geen oordeel ik vind het gewoon corpsballerig overkomen. Absoluut niet mijn ding. Dat mag ik ook vinden. Speechen, het 'bekijken' van waar mensen zijn opgegroeid...(wat doet het ertoe).  Ik geloof ook niet dat deze hele generatie hieraan doet hoor. Daar kunnen mensen met kinderen in deze leeftijd misschien iets over zeggen. 

En de vrienden van mijn kinderen kwamen hier altijd volop over de vloer dus die hoefde ik niet te leren kennen. Toen ze op de universiteit zaten kwamen we vaak op bezoek en hebben verschillende mensen leren kennen, ook bij het promoveren van dochter.

Ik hou gewoon niet van dit soort dingen. Maar verder: be my guest hoor.

ik ken het niet maar als een 21 jarige zoiets wil en bespreekt dan zorgen man en ik wel dat we weg zijn hoor en dat de siblings elders eten.   Ik ga er natuurlijk geen stoelen of servies voor huren maar zelfs als zr dat wil staat het haar vrij.  Ik zou misschien wel wat geld geven wat ik anders kwijt ben als we het voor familie vieren ofzo

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2023 om 13:52:

[..]

Ik heb geen oordeel ik vind het gewoon corpsballerig overkomen. Absoluut niet mijn ding. Dat mag ik ook vinden. Speechen, het 'bekijken' van waar mensen zijn opgegroeid...(wat doet het ertoe). Ik geloof ook niet dat deze hele generatie hieraan doet hoor. Daar kunnen mensen met kinderen in deze leeftijd misschien iets over zeggen.

En de vrienden van mijn kinderen kwamen hier altijd volop over de vloer dus die hoefde ik niet te leren kennen. Toen ze op de universiteit zaten kwamen we vaak op bezoek en hebben verschillende mensen leren kennen, ook bij het promoveren van dochter.

Ik hou gewoon niet van dit soort dingen. Maar verder: be my guest hoor.

Mijn kinderen zijn van ongeveer deze leeftijd, maar vinden dit soort dingen dikke onzin, net zoals hun vrienden. Dus nee, niet een hele generatie doet dit. 

Oog schreef op 31-07-2023 om 13:47:

[..]

Tsja weet je, elke generatie doet weer zijn eigen ding. Je schrijft dat jouw kinderen al veertigers zijn, nou, dan snap ik goed dat je dit niet meer mee hebt gekregen. Maar ik kan je vertellen: tegenwoordig is het echt een heel ding. Jongeren leven er naartoe, iedereen doet mee en als het goed is, is voor de jarige een ervaring om nooit te vergeten.

Ik vind het altijd zo jammer als mensen meteen een oordeel hebben over iets wat ze niet kennen. Ter vergelijking: ik heb niks met carnaval, voetbal-kampioenschappen, prides, etc. Toch kan ik goed begrijpen dat andere mensen dit wél leuk vinden. Waarom gelijk zo oordelen over iets wat andere mensen belangrijk vinden?

On topic: ik denk niet dat er een alternatief is. Ik zou ook inzetten op kook-hulp van mensen die het leuk vinden, eventueel in ruil voor een wederdienst. Ruimte lukt vaak wel, niemand vindt het erg om een beetje in te schikken. Als jij ruimte maakt in je hoofd dat dit kan, komt die ruimte in je huis vanzelf.

Nee hoor, niet iedereen doet mee. Mijn dochter is 22 en die hoefde geen 21 dinner, mijn jongste 19 en die zou me aankijken  of ik een oneerbaar voorstel deed als ik ermee zou komen.  Ik ben zelf kok dus ik draai er mijn hand niet voor om en als je kind het wil, helemaal leuk.  Maar nee, niet iedereen doet mee. In de vriendengroepen van mijn dochters leeft het helemaal niet. 

Engeltje

Engeltje

31-07-2023 om 14:03 Topicstarter

Dat het niet past is het oordeel van dochter zelf, ze heeft een grote vriendenkring namelijk. Meestal heel fijn, nu een beetje onhandig. En er zijn dus veel dames (geen heren inderdaad, tot nu toe althans) die dit gevierd hebben.
Ik heb ook geen 21-diner gehad, geen sweet sixteen party en geen babyshowers. Voor mij hoeven ook al die nieuwe tradities niet zo, maar ach, een feestje is altijd leuk! En ze helpt zeker mee met de voorbereidingen.
Dus dank voor alle reacties. We gaan er gewoon het beste van maken. Wij hebben dan wel geen kast van een huis, voordeel is dan weer dat bij ons zelfs een blind paard geen schade kan doen 🙃.
Ik ga haar zeggen eens te kijken of we ergens een tweede tafel en stoelen en serviesgoed kunnen lenen/huren. Eten (deels) van een cateraar is ook een goede. Ze kan zelf prima koken, en wat in ons keukentje niet lukt kunnen we uitbesteden. Ik trek dit soort dingen te snel te vanzelfsprekend naar me toe, dat moet ik echt af gaan leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.