Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

21-diner?


Engeltje schreef op 31-07-2023 om 14:03:

Dat het niet past is het oordeel van dochter zelf, ze heeft een grote vriendenkring namelijk. Meestal heel fijn, nu een beetje onhandig. En er zijn dus veel dames (geen heren inderdaad, tot nu toe althans) die dit gevierd hebben.
Ik heb ook geen 21-diner gehad, geen sweet sixteen party en geen babyshowers. Voor mij hoeven ook al die nieuwe tradities niet zo, maar ach, een feestje is altijd leuk! En ze helpt zeker mee met de voorbereidingen.
Dus dank voor alle reacties. We gaan er gewoon het beste van maken. Wij hebben dan wel geen kast van een huis, voordeel is dan weer dat bij ons zelfs een blind paard geen schade kan doen 🙃.
Ik ga haar zeggen eens te kijken of we ergens een tweede tafel en stoelen en serviesgoed kunnen lenen/huren. Eten (deels) van een cateraar is ook een goede. Ze kan zelf prima koken, en wat in ons keukentje niet lukt kunnen we uitbesteden. Ik trek dit soort dingen te snel te vanzelfsprekend naar me toe, dat moet ik echt af gaan leren.

Goede oefening voor haar dus. Laat haar de boel regelen en als het echt teveel mensen zijn, dan moet ze de gastenlijst inkorten. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

31-07-2023 om 14:54

Wieder schreef op 31-07-2023 om 14:52:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in, dat ze een hele leuke avond gaat hebben! Maar begrijp ik nou goed dat je er als ouders/broers/zussen ook bij moet gaan zitten? Geloof dat ik daar feestelijk voor zou bedanken.

Ik heb al aangegeven dat ik er niet de hele avond bij blijf. Ontvangst, beetje kletsen, eten klaarzetten, dat wel. Maar ik hoef niet alle genante verhalen te horen die blijkbaar gedeeld gaan worden. Ik houd liever de illusie hoog van een ideaal kind dat nooit iets fouts doet.

Wieder schreef op 31-07-2023 om 14:52:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in, dat ze een hele leuke avond gaat hebben! Maar begrijp ik nou goed dat je er als ouders/broers/zussen ook bij moet gaan zitten? Geloof dat ik daar feestelijk voor zou bedanken.

Dat is juist de bedoeling van het 21 diner.

Bij feestje tijdens de middelbare school tijd maakten wij ons altijd uit de voeten, maar de meesten van die vrienden kende ik ook wel.

Onze oudste is 21+ en daarvoor hebben we inderdaad een 21-diner gegeven. Enkele vriend(inn)en van de middelbare school, vooral veel studentenvrienden. Zij had een 5gangendiner bedacht en inkooplijst gemaakt. Daarnaast samen met haar vriend ruimschoots meegeholpen met koken en andere voorbereidingen. Overigens, de menusuggestie van haar kant hebben we wel aangepast, omdat die logistiek gezien niet haalbaar leek (3 gangen direct na elkaar uit de oven en/of veel 'opmaaktijd', glutenvrij niet haalbaar etc.).
Er zijn 10 man blijven slapen, maar bij ons op zolder is het dan gewoon een kwestie van wat 'indikken' als iedereen eigen matje en slaapzak meeneemt.

Man en ik vinden het allebei erg leuk om uitgebreid te koken en gasten te ontvangen. Dus in ons (nu grote) huis hebben we enkele reservetafels gedemonteerd in de kelder staan, her en der in huis voldoende stoelen voor iets meer dan 20 mensen en met een rol damastpapier en een goedkoop servies van Ikea ziet het er dan al gauw sjiek uit. Dus al die 'ingredienten' hebben wij in huis, bv. ook voor de familie-kerstdiners. 
Maar als je kleiner behuisd bent en/of al die zake zou moeten aanschaffen, kan ik me voorstellen dat je daar wat tegenop ziet cq hier echt geen zin in hebt.

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2023 om 14:41:

[..]


.

Ik heb zelf het gevoel dat het (zoals Coreopsis al zei) is overgewaaid uit Amerika, net als Valentijnsdag, babyshowers, gender-revealparty's en Halloween.

Ik denk niet dat het corpsballerig is. De mensen dit soort dingen overnemen, zijn volgens mij juist niet het type student aan de universiteit. Het is wel een bepaald slag mensen dat dit soort parties houdt. Vrijgezellenfeesten vallen daar naar mijn idee ook onder. In mijn sociale omgeving doet gelukkig niemand aan dit soort gedoe. Geef een verjaardagsfeestje als je daar zin in hebt of niet, maar niet dat het aan allerlei regeltjes moet voldoen. En als ik lees dat uitwonende studerende kinderen zo'n etentje dan opeens bij hun ouders thuis gaan geven en dat die dan moeten gaan koken vind ik dat eigenlijk helemaal een beetje raar. Dat stadium ben je dan toch al voorbij ?

Tuinfluiter schreef op 31-07-2023 om 14:55:

[..]

Dat is juist de bedoeling van het 21 diner.

Bij feestje tijdens de middelbare school tijd maakten wij ons altijd uit de voeten, maar de meesten van die vrienden kende ik ook wel.

Oh goodie, ik ben team coreopsis. Ik weet veel van mijn kinderen, ben er niet van overtuigd dat ik de dingen die ze me niet vertellen, wil weten. Ik ben hun moeder, niet hun bestie 😉.

Coreopsis schreef op 31-07-2023 om 14:54:

[..]

Ik heb al aangegeven dat ik er niet de hele avond bij blijf. Ontvangst, beetje kletsen, eten klaarzetten, dat wel. Maar ik hoef niet alle genante verhalen te horen die blijkbaar gedeeld gaan worden. Ik houd liever de illusie hoog van een ideaal kind dat nooit iets fouts doet.

Het is ook nog gebruikelijk dat een van de ouders speecht mijn man deed dit met veel plezier en we hebben erg gelachen om de speeches van hun vrienden.

Mijn dochter heeft een vriendin met conservatief christelijke ouders en dan worden de verhalen echt wel aangepast en zijn de "zonden" vrij braaf.

Ik zie de lol van zo'n diner wel in en heb mij kostelijk vermaakt.

Engeltje

Engeltje

31-07-2023 om 15:14 Topicstarter

Goh, wat een hoop negatieve reacties! Beetje zurig, vind ik. Live and let live…
Wij gaan er een leuke avond van maken voor dochter. En ik weet al lang dat ze geen Engeltje is hoor, al die vrienden zijn hier ook kind aan huis en dochter is altijd helemaal zichzelf, ook als wij erbij zijn en alle verhalen kennen we al wel zo’n beetje. Heerlijk juist! Dus ja hoor, pa en ma schuiven aan. Wij weten ook nog wel wat sappige verhalen. En vergeet de gênante foto’s niet!
Siblings hoeven er wat mij betreft niet verplicht bij, dat moeten ze zelf maar bespreken/uitvechten met dochter.

Ik heb studerende kinderen in deze leeftijd. Mijn zoon is net 21 geworden. Nog nooit van gehoord en ik zou dit verzoek ook afwijzen. Etentje hier vind ik prima. Feestje ook maar dan gaan wij als ouders wel weg. Ik ga niet uitgebreid voor ze koken en ik ga er zeker niet bij zitten. 

Is niet zuur bedoeld maar ik hou sowieso niet van feestjes

Het schijnt toch een (Leids?) studentending te zijn :
https://www.hetleidskwartiertje.nl/studententradities-21-diner/

Engeltje schreef op 31-07-2023 om 15:14:

Goh, wat een hoop negatieve reacties! Beetje zurig, vind ik. Live and let live…
Wij gaan er een leuke avond van maken voor dochter. En ik weet al lang dat ze geen Engeltje is hoor, al die vrienden zijn hier ook kind aan huis en dochter is altijd helemaal zichzelf, ook als wij erbij zijn en alle verhalen kennen we al wel zo’n beetje. Heerlijk juist! Dus ja hoor, pa en ma schuiven aan. Wij weten ook nog wel wat sappige verhalen. En vergeet de gênante foto’s niet!
Siblings hoeven er wat mij betreft niet verplicht bij, dat moeten ze zelf maar bespreken/uitvechten met dochter.

Waarom is het nou zurig als je niet van dit soort dingen houdt?

Ik wens iedereen die het leuk vindt veel plezier hoor, maar ik vindt dit soort feestjes drie keer niks, Dat kan toch?

Oh jeetje, gelukkig was dit er nog niet toen ik 21 werd. Zou het echt vreselijk vinden zoiets   

Maar dat doet er natuurlijk niet toe. TO ik zou dochter inderdaad zelf laten organiseren en hier en daar wat meehelpen, maar zeker niet helemaal zelf gaan voorbereiden en uitvoeren.

Het is in mijn omgeving onbekend. Kinderen hebben in verschillende steden gestudeerd en ik heb ze er nooit over gehoord.

impala schreef op 31-07-2023 om 15:19:

Het schijnt toch een (Leids?) studentending te zijn :
https://www.hetleidskwartiertje.nl/studententradities-21-diner/

Dan was mijn eerste indruk toch zo gek nog niet 😉

Zoon studeert in Leiden, zal mij benieuwen of hij zich tzt meldt, maar ik gok erop van niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.