Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

21-diner?


Het lijkt mij dan juist weer ontzettend leuk. Met baby showers en gender reveal parties heb ik niets (sowieso het hele zwangerschap / baby gebeuren vind ik weinig interessant), maar heel mooi om als stap naar volwassenheid zo een avond alle draadjes van je leven bij elkaar te brengen. 

Geniet ervan! Met een beetje een leuk thema denk ik niet dat het qua eten allemaal heel fancy hoeft. 

Temet schreef op 31-07-2023 om 15:38:

Zoon studeert in Leiden, zal mij benieuwen of hij zich tzt meldt, maar ik gok erop van niet

Het lijkt me ook typisch een vrouwenfeestje. Maar misschien zie ik dat (ook weer  ) verkeerd .

Het was ooit een jaarclub-ding, nu is het een algemeen ding geworden. Mijn dochter is een vroege leerling en had al heel wat van die diners gehad toen ze zelf 21 werd. Zij wilde heel graag ook zoiets. Dat snapte ik wel, als al je vrienden het doen vind je het ook leuk om een keer het feestvarken te zijn. Ik heb wel bedongen dat alleen de mensen die ver weg woonden bleven slapen, het huis is echt te klein voor veel logees. 
Het was bloedheet die dag, ik heb de tuintafel van de buurman erbij geleend en twee dezelfde papieren kleden op de tafels gelegd, zodat het één lange tafel leek. Stoelen eromheen, wat ballonnen in de struiken, klaar met de versiering. Verder een lasagne met vlees een eentje zonder vlees gemaakt, een paar salades en als desert Eton mess. Verder veel koude drankjes. Ik heb er even bijgezeten om een hapje mee te eten en de speeches van de dames aan te horen. Daarna heb ik me lekker teruggetrokken en heb de buren gewaarschuwd dat het zo maar eens luidruchtig kon worden. Toen de meeste gasten weg waren hebben de logees de bende helpen opruimen en daarna hebben we dochters echte verjaardag nog even gevierd (het diner was de avond ervoor). 

mijn oudste studeert niet in Leiden, maar ca. 200 km verderop... Daar schijnt het ook heel gebruikelijk te zijn, een 21-diner, maar vgm meer voor meiden dan voor jongens. Ik vond de verhalen van vriend(inn)en hilarisch, we hebben genoten die avond. 
Na het diner en een ronde spelletjes is er een hele groep de stad in gegaan voor een kroegentocht. Volgende morgen ontbijt met de overnachters, zo rond een uur of 10 - dat heeft oudste dan weer zelf geregeld. En na afloop heeft ze natuurlijk (vrijwel) alles weer opgeruimd. 
Kortom, wat mij betreft erg leuk om mee te maken en mee te helpen vieren. Maar ik vind het ook altijd leuker om andermans feest te (helpen) vieren, dan om mijn eigen (verjaardags)feest te vieren.

Ach, het past in de trend van nu. Alles moet steeds groter, spectaculairder, spannender. 

Ik ken aardig wat mensen in deze leeftijdsgroep, en niemand heeft dit gevierd, maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Net als de gender revealfeestjes en andere babyfeestjes. 

Veel mensen vinden het onzin, maar toch gaat bijna iedereen er in mee, en over een jaar of 5 zal dit geheel ingeburgerd zijn. 

De gender revealfeestjes vind ik een nog meer bijzondere ontwikkeling in een tijd dat gender meer fluide is dan ooit. 
En de bijzondere leeftijd van 21, van formeel volwassen worden, is in Nederland al lang geleden verlaagd naar 18. Dus de waarde van het getal 21 is echt buitenlands, maar hier wel bekend en goed gevierd door dochter

Ja, wie weet, wil mijn dochter het over een paar jaar wel.

In mijn omgeving een paar keer gezien dat er een 21 diner gehouden werd. Dat was vooral denk ik doordat veel van deze mensen in het westen studeerde en het dan ook in hun omgeving hielden. 

Vrijgezellen feesten zie ik wel meer hier(in het oosten) dat is hier vooral veel lol hebben elkaar op de hak nemen. Het verschilt ook per vriendengroep in hoeverre er uitgepakt wordt. Ken wel groepen, die vrij ver daar in ging. Ook genoeg groepen die het gewoon nuchter hielden/zonder al te ver poespas.

Zelf heb ik beiden niet gehad, en dat heb ik niet gemist. Ben dan ook niet getrouwd/geregistreerd partnerschap. 

21 diner heb ik tot nu toe vooral bij meiden gezien, kan mij zo even geen man bedenken waarbij dit gehouden is.

impala schreef op 31-07-2023 om 15:46:

[..]

Het lijkt me ook typisch een vrouwenfeestje. Maar misschien zie ik dat (ook weer ) verkeerd .

Mijn zoon heeft ook een 21 diner gegeven en is er na flink wat geweest. Het speelt zowel bij mannen en vrouwen. 

Meisjes maken meestal wel meer poespas van kleding en decoratie. 

De meeste jarigen die ik ken die een 21 diner geven zijn wel lid van een studentenvereniging.

Alle mannen/ vrouwen in de jaarclub van mijn kinderen hebben een 21 diner gegeven. Al die ouders hebben iets georganiseerd wat bij hun gezin en woonsituatie pasten.

Dochter heeft paar 21-diners bijgewoond. Twee er van in een Italiaans restaurant. Ik was verbaasd; leek mij erg duur. Maar de moeder van de jarige had een goede deal met de eigenaar en de jarige heeft met 9  man een gezellige avond gehad.

Hier ook een 21-diner gegeven. Zag er eerst wat tegenop, ben ook geen kookprinses en waar laat je al die vriendinnen, dat waren er heel veel, ook de hele jaargroep van de studentenvereniging. Best een heel georganiseer, maar gaande weg kregen we er ook plezier in. Tafels en stoelen en glazen gehuurd, ging er gemakkelijk. Verder maak er je eigen feestje van, elk 21-diner is weer anders. Geef er je eigen draai aan. Erg laat hulptroepen erbij gevraagd, ging nu net goed (manlief werd ziek), doe dat op tijd. 
Ik vond het aanvankelijk ook een Amerikaanse hype, maar nee, erg leuk om al die vriendinnen te zien, op een gegeven moment het feest verlaten, voor de speeches die ik beter niet kon horen. . Hoor nu dat sommige er ook een 22-diner op laten volgen, omdat het zo leuk was. Maar dat laten we lekker aan ons voorbij gaan. 

Ik kende het verschijnsel wel maar mijn oudste, gestudeerd in Leiden, heeft er nog nooit een bijgewoond.

Hier heb ik zo'n vijftien jaar geleden gewoon een 21-diner gehad hoor  . Was ook gebruikelijk in mijn (studenten-) omgeving. Vond het heel leuk om ouders van vriendinnen een beetje te leren kennen. Het klinkt of het helemaal goed gaat komen, veel plezier!

Zo'n 21-jaar-etentje had ik best kunnen waarderen. Het is geen kinderfeestje waarbij je als ouders helemaal total loss in de touwen hangt na afloop, maar een gezellig avondje met jongvolwassenen.

Maar ik zou echt totaal niet blij zijn om voor zo'n club gasten te moeten koken. Ik ben helemaal geen keukenprinses. Dus het zou gezellig tafeldekken worden, vrolijke versiering, voor mijn part wat gekkigheid uit de voorbije 21 jaar.  Leuke naamkaartjes, feestelijke kleding.  En eten laten bezorgen  
Rekening te betalen door jarige & ouders, naar vermogen, want de jarige verdient vast ook wel wat. 

Onze kinderen zijn dertigers (op de oudste na, die is 40) en in onze tijd bestonden zulke dinnerparty's niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.