Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

21-diner?


Oh ja geen Leidse studenten hier. Alle opleidingen van de kinderen (MBO/HBO/Uni) werden gevolgd in de stad aan de Nieuwe Maas. 

sw4

sw4

31-07-2023 om 17:51

Hier heeft dochter ook een 21 diner gegeven, met alles er op en eraan. Ik vond het heel leuk om te doen, het koken deden we met het hele gezin en de avond was heel gezellig. Er bleven 8 mensen slapen ( beneden in de kamer op luchtbedden, matjes en de banken). Dochter heeft er erg van genoten en wij vonden het leuk om haar vrienden te leren kennen. En nee, wij hebben er zeker niet de hele avond bijgezeten.

Mijn kinderen hebben ook 21 diner gegeven. Ik zag er erg tegenop want vond het ook ballerig, maar het was reuze gezellig. Iedereen mooi aangekleed en ze gaan écht de vuile was niet buiten hangen met de ouders erbij. Het was juist heel leuk om op zo'n manier met de vrienden in gesprek te raken. Wij hadden tafeltjes bij gehuurd en servies en de rest van t meubilair aan de kant geschoven/opgestapeld. Denk dat er een stuk of 16 waren, is alweer lang geleden. Bleef ook een hele bubs slapen, op eigen matjes met eigen slaapzakken, op de bank, overal waar een plekje was om te slapen😀

Herfstappeltaart schreef op 31-07-2023 om 13:15:

[..]

Het komt op mij allemaal vreselijk corpsballerig over.....

Ik ken het ook alleen van het corps. En ik zou de regie lekker bij de volwassen dochter laten

M’n nichtjes hebben net allebei een 21-diner gegeven, midden van het land; de oudste heeft een hbo-opleiding gedaan, de ander werkt al jaren (na haar mbo-opleiding naast haar baan). Geen studenten-traditie hier dus! Volgens mij eerder inderdaad (zoals babyshowers) via social media overgewaaid als hype en vooral onder meiden populair, althans, zo zie ik het in mijn omgeving. 

Wij hebben alleen maar jongens, ben benieuwd of de oudste hier over een paar jaar mee komt! Ik zou het in ieder geval best leuk vinden om (mee) te organiseren, maar ik hou dan ook van feestjes 🥳 

Hier, het ooooooosten van het land gebeurt het ook zeker wel.
Nichtje toen HBO heeft het gehouden in kleine kring (iets met C en je mocht niet te veel mensen uit nodigen). Andere nichtje, werkend die heeft het bij de Mac gehouden, allemaal een happymeal. Past ook perfect bij haar.

Bij zoon in de vriendenkring niet gebruikelijk, maar die houden al 3 jaar elk jaar een silent dinner. In groepjes van 2 koken ze dan een gang. Voorgerecht en desserts komen 2x voorbij.

Kind doet een bachelor op zowel de tu/e als de Tilburgse universiteit. Absoluut geen corpsballid, of onderdeel van een studentenvereniging. Eigenlijk een nerd. Zonder gender reveal/baby shower en/of sweet sixteen. Zelfs zonder een gestudeerde insta pagina.  

En toch is hier een 21 diner gevierd. Ook om alle door Corona gemiste verjaardagen in te halen. Vrienden van de uni komen hier normaal niet (want dan slaapt kind juist bij hen), en nu zag ik kind tussen die vrienden. (M/v, want de regels bepaal je zelf en kind vond een gemengd diner veel leuker en beter bij zichzelf passen). 

Ook in de omgeving hoor ik het veel. Van meiden met een mbo die al een paar jaar werken tot studenten zoals mijn kind. Bij de mannen zie ik idd vaak het nog als een corps of jaarclub ding, bij de meiden is het vaak een goed moment om eens te verkleden met een thema en lekker te eten. 

Voor to; kijk wat kan en doe wat mogelijk is. Gelukkig is er geen enkele 21-diner-wet dus doe vooral wat bij je past. Bij alle vrienden en kind dus ook heeft een van de ouders gespeecht, maar waren er ook momenten dat het ‘slimmer was als de ouders niet met deze Kahoot quiz meededen’. Dus ja, ouders koken/serveren/schenken in,  maar vooral niet te veel vragen of je wenkbrauwen optrekken als er ineens bijzondere verhalen over tafel gaan. 

Fourtyfour schreef op 31-07-2023 om 18:55:

Hier, het ooooooosten van het land gebeurt het ook zeker wel.
Nichtje toen HBO heeft het gehouden in kleine kring (iets met C en je mocht niet te veel mensen uit nodigen). Andere nichtje, werkend die heeft het bij de Mac gehouden, allemaal een happymeal. Past ook perfect bij haar.

Bij zoon in de vriendenkring niet gebruikelijk, maar die houden al 3 jaar elk jaar een silent dinner. In groepjes van 2 koken ze dan een gang. Voorgerecht en desserts komen 2x voorbij.

Haha, nu las ik (foutief) over een 44-diner. Dat was ook best leuk geweest trouwens

is het een idee om met mooi weer op een mooie plek in de natuur een superdeluxe picknick te houden in bohemian ibiza style? Allemaal lekkere hapjes mee in koelboxen, lekkere drankjes, overal informeren of je van die leuke buitenlampjes mag lenen, alles mooi versieren, leuke parasols en dan een avondpicknick? Of bij iemand een partytent regelen en achter de hand houden voor eventueel slecht weer?
Leuke louche  ibiza zomermuziek. Dat is toch iets om nooit te vergeten. 
Leuk, zomers, romantisch.

En dan laat je de gasten zelf fleesekleedjes meenemen? Eventueel zelf borden, bestek en glas meenemen?

De oudste heeft haar 21-dinner gehouden in de stad waar zij studeert (010) voor haar jaarclub van de studentenvereniging.  Daar waren geen ouders bij (corona). Ze had ruim daarvoor wel overlegd met haar vader en mij over de organisatie. Wij zijn al jaren gescheiden dus het vroeg om goede logistieke planning. We wonen ook nog aan de andere kant van het land dus zouden ze ook allemaal blijven slapen. Dan zijn 2 ouderlijke huizen wel handig . Door Covid heeft ze het  dus in haar bubbel gevierd.
Daarna zijn ze als jaarclub nog wel door Nederland getrokken, om de ouders alsnog eens te bezoeken. Dat was heel leuk en gezellig.  Ik kende al een aantal vriendinnen omdat haar studentenvereniging ook familiedagen organiseert, waarbij moeder - vader - siblings ieder voor een dag worden uitgenodigd. Ik vind het juist leuk om zo nog wat betrokken te zijn bij haar leven.

Engeltje

Engeltje

31-07-2023 om 22:02 Topicstarter

Hier wordt het gezelschap van gemengde sekse. Dochter heeft een zeer gemêleerde vriendenkring.
Picknick is een leuk idee maar ze is van eind oktober, dus de kans op stralend weer is niet heel groot. We hebben wel een keer buiten kunnen zitten op haar verjaardag, maar dat was eenmalig.
Het wordt vast leuk. Ze is nu een plan aan het maken. Ben zelf niet echt van plan te gaan bedienen. Maar we gaan het zien.

Tjilp schreef op 31-07-2023 om 19:36:

[..]

Haha, nu las ik (foutief) over een 44-diner. Dat was ook best leuk geweest trouwens

Dat wordt wachten tot het eerste dubbele getal... 55 🤫

Ik ken dit fenomeen wel, maar ik heb er niks mee. Ik vind het nogal omslachtig om je studievrienden te vragen om af te reizen naar een of ander dorp in een uithoek van het land of van je middelbare schoolvrienden naar je studentenstad. 
Wij wonen niet heel groot, ik zou echt niet genoeg meubilair en ruimte hebben voor twintig mensen een diner te serveren en ook geen zin om een hele avond voor zoveel mensen te koken en te bedienen. Als dochter t.z.t. zoiets wil, dan mag ze dat zelf regelen, maar er zijn wel grenzen aan wat er hier kan. Meubilair huren en twintig mensen laten logeren is nou niet iets waar ik spontaan enthousiast van wordt. 

Maar een dergelijk feest hoeft niet gepaard te gaan met een sleep-over, speeches etc etc. Het gaat om de gezelligheid, niet om de lengte van het feest of de aantal gangen.

Hier wel gedaan voor dochter. Dochter en twee vriendinnen hebben zelf gekookt, ik heb gespeecht maar we hebben er niet de hele avond bij gezeten. Ik vond het zelf juist erg leuk om de vrienden die ik alleen van de verhalen kende te ontmoeten. Dochter studeerde 200 km verderop dus we kwamen daar eigenlijk niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.