Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Aanhang op familiefoto


sja, ik hoor dr ook niet bij, als enige trouwens, ik ben pas 25 jaar met man, we hebben kinderen, maar ja, stel dat...

Wat een moeilijk gedoe allemaal. Oma wil op de foto met de kleinkinderen, zoals ze vast al veel vaker heeft gedaan, maar omdat er nu aanhang is mag ze dat niet meer willen ofzo? En om kleindochter te pleasen moet ze dan maar doen alsof ze er een met en een zonder aanhang wil? Ik ben team oma hoor, wat een gekkigheid.

Gingergirl schreef op 26-12-2023 om 19:43:

Ik snap wel dat de dochter van TO hier over valt, ze is al 1,5 jaar samen met haar vriend, niet pas 2 weken ofzo. Wanneer " mag" het dan wel? Moet je dan eerst 3/5/10 jaar samen zijn/ samenwonen/getrouwd/geregistreerd partnerschap hebben? En ook dan kan de relatie uit gaan en dan staat de ex er ook op. Natuurlijk is een foto met enkel de kleinkinderen ook leuk maar dan zou ik er ook een maken met de aanhang.

Maar dit zijn geen officiële familiefoto's,  oma wilde een kiekje met haar kleinkinderen daar horen geen vriendje bij want dat is niet haar  kleinkind. 

En ik ga er vanuit dat dochter  van TOmisschien net volwassen is, dan is 1,5 jaar nog niks en begrijpelijk dat oma dat niert wil of het nou een kiekje is of een officieel familieportret. 

Laat de foto zo nemen dat de aanhang aan de kant staat. Dan kunnen die van de foto geknipt worden als het uit geraakt!

Moradora schreef op 26-12-2023 om 20:58:

[..]

Maar dit zijn geen officiële familiefoto's, oma wilde een kiekje met haar kleinkinderen daar horen geen vriendje bij want dat is niet haar kleinkind.

En ik ga er vanuit dat dochter van TOmisschien net volwassen is, dan is 1,5 jaar nog niks en begrijpelijk dat oma dat niert wil of het nou een kiekje is of een officieel familieportret.

Wat zijn officiele familiefoto's? Bedoel je in een fotostudio ofzo? Een foto met familie tijdens kerst is een familiefoto. Jij vind 1,5 jaar niet lang, dat kan, maar waar ligt dan de grens? Ik vind 1,5 jaar al best lang, dan hoor je toch ook bij de familie. En natuurlijk mag oma het zo willen maar ik snap wel dat dochter van TO dit niet leuk vindt, dat buitensluiten. En waarom dan niet een foto met de kleinkinderen en ook een foto met kleinkinderen en aanhang, als het toch niet officieel is dat zou ik dan weer veel logischer vinden. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niemand ken die dat zo doet, dat iemand er niet op mag. Dan worden er ook wel foto's gemaakt met groepjes maar wel zo dat iedereen er een keer bij staat.

Als oma een foto met haar kleinkinderen wil dan is het toch logisch dat er dan dus een foto met de kleinkinderen wordt gemaakt? Ik begrijp dan weer niet waarom zo velen hier adviseren om dan óók een foto met de aanhang te maken. Die wil ze niet. Wat moet ze dan met die foto? Gewoon voor de vorm maken en dan wissen als kleindochter naar huis is? Vind ik meer iets voor een kleuter; ja hoor, ook een foto met jouw knuffelbeer. Als kind oud genoeg is voor een relatie is ze ook oud genoeg om te begrijpen dat oma zelf mag beslissen van wie ze foto's maakt/laat maken. 

En ja, ik snap heus dat dat voor kleindochter niet leuk is. Maar zo is het leven nu eenmaal. Net doen alsof je een foto wil van haar vriendje zodat zij niet gekwetst raakt vind ik nog vreemder.

ik baar de kinderen van man maar ga vaak alsnog niet mee op de foto van zijn familie en andersom ook. Dat doe ik uitbescheidenheid en fatsoen en ga er pas bij als dat nadrukkelijk gevraagd wordt. Wie wil een foto van een ex-aanhang aan de muur. Ik snap het heel goed van oma. Maargoed dat kleinkind was nog erg jong en die neem ik sowieso met een korreltje zout tot ze 25 zijn. Over het algemeen en al helemaal in relaties. 

Dit doet me denken aan de familiefoto's die bij mijn ex vriend gemaakt werden. Ik en de vriendin van zijn broertje (zij waren al 7 jaar samen!) mochten nergens op. Wij moesten wachten terwijl zij de foto's maakten. Ik vond dat toen echt heel raar. 1 foto met ons erbij had toch wel gekund... Maar het signaal (van schoonmoeder) was duidelijk...

Wat is er raar aan dat oma met haar kleinkinderen op de foto wil, de kinderen die ze al jaren kent, op gepast heeft, voorgelezen heeft, spelletjes mee gedaan heeft etc etc ipv dat er nog min of meer vreemde anderen op de foto staan?
Het is geen statieportret of zo.
Dus onafhankelijk van of de relatie aanblijft en er personen uitgegomd of afgeknipt moeten worden.

Maak je een setje foto's, dan maak je inderdaad in verschillende samenstellingen (met aanhang, zonder, alleen kleinkinderen etc).

NB ik heb vroeger een relatie gehad en zijn zus trouwde. Ik sta ook op de 'familiefoto' van die trouwerij en ik vond dat toen het uit ging oprecht vervelend.
Betreffende persoon had ik jaren later op fb als vriend en ik zag dat ik dus ook nog op die familiefoto stond bij een fotocompilatie van foto's bij het x-jarige verjaardagsjubileum van zijn vader .
Gelukkig was ik niet de enige van wie de relatie nog uit ging (van de foto) na die trouwerij

Jesse_1 schreef op 27-12-2023 om 00:14:

Wat is er raar aan dat oma met haar kleinkinderen op de foto wil, de kinderen die ze al jaren kent, op gepast heeft, voorgelezen heeft, spelletjes mee gedaan heeft etc etc ipv dat er nog min of meer vreemde anderen op de foto staan?
Het is geen statieportret ......

Je gaat er dan maar vanuit dat dit ook zo'n 'oppas-oma' is.

Het ligt natuurlijk aan de verhoudingen en de omgang binnen families en die kunnen echt van elkaar verschillen. Een liefhebbende oma (ook als ze niet veel oppast, dat bestaat ook)  kan evengoed denken dat iedereen er gezellig bij hoort en wil dan een mooie herinnering aan die leuke dag en iedereen die daarbij was. Ik kan me hier vanuit het kleinkind ook wel iets bij voorstellen. Mijn moeder zou het niet in haar hoofd hebben gehaald de 'kouwe kant' niet op de foto te willen. Ook niet als de verkering 'pas' 1,5 jaar is. En al helemaal niet met het idee dat het over een paar jaar toch wel weer uit is.

Zo heeft iedere familie zijn gewoontes en verschillen onderling. 

Ik vind dat dochter van TO wel een beetje zeurt, maar ik zou ook denken dat dit eenvoudig op te lossen is door twee foto's te maken, eentje met en eentje zonder aanhang. 

Afgelopen zomer vierden mijn schoonouders hun 60-jarig huwelijk. Op sommige foto's staat de aanhang wel en op andere niet, de gedachte dat dat een punt zou zijn kwam eerlijk gezegd niet bij me op.

Gingergirl schreef op 26-12-2023 om 21:56:

[..]

ik snap wel dat dochter van TO dit niet leuk vindt, dat buitensluiten. [...] Dan worden er ook wel foto's gemaakt met groepjes maar wel zo dat iedereen er een keer bij staat.

Ik lees niet dat TO en eventuele andere ouders van kleinkinderen, de generatie ertussen, ook op de foto zijn geweest. 

Er zijn dus nog wel meer mensen buitengesloten in dat geval

Klagen dat "iets echt niet kan" is het enige wat niet past in deze situatie. 

Je kan iedereen al of niet verzoeken te poseren voor een foto en iedereen heeft het recht om hiermee in te stemmen of niet.

Je mag de foto zelfs weggooien als je dat wil. Of een balkje voor iemands ogen zetten. Snorren, baarden, brillen en petten erop zetten. Echt alles mag.

Temet schreef op 27-12-2023 om 08:38:

Ik vind dat dochter van TO wel een beetje zeurt, maar ik zou ook denken dat dit eenvoudig op te lossen is door twee foto's te maken, eentje met en eentje zonder aanhang.

Afgelopen zomer vierden mijn schoonouders hun 60-jarig huwelijk. Op sommige foto's staat de aanhang wel en op andere niet, de gedachte dat dat een punt zou zijn kwam eerlijk gezegd niet bij me op.

Aan de andere kant, waarom eigenlijk? Omdat dochter nu beledigd is? Nou, dan is ze maar even beledigd. Ze zal nog wel meer situaties gaan meemaken die niet gaan zoals zij wil. Ik zou het ook helemaal los zien van hoe lang het vriendje er al is of dat het volgend jaar uit zou kunnen zijn. Oma wilde een foto met de kleinkinderen, niets meer, niets minder.

MiniJCW schreef op 27-12-2023 om 09:24:

[..]

Aan de andere kant, waarom eigenlijk? Omdat dochter nu beledigd is? Nou, dan is ze maar even beledigd. Ze zal nog wel meer situaties gaan meemaken die niet gaan zoals zij wil. Ik zou het ook helemaal los zien van hoe lang het vriendje er al is of dat het volgend jaar uit zou kunnen zijn. Oma wilde een foto met de kleinkinderen, niets meer, niets minder.

Zo zie je maar. Oma's kunnen trouwens ook flink beledigd zijn, maar is sommige families is oma's wil wet en tellen gevoelens van (klein-) kinderen niet. Waarom zo hard? Mag het kleinkind het jammer vinden dat oma beslist dat haar vriend niet op de foto mag?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.