Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Collegegeld blijven betalen


MMcGonagall schreef op 31-07-2021 om 16:30:

[..]

Hoort dat niet bij je onderhoudsplicht tot 21 jaar?

Artikel 395a lid 1 van boek 1 Burgerlijk Wetboek. Het staat er letterlijk in.

Je hebt gelijk! - ik dacht inderdaad dat het er anders stond. Nog steeds denk ik dat het veelal geïnterpreteerd moet worden als: ouders moeten hun kinderen onder de 21 onderhouden en in staat stellen een diploma te halen, en dat een vermogende 18-21 jarige niet kan afdwingen dat zijn ouders het collegegeld voor hem ophoesten. Maar misschien toch even juridisch advies inwinnen. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

31-07-2021 om 17:20

Ik kan het helemaal bij het verkeerde eind hebben maar mijn onderbuik gevoel zegt dat dit verhaal trollen is. 

Artikel 397 uit het Burgerlijk Wetboek: “Bij de bepaling van het volgens de wet door bloed- en aanverwanten verschuldigde bedrag voor levensonderhoud wordt enerzijds rekening gehouden met de behoeften van de tot onderhoud gerechtigde en anderzijds met de draagkracht van de tot uitkering verplichte persoon.” 

In dit geval is er geen behoefte meer van jouw zoon; hij kan immers met gemak in zijn eigen levensonderhoud voorzien. Bij een rechter zal hij dan ook weinig bereiken vermoed ik. 

Nose schreef op 31-07-2021 om 17:20:

Ik kan het helemaal bij het verkeerde eind hebben maar mijn onderbuik gevoel zegt dat dit verhaal trollen is.

Mijn onderbuik zegt (naast "Ik heb honger") hetzelfde.

Fvd stemmer die tegen groene stroom is maar er wel in belegd.

Plus een to die iets post en zich niet meer laat zien

Kind is drugskoerier?
Of hoe heeft een pakweg 20-jarige zoveel geld op zijn rekening?

Julietta

Julietta

31-07-2021 om 18:04 Topicstarter

Hij wil niet zeggen hoeveel spaargeld hij heeft. Maar ik heb wel gezien dat bij 50k de belasting een percentage komt opeisen. En dat het bij de twee banken die de vader en ik gebruiken beide pas vanaf 100k negatieve rente is. Onze zoon zegt dat hij een advocaat van Arag tegen ons gaat inschakelen maar ik snap nog steeds niet wat die dan erover tegen ons moet gaan zeggen???

Julietta

Julietta

31-07-2021 om 18:05 Topicstarter

Marty1984 schreef op 31-07-2021 om 18:03:

Kind is drugskoerier?
Of hoe heeft een pakweg 20-jarige zoveel geld op zijn rekening?

… niet aan gedacht. Ik zal het hem eens vragen. Ik dacht dat hij leende en hij werkt ook 

Julietta schreef op 31-07-2021 om 18:04:

Hij wil niet zeggen hoeveel spaargeld hij heeft. Maar ik heb wel gezien dat bij 50k de belasting een percentage komt opeisen. En dat het bij de twee banken die de vader en ik gebruiken beide pas vanaf 100k negatieve rente is. Onze zoon zegt dat hij een advocaat van Arag tegen ons gaat inschakelen maar ik snap nog steeds niet wat die dan erover tegen ons moet gaan zeggen???

Julietta

Julietta

31-07-2021 om 18:07 Topicstarter

HexOpBezemsteel schreef op 31-07-2021 om 16:58:

Die rechtszaak kost hem wel iets meer dan dat collegegeld. En wat een nare jongeman: de belastingdienst wil zijn geld "inpikken"? Als je niet betaalt sleept hij je voor de rechter?

Wij denken dat hij het van zijn vriendenclub heeft. Hij vertelde er vroeger weleens over hoe die zeggen zaken te doen en van geld meer geld te maken 

Julietta schreef op 31-07-2021 om 18:05:

[..]

… niet aan gedacht. Ik zal het hem eens vragen. Ik dacht dat hij leende en hij werkt ook

Het is niet dat je van die pakweg 5 à 10 euro per uur - als je legaal werkt als jongere - aan maximum een uur of 16 per week zo hard rijk gaat worden.

Julietta

Julietta

31-07-2021 om 18:09 Topicstarter

Marty1984 schreef op 31-07-2021 om 18:07:

[..]

Het is niet dat je van die pakweg 5 à 10 euro per uur - als je legaal werkt als jongere - aan maximum een uur of 16 per week zo hard rijk gaat worden.

Hij werkt niet in een scholierenbaan voor de jumbo. Maar echt studiegerelateerd en met loonschalen

Julietta schreef op 31-07-2021 om 18:04:

Hij wil niet zeggen hoeveel spaargeld hij heeft. Maar ik heb wel gezien dat bij 50k de belasting een percentage komt opeisen. En dat het bij de twee banken die de vader en ik gebruiken beide pas vanaf 100k negatieve rente is. Onze zoon zegt dat hij een advocaat van Arag tegen ons gaat inschakelen maar ik snap nog steeds niet wat die dan erover tegen ons moet gaan zeggen???

Ik zou het maar even rustig afwachten. Normaal gesproken spreek je in onderling overleg af wat het kind nodig heeft en wat ouders daaraan kunnen bijdragen. Logische conclusie nu is dat jullie zoon niks van jullie nodig heeft, want hij kan alles met gemak zelf betalen.

Als je zoon het daar niet mee eens is, kan hij de rechter vragen of die vindt dat jullie wel zijn collegegeld zouden moeten betalen. Als je zoon inderdaad zoveel spaargeld heeft, dan zal de rechter waarschijnlijk zeggen dat hij zijn collegegeld prima zelf kan betalen. En zo niet, dan hoor je het dan wel. 

Julietta schreef op 31-07-2021 om 18:04:

Hij wil niet zeggen hoeveel spaargeld hij heeft. Maar ik heb wel gezien dat bij 50k de belasting een percentage komt opeisen. En dat het bij de twee banken die de vader en ik gebruiken beide pas vanaf 100k negatieve rente is. Onze zoon zegt dat hij een advocaat van Arag tegen ons gaat inschakelen maar ik snap nog steeds niet wat die dan erover tegen ons moet gaan zeggen???

ARAG is een rechtsbijstandsverzekering en die gaat vast niet je zoon helpen in een (vrij) kansloze zaak. Hij kan blijkbaar makkelijk zelf zijn collegegeld betalen, dus wat is zijn probleem? Jullie hebben zelf je eigen rekeningen en dan zou ik in dit geval ook niet betalen. 

Wat een grapjas is jouw zoon (of jijzelf).
Geen cent meer geven. Veel succes met zn rechtzaak 

En ik zou me toch eens afvragen hoe hij 1) aan zoveel geld komt en 2) zo naar doet tegen zijn ouders. 

Renmuis schreef op 31-07-2021 om 17:15:

[..]

Je hebt gelijk! - ik dacht inderdaad dat het er anders stond. Nog steeds denk ik dat het veelal geïnterpreteerd moet worden als: ouders moeten hun kinderen onder de 21 onderhouden en in staat stellen een diploma te halen, en dat een vermogende 18-21 jarige niet kan afdwingen dat zijn ouders het collegegeld voor hem ophoesten. Maar misschien toch even juridisch advies inwinnen.

Nee joh, niet laten opfokken door deze mafkees. Het is echt onzin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.