Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Collegegeld blijven betalen


Ik heb me wel verbaasd over die eigen bijdrage van Duo. Het eerste jaar stond dat op 77, wat me meeviel en ik zat een stuk hoger. Vervolgens het tweede en latere jaren vijf keer zo hoog. Optimistische types daar.

dan

dan

07-08-2021 om 13:15

MMcGonagall schreef op 07-08-2021 om 12:57:

Ik heb me wel verbaasd over die eigen bijdrage van Duo. Het eerste jaar stond dat op 77, wat me meeviel en ik zat een stuk hoger. Vervolgens het tweede en latere jaren vijf keer zo hoog. Optimistische types daar.

Richtlijnen aangeven is prima maar je bepaalt zelf toch wat je kunt missen? 

Kroketopbrood schreef op 05-08-2021 om 20:08:

[..]

Hij/zij bedoelt waarschijnlijk de brieven van DUO per post over de ouderbijdrage. Die krijgt mijn vader wel. Studielink is een site waar de inschrijvingen voor de universiteit via gaan en waar je ook moet doorgeven hoe je betaalt. Je zoon heeft vast ingevuld dat hij zelf betaalt.

Julietta mag trouwens blij zijn dat haar zoon niet meer minderjarig is. Of hij is dat nog wel en weet nog niet dat sinds dit jaar ouders van studerende kinderen ook kinderbijslag krijgen HAHA.


dan schreef op 06-08-2021 om 14:50:

nog niks van gehoord van kinderbijslag voor ouders van studerende kinderen.


Even opgezocht en het klopt

svb.nl/nl/kinderbijslag/uw-kind-is-16-of-ouder/onderwijs-als-uw-kind-16-of-17-jaar-is

Dus er zijn gezinnen waar de ouders ieder kwartaal kinderbijslag krijgen en waar de kinderen de maximale beurs krijgen? Of waar de bijslag direct als ouderbijdrage naar de kinderen dient te gaan? Apart en omslachtig.

dan schreef op 07-08-2021 om 13:15:

[..]

Richtlijnen aangeven is prima maar je bepaalt zelf toch wat je kunt missen?

Ik zou me niet laten opjagen als mijn kinderen ouderbijdrage voor de studie gaan eisen. Ze kunnen lenen of werken. Hier in de stad hangen de laatste maanden op ieder raam vacatures en anders is er nog het uitzendbureau en uiteindelijk weer DUO voor een lening.

dan

dan

07-08-2021 om 14:19

Dagobert schreef op 07-08-2021 om 13:24:

[..]


[..]


Even opgezocht en het klopt

svb.nl/nl/kinderbijslag/uw-kind-is-16-of-ouder/onderwijs-als-uw-kind-16-of-17-jaar-is

Dus er zijn gezinnen waar de ouders ieder kwartaal kinderbijslag krijgen en waar de kinderen de maximale beurs krijgen? Of waar de bijslag direct als ouderbijdrage naar de kinderen dient te gaan? Apart en omslachtig.

maar bij 18 jaar stopt de kinderbijslag toch? 

dan schreef op 07-08-2021 om 14:19:

[..]

maar bij 18 jaar stopt de kinderbijslag toch?

Het stopt NA kwartaal waarin ze 18 zijn geworden. Dus een 16-jarige hbo-er kan zomaar nog twee jaar kinderbijslag krijgen. 

Klopt. Maar er zijn niet zoveel 16-jarige HBO'ers. Tsjor

17 jarige wel, Tsjor.

De bank wil zijn geld inpikken. Dan heeft hij er minstens een ton op  staan haha. 

Hoe is jullie band/relatie verder? dit klinkt verre van gezond als je je ouders voor het gerecht wil dagen.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

10-08-2021 om 15:54

tsjor schreef op 08-08-2021 om 10:44:

Klopt. Maar er zijn niet zoveel 16-jarige HBO'ers. Tsjor

Ik was 16 toen ik van de havo af kwam. Idem voor een vriendin waar ik later kennis mee maakte op het HBO.  Ik was een zogenaamde vroege leerling (stenen tijdperk,  nu zo'n 20 jaar geleden).

Mijn dochter zat afgelopen jaar in 4 havo waar ze meerdere 14-jarigen in de klas had. Die zijn 16 als ze volgend jaar slagen en direct naar de hogeschool gaan. Dat is toch niet zo vreemd als ze pas in het najaar jarig zijn? 

Hoe groot wordt het financiële probleem voor de samenleving dan als de ouders van die kinderen kinderbijslag krijgen, terwijl het kind ook nog studiebeurs kan krijgen of lenen? Tsjor

Volgens mij is die wijziging er gekomen om de situatie voor 18-minners gelijker te maken. Een MBO student betaalde geen schoolgeld als 18-minner. Maar een HBO student betaalde wel collegegeld als 18-minner. Maar de ouders kregen geen kinderbijslag meer .Terwijl een 18-jarige op het VO een bijdrage kreeg van ongeveer het bedrag van de kinderbijslag. 

Nu krijgen alle ouders van 18-minners kinderbijslag.

Julietta

Julietta

14-08-2021 om 19:09 Topicstarter

Mijn zoon heeft inmiddels zijn excuses aangeboden. Hij was boos omdat zijn werkgever zijn collegegeld niet gaat betalen en hijzelf wilde sparen voor later. Hij wil wel nog steeds dat wij het collegegeld betalen. Ik heb hem gezegd dat in plaats van jarenlang blijven gokken op de beurs hij na zijn studie ook fulltime kan werken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.