Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Collegegeld blijven betalen


Ik woon bij mijn ouders en kan automatisch en gratis gebruik maken van hun DAS verzekering. Dat heb ik twee maanden terug nog gedaan. Daarnaast kan je altijd jezelf aanmelden bij de rechtsbijstand, toch? 
Ik vind het bij dit verhaal vooral opvallend dat een studerende zoon klaagt over dat hij de drempel van de belasting zou hebben gehaald. Heeft hij geen OV-kaart en aanvullende beurs? Zolang je niet bent afgestudeerd heb je bij DUO bijna altijd een schuld. Of is het een parttime student? 
Als hij geen belasting wil betalen kan hij ook even in een keer zelf zijn collegegeld betalen, heeft hij meteen iets van 2000 euro minder.

dan

dan

02-08-2021 om 11:30

dit jaar zou het de helft zijn van het bedrag, heb ik ergens gelezen dus dan ongeveer 1100 euro. Dus dan mindert zijn saldo toch wat minder snel.

Soraya schreef op 02-08-2021 om 00:16:

 Zolang je niet bent afgestudeerd heb je bij DUO bijna altijd een schuld. 

Je kunt ook studeren zonder lening natuurlijk. Ik denk niet dat deze student leent bij DUO. Maar eigenlijk denk ik steeds meer dat deze student gewoon niet bestaat. Toch Julietta? Laat anders nog even iets van je horen?

dan schreef op 02-08-2021 om 11:30:

dit jaar zou het de helft zijn van het bedrag, heb ik ergens gelezen dus dan ongeveer 1100 euro. Dus dan mindert zijn saldo toch wat minder snel.

Dat heb ik ook gelezen, als compensatie was het toch? En hoe zit het nou met die OV-schuld die je mag aftrekken? En krijg je bij dit spaarsaldo eigenlijk nog wel zorgtoeslag? 

> Mijn zoon zegt zoveel geld te hebben dat de bank en de belasting zijn geld willen inpikken en hij daarom maar rendement gaat maken met beleggen zodat hij nog wat overhoudt en niet achteruit gaat.

Ik vind het maar een raar verhaal van je zoon. Hoe komt hij aan zoveel geld terwijl hij tegelijkertijd ook nog studeert? En terwijl hij tot nu toe nog nooit belegd heeft? Waarom weet jij als ouder er niets van dat hij kennelijk een goedbetaalde baan heen? Hoe is de studievoortgang ondertussen? Geen studievoortgang is een legitieme reden voor een ouder om de ondersteuning te beëindigen; een kind dat niet daadwerkelijk studeert heeft immers voldoende tijd om te werken.

Als je geen bericht van DUO hebt gekregen, dan is het mogelijk dan kindlief zijn studiefinanciering heeft stopgezet. Bijvoorbeeld omdat hij niet meer studeert en dus geen collegegeld wil betalen. Of omdat hij bang is over de bijverdiengrens heen kd uaal (maar die is opgeschort vanwege corona). Het kan natuurlijk ook zijn dat je zelf niet goed hebt opgelet, en dat je dat bericht wel ontvangen hebt. Je kunt het ook zelf aan DUO vragen.

Als je kind financieel 'zelfstandig' is, heb je geen onderhoudsplicht meer. Als dit spaargeld is ontstaan als inkomen uit arbeid, dan is hij waarschijnlijk financieel zelfstandig.

Het kan ook zijn dat dat geld er helemaal niet is. Dat het allemaal opschepperij en stoerdoenerij is. Of dat hij belegt met geleend geld van DUO. (En een fout heeft gemaakt met de belastingaangifte door die lening niet op te geven.)

Ik zou je zoon emailen dat hij uitspraken heeft gedaan waaruit blijkt dat hij financieel zelfstandig is, en vraag hem om bewijsstukken omtrent zijn financiele behoefte en zijn studievoortgang: kopie belastingaangifte of inzage rekenenafschriften indien hij geen aangifte heeft gedaan; besluit over de hoogte (of afwijzing) van de aanvullende beurs van DUO; bewijs van inschrijving studie; overzicht behaalde studiepunten. 
Als hij een rechtszaak begint zal hij toch echt ook openheid van zaken moeten geven.

Die bijverdiengrens bij DUO is alleen voor het oude stelsel. Dan is die zoon voor 2015 begonnen met studeren en waarschijnlijk minstens 25 jaar oud. 

Volgens mij levert beleggen ook helemaal niet zoveel op. Als ik rekentools op internet invul heb ik als ik vanaf nu 10 jaar lang 1000 euro per maand inleg achteraf gezien misschien omgerekend 100 euro per maand “verdiend”. Naïef als je daar risico’s mee neemt…

Collegegeld wordt toch direct aan de universiteit betaald door een studielink een machtiging te geven aan de ouders? 
Als je als ouder nooit brieven hebt ontvangen heeft je zoon zich waarschijnlijk nooit aangemeld op DUO.nl. Ik ken er zelf een aantal die naast de hogeschool wonen en niks hebben aangevraagd zodat ze hun 5 jaren OV opsparen en eventueel in een latere fase kunnen gebruiken. 
Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat iemand een rechtszaak doet vanwege een ouderbijdrage DUO. Laat staan gelijk krijgt.

Violetta2002 schreef op 02-08-2021 om 14:21:

Die bijverdiengrens bij DUO is alleen voor het oude stelsel. Dan is die zoon voor 2015 begonnen met studeren en waarschijnlijk minstens 25 jaar oud.

Die is er nog wel voor mbo. Wat we in 2021 ook studeren noemen.

dan

dan

05-08-2021 om 15:58

Turquoise schreef op 05-08-2021 om 11:47:

Collegegeld wordt toch direct aan de universiteit betaald door een studielink een machtiging te geven aan de ouders?
Als je als ouder nooit brieven hebt ontvangen heeft je zoon zich waarschijnlijk nooit aangemeld op DUO.nl. Ik ken er zelf een aantal die naast de hogeschool wonen en niks hebben aangevraagd zodat ze hun 5 jaren OV opsparen en eventueel in een latere fase kunnen gebruiken.
Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat iemand een rechtszaak doet vanwege een ouderbijdrage DUO. Laat staan gelijk krijgt.

Wij hebben nog nooit bericht gehad van Duo, dat regelt onze zoon zelf. Het collegegeld wordt wel door ons overgemaakt naar zijn rekening vanwaar het door de school geïncasseerd wordt. Maar misschien zijn er meerdere mogelijkheden, dat weet ik verder niet. 

dan schreef op 05-08-2021 om 15:58:

[..]

Wij hebben nog nooit bericht gehad van Duo, dat regelt onze zoon zelf. Het collegegeld wordt wel door ons overgemaakt naar zijn rekening vanwaar het door de school geïncasseerd wordt. Maar misschien zijn er meerdere mogelijkheden, dat weet ik verder niet.

Hij/zij bedoelt waarschijnlijk de brieven van DUO per post over de ouderbijdrage. Die krijgt mijn vader wel. Studielink is een site waar de inschrijvingen voor de universiteit via gaan en waar je ook moet doorgeven hoe je betaalt. Je zoon heeft vast ingevuld dat hij zelf betaalt. 

Julietta mag trouwens blij zijn dat haar zoon niet meer minderjarig is. Of hij is dat nog wel en weet nog niet dat sinds dit jaar ouders van studerende kinderen ook kinderbijslag krijgen HAHA. 

dan

dan

06-08-2021 om 14:50

nog niks van gehoord van kinderbijslag voor ouders van studerende kinderen. 

Natuurlijk ben je daar niet toe verplicht! Je zoon mag blij zijn dat je hem financieel ondersteunt, dat is natuurlijk geen vanzelfsprekendheid. Er zijn genoeg kinderen die het moeten hebben van de lening bij het DUO, wiens ouders niet financieel kunnen bijdragen. Als hij wil gaan beleggen dan hij ook vast geld genoeg om zijn eigen collegegeld te betalen. Ik wens hem ook veel succes met zijn rechtzaak 😂.

Nou, veel bijverdienen met bijbanen en daarom veel spaargeld hebben kan best. Onze zoon (3e jaars aan een TU) heeft een lening en een kleine ondersteuning van ons. Niet zoveel als DUO beweert dat we zouden moeten, want dat is echt niet te doen. Zijn bijbanen (op niveau) verdienen goed. We hadden het laatst over spaargeld en hij bleek meer op de bank te hebben dan wij... Hij was ook begonnen met beleggen, via de bank (in de online app van de bank). Dat is spannend. Ik vind t alleen maar griezelig, maar hij is meerderjarig dus meer dan waarschuwen kan niet meer. 

Dus het verhaal van TS kan kloppen. En nee je bent niet verplicht om de studie, of het bedrag dat DUO aangeeft, te betalen. Er zijn hele volksstammen die niets krijgen van hun ouders (die het wel kunnen betalen) en alles moeten lenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.