Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoeveel sparen jullie voor de studie van de kinderen?

Ben benieuwd wat andere mensen nou uiteindelijk opzij leggen voor de studie van de kids. Ben ook benieuwd hoe ze dat bij elkaar sparen. Heb weinig vergelijking om me heen.


Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-07-2020 om 16:38

Door onvoorziene omstandigheden cq verkeerde beslissingen ben ik het studiepotje van 20.000 euro kwijtgeraakt. Gelukkig hadden oma en opa gespaard voor mijn oudste, dus daarvan kon ze een half jaar in het buitenland studeren. De reguliere studiekosten alsmede levensonderhoud betalen wij, gewoon via een maandelijkse donatie aan het kind. Voor de buitenlandse master krijgt ze onze bijdrage, de rest leent ze of ze zoekt een baan (hopelijk het laatste). De kamer in haar nieuwe woonplaats gaat tussen de 100 en 160 pond per week kosten, dus dat is wel een flinke kostenpost.
Jongste heeft geen rijke grootouders, maar vooralsnog ook geen buitenlandplannen. Een gewone studie hier kan ik nog wel betalen van mijn salaris.

Lou

Lou

01-07-2020 om 16:44

Collegegeld en boeken

Wij deden maar wat met sparen, dan weer meer, dan weer minder, en helaas één keer zelfs het hele studiepotje van dochter leeg moeten trekken voor een noodgeval. Uiteindelijk was het vooral fijn dat het 18 jaar duurde voordat ze ging studeren, want zo hebben we toch nog wat opzij kunnen zetten

We hebben nu voor haar ongeveer zes jaar collegegeld en boeken op een aparte rekening staan. Leefgeld krijgt ze van onze lopende rekening. Kamerhuur zit niet in de aparte studierekening en wordt ook wat veel voor de lopende rekening dus als ze dat nog wil, dan wordt het waarschijnlijk een combinatie van een hogere bijdrage van ons met daarnaast meer werken en toch wat lenen.

Mijntje

Mijntje

01-07-2020 om 17:08

vermogen

Stel nou dat je al jaren geld spaart op een rekening op naam van je kind. En je op een dag gaat vrezen dat kind misschien niet verstandig ermee om gaat straks. Kan je dit dan nog veranderen? Ik vrees dat er een hoop gameconsoles van gekocht wordt, tenzij hij binnen 3 jaar nog verstandig wordt.

Bij mijn weten moet je jaarlijks alle vermogen opgeven aan de belastingen. Ook de saldi op de kinderrekeningen.

Mari39

Mari39

01-07-2020 om 17:21

Per kind

Is straks zo'n 20. 000 gespaard. Meer dan we hadden bedacht van te voren maar het kon. Blijven ze thuis wonen, dan is het ruim voldoende. Willen ze op kamers zullen ze bij moeten leggen.

De rekeningen staan op onze naam en daar betalen we netjes belasting over. Overigens ook over de rekeningen van de kinderen. Dat is idd zoals de belastingdienst dat heeft geregeld. Ik zou het ook nooit op naam kinderen zetten, want dan is het wel heel verleidelijk om er andere dan studiedingen van te doen. Mijn schoonmoeder heeft voor al haar kleinkinderen een rekening geopend met als voorwaarde dat het pas op hun 23e op te nemen is. Juist om te voorkomen dat het verspild wordt.

Mvp:als rekeningen op iemand anders naam staan dan moet die persoon toch belasting betalen?

Hilde

Hilde

01-07-2020 om 17:25

klopt

Je moet alles opgeven, of het nou op jouw naam of op de naam van kind staat.
Ik heb nooit kunnen sparen voor een studie van mijn dochter.
Ik heb wel een huis met flinke overwaarde. Als de plannen gaan zoals bedacht woon ik over een tijdje samen met mijn vriend en kan ik in één keer de hele studie betalen of de lening afbetalen indien nodig.

Kaatzo

Kaatzo

01-07-2020 om 17:30

Mijntje

Dat hebben wij aan de hand gehad: veel gespaard voor beide kinderen, maar zorgen over hoe oudste puber met geld omgaat. Wij hebben toen een extra spaarrekening onder bewind geopend en het spaargeld daarnaartoe overgemaakt (althans dat wat in een kalenderjaar maximaal belastingvrij geschonken mag worden). Was nog best wat gedoe om dat te regelen, maar geeft wel rust.

Mijntje

Mijntje

01-07-2020 om 17:35

Kaatzo

Goed om te weten. Dank voor de info. Iets om over na te denken.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

01-07-2020 om 17:53 Topicstarter

Dit

Natuurlijk betaal ik netjes belasting. Maar rekening voor kind staat niet op naam van kind. En je kan veel geld op je rekening hebben staan of je lost (dit is slechts een vb) tussendoor veel af op je hypotheek. Als je je huis verkoopt voordat t kind gaat studeren kom je er financieel beter uit. Zo zijn er nog meer dingen die handig zijn zoals een andere woning kopen en verhuren aan studenten etc

weinig gespaard

Ik heb weinig gespaard, maar ik en hun vader hebben een inkomen waar met gemak hun studie van kunnen betalen zolang ze thuiswonen. Als ze op kamers gaan zullen ze wel wat moeten lenen. Maar dat kan ik later wellicht weer voor hen aflossen.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

01-07-2020 om 18:17 Topicstarter

Lekker makkelijk?

Ik vraag me echt af hoe het kan dat zoveel kinderen ineens thuis blijven wonen. Ik neem aan dat men eerst een studie kiest en dan kijk je of je de afstand kan reizen. Vaak kan dat niet. Een studie bijvoorbeeld fiscale economie aan de universiteit zal in Rotterdam weer heel anders zijn dan in Tilburg of Groningen. Andere differentiaties en andere mogelijkheden. Daarnaast zal ook de ene universiteit je meer aanspreken dan de andere. Ik kan mij herinneren dat de leerlingen uit mijn eindexamenjaar naar heel veel open dagen gingen. Kris kras door het land heen. Niemand koos voor een studie omdat hij lekker dichtbij huis was. Ik denk dat op de lange duur je daar ook spijt van kan krijgen. Een hogere hotelschool is in Leeuwarden zo anders dan in den Haag of Maastricht.

Hier

Mijn oudste (van de 4) is een studie gaan doen bij defensie. Ik kan het van harte aanbevelen! Niet alleen betaalt de staat alle studiekosten, boeken etc. Maar die kinderen krijgen ook nog eens salaris, een bonus als ze hun studie afronden, kost en onderdak...
En buiten de studie leren ze geweldig nuttige vaardigheden, gericht op gast- heer/vrouwschap, leiding geven, kameraadschap, sportiviteit en noem maar op.

En dan kun je ook nog allemaal toffe dingen doen: je duik- of parachute brevet halen, je aanmelden bij de klim/zeil/scherm/schiet-groep of noem maar op.

Inmiddels hebben 2 brusjes ook al duidelijk interesse in een studie bij defensie. We gaan nog geld overhouden zo 😃

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

01-07-2020 om 18:26 Topicstarter

Wat kan je ermee?

En wat kunnen ze met de studie behalve werken bij defensie?

mamaveertigplus

" Ik neem aan dat men eerst een studie kiest en dan kijk je of je de afstand kan reizen" Dat zal best zo gebeuren. Nu wonen wij ook in een plaats waar vrijwel elke interessante studie binnen een straal van 50 minuten reistijd beschikbaar is.

Triva

Triva

01-07-2020 om 18:30

Tja

Kan ik het helpen dat we tussen Leiden en Amsterdam wonen? Zoon is overigens een half jaar naar Nijmegen gegaan voor een minor. Die 5 mnd 300 euro huur heeft hij zelf betaald. Wat is je probleem?

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

01-07-2020 om 18:33 Topicstarter

Kiezen

Ja dan heb je geluk en dat zal ook heus wel vaker gebeuren. Maar het zijn echt heel veel mensen meer dan vroeger die thuis blijven wonen. Vraag me af of die niet allemaal een studie kiezen die vanuit huis te bereiken is ipv eerst een studie te kiezen en dan pas te kijken naar de afstand.

Als ik graag dierenarts had willen worden en ik woon Zwaagwesteinde dan kan ik niet elke dag op en neer naar Utrecht. Dat gaat gewoon niet. Maar ik zou niet water bij de wijn gaan doen en dan maar de HEAO in Leeuwarden.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

01-07-2020 om 18:35 Topicstarter

Tja

Ik heb geen probleem. En er zijn zat mensen die niet vlakbij Utrecht of Amsterdam wonen.

Er zijn zat kinderen die dolgraag arts willen worden. Als je dan al wirdt ingeloot en dat is in Groningen dan kan je dat niet reizen vanuit Amsterdam - Leiden.

Je kan nog proberen te ruilen met een andere student uit Amsterdam maar wsch wil niemand van Amsterdam naar Groningen ruilen. Dan moet je wel op kamers.

Elske

Elske

01-07-2020 om 18:57

hier

wij wonen ten oosten van Eindhoven. Daar zit een TU maar beide dochters zijn niet technisch. het maakt niet uit welke studie ze gaan doen, door reistijd zullen ze op kamers moeten.

Oudste gaat dit jaar beginnen met een studie die alleen in Amsterdam wordt gegeven. De studiekosten zullen gemiddeld zo'n 1000 euro per maand zijn volgens de inschattingen van Duo en Nibud. een kamer kost in Amsterdam al tegen de 400 euro per maand, daarnaast boeken/collegegeld 250 euro per maand.

Jongste zal over 2 jaar gaan studeren. die 1000 euro kan ik me voorstellen. Ik kan het niet opbrengen om tzt 2000 euro per maand bij te dragen.

We hebben gespaard, maar niet 4 (of 5) jaar*12 maanden * 1000 euro * 2 kinderen.

overigens, je moet kiezen in welke plaats je met de loting mee wil doen voor arts. je wordt niet willekeurig in een plaats ingeloot. Dus woon je in Amsterdam, dan kun je kiezen voor de arts studie in Amsterdam. Ruilen met andere ingelote studenten mag sowieso niet.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

01-07-2020 om 18:59 Topicstarter

Ruilen mag

Dat ruilen mag zeker wel. Je mag voorkeursplaats doorgeven maar als je in Nijmegen wilt en je wordt in Groningen geplaatst en n andere student wil het precies andersom mag je wel ruilen. Of dat moet recent veranderd zijn.

Pluk

Pluk

01-07-2020 om 19:31

Sparen

Wij hebben gespaard voor beide kinderen samen op 1 rekening. Voor studie, of als ze niet gaan studeren, als goede start. De rekening staat op onze naam, dus wij gaan over dit geld.

Vanaf hier zou je mbo of hbo vanuit huis kunnen doen, universiteit niet. Na de zomer gaat de eerste dan ook op kamers. Wij zijn van plan om de boeken, collegegeld en (deel van) de kamer te betalen. Leefgeld en extraatjes kan hij bij elkaar verdienen en lenen. Het zal wel een combi daarvan worden.

Of de tweede ook gaat studeren weten we natuurlijk nog niet, maar we houden in ieder geval voor hem geld apart zodat we voor hem hetzelfde kunnen doen.

Tabitha

Tabitha

01-07-2020 om 20:12

Mvp

Je loopt een beetje achter. Vroeger werd er geloot voor geneeskunde. Tegenwoordig moet je solliciteren voor een plek in de stad van jouw keuze.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

01-07-2020 om 20:32 Topicstarter

Ok wist ik niet

Jesse_1

Jesse_1

01-07-2020 om 20:34

Zo denk ik

"Luxecen uitgaan ga ik ook niet betalen. Ik vind dat een student ook best aan een tafel van de kringloop kan eten. Wil hij dat niet dan prima maar dan zelf betalen. Kleding en eten wil ik wel bij helpen maar welke bedragen ga ik nog tegen die tijd bekijken."

Ga jij voor je 18+er bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft; aan een nieuwe jas of een nieuwe tafel? Dus als hij sober wil eten en een tweedehandsjas wil dragen en een nieuwe tafel, dan mag dat niet?

Maar goed, dat is de strekking van dit draadje niet. Dat ging over sparen.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

01-07-2020 om 21:25 Topicstarter

Zelf werken voor luxe

Ik ga zeker overleggen over hoe of wat. Hij krijgt niet een zak met geld waar hij naar eigen inzicht leuke spulletjes van mag kopen. En als hij als student op een nieuwe leren bank van 7000 wil zitten dan gaat hij daar zelf voor werken dat wordt echt niet van de spaarpot betaald

Suus

Suus

01-07-2020 om 22:12

Defensie

@Jippox: mijn zoon heeft ook wel belangstelling voor defensie. Maar door een medisch issue komt hij waarschijnlijk niet in aanmerking voor de opleiding. Want je moet volgens mij door een medische keuring toch? Dus volgens mij heeft hij het daarom geparkeerd als niet haalbaar.

En is het zo dat je voor een opleiding bij defensie, ook verplicht uitgezonden wordt?
Kun jij meer vertellen? Mag ik vragen welke opleiding je kind doet?

Suus

Je moet inderdaad door nogal wat keuringen heen, zowel fysiek als psychologisch. Mijn zoon doet een technische studie bij de marine gecombineerd met een opleiding tot officier. Na de (5 jarige) opleiding moet je 7 jaar in dienst blijven.
Daarna kun je eigenlijk overal aan de slag (de typische opleiding/ervaring maakt deze mensen zeer gewild in veel andere functies)

belgje

belgje

01-07-2020 om 23:18

niet gespaard

maar geen probleem. Kinderbijslag loopt door tot ze 25 worden, ziektekostenverzekering kan ook tot die leeftijd op de verzekering van de ouders. Verder vragen wij studietoeslag aan ivm laag salaris, daardoor kost een studie ong 200 euro totaal aan college- en examengeld per jaar. We wonen redelijk centraal waardoor Antwerpen, Brussel, Leuven en Gent makkelijk tot redelijk te doen per spoor ( met studenten traject kaart van een euro of 200 per jaar). Uitwonende studenten krijgen een hogere studietoelage, thuiswonende iets van max 1800 euro (bovenop korting collegegeld). Studietoelage is niet leeftijdsgebonden, alleen inkomstenafhankelijk.

Jesse_1

Jesse_1

01-07-2020 om 23:38

Luxe

Je leest mij verkeerd MVP, ik heb het niet over een bank van €7000. Maar dat jij vindt dat van het geld géén nieuwe tafel mag worden gekocht, maar dat dat een tweedehands moet zijn, maar dat er wel kleding en eten van mag worden gekocht. Waarom mag je kind dat niet zelf bepalen?
Kijk, dat het geld bedoeld is voor de studie en dat daar geld voor over moet blijven; duidelijk. Maar waarom geef je je kind niet zelf de keus om te bepalen welke items voor hem belangrijk zijn. Of hij een dure tafel wil of juist een dure bank of juist dure stoelen of juist dure kleding? Erg betuttelend hoor.

Ik had een nichtje die (ja, ze had ook een baan naast de studie om wat bij te verdienen) graag mooie dure schoenen kocht en dan zelf van die goedkope noodles als avondeten at omdat ze niet meer geld had voor eten. Zou jij vast niet goed vinden voor je kind?
En een leuke meid was het en is het nog steeds

Wie betaalt bepaalt?
Wat ga je doen als je kind "verkeerde keuzes" maakt, draai je dan de geldkraan dicht?

Marie

Marie

02-07-2020 om 17:06

Jezelf dingen ontzeggen?

Vraagje. Zijn er hier ook ouders die zichzelf dingen ontzeggen om te kunnen sparen voor de studie van de kinderen? Dus dat je bijvoorbeeld stopt met een hobby, omdat je niet en de contributie kunt betalen en kunt sparen?
En als je kind van dat geld gebruik gaat maken verwacht je dan ook dankbaarheid? En wat als je kind niet gaat studeren en het niet nodig heeft, baal je dan ook, omdat je "voor niks" offers hebt gebracht?
Wij hebben dus niet echt gespaard voor de studies, maar wel betaald voor de kinderopvang/bso en hebben wel hobby's.
Want een beetje zelfontplooiing is ook heel belangrijk vinden wij en door het niet constant op elkaars lip te zitten "houd je wat te praten" en ben je leukere partners en leukere ouders.

ElenaH

ElenaH

02-07-2020 om 17:22

Marie

'Vraagje. Zijn er hier ook ouders die zichzelf dingen ontzeggen om te kunnen sparen voor de studie van de kinderen? Dus dat je bijvoorbeeld stopt met een hobby, omdat je niet en de contributie kunt betalen en kunt sparen?'

Ja

'En als je kind van dat geld gebruik gaat maken verwacht je dan ook dankbaarheid?'

Nee, al vind ik het wel préttig dat ze het waardeert.

' En wat als je kind niet gaat studeren en het niet nodig heeft, baal je dan ook, omdat je "voor niks" offers hebt gebracht?'

Nee hoor, dan kan ze het geld gebruiken om haar woning in te richten, of voor de babykamer, of ...

'Want een beetje zelfontplooiing is ook heel belangrijk vinden wij en door het niet constant op elkaars lip te zitten "houd je wat te praten" en ben je leukere partners en leukere ouders'

En dat kan alleen met dure hobbies? Ik zie de relatie met je eerdere vragen niet.

Pennestreek

Pennestreek

02-07-2020 om 17:26

Sparen voor studie

is natuurlijk altijd een beetje vreemd gegeven. Je start als het meezit als je kind nog in de luiers ligt, dan is toch niet te voorspellen hoe het allemaal gaat lopen. Dus wij hebben het geld niet in die zin geoormerkt.

Wij hebben voor beide kinderen een klein startkapitaal gespaard, over te maken op de rekening van het kind bij de 18e verjaardag. En vrij, maar liefst wel enigszins verantwoord, te besteden (auto, reis, inrichting kamer. Maar uiteindelijk wel echt vrij, wij gaan niks verbieden, het is hun geld).

Studie kunnen we betalen van de lopende rekening en/of ons eigen spaarpotje. Wij waren in de gelukkige omstandigheid dat we genoeg hebben kunnen sparen. Ook nu man vanwege de crisis al vanaf januari geen opdracht meer heeft en we onze spaarrekening aan moeten spreken is er nog geen reden tot paniek gelukkig.
Ik denk niet dat wij onszelf dingen zouden hebben ontzegd, heel concreet, om te sparen voor een studie. Wel natuurlijk om 'gewoon' te kunnen sparen, maar zoals ik al zei vind ik oormerken voor een studie wat vreemd omdat je totaal geen zicht hebt op wat, wanneer, hoe lang, hoe duur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.