Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoeveel sparen jullie voor de studie van de kinderen?

Ben benieuwd wat andere mensen nou uiteindelijk opzij leggen voor de studie van de kids. Ben ook benieuwd hoe ze dat bij elkaar sparen. Heb weinig vergelijking om me heen.


Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-07-2020 om 17:32

Hier niet

Wij hebben gespaard. Dat heeft een flink bedrag op de spaarrekening opgeleverd en daar doen we de extra dingen van. Voor een deel is dat de studie van de kinderen.

Daar dragen we fors aan bij. Maar omdat dit grotendeels van de spaarrekening gaat, voelen we dat maandelijks niet anders dan het bedrag dat maandelijks nog steeds naar de spaarrekening doen (dat blijft daar dus niet allemaal staan iedere maand, als het nodig is sluizen we weer wat terug). Als oudste op kamers moet, zal er maandelijks meer naar haar gaan en minder naar de spaarrekening.

Maar goed, die spaarrekening is niet alleen voor de studie van de kinderen. Daar doen we ook onze eigen dingen van: vakanties, uitgaven voor het huis en alles wat je zo kunt bedenken.

Voor wat betreft de vraag of ‘wie betaalt ook bepaalt’: het zal wel niet politiek correct zijn, maar tot op zekere hoogte is dat wel zo. Als we zouden merken dat een kind niets aan de studie doet en daarom niet opschiet, dan is onze bijdrage wel eindig. Aan de andere kant: ze hoeven van ons niet in weelde te baden maar zo lang de studie opschiet, zullen we ons vast niet direct bemoeien met hun uitgavenpatroon. Dat bepalen ze dan zelf. Voor studievertraging door onmacht of overmacht hebben we overigens veel begrip.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

02-07-2020 om 17:38 Topicstarter

Zo denk ik

Ik spaar geld voor de studie. T is geen spaarpot waar hij zelf van mag weten wat hij ermee gaat doen. Als hij niet wil studeren maar in plaats daarvan 3 dure horloges wil kopen mag dat niet.

De insteek is dat mijn zoon schuldenvrij de arbeidsmarkt op gaat met een rijbewijs. Als hij zijn rijbewijs haalt in 5 lessen betaal ik die 5 lessen. Doet hij er 100 over dan betaal ik er 100.

Het is dus niet zo dat ik bv voor het rijbewijs 2000 euro reserveer en dat als hij daar maar 800 van nodig heeft hij van de overige 1200 euro leuke kleding kan kopen.

Ik heb het altijd erg fijn gevonden hoe mijn ouders het deden en ga het op dezelfde manier voor mijn zoon doen.

En wasmachines en kinderkamers dat vind ik iets wat hij later zelf moet betalen. Daar spaar ik niey voor. Maar natuurlijk zal ik bij de geboorte van een kleinkind wel een mooi kado geven bv de box ofzo

Verplichting

Het is geen verplichting om te sparen voor je kinderen. Ik vind ook niet dat je als ouder je zelf van alles hoeft te ontzeggen. Wel zou ik als het enigszins mogelijk is wel elke maand een klein bedrag sparen. Het hoeft niet groots te zijn. Zelfs als het totale bedrag bijvoorbeeld alleen genoeg is voor het eerste collegejaar dan is alsnog mooi en scheelt het weer lenen. Niet dat ik lenen zo erg vind. Ik heb zelf ook een bedrag geleend voor mijn studie en het terugbetalen was geen enorme druk op mijn budget. Ik vind dat het nog altijd een goede investering was. Mijn ouders hadden geen geld voor mij gespaard en dat heb ik ze echt nooit kwalijk genomen. Ik snap dat nog steeds prima en ik vond het helemaal niet erg om te lenen.

Hier zitten de oudste kinderen vrij dicht op elkaar en de jongste kinderen ook maar daar tussen zit een flink gat (meer dan 10 jaar). De oudste kinderen zullen zelfstandig zijn tegen de tijd dat de jongsten gaan studeren. Dat maakt het sparen wat makkelijker te plannen. We willen proberen om in elk geval het collegegeld voor de kinderen te betalen en de bijkomende studiekosten (zoals boeken.) Verder dacht ik om zakgeld/kleedgeld door te blijven betalen (misschien met een kleine verhoging) gewoon van onze lopende rekening. De rest kunnen ze dan zelf betalen met een bijbaan/lenen. Veel geld lenen zou dus alleen nodig hoeven zijn voor eventuele buitenlandse studieplannen (een master doen ergens anders) of als ze op kamers willen.

Op zich is de universiteit goed bereisbaar (en hbo/mbo ook) maar het hangt natuurlijk wel af van welke opleiding ze gaan doen. Ik zou ook prima begrijpen als ze sowieso op kamers willen maar dan zullen ze wel moeten lenen.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

02-07-2020 om 17:46 Topicstarter

Dit

T is idd geen verplichting en iedereen heeft n andere inhoud van de portemonnee.

Ik vind soms dingen wel wat raar. De ouders van mn ex hadden bakken met geld dure huizen en auto's. En aan de studies van hun kinderen betaalden ze niks. Daar waren ze redelijj uniek in want de meesten om hun heen deden dat wel. Reden is eigenlijk nooit gegeven. Kindeeen hadden heus niet alles betaald willen krijgen maar een financieel steuntje hadden ze wel superfijn gevonden.

Triva

Triva

02-07-2020 om 18:45

Rijbewijs

Mijn zonen moesten zelf 1000 euro gespaard hebben voor het rijbewijs. Daarmee toonden ze aan dat ze er serieusmee wilden gaan beginnen en dat ze er niet met de pet naar zouden gooien omdat wij het toch wel allemaal gingen betalen.

Andersom vind ik niet eerlijk, dan straf je ze voor zakken. Alles betalen wilde ik niet om de bovenvermelde reden.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

02-07-2020 om 18:51 Topicstarter

Streep

Een kind waarvan het rijbewijs helemaal wordt betaald kan ook echt wel erg serieus ermee bezig gaan.

De studie en t rijbewijs zijn ook de laatste grote dingen die ik betaal of regel voor mijn zoon. Natuurlijk zullen er regelmatig wat leuke dingen gekocht en gegeven worden zoals iets voor in de tuin of bij n verjaardag maar ik ga geen geld schenken voor de koop van een woning of een babykamer financieren of een huwelijksreis. Ergens trek ik een streep.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-07-2020 om 19:00

Ojee

Wij zijn echt krenten geloof ik🤣
Hier krijgen ze geen geld voor rijbewijs of studie. Eigen verantwoordelijkheid.
Dat wil niet zeggen dat wij niet af en toe wat toeschuiven en ik kan me ook voorstellen dat we later wat gaan helpen met aflossen. Maar eerst gaan ze zelf doen, met ons op de achtergrond als vangnet.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

02-07-2020 om 19:05 Topicstarter

Zo denk ik

Dat moet iedereen zelf weten. Een kind dat oo bv zijn 23e klaar is met studeren en de arbeidsmarkt op gaat moet nog heel lang zelf alles regelen en betalen. Ik heb nadat mn studie afwas echt alles zelf gedaan en geregeld en betaald. Dat vind ik ook normaal verder hoor. Maar alles met de verhuizingen de klussen in huis alles rondom mijn zoon ik doe alles zelf. Ben blij dat mn ouders me een mooie start hebben gegeven maar ik vind het juist een fijn idee dat ik daarna alles zelf betaal en regel.

Anoniem

Anoniem

02-07-2020 om 21:02

Niet gespaard

Heb door verschillende omstandigheden niets kunnen sparen voor de studie van mijn kinderen en zal uitgaven dus gewoon van de lopende rekening moeten doen.

Deze zomer gaat de eerste studeren, maar eigenlijk lijkt dit jaar juist goedkoper te worden dan het de afgelopen jaren was Ben afgelopen jaren gemiddeld bijna 300 euro per maand per kind kwijt geweest voor de trein naar school. Was zeker voor het kind dat nu gaat studeren de beste oplossing, maar alleen voor de trein dus al meer dan 3000 per jaar. Tel daar de (vrijwillige) ouderbijdrage bij op met de laatste jaren een Rome-reis en een reis in het voorexamenjaar en ook wel wat dingen in de lagere jaren en de verplichte laptop en ik zat voor het vo al over de 4000 per jaar.

Nu gaat kind studeren en krijgt een ov-kaart en vallen die treinkosten al weg. Collegegeld is het eerste jaar maar net meer dan 1000 euro. Kind is het grootste deel van het jaar nog 17 en ik houd dus kinderbijslag voorlopig en nog geen extra verzekeringskosten. Boeken zijn ongeveer 400 per jaar, maar zeker het eerste jaar wordt dus juist goedkoper dan gewend. Boeken en collegegeld betaal ik wel.

Kind gaat nog niet op kamers. Reistijd zal minder zijn dan naar het vo, anders had ik samen met kind bekeken wat handig was. Afgelopen jaar verdiende kind gemiddeld ruim 400 per maand bij, dus iets mee betalen was ook geen probleem geweest.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

03-07-2020 om 12:33 Topicstarter

Vervoer

Ja dan valt het mee inderdaad. Gelukkig kan mijn zoon gewoon met de fiets naar school dus geen extra vervoerkosten behalve misschien een keer een nieuwe fietsband.

Annominima

Annominima

03-07-2020 om 13:16

Door omstandigheden leven wij al jaren rond bijstandsniveau. Ik werk wel maar slecht betaald en woon alleen met de kinderen. We kunnen wel gewoon rondkomen maar geen luxe. Ik heb per kind zo'n 2000 euro kunnen sparen maar als er gekke dingen gebeuren zal ik dat potje aan moeten spreken. Ook heb ik een potje voor uitvaartkosten daar kom ik in principe niet aan. Ik blijf wel doorsparen maar hoe ouder de kinderen worden hoe moeilijker het wordt, regelingen worden anders en daar ben ik me van bewust. Wij leven best zuinig maar ik heb niet het idee, of er last van, dat ik mezelf dingen ontzeg. Eigenlijk heel ouderwets de tering naar de nering en sparen voor zaken waarvan je weet dat ze kunnen komen.

bieb63

bieb63

03-07-2020 om 13:23

Huh Marie:

'Wij hebben dus niet echt gespaard voor de studies, maar wel betaald voor de kinderopvang/bso "

Huh?? Jullie hebben betaald voor kinderopvang en BSO? Uh, hoe had je dat anders gezien, dat zij dat zelf moesten betalen? Of dat als jullie werken, dat peuter, kleuter, bs kind alleen thuis is? Die begrijp ik even niet.
Ik neem aan dat jullie ook gewoon de sportclubjes voor jullie kind betaalden? Of moesten ze dat zelf?

Lou

Lou

03-07-2020 om 13:29

bieb

Ik denk dat de investering was dat Marie en haar man allebei flink konden blijven werken dankzij de kinderopvang. En dat ze nu dankzij die twee banen een leuke lopende rekening hebben.

marie

marie

03-07-2020 om 16:37

Inderdaad Lou

Inderdaad Lou, jij hebt het begrepen.
Verder betaalden wij natuurlijk gewoon de clubjes van de kinderen, sport en muziekles en ponykamp, etc.
Daardoor dus minder spaargeld, maar kinderen hebben daar dus geen last van gehad.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

03-07-2020 om 16:39 Topicstarter

Studie

Maar komt dat dan in plaats van sparen voor het kind? Zo van we hebben jullie opvang vroeger betaald dus we gaan niet ook nog eens jullie studie betalen?

Anoniem

Anoniem

03-07-2020 om 20:45

Anders dan gedacht

Mvp, soms lopen dingen gewoon anders dan gedacht. Ik had aan het eind van de basisschool ook niet verwacht dat kind per maand 300 zou gaan kosten aan de trein en al helemaal niet dat ik voor andere kind diezelfde kosten zou gaan krijgen. Jouw zoon is toch nog een stuk jonger?

Het is heel fijn dat je nu voor hem kunt sparen, maar er kan in die tussentijd nog zoveel op jullie pad komen.

Eigenlijk is hier alles anders dan ik bijvoorbeeld 10 jaar geleden dacht. Volgens mij is het fijn als je een potje voor je zoon hebt, maar ik zou nu toch niet alles al willen uitstippelen over hoe het tzt gaat.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

03-07-2020 om 22:38 Topicstarter

Logisch

Ik stippel t even veel of weinig uit als een ander. Ik ga uit van het positieve maar als er wat gebeurt bv ziekte of n ander nivo of n financiële ramp dan kijken we weer verder. Dat lijkt me ook logisch.

@Emma

@Emma

03-07-2020 om 23:48

Geld voor kinderen

We zijn hier nog niet zover, maar er komt een moment dat je je geld beter aan je kinderen kunt geven dan het op te potten tot je dood bent en dat dan de helft naar de belasting gaat.
Mijn ouders hebben op die manier mijn leven een stuk aangenamer gemaakt toen mijn kind nog jong was en ik maar net genoeg verdiende. En ja, het ging op aan vakanties, een auto, de inrichting van mijn huis, muziek-en balletles, en abonnement op de opera...... Daar hebben ze nooit een oordeel over gehad. De fase van de studie was toen al voorbij.
Zo verwacht ik over een aantal jaar een zak met geld uit mijn huis waar ik mijn dochter groot plezier mee zal doen op het moment dat zij het nodig heeft. Maar ja je weet nooit helemaal hoe het loopt natuurlijk

Lastig draadje

Het is best een lastig onderwerp want de ene kan wel geld opzij leggen en de ander niet. Ook de hoogte verschilt door hoogte inkomen(s) en keuze uitgave van die inkomens. Sommige ouders sparen voor een studie maar willen dat hun kinderen werken voor rijlessen. Sommige ouders willen voorkomen dat hun kind aan een schuld beginnen die meeweegt igv hypotheek. Sommige zouden willen dat ze dat luxeprobleem hadden. Wat een ander meent te moeten doen, daar kan je niets mee omdat jouw situatie anders is. Vandaar dat de reacties zo uiteen lopen.

—-
Het is natuurlijk geen belastingontduiking als je gebruik maakt van de vrijstellingen van kind of kinderen. Alleen zit aan de vrijstellingen ook een maar; niet meer dan bedrag X per jaar belastingvrij aan kind schenken en in totaal onder bedrag Y blijven, anders worden zij aangeslagen. Eigenlijk is het een beetje verschuiven met je spaargelden als de top is bereikt.

De belasting kijkt naar je isbn-nummer. Zo ken ik een jongeman die verbaasd was dat hij belasting moest betalen. Zijn ouders hadden wat gespaard op zijn naam. Daarvan was hij op de hoogte . Maar zijn oma bleek vroeger ook een spaarrekening op zijn naam (en isbn) te hebben geopend. Oma had beter haar eigen vrijstelling kunnen gebruiken of een belastingvrije schenking kunnen doen. Nu kreeg kleinzoon, die dacht onder de drempel te zitten, alsnog een aanslag. Het gaat dus om het isbn nummer dat aan de rekening gekoppeld is en de vrijstelling( en). Het maakt de belasting niet uit welke naam je erop plakt. En een evt naamsontduiking gaat je niet helpen.

——
We hebben voor elk kind een spaarrekening waarop vanaf geboorte wat geld werd gestort als spaarpot voor studie. Aan die spaarrekeningen stond een tegenrekening gekoppeld, welke weer op mijn naam stond. Tenminste tot hun achttiende. Zo konden ze in de puberteit niet buiten mij om bij die spaarrekening.

Famke

Famke

04-07-2020 om 08:55

Met een nick als Flanagan

is de kans natuurlijk aanwezig dat je het Internationaal Standaard Boeknummer en het Burgerservicenummer door elkaar haalt.

Grr

Stom foutje

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

04-07-2020 om 09:07 Topicstarter

Dit

Mijn constructie is gewoon goedgekeurd hoor. Ik vertel niet alles erover ook om herkenning te voorkomen. Maar bv eerst veel aflossen op de woning en het huis later verkopen is fewoon toegestaan bijvoorbeeld

vlinder72

vlinder72

04-07-2020 om 09:21

Constructie

Je hebt het geld geparkeerd op naam van iemand anders zodat je zelf geen belasting hoeft te betalen. Zoon kan dan straks declareren van die rekening mits het doel voldoet aan jouw eisen.

Zoiets heb je gedaan.

Ik hou mijn geld liever in eigen beheer. Je weet namelijk maar nooit.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

04-07-2020 om 09:22 Topicstarter

Beter lezen

Iemand anders dan mijn zoon. Namelijk ikzelf. In eigen beheer.

vlinder72

vlinder72

04-07-2020 om 09:25

Huh

Maar dat doet toch bijna iedereen hier. Dat zegt juist bijna iedereen.

Jij zei juist dat je iets totaal anders had bedacht.

Ik heb ook geld op een spaarrekening staan. Net als de meeste reageerders hier in dit draadje.

Niks bijzonders dus gewoon een spaarrekening. Is dst ook weer opgelost.

ElenaH

ElenaH

04-07-2020 om 09:30

Mvp

'Iemand anders dan mijn zoon. Namelijk ikzelf. In eigen beheer.'

Dus betaal je er wél gewoon belasting over. Je hele gedram is dus een verzinsel.

ElenaH

ElenaH

04-07-2020 om 09:31

Mvp

Zie #17

'Ik zou gek zijn als ik alles op mijn eigen rekening laat staan. Alles boven de 30.000 wordt belast haha.'

Het staat dus gewoon op je eigen rekening.

Einde in zicht

Alleen de VVD is nog voor het huidige leenstelsel. eindelijk snapt iedereen, dat je de jongere generatie niet op kunt zadelen met een grote schuld en dat de middeninkomens te zwaar belast worden als ze die schuld zouden willen voorkomen.
Het einde is dus in zicht.
Ik geloof dat de nieuwe opzet wordt: 300 euro voor elke student en aanvullende beurs mogelijk tot inkomen ouders 70.000,--. Maar ik heb het plan nog niet uitgewerkt gezien.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

04-07-2020 om 10:03

Tsjor

'Ik geloof dat de nieuwe opzet wordt: 300 euro voor elke student en aanvullende beurs mogelijk tot inkomen ouders 70.000,--. Maar ik heb het plan nog niet uitgewerkt gezien.'

Dat is het voorstel waarmee D'66 de verkiezingen in gaat. Dus nog geen gelopen race. Bovendien vervalt in dat plan de zorgtoeslag (en eventueel de huurtoeslag), dus reken je nog maar niet rijk.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

04-07-2020 om 10:03 Topicstarter

Nee

Nee hoor er staat idd n gedeelte op mn rekening ongeveer 30.000. En daarnaast doe ik wat andere dingen zoals heek veel op de hypotheek aflossen. Het huis ga ik verkopen als mijn zoon 18 is ongeveer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.