Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Huishouden

Ik ben 19 jaar, hbo student en woon nog thuis. Ik heb een bijbaan, werk daar ongeveer 13 uur per week en ik onderhoud natuurlijk nog mijn sociale contacten.

Mijn moeder heeft geen werk, zij is meestal thuis. Ze zegt dat ze het druk heeft met het huishouden. Ik vind dit helemaal prima, maar ze vindt het belachelijk als ik soms niet mee help in het huishouden. Als ik dan aangeef dat ik even aan school moet dan is dat grote onzin. Qua huishoudelijke taken doe ik inderdaad niet zo heel veel, ik help elke avond met de keuken opruimen, ruim mijn kamer op en ik kook soms.

Er wordt geen rekening met mij gehouden als ik moet leren. Dit hoeft echt niet elke dag, maar soms wil ik gewoon wel eventjes aan school zitten. Ik heb geen bureau op mijn kamer. Als ik dan vraag of de radio uit mag of als ik bijvoorbeeld aan mijn zusje vraag of ze even oortjes in wilt doen dan vindt mijn moeder dit BELACHELIJK. Dit lijdt elke keer weer tot ruzie en ze zegt dat ik niks doe en dat ik haar eens moet helpen in huis.
Hiervoor heb ik altijd onder mijn niveau gezeten (mbo4 behaald) en hoefde daarom ook niet te leren. Mijn moeder geeft nu als argument ‘’ja maar pietje van die moeder doet ook hbo en die is er helemaal niet zo met school bezig als jij’’..

Ik denk dat er in andere huizen gewoon geleerd/huiswerk gemaakt wordt alleen mijn moeder is dat niet gewend.

Houden jullie soms rekening met jullie kinderen als ze moeten studeren? En wat vinden jullie van meer huishoudelijke taken als moeder de hele dag vrij is? Als ik aangeef dat ik later het huishouden naast mijn werk moet gaan doen dan lijdt dit tevens tot een conflict.


Floria

Floria

18-10-2019 om 15:01

Wat voor huishoudtaken doet je moeder dan dat ze er zo druk mee is?

vlinder72

vlinder72

18-10-2019 om 15:05

Ja maar

Waarom regel je niet dat je kan leren op je kamer.

Bij ons in huis is beneden leren prima maar wij kunnen niet met zijn allen rekening houden met een lerend kind beneden. Jongere broer mag best een vriendje mee naar huis nemen. In eigen kamer leren is immers ook een optie.

Kan je niet ergens een bureau vandaan halen? Tweedehands of kringloop. Bij de ikea ben je ook zo klaar.

En verder kan jij weinig zeggen over de manier waarop je moeder het huishouden runt. Als jij op jezelf woont doe jij het weer op jouw manier. Je schrijft ook niet iets wat heel extreem is.

Pirata

Pirata

18-10-2019 om 15:09

Leren

Ik leerde zelf graag liggend op mijn bed. Dat kan toch ook?
Zeg je nu dat je "maar" MBO4 hebt door het ontbreken van een bureau?

rode krullenbol

rode krullenbol

18-10-2019 om 15:09

Mijn tip

Zoek voor het maken van je huiswerk de openbare bibliotheek op.

Fransien

Fransien

18-10-2019 om 15:15

samen met anderen studeren

Ik heb regelmatig samen met anderen in de bibliotheek gestudeerd. Was gewoon hard werken en tussendoor een kop koffie/thee en even kletsen.
Ons hibje (half-inwonend buurkind) komt ook bij ons aan de keukentafel leren, gewoon omdat het stil is, omdat ze iets kan vragen en omdat ze dan thuis helemaal vrij is. Zelfs nu we 3 km verderop verhuisd zijn komt ze nog steeds.
Kijk eens of je zoiets kunt regelen met wat klasgenoten.

Anoniem321

Anoniem321

18-10-2019 om 15:36 Topicstarter

reactie

@Pirata, nee dit bedoel ik zeker niet. Ik bedoelde dat ik voor die opleiding nooit echt veel hoefde te studeren dus een bureau niet nodig was. Ik bedoelde ook niet ''maar'', ik ben blij met dit diploma. Ik ga eens kijken voor een bibliotheek.

Pirata

Pirata

18-10-2019 om 15:50

Oh, gelukkig

Dan begreep ik het niet goed. Past er geen klein tafeltje in je kamer?

Sas

Sas

18-10-2019 om 16:19

Of koop een bedtafel en zonodig een ruggensteun

Zo kun je rechtop zitten op je bed, bedtafel voor je schrijfblok, boek of laptop.

Maar die bibliotheek is ook een goed idee. Vaak ook in de avond open.
Zijn op je school studieruimtes?

Qua huishouden zou je af en toe een boodschap kunnen doen, vraag je moeder of je iets mee kunt brengen. En misschien je eigen was doen?
Dat je moeder niet werkt, is niet jouw zaak.

Ik vind niet dat je mag verwachten dat anderen zich aanpassen als jij beneden wilt leren. Wel als je een brugklasser zou zijn, maar niet op jouw leeftijd en met jouw zelfstandigheid.

Lanza

Lanza

18-10-2019 om 16:34

Op jezelf

gaan, dan heb je alle rust en ruimte te studeren zoveel als je maar wil. Je bent 19, tijd om volwassen te worden.

Kopzorg

Kopzorg

18-10-2019 om 16:36

Rekening houden met

Dat doe ik tot op zekere hoogte. Als de pubers van 14 en 17 aan de eettafel willen zitten dan die ik gewoon mijn ding en als ze vinden dat de afzuigkap te veel lawaai maakt dan is dat jammer, ze hebben ook een eigen kamer met bureau.

Op vrijdag voor de proefwerkweek hebben ze altijd vrij om te leren (docenten studiedag) op die dag draai ik wel een was in het washok naast kamer van oudste boven kamer van de jongste, dat geedt even overlast als de wasmachine centrifugeert dan hebben ze even pauze.

Uitgebreid hun kamers stofzuigen of de ramen lappen doe ik niet, daar kies ik een andere dag voor.

Jongste heeft NAH waardoor veel geluiden tegelijkertijd snel zorgen voor overprikkeling. Daar houd ik wel rekening mee. De klussen die heel veel geluid genereren doe ik als hij niet thuis is.

Mijn pubers moeten in de vakantie wel wat helpen maar tijdens schoolweken nauwelijks.
Jongste kan niet tafeldekken als ik aan het koken ben dus oudste hoeft dat ook niet meer, dat was met afruimen eigenlijk de enige echte taak die ze hadden.

Anoniem321

Anoniem321

18-10-2019 om 16:47 Topicstarter

Ik heb dit geschreven na een ruzie, het komt wat overtrokken over. Dat mijn moeder niet werkt is inderdaad niet mijn zaak. Ik was boos omdat ze dan zegt dat ik niks doe in het leven.

Jullie hebben gelijk dat ze in huis geen rekening met mij hoeven de houden. Het ging mij meer om de kleine dingen. Wij hebben schuifdeuren tussen verschillende ruimtes in het huis. Mijn zusje (14) vertikt het dan altijd om bijvoorbeeld even in de woonkamer haar muziek te gaan luisteren en mijn moeder geeft haar gelijk. Maar ik kan ook ergens anders leren ja, dat is waar.

Fransien

Fransien

18-10-2019 om 17:23

Ruzies kun je bijleggen

Een ruzie kun je bijleggen. Ik (moeder van 4) hou wel rekening met de kinderen maar er zijn grenzen. School vind ik belangrijk en iedereen heeft dus een rustige plek om te studeren, of een bureau op de eigen kamer, of een rustige plek in de woonkamer waar dan ook geen muziek aan mag en niet gespeeld mag worden. Maar zo tegen 5 uur komt iedereen die weg was naar huis en dan zal degene die beneden zat te leren op zijn/haar eigen kamer moeten gaan studeren. En als het 9 uur ´s avonds is wil ik tv kunnen gaan kijken. En als de jongste van 8 op bed is kan de oudste van 15 die er naast zit geen harde muziek opzetten op haar kamer.

Als er systematische irritaties zijn kun je gaan kijken of het de moeite waard is om ruzie over te maken. Die harde muziek kan de oudste vergeten als haar broertje op bed ligt, ze kan het irritant vinden maar daar zal ze een andere oplossing voor moeten vinden. Incidenteel langer dan 9 uur doorgaan met leren is te bespreken. Systematisch niet, dan ga ik kijken of je wel efficient leert en wanneer je eigenlijk begint. Oudste bleek altijd pas om 8 uur ´s avonds te beginnen en de hele middagen te besteden aan youtube. Tsja, dan snap ik dat je niet altijd binnen een uur klaar bent, maar dan zul je echt eerder moeten beginnen.
Als je weet dat je ouders niet zullen gaan wijken dan moet je kijken wat jij kunt doen om het voor jezelf prettiger te maken. Of nagaan of ze misschien een punt hebben.

Werk je efficient en effectief? Je moeder heeft namelijk wel een punt dat je voldoende tijd over moet houden voor sport en sociale contacten.
Werk je op de goede tijdstippen? Iedereen heeft een ander tijdstip waarop hij/zij het makkelijkst leert. Bij mij werkte om 6 uur ´s ochtends opstaan altijd heel goed om het eerste uur in alle stilte te gaan leren. Ik kon mij dan prima concentreren en deed in dat ene uur meer dan in 3 uur ´s middags. ´s Avonds ging het meestal het beste tussen 7 en 9 bij mij, na 9 uur bleef er ook niet veel meer hangen.
Je kunt eens wat uitproberen en kijken wanneer je makkelijk en snel leert, en hoe je het makkelijkst informatie opslaat. Het verschilt per persoon dus kijk wat er bij jou werkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2019 om 02:00

Snapt je moeder wel dat je wilt studeren?

Of vindt ze dat eigenlijk dat je ook kunt werken met de opleiding die je al afgerond hebt? Ik krijg de indruk dat ze vindt dat je studie eigen keus is en dat je daar het gezin niet mee moet lastig vallen.

Ik adviseer je om toch even werk te maken van een eigen studeerplekje in huis. Mijn dochter deed dat ook altijd op haar bed. Ze had wel een bureau, maar die gebruikte ze nooit. Als je maar goed rechtop kunt zitten met steun in je rug.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2019 om 02:01

dat eigenlijk dat

eerste dat moet weg.

Elizabeth

Elizabeth

19-10-2019 om 23:03

Bureau

Kun je zelf geen tafel of bureau kopen van het geld dat je verdient met je bijbaan? Helpen in het huishouden vind ik trouwens normaal als volwassen gezinslid.

40er

40er

19-10-2019 om 23:18

@Elisabeth

Helpen in het huishouden vind ik trouwens normaal als volwassen gezinslid.

Ook voor een studerend kind waarvan de moeder thuis is?

Eigen kamer schoonhouden, prima. Keer helpen met afwassen/tafel dekken/stofzuigen/hond uitlaten. Ook prima.
Maar als je thuis bent heb je toch tijd genoeg om je huis te poetsen en hoeft je kind niet te helpen

@anoniem321 Kijk of je een buro kan kopen/krijgen. Misschien wel via een weggeefhoek of een dtv op insta. School gaat voor!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2019 om 00:24

Wat het huishouden betreft

Ik heb mijn kinderen ook nooit aan het huishouden gezet, maar misschien dat iedere moeder (of vader) het weleens op prijs stelt als je spontaan en ongevraagd iets doet. Dus je zou heel af en toe (het moet wel een verrassing blijven tenslotte ), spontaan de stofzuiger eens kunnen pakken voor de huiskamer, of iets anders onverwachts. Dat soort acties zou ik wel leuk vinden. Voor de rest vind ik het bijzonder dat je zo weinig gestimuleerd lijkt te worden bij je school. Jammer hoor. Je zou erover na kunnen denken of je meer rust en regelmaat zou kunnen creëren door op jezelf te gaan wonen. Dat kost veel, maar misschien is het dat waard.

Floria

Floria

20-10-2019 om 08:29

Vandaar

Dat ik vroeg wat de moeder allemaal aan huishoudelijke taken doet dat ze er zo druk mee is dat ze zelfs met de hele dag thuis zijn de dochter modig heeft.

snap het wel

IK snap je frustratie wel. Ik werk tijdelijk een dag per week thuis en ik word echt bijzonder sacherijnig van de kinderen die dan de muziek hard aanzetten. Ik vind dat het een ieder siert als je een beetje rekening met elkaar houdt in huis.
Overigens is de bibliotheek echt een goede tip. Mijn kinderen leren daar ook meestal. Het is rustig, je hebt veel minder afleiding dan thuis en je komt soms ook nog eens een bekende tegen met wie je even koffie kunt drinken

zebra

zebra

20-10-2019 om 10:41

zoals het hier ging

want onze zoon is tijdelijk het huis uit vanwege stage. Ik verwachtte wel dat hij zijn kamer aan kant hield en de vuile was in de wasmand deed. Ook het bord en bestek na het eten in de vaatwasser zetten hoort erbij. Maar verder waren er geen taken. Soms kookte hij wel eens of maakte hij iets klaar voor de lunch (op vrije dagen) en liet dan ook wat over voor mij.
Zelf vinden mijn man en ik het heel belangrijk dat onze zoon voldoende tijd en ruimte heeft voor zijn studie, daar hoort ook een bureau bij of anders inderdaad een bedtafeltje en ruggensteun als de slaapkamer te klein zou zijn.

Lanza

Lanza

20-10-2019 om 16:13

Juist goed

als je als jong volwassene leert om studie, werk en huishouden te combineren. 19 jaar is een prima leeftijd om dat te leren.

Het valt me op dat zoveel jong volwassenen zolang klein gehouden worden. Alles wordt voor hen gedaan en opgelost. Kleine prinsjes en prinsesjes zijn het, die geen enkele last mogen hebben, geen enkele tegenslag mogen krijgen.

Ik vraag me af wanneer ze het dan wel gaan leren?

Kopzorg

Kopzorg

20-10-2019 om 19:44

Als de tijd rijp is

===Het valt me op dat zoveel jong volwassenen zolang klein gehouden worden. Alles wordt voor hen gedaan en opgelost. Kleine prinsjes en prinsesjes zijn het, die geen enkele last mogen hebben, geen enkele tegenslag mogen krijgen.

Ik vraag me af wanneer ze het dan wel gaan leren?===

A daar is de alwetende Lanza.
Lanza die nog steeds en alleen maar vergelijkingen maakt met haar eigen tijd als puber.

De pubers/jongvolwassenen van nu hebben het wel even zwaarder dan een jaar of 15-20 jaar geleden.
Mijn oudste is soms dagen achter elkaar pas om 17.00 thuis uit school ivm profielwerkstuk. Die hoeft niet zo heel veel meer te doen aan huishoudelijke taken in schoolweken.
Tijdens vakanties wordt er geholpen met koken, geven ze zelf hun kamer een grote beurt en helpen met was ophangen, strijken en vouwen.
Dan leren ze dus meewerken en op momenten dat het dan moet, kunnen ze het echt.
Boekje of internet erbij hoe je de (af)wasmachine start en gaan.

Ze zijn nog onze kinderen, wij zorgen voor ze, zij hoeven niet voor ons te zorgen.
Hé, waar ken ik dat van? 😜

Lanza

Lanza

20-10-2019 om 19:52

Toen ik

19 was woonde ik zelfstandig, deed ik een studie van 40 uur per week + een bijbaan ernaast van 20 uur en dan gewoon nog mijn volledige huishouden en administratie.

Ik heb zoveel geleerd van die periode. Die jaren zijn echt vormend. Dat het allemaal te zwaar is voor de bloedjes van tegenwoordig is echt bullshit. Ze worden massaal kapot verwend en dan straks massaal de burn out in, want ze hebben niet geleerd om om te gaan met tegenslagen en zelf problemen op te lossen.

Inderdaad

Mogelijk dat we nog ooit meemaken dat de bloedjes van Lanza in de pubertijd komen. Natuurlijk worden die niet verwend en werken geduldig mee aan het evenredige aandeel in het huishouden van Lanza dat door onderling overleg verstandig en democratisch is vastgesteld. Kwestie van opvoeden en je poot stijf houden. We gaan het zien. Misschien.

Lanza

Lanza

20-10-2019 om 20:00

Dat zeg

ik toch niet? Als ze hun eigen huishouden hebben kunnen ze zelf leren alles draaiende te houden, daar leer je het meeste van. Dus niet 'helpen' in iets wat je ouders hebben opgebouwd, maar echt zelfstandig aan het roer staan van je eigen leven.

Ik zie het Lanza

Blijkbaar kwam het vroeger wel allemaal goed, en nu, omdat ze teveel verwend worden, komt het niet meer goed.
Was het maar zo eenvoudig en eenduidig. Sommigen leren het nooit. Sommigen kunnen het echt niet en hebben blijvend hulp nodig of blijven levenslang in de troep zitten. Sommigen kunnen gelukkig genoeg verdienen om een werkster te betalen. En sommigen gaan een relatie aan met iemand die het allemaal voor ze regelt. De variatie is nogal groot. Dat was het vroeger ook al.
Wat niet weg neemt dat je je er verantwoordelijker voor kan gaan voelen als het voor jezelf is dat het huishouden goed loopt, dus als je eenmaal op jezelf bent.

Kopzorg

Kopzorg

20-10-2019 om 20:11

Roer van eigen leven

===Dus niet 'helpen' in iets wat je ouders hebben opgebouwd, maar echt zelfstandig aan het roer staan van je eigen leven.===

Dat heeft mijn oudste echt wel in de hand. Ze heeft tot zover dat nu nodig is de regie en de verantwoordelijkheid over haar eigen leven. Ze is 17.

Wendelmoed

Wendelmoed

20-10-2019 om 22:34

Verwende pubers

Mijn kinderen doen bijzonder weinig in het huishouden, of juist heel veel, afhankelijk van hoe je het bekijkt denk ik.
Elke dag moeten ze om beurten tafel dekken, afruimen of vaatwasser uitruimen. Regelmatig draaien ze savonds op voor het uitlaten van de hond. Ieder verzorgt verder de eigen huisdieren (de een een hamster, de ander konijnen). Ze houden hun eigen kamer bij.
De was doe ik, stofzuigen ook, koken doet hun vader meestal.

Als wij een paar dagen weg zijn dan mogen ze zelf alle dieren verzorgen (dus ook de katten, de hond gaat meestal met ons mee), voor zichzelf boodschappen doen en koken en zorgen dat ze op tijd naar school gaan etc.
Dat kunnen ze prima, ook de jongste van 14. Door hun jarenlange ervaring bij scouting verwacht ik sowieso later weinig problemen met zelfstandigheid. Maar iedereen kan zijn tijd maar één keer besteden, dus door de week als ze lange dagen hebben op school hoeven ze van mij echt niet te stofzuigen etc. Ga ik zelf ook niet doen na een dag werken.
Als het niet uitkomt dan stofzuigen we ook gewoon niet. Gewoon schoenen aanhouden beneden .
Trouwens, als je je een beetje kwaad maakt is het sanitair in een kwartiertje gelapt.
Van een moeder die de hele dag thuis zit snap ik niet hoe ze druk is met haar huishouden runnen tenzij ze een handicap heeft of OCD.
En mij lijkt studeren juist wel belangrijk, maar dat kan inderdaad ook prima bij de bibliotheek of op een eigen kamer.
Nadeel van een moeder die de hele dag thuis is lijkt me trouwens dat je als kind nooit eens lekker het huis voor jezelf hebt, daar houden ze hier wel van...

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2019 om 02:13

Lanza

Ik vermoed dat die burn-outs niet veroorzaakt worden door te weinig huishoudelijke hulp bij de ouders thuis en ik denk ook niet per se omdat ze hun eigen huishouden moeten doen, want daar is een oplossing voor... niet huishouden. Het zou wel kunnen dat ze te veel stress ervaren door wat er van ze verwacht wordt. Door school, door de ouders, door de overheid omdat ze zoveel moeten lenen. Ik denk dat als er sprake is van prinsengedrag, dat dat meer naar voren komt in dat je moet leren dat de wereld niet om jou draait en dat het consequenties heeft als je denkt dat dat wel zo is. Dus kom je te laat op je werk, dan heeft dat consequenties, ik noem maar wat. Dat kán natuurlijk ook stress opleveren.

Kopzorg

Kopzorg

21-10-2019 om 09:23

En Lanza, het zijn pubers.

Iets met nog niet volledig uitgegroeide prefrontale cortex.
Gisteren ging ik een dagje uit en vroeg aan de pubers of ze, als ze thuiskwamen van de wedstrijd, hun sportkleren in de wasmachine wilden doen en de deur wilden sluiten. Als dan na 65 minuten de pieper ging moesten ze de was (waar ook mijn sportkleding in zat) ophangen.
Wedstrijd ging niet door, dus wasmachine aanzetten? Hoezo? Waarom ik? Ik heb niet gesport!
Daar kwam ik gisteravond om 23.00 achter, ik moet zo weer sporten maar heb geen sportkleding, dat rook muf en zit dus nu in de draaiende machine.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.