Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kamer in Utrecht


Op Tiktok of Instagram ziet mijn dochter filmpjes van (aankomende) studenten die zo leuk mogelijk uit de hoek willen komen vlak voordat ze ergens gaan hospiteren. Gelukkig zijn er ook veel studentenhuizen waar ze gewoon iemand zoeken die nuchter reageert, gewoon een beetje rustig is en niet al teveel rommel in de keuken maakt. Het leven is zo al hilarisch en ingewikkeld genoeg. 

100 jaar geleden heb ik mijn eerste studentenkamer kunnen vinden doordat ik een advertentie had gezet in het stadsblad. Daarna leerde ik allemaal mensen kennen via de studie en uitgaansleven en werd gevraagd om bij hun in huis te komen wonen toen er wat vrij kwam.
Volgens mij werkt dat nog steeds het beste, zorgen dat je (veel) mensen kent en blijven aangeven dat je een kamer zoekt. 


Jàààren geleden kregen we op de middelbare school het advies om Amsterdam en Utrecht te mijden omdat het vinden van een fatsoenlijke kamer daar veel meer een drama is dan in bijvoorbeeld Tilburg. Maar goed, je dochter staat er nu toch al aangemeld. 

staan er geen beschikbare kamers op Marktplaats? 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-08-2021 om 17:14

Violetta2002 schreef op 25-07-2021 om 12:54:

[..]

Ik heb me daar ook vaak over verbaasd. Beide plaatsen zijn al gauw een uur reizen toch? Maar blijkbaar konden die mensen daar wel terecht. (Meer kamers dan in het Gooi e.d.?)

Leiden -> is een directe verbinding en maar 40 minuten onderweg

Tickel schreef op 04-08-2021 om 17:14:

[..]

Leiden -> is een directe verbinding en maar 40 minuten onderweg

40 minuten in de trein is toch al gauw een uur van deur tot deur. Scheelt de helft met wat dochter van TO kwijt is als ze thuis blijft wonen maar dichtbij is anders natuurlijk.

Tickel schreef op 04-08-2021 om 17:14:

[..]

Leiden -> is een directe verbinding en maar 40 minuten onderweg

Wij wonen in Amsterdam waar veel tieners kiezen voor Leiden. Reden is dat als ze op kamers willen ze in Leiden voor minder geld meer krijgen. Al weet ik niet of je in Leiden zo makkelijk een kamer krijgt.


Oh en los daarvan, de twee universiteiten hier hebben het imago dat ze chaotisch zijn. Utrecht is daarom ook errug populair. 

PriceyRook54

PriceyRook54

06-08-2021 om 12:47

Ik vond het 30 jaar geleden al lastig in Utrecht en uiteindelijk heb ik wat gehuurd in IJsselstein. Is dat een optie, of Nieuwegein? Met de sneltram hartstikke snel in de stad.

Weeromstuit schreef op 04-08-2021 om 18:26:

[..]

40 minuten in de trein is toch al gauw een uur van deur tot deur. Scheelt de helft met wat dochter van TO kwijt is als ze thuis blijft wonen maar dichtbij is anders natuurlijk.

En als ze dan nog zelf boodschappen doet, en moet koken, scheelt het zo goed als niks meer.

overigens: Hospiteren heeft volgens mij pas zin als je al bewoners kent. Meestal zullen ze toch kiezen voor een bekende.

haarklover schreef op 06-08-2021 om 12:49:

[..]

En als ze dan nog zelf boodschappen doet, en moet koken, scheelt het zo goed als niks meer.

Misschien kan ze ook in de trein haar huiswerk doen. Moet ze wel een zitplaats hebben anders komt er niets van.

haarklover schreef op 06-08-2021 om 12:49:

overigens: Hospiteren heeft volgens mij pas zin als je al bewoners kent. Meestal zullen ze toch kiezen voor een bekende.

Dat kan. Maar laat je daar vooral niet door tegenhouden want andersom gebeurt ook. Dat je dus juist als onbekende een streepje voor hebt. Huisgenoten hebben niet altijd zin in een vriend of vriendin van een huisgenoot erbij. 

Weeromstuit schreef op 06-08-2021 om 13:21:

[..]

Dat kan. Maar laat je daar vooral niet door tegenhouden want andersom gebeurt ook. Dat je dus juist als onbekende een streepje voor hebt. Huisgenoten hebben niet altijd zin in een vriend of vriendin van een huisgenoot erbij.

haarklover schreef op 06-08-2021 om 12:49:

overigens: Hospiteren heeft volgens mij pas zin als je al bewoners kent. Meestal zullen ze toch kiezen voor een bekende.

Zo werkt het niet in Utrecht, als je een kamer huurt bij de studentenhuisvesting. Dan 'mag' je pas hospiteren als je hoog genoeg op de wachtlijst staat. Dus over het algemeen zijn het allemaal onbekenden die komen hospiteren.
(en als je dan tig keer gehospiteerd hebt binnen een bepaalde periode, en telkens niet bent uitgekozen dan wordt je uiteindelijk op een kamer geplaatst door de studentenhuisvesting).

Daglichtlamp schreef op 06-08-2021 om 13:59:

[..]

[..]

Zo werkt het niet in Utrecht, als je een kamer huurt bij de studentenhuisvesting. Dan 'mag' je pas hospiteren als je hoog genoeg op de wachtlijst staat. Dus over het algemeen zijn het allemaal onbekenden die komen hospiteren.
(en als je dan tig keer gehospiteerd hebt binnen een bepaalde periode, en telkens niet bent uitgekozen dan wordt je uiteindelijk op een kamer geplaatst door de studentenhuisvesting).

Je hebt ook particuliere studentenhuizen. Daar werkt het wel zo.

Poezie schreef op 06-08-2021 om 14:02:

[..]

Je hebt ook particuliere studentenhuizen. Daar werkt het wel zo.

Precies. Niet alle studentenhuizen zijn van de SSH. 

En dan kun je dus juist wel of juist niet worden uitgekozen als je niemand kent. Het is niet per se een voordeel of een nadeel.

Oudste heeft via studentenhuisvesting met maar 2 jaar inschrijftijd een studiootje gekregen in Amsterdam voor redelijk weinig geld. Dat viel zo mee, terwijl we dachten dat het in Amsterdam heel moeilijk zou worden!  

jongste gaat volgend jaar studeren en twijfelt tussen een opleiding in Leiden en Utrecht. In Leiden kun je bij de studentenhuisvesting voorrang krijgen doordat je verder weg woont, en daardoor eerder in aanmerking komen voor hospiteren. 

maar Utrecht via de SSH... dat lijkt echt dramatisch. Geen voorrangsregeling, en de wachttijd is echt heel lang. Oudste heeft zich daar 3,5 jaar geleden ingeschreven en heeft afgelopen week eens gekeken voor jongste wat de kansen zijn met 3,5jr inschrijftijd. Zelfs bij de flats in Zeist staat ze ongeveer nr 5 op de wachtlijst, en dan moet je nog gaan hospiteren. Voor kamers in Utrecht is het nog minder. Jongste zal pas 2 jaar ingeschreven staan volgend jaar, dus kansloos via SSH. 

Jongste heeft zelf het idee dat ze via facebook en kamernet nog de meeste kans maakt, en als het moeilijk gaat dan zal ze beginnen in Zeist, Ijsselstein, Nieuwegein etc. Als je er maar eenmaal zit kun je mensen leren kennen en een betere kamer regelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.