Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kind in auto laten rijden


Ik vraag mij altijd af waarom mensen een nieuwe auto komen, de dag na de koop is hij al 50% van de aankoopwaarde aan. Wat is belangrijker dat je kind goed en veilig leert rijden of dat er geen krasje op zit en je weinig verzekeringspremie betaald? 

Het doet mij denken aan toen ik in een arena was in Spanje en groep schoolkinderen was aan het oefenen. Met een echte stier? Nee, niet volgens degene die ons rondleidde....een echte stier is veel te duur. 

Wij lieten onze zoon direct in onze auto's rijden, hij moest toch ervaring opdoen. Hij heeft nooit schade gereden en als ik heel eerlijk ben hij rijdt beter dan ik ook zijn vriendin mocht in mijn auto rijden toen ze een paar maanden bij ons woonde. Nu vind ik een auto echt een gebruiksvoorwerp en hecht er niet zo veel waarde aan. Beide auto's waren toen vrij nieuw.

Aiden schreef op 22-10-2022 om 17:53:

En daar kom je nu mee? Weet je dochter dit? Of is ze van plan snel zelf een auto te kopen?

Een aantal opties:
1. Je betaalt haar rij-instructeur nog een les in jullie auto.
2. Je doet 1 maar dan zelf.
3. Je berekent wat het kost na 1 schade en je laat haar dat betalen. Je kunt een kleine schade soms beter zelf betalen. Reken er wel op dat het veel sneller gaat na schade 2 en 3 binnen 1 jaar dan na 1 schade. Wij blijven gelijk met 1 schade.
4. Je zegt nee (maar dat had ik wel gezegd voor ze begon met lessen).

Gelukkig was ik niet zo en mijn ouders ook niet.

Huh,  een rijinstructeur gaat echt niet in jouw  auto rijden  hoor.

Miepjecody schreef op 22-10-2022 om 18:56:

[..]

Huh, een rijinstructeur gaat echt niet in jouw auto rijden hoor.

Er zijn wel rijscholen die dat doen: https://rijschoolmirianknoop.nl/auto-rijles/routine-en-opfrislessen/

Vanzelfsprekend alleen als je al een rijbewijs hebt, want anders is het natuurlijk niet veilig omdat een eigen auto geen mogelijkheid heeft om echt in te grijpen door de rijinstructeur.

Ja hoor, ze hebben meteen de sleutel gekregen, eerst met mij ernaast ( daar werd echt niemand vrolijk van).

Regels: 
1. Je krijgt m schoon en afgetankt mee, ik wil 'm schoon en afgetankt terug.
2. Je laat niemand anders rijden zonder mijn medeweten. 
3. Je gedraagt je verantwoordelijk in het verkeer (nooit 1 drup alcohol, geen agressie naar weggebruikers).
4. Boete betaal je zelf, beter nog: je krijgt geen boete.

Zelfs mijn brokkenpiloot/schoondochter kreeg mijn splinternieuwe auto gewoon mee nadat ze haar rijbewijs had gehaald. Behalve wat bonnen voor te hard rijden (altijd net 6 km of zo) is er nooit iets mis gegaan. Belangrijk dat ze kilometers maken en het is ook belangrijk dat je laat merken dat je ze vertrouwt.

Toen ik 18 was kreeg mijn vader een leaseauto van de zaak en kreeg ik zijn oude auto. Maar ik mocht ook gewoon in zijn auto rijden. Moest wel eerst een maand oefenen voor ik met de auto naar mn opleiding in Antwerpen mocht. Was wel gelijk in het diepe die ring van Antwerpen tijdens de spits. Maar daardoor durf ik wel goed te rijden onder de meeste omstandigheden. 

onze dochter had voor haar 18e haar rijbewijs en toen moest een van ons er naast zitten als ze reed. Dat ging prima. Vanaf haar 18e mag ze alleen in onze auto’s rijden. Enige nadeel is dat onze beide auto’s automaten zijn, dus ze heeft sinds ze haar rijbewijs  heeft niet meer in een schakelauto gereden. Afspraak is dat er nooit met alcohol op in de auto wordt gereden en bekeuringen zijn voor eigen rekening. Wij mochten vroeger ook in de auto van onze ouders rijden. Het is belangrijk dat je ervaring opdoet na het halen van het rijbewijs. 

Ja. Die mogen gewoon in onze auto rijden.
En schade is jammer dan. Als ze in de keuken een glas laten vallen dan hoeven ze dat ook niet te vergoeden.

Om mijn spiksplinternieuwe auto uit te lenen zou ik toch flink moeite mee hebben. Want het is bekend, als je je rijbewijs net hebt, moet je het nog leren en het is niet voor niets dat verzekeringspremie voor jonge bestuurders zo hoog is. 

Dochter haalde week naar haar 17e verjaardag haar rijbewijs en heeft dus nog een jaar met ons door Nederland gereden voor haar sport. Maakte zo veel kilometers,reed al snel heel soepel.
Zoon wilde niet eerder dan zijn 18e en reed dus meteen alleen. Vroeg wel of ik de eerste keer meeging. We wonen naast de polder en hem meteen laten ervaren hoe t is om vaak van de weg te gaan.
Ze mochten allebei onze autos meenemen. Dochter pakte liefste leaseauto van pa en zoon liefste kleine auto van ma😂 Hij wilde eerst niet vaakcrijden,wel aangespoord. Na een autovakantie met vrienden  door de binnenwegen van  Frankrijk is hij echt soepel gaan rijden. Nu rijdt hij als bijbaan leaseautos van en  naar de klant.
En terwijl ik dit typ wilde  vriendin van zoon op de fiets haar kleren gaan halen 7 kilometer verderop. 
Dus ik zeg pak dan mijn auto. Na zeggen dat het echt echt mag is ze nu op pad. Weer een nieuwe ervaring  voor ons,haha.

Ja, het is maar een auto 🤷🏼‍♀️. Mijn dochter moest toch oefenen. Ze vond de auto die we toen hadden niet zo fijn (station) maar verder: ga je gang. Zij, en ik, vergat het alleen heel vaak 🤣. Ging ze moeilijk met de bus, zeiden we ‘s avonds: je had de auto natuurlijk mee kunnen nemen.

Mijn kinderen mochten al voor het behalen van hun rijbewijs met onze auto rijden. 
Ik woon in België en hier mag je je kind of iemand anders zelf leren rijden. Tenzij de regels nu veranderd zijn mochten mijn kinderen na het behalen van het theorie-examen maximum 2j alleen rijden. Wel op voorwaarden. Bv niet in het weekend, niet op feestdagen, geen passagiers vervoeren. Rijschool is hier niet verplicht, tenzij de leerling faalt voor het praktijk-examen. Dan is (was) het verplicht 6u rijschool te volgen. 

De mijne zijn nog niet zo oud, maar t.z.t. mogen ze gewoon de auto pakken. Nu hebben wij nooit nieuwe auto’s, maar dan nog. Nooit over nagedacht of ze dat wel zouden mogen. 

Ik zou dan weer niet willen dat vrienden er in gaan rijden. Partner als we die goed kennen valt misschien nog te overwegen, maar niet als het net aan is en we die twee keer gezien hebben bij wijze van spreken. Er staat volgens mij ook een clausule in mijn verzekering dat er alleen huisgenoten er in mogen rijden. Maar ja, een op kamers wonend kind is formeel ook geen huisgenoot.
Uiteraard wel afspraken maken over kosten van brandstof, schade, boetes zelf betalen en wat je wel en niet accepteert in je auto wat betreft eten/drinken. Zo hadden de vriendinnen van mijn zus eens een zak chips weggekaand in mijn moeders auto terwijl mijn zus reed en toen lag de hele auto vol met chipskruimels waar mijn ouders not amused over waren. 
Maar goed, voor ons allemaal toekomstmuziek, want het gaat nog minstens tien jaar duren voordat dit aan de orde is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.