Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kind in auto laten rijden


Viva-amber schreef op 22-10-2022 om 18:53:

Ik vraag mij altijd af waarom mensen een nieuwe auto komen, de dag na de koop is hij al 50% van de aankoopwaarde aan. Wat is belangrijker dat je kind goed en veilig leert rijden of dat er geen krasje op zit en je weinig verzekeringspremie betaald?

Het doet mij denken aan toen ik in een arena was in Spanje en groep schoolkinderen was aan het oefenen. Met een echte stier? Nee, niet volgens degene die ons rondleidde....een echte stier is veel te duur.

Nog afgezien van het feit dat het wel meevalt met de afschrijving: als niemand nieuw koopt, kun jij geen tweedehandsje kopen, nietwaar?

Het fijne van een nieuwe auto is dat je deze kan kopen zoals jij hem wil. Auto’s zijn op hun best als ze nieuw zijn (ik kom zelden in een garage). En voor ondernemers is het vaak ook nog voordeliger. 

Ik mocht vroeger nooit rijden in mijn vaders auto. Gelukkig had ik een vriendje met een auto, die mij regelmatig liet rijden. Maar toen ik drie jaar later zelf een auto kocht heb ik pas echt leren rijden. Tot op de dag van vandaag (zo’n 30 jaar later) heb ik nog steeds nooit in mijn vaders auto gereden.

Onze oudste is nu bezig met rijlessen en ik heb me voorgenomen dat hij in ieder geval met mijn kleine auto mag rijden. Man heeft een lease auto en ook daar mag hij mee rijden.

Hier mag een kind wat rijlessen heeft met een privepersoon rijden om te oefenen. Dus onze kinderen hebben al voor het afrijden in mijn toen nieuwe auto gereden. De enige auto waar ze niet in mogen rijden is een VW T2 bus.....Omdat die geen toeters en bellen heeft zoals de nieuwe auto"s

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

23-10-2022 om 10:56

Wat is de andere optie? Dat je kind niet in jullie auto mag rijden, zo geen ervaring op doet en dat de kans op schade (later) alleen maar groter wordt?
Kan ze in een andere auto ervaring op doen? 
Koop anders een barrel voor haar, om te oefenen. Schade aan een nieuwe auto is al gauw enkele duizenden euro's en dus kan het snel uit (als je angst gegrond is).

En had je niet voorzien dat, toen je de nieuwe auto kocht, je kind binnen enkele jaren het rijbewijs zou halen?

Ik ga er geen enkel probleem mee hebben als mijn kinderen in mijn auto willen gaan rijden (dat is over 10 jaar pas...) maar ik hecht dan ook nul komma nul waarde aan een auto. Ikzelf kan ook schade rijden; risico van het vak.

Dochter hier was ook 20 toen ze haar rijbewijs haalde. Gelukkig hebben wij geen nieuwe auto's en mocht ze in onze oude auto haar ervaring opdoen. Dat was een soort van reserve auto die we nog hadden staan omdat man zijn auto heel lang bij de garage heeft gestaan. Het was nogal een hoog model en toen het een keer flink stormde gaf ik mijn auto, lager model, mee aan haar, die ze prompt in elkaar reed...
Schade heeft ze zelf betaald en omdat ik snel een goede auto nodig had hebben we de reserve auto toen ingeruild voor een nieuwe waar ik in ging rijden. Zij bleef dus in mijn oude auto rijden. Verzekering op haar naam gezet etc. Maar goed, niet iedereen heeft een extra auto staan natuurlijk.

Zou ook op MP een autootje van 1000 euro kopen waar ze zich mee uit kan leven. Grijp je er ook nooit naast als je zelf weg wil. 

redbulletje schreef op 23-10-2022 om 11:02:

Zou ook op MP een autootje van 1000 euro kopen waar ze zich mee uit kan leven. Grijp je er ook nooit naast als je zelf weg wil.

Ook een autootje van 1000 euro moet door de apk-keuring komen en dat kan dan alsnog flink in de papieren lopen. 

ik vind het juist fijn om een zware degelijke auto uit te lenen. Wij zijn daar heel gemakkelijk mee, zowel voor een avondje als voor een weekje vakantie.  Mijn eigen partner is blind aan 1 oog als gevolg van een auto-ongeluk. Mijn broer zat in de tweede auto van de ruim 60 auto's die betrokken waren bij een kettingbotsing (rookpotten, defensie, Assen). De deskundigen hebben destijds gezegd dat hij zijn leven te danken heeft aan de geweldige kooiconstructie van de auto. 
De vrienden van de kinderen rijden ook allemaal in onze auto. Een auto is maar materie

redbulletje schreef op 23-10-2022 om 11:02:

Zou ook op MP een autootje van 1000 euro kopen waar ze zich mee uit kan leven. Grijp je er ook nooit naast als je zelf weg wil.

Ik heb liever dat ze in een dure, veilige auto rijden mochten ze een keer een ongeluk hebben, dan in een oud brikkie zonder kreukelzone. Liever schade aan de auto dan schade aan mijn kind!!

Ik was ook erg blij dat mijn zoon in een degelijke auto reed toen hij in een kop-staart terechtkwam, anders was hij er zelf niet onbeschadigd uit gekomen! 

Ik zou ook laten rijden. Toen ik in de oertijd mijn rijbewijs haalde heb ik ook in elke auto gereden die ik tegen kwam. Op elke vraag of ik wilde rijden zei ik ja. Daar heb ik wel van leren rijden, van enorme bussen tot suzuki alto's.
In het allereerste beginjaar heb ik 2 keer een kleine botsing gehad met de auto van mijn ouders. En door een stomme stuurfout 2 jaar terug een kleine tik. Helaas was dat tegen een dure auto Maar als ik soms hoor hoeveel schade andere mensen rijden doe ik het heel netjes, ik rij al meer dan 25jr auto namelijk.

Sinds kort heb ik een vrij nieuwe auto maar door long-covid en opbouwen op mijn werk, waar ik m moet parkeren in een krappe parkeergarage, zitten er nu wel een paar onverklaarbare krassen op. De eerste kras is altijd lullig maar goed, het is maar een auto.

Index224 schreef op 23-10-2022 om 11:27:

[..]

Ook een autootje van 1000 euro moet door de apk-keuring komen en dat kan dan alsnog flink in de papieren lopen.

Dat, 2e parkeervergunning met wachtlijst kan ook nog een uitdaging zijn.

Index224 schreef op 23-10-2022 om 11:27:

[..]

Ook een autootje van 1000 euro moet door de apk-keuring komen en dat kan dan alsnog flink in de papieren lopen.

Je let uiteraard op dat de auto met recente apk verkocht wordt. Dan kun je er een jaar mee vooruit. 

Hier mogen ze er gewoon in rijden. Het is maar blik, het is goed verzekerd, no-claim maakt voor mij niks uit want ik kan 3 keer schade rijden voor ik no-claim kwijt raak en ik heb ze liever in mijn wat grotere, betrouwbare auto dan in een barrel dat minder veilig is. Schade rijden kan mij ook gebeuren. Moet wel zeggen dat allebei mijn kinderen heel voorzichtig zijn van nature. 
Enige regels: even overleggen voor je hem meeneemt, er wordt niet gedronken en ik krijg hem niet met een bijna lege tank terug. 

Daddy_gijs schreef op 23-10-2022 om 10:56:

Wat is de andere optie? Dat je kind niet in jullie auto mag rijden, zo geen ervaring op doet en dat de kans op schade (later) alleen maar groter wordt?
Kan ze in een andere auto ervaring op doen?
Koop anders een barrel voor haar, om te oefenen. Schade aan een nieuwe auto is al gauw enkele duizenden euro's en dus kan het snel uit (als je angst gegrond is).

En had je niet voorzien dat, toen je de nieuwe auto kocht, je kind binnen enkele jaren het rijbewijs zou halen?

Ik ga er geen enkel probleem mee hebben als mijn kinderen in mijn auto willen gaan rijden (dat is over 10 jaar pas...) maar ik hecht dan ook nul komma nul waarde aan een auto. Ikzelf kan ook schade rijden; risico van het vak.

Oja laat je kind in een barrel rijden, dát is veilig. 

redbulletje schreef op 23-10-2022 om 12:08:

[..]

Je let uiteraard op dat de auto met recente apk verkocht wordt. Dan kun je er een jaar mee vooruit.

De opgetelde kosten daarvan, plus verzekering, motorrijtuigenbelasting en afschrijving zijn waarschijnlijk stukken meer dan 1 of 2 x verlies van no claim en je kind zit in een veiligere auto. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.