Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kind in auto laten rijden


MamaE schreef op 22-10-2022 om 22:01:

Ik zou dan weer niet willen dat vrienden er in gaan rijden. Partner als we die goed kennen valt misschien nog te overwegen, maar niet als het net aan is en we die twee keer gezien hebben bij wijze van spreken. Er staat volgens mij ook een clausule in mijn verzekering dat er alleen huisgenoten er in mogen rijden. Maar ja, een op kamers wonend kind is formeel ook geen huisgenoot.
Uiteraard wel afspraken maken over kosten van brandstof, schade, boetes zelf betalen en wat je wel en niet accepteert in je auto wat betreft eten/drinken. Zo hadden de vriendinnen van mijn zus eens een zak chips weggekaand in mijn moeders auto terwijl mijn zus reed en toen lag de hele auto vol met chipskruimels waar mijn ouders not amused over waren.
Maar goed, voor ons allemaal toekomstmuziek, want het gaat nog minstens tien jaar duren voordat dit aan de orde is.

Vriendin van zoon komt al 2 jaar hier 3 dagen in de week over de vloer, dus dan vind ik t prima.

Knutselkei schreef op 22-10-2022 om 22:19:

[..]

Vriendin van zoon komt al 2 jaar hier 3 dagen in de week over de vloer, dus dan vind ik t prima.

Daar kan ik wel inkomen. Maar als je kind een type is die elke week of maand een andere nieuwe vlam heeft vind ik dat niet nodig. 
Bedenk me net dat mijn man nog nooit in de auto's van mijn ouders heeft gereden. Het heeft zich gewoon nog nooit voorgedaan dat dat nodig was. Als we een auto van hun lenen voor een kinderfeestje of zo dan rijd ik er zelf in. Heeft ook te maken met dat ik mijn man pas leerde kennen toen ik al uit huis was en zelf een auto had. Als thuiswonende student was het een ander verhaal geweest misschien. Hoewel mijn zwager er voor zover ik me kan herinneren ook nog nooit in gereden heeft. Als hij en mijn zus de auto van mijn ouders leenden dan reed mijn zus.

Ja, kind mag hier ook gewoon de auto mee. De leasebak van man moet hij vragen, de mijne is geen probleem. Als hij niet zeker weet of ik hem nodig ben dan vraagt hij netjes hoor, maar anders pakt hij hem gewoon mee.
Hij rijdt goed, heeft ook al flink wat kilometers gemaakt voor zijn bijbaan, net als de zoon van knutselkei. Ideale baan om rijervaring op te doen. Daar trouwens al wel eens schade gereden, maar niets heftigs hoor.

Wij hebben zelf een al vrij oude auto, voor mij is een auto een vervoermiddel om me van a naar b te brengen en niks meer, en onze zoon mocht er na het behalen van zijn rijbewijs mee rijden, ook met de auto van mijn moeder. Intussen heeft hij zelf een auto. 
Maar garanties heb je nooit, je kunt zelf ook schade rijden (hoeft niet door eigen toedoen te zijn) met je nieuwe auto. 

MamaE schreef op 22-10-2022 om 22:26:

[..]

Daar kan ik wel inkomen. Maar als je kind een type is die elke week of maand een andere nieuwe vlam heeft vind ik dat niet nodig.
Bedenk me net dat mijn man nog nooit in de auto's van mijn ouders heeft gereden. Het heeft zich gewoon nog nooit voorgedaan dat dat nodig was. Als we een auto van hun lenen voor een kinderfeestje of zo dan rijd ik er zelf in. Heeft ook te maken met dat ik mijn man pas leerde kennen toen ik al uit huis was en zelf een auto had. Als thuiswonende student was het een ander verhaal geweest misschien. Hoewel mijn zwager er voor zover ik me kan herinneren ook nog nooit in gereden heeft. Als hij en mijn zus de auto van mijn ouders leenden dan reed mijn zus.

Mijn man mag juist wel in mijn stiefvaders auto rijden waar ik nog nooit in gereden heb. Maar ik ben dan ook getrouwd met een automonteur 😅 

Natuurlijk zouden mijn kinderen als ze een rijbewijs hebben in mijn auto’s mogen rijden. Natuurlijk zijn er risico’s, maar dan heb ik het niet over no-claim (ik kan sowieso een stootje hebben op dat punt), maar over het risico dat ze zelf in de kreukels geraken. En dat risico is er nu eenmaal altijd als ze aan het verkeer deelnemen.

Vrijevlinder schreef op 22-10-2022 om 20:37:

Om mijn spiksplinternieuwe auto uit te lenen zou ik toch flink moeite mee hebben. Want het is bekend, als je je rijbewijs net hebt, moet je het nog leren en het is niet voor niets dat verzekeringspremie voor jonge bestuurders zo hoog is.

Dat heeft niet zoveel te maken met het gebrek aan ervaring maar de roekeloosheid en gedrag. Als het gebrek aan ervaring was zou het aantal jaar rijbewijs een factor zijn. Zovelen rijden zich dood tegen een boom in de nacht op jonge
leeftijd. Alcohol. Meiden betalen minder dan jongens.

Pippeltje schreef op 22-10-2022 om 18:43:

[..]

Nou ja zeg!! Wat een veroordeling. Sennaaaa is ruim op tijd want het rijbewijs is er nog niet.

Je eindigt nog eens met een sneer die ook al nergens op slaat. je weet bijv. toch helemaal niet hoe Sennaaa de eindjes aan elkaar moet knopen en extra kosten in die vorm er misschien niet bij kan hebben? Echt een nare houding, Aiden.

Ze heeft bijna haar rijbewijs. Als het niet de bedoeling is dat ze zelf meteen een auto koopt wordt dat een probleem. Je moet wel meteen ervaring op doen. Vandaar de vraag wist ze dit? En ja als je het geld hebt om een nieuwe auto te kopen moet je ook het geld hebben om te kunnen betalen als je no claim aan gort gaat. Anders had je beter tweedehands kunnen kopen. 

Natuurlijk mag dat, hoe moeten ze anders rij- ervaring opdoen? Iedereen mag mijn auto mee. Mijn kinderen, hun vrienden en vriendinnen. Mits ik hem zelf niet nodig heb. En absoluut geen alcohol. Er wordt vooral gebruik van gemaakt in vakanties.

je auto is maar een ding
je kind is je kind
ik zou haar laten rijden

Viva-amber schreef op 22-10-2022 om 18:53:

Ik vraag mij altijd af waarom mensen een nieuwe auto komen, de dag na de koop is hij al 50% van de aankoopwaarde aan. Wat is belangrijker dat je kind goed en veilig leert rijden of dat er geen krasje op zit en je weinig verzekeringspremie betaald?

Het doet mij denken aan toen ik in een arena was in Spanje en groep schoolkinderen was aan het oefenen. Met een echte stier? Nee, niet volgens degene die ons rondleidde....een echte stier is veel te duur.

Jij hebt echt geen idee waar je over praat hè?  ik heb 5 jaar geleden een nieuwe auto gekocht, nu 73.000 op de teller en is nog 2/3 van de aankoopwaarde waard. Die 50% een dag na aankoop is wel heeeeel erg overdreven.

Ik vind de vraag lastig, maar dat komt vooral door mezelf. Ik heb 3 weken na het behalen van mijn rijbewijs de auto van mijn man volledig kort gereden 😬 dat kan ook gewoon natuurlijk 🙈 maar ik denk wel dat ik haar zou laten rijden, want de meeste ervaring doe je op na het halen van je rijbewijs. Zelf mee de eerste paar keren zou ik wel doen. Gewoon lekker stukjes gaan toeren samen om de auto te leren kennen. En als je het echt niet wil, zou ik een goedkoop autootje voor haar kopen zodat ze die kan gebruiken,als dat mogelijk is. Beetje lullig namelijk om haar wel haar rijbewijs te laten halen en dan te zeggen dat ze niet in de auto mag rijden.

Of ze in mijn auto mogen? Ze moeten!!!

Ik doe ze die rijlessen cadeau omdat ik wil dat ze zich zelfstandig kunnen verplaatsen en af en toe wat taken van me overnemen (boodschappen, iemand ophalen, lange ritten delen). 

Kan niet wachten tot ze zover zijn 

Aiden schreef op 22-10-2022 om 23:06:

[..]

Dat heeft niet zoveel te maken met het gebrek aan ervaring maar de roekeloosheid en gedrag. Als het gebrek aan ervaring was zou het aantal jaar rijbewijs een factor zijn. Zovelen rijden zich dood tegen een boom in de nacht op jonge
leeftijd. Alcohol. Meiden betalen minder dan jongens.

Ik voorzie een generatie waarbij jongens zich gaan identificeren als meisjes 😂

redbulletje schreef op 22-10-2022 om 19:48:

Toen ik 18 was kreeg mijn vader een leaseauto van de zaak en kreeg ik zijn oude auto. Maar ik mocht ook gewoon in zijn auto rijden. Moest wel eerst een maand oefenen voor ik met de auto naar mn opleiding in Antwerpen mocht. Was wel gelijk in het diepe die ring van Antwerpen tijdens de spits. Maar daardoor durf ik wel goed te rijden onder de meeste omstandigheden.

Onze zoon heeft zijn rijlessen gehad in een regio waar het een stuk drukker is dan bij ons, snelweg, door de stad met trams die je bij ons niet hebt. De eerste maanden na het behalen van zijn rijbewijs had hij nog niet gelijk een auto (student) maar kon hij wel met onze auto of die van mijn moeder rijden als hij hier in het weekend was, soms ook de auto van vrienden. Vrij kort nadat hij zijn eigen auto gekocht heeft, met zijn auto op vakantie naar het buitenland. Hij rijdt graag en voelt zich ook zeker (niet roekeloos uiteraard) op de weg in tegenstelling tot mij. 

AAE

AAE

23-10-2022 om 10:24

Ik mocht vroeger nooit in de auto van mijn vader rijden. De auto was echt zijn heilige koe. Hij reed altijd zelf met als gevolg dat mijn moeder na zijn overlijden niet meer durfde te rijden.
 Ik woonde al op kamers toen ik mijn rijbewijs haalde en heb de 1e rijervaring opgedaan in de Renault 4 van mijn toenmalige vriend. Mijn zoons rijden nu regelmatig in mijn auto. Die van mijn man is groter en vinden ze minder praktisch. Ik vond het in het begin wel spannend maar inmiddels is het zo gewoon dat ik er niet meer bij nadenk. Geef ze het vertrouwen, rijd de 1e keer mee om autofeatures uit te leggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.