Zoekendepapa
22-07-2025 om 16:03
Kostgeld bij gescheiden ouders
ik ben gescheiden (sinds 2010) en heb drie kinderen, die bij mijn ex wonen. Ze zijn om het weekend en de helft van de vakanties bij mij.
Mijn oudste kind is net 21 geworden en studeert.
Mijn plicht is dus net komen te vervallen, maar ik wil hem nog wel helpen/ondersteunen.
Hij heeft een baan voor twee dagen in de week (oproepbasis; als hij niet werkt krijgt hij niks) en krijgt basisbeurs en aanvullende beurs en zorgtoeslag.
Afspraak was dat hij zou kijken wat zijn maandelijkse lasten zouden zijn. Hij heeft heel braaf het lijstje van het Nibud ingevuld en nu word ik geconfronteerd met een berekening waar een kwart van de hypotheek van mijn ex in staat, een kwart van de kosten voor gas/water/licht, lokale lasten, tv/internet, boodschappen (terwijl ik nog wel alimentatie voor de andere twee betaal en het maandelijkse bedrag door 4 is gedeeld), was kosten, abonnementen, gebruik inboedel, verzekeringen, etc.
Waar volledig aan voorbijgegaan wordt is dat hij bij mij ook een eigen kamer heeft (voor 4 dagen per maand plus de helft van de vakanties) en ik ook kosten maak voor bijna alle posten die ik heb genoemd.
Daar heeft mijn ex geen rekening mee gehouden en uit haar berekening komt een bedrag wat ongeveer net zoveel is als wat ik aan kinderalimentatie voor hem betaalde.
Voor mij voelt het nu alsof ik na het aflopen van de kinderalimentatie opeens partneralimentatie mag gaan betalen.
Op internet kan ik niet echt iets vinden voor kostgeld in combinatie met gescheiden ouders.
Ik heb zelf voorgesteld om alle kosten die ze maakt ongeacht of hij bij haar woont of niet buiten beschouwing te laten. Ik ben zelf ook niet uitgegaan van een vast salaris voor hem.
Via deze methode kom ik op een lager bedrag aan maandelijkse kosten uit (Theoretisch gezien zou alles gedekt worden door beurs, zorgtoeslag en salaris), wat ik dan 50-50 zou willen delen met mijn ex.
Is dit een redelijk voorstel van mijn kant af?
Zie ik misschien iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor de reacties

Biebel
23-07-2025 om 13:45
Wat je zou moeten betalen, daar is al veel over gezegd. Vergoed bijvoorbeeld collegegeld, de telefoon en/of het verschil tussen zorgverzekering en zorgtoeslag zou een gedachte kunnen zijn. Waarbij je collegegeld rechtstreeks via studielink betaalt (en het dus bij jou terugkomt als hij stopt), de telefoon op jouw naam staat en het genoemde verschil alleen obv facturen.
Ik zie echter iets anders scheef in kind zijn toelichting. Je stelt dat je kind kostgeld heeft berekend dat hij aan moeder moet geven, ter hoogte van een kwart van de hypotheek+ GWL + boodschappen.
Het is toch alleen niet logisch dat jij dat helemaal zou betalen? Zoon is een kind van moeder en jij, dus de kosten delen jullie. Dus ook moeder mag de helft van dat bedrag betalen, of in dit geval niet in rekening brengen.
Want als zoon op kamers zou gaan, was het ook logisch dat elke ouder de helft betaalt, of eventueel naar draagkracht. Maar zolang die gegevens niet bekend zijn, kun je gerust uitgaan van 50-50.
Vandaar; stel voor om een paar posten voor je rekening te nemen. Die kun je dan eventueel ook bij je dochter vergoeden.

MMcGonagall
23-07-2025 om 14:03
Ysenda schreef op 23-07-2025 om 13:23:
[..]
Voor moeder is het compensatie van het wegvallen van de ka. Dat is even wennen als je niet vooruit het gedacht over deze inkomensdaling.
Het is best schrikken als je €500 per maand op je rekening kwijt raakt.
Het scheelde bij mij nog wel wat meer, en tegenwoordig is het kgb helemaal hoog voor alleenstaande ouders. Ik denk dat het inclusief de alimentatie wel 1000 euro kan schelen voor deze moeder.

Ysenda
23-07-2025 om 14:18
MMcGonagall schreef op 23-07-2025 om 14:03:
[..]
Het scheelde bij mij nog wel wat meer, en tegenwoordig is het kgb helemaal hoog voor alleenstaande ouders. Ik denk dat het inclusief de alimentatie wel 1000 euro kan schelen voor deze moeder.
Nog niet want kgb is even hoog bij 1 kind als bij 5, en inkomsten en uitgaven verschuiven van ouder naar kind.
Kinderbijslag vervalt wel helemaal.
Maar zorgkosten, kleding, sport etc gaan naar kind samen met de ka. Dus dat valt tegen elkaar weg.
Bruto ging ik ook €1000+ achteruit, netto scheelde het €300. Maar netto €300 op 2x modaal in deeltijd is makkelijker bij te halen dan €300 bij minimumloon in voltijd. Ik ging 3 uur per week meer werken en het was vrijwel gecompenseerd.
De klapper in inkomensdaling komt als de jongste 18 wordt. Dat is ook zo bij stellen maar die hebben geen ex waar je (onterecht) kan proberen compensatie te vinden.

Anne1234!
23-07-2025 om 15:40
MMcGonagall schreef op 23-07-2025 om 14:03:
[..]
Bizar, die bedragen. Ik snap dat het wennen is als je 'opeens' 1000 euro mist omdat je kind 18 is geworden maar eigenlijk is het natuurlijk absurd dat je überhaupt zoveel geld kreeg. Voor je eigen kind nog wel.

Elpisto
23-07-2025 om 16:01
Ysenda schreef op 23-07-2025 om 14:18:
[..]
Nog niet want kgb is even hoog bij 1 kind als bij 5, en inkomsten en uitgaven verschuiven van ouder naar kind.
Kinderbijslag vervalt wel helemaal.
Maar zorgkosten, kleding, sport etc gaan naar kind samen met de ka. Dus dat valt tegen elkaar weg.
Bruto ging ik ook €1000+ achteruit, netto scheelde het €300. Maar netto €300 op 2x modaal in deeltijd is makkelijker bij te halen dan €300 bij minimumloon in voltijd. Ik ging 3 uur per week meer werken en het was vrijwel gecompenseerd.
De klapper in inkomensdaling komt als de jongste 18 wordt. Dat is ook zo bij stellen maar die hebben geen ex waar je (onterecht) kan proberen compensatie te vinden.
Dat is niet helemaal juist. Het klopt dat je enkel voor kind 1 de verhoging alleenstaande ouder krijgt, maar elk kind daarna levert wel degelijk extra KGB op. Even snel gekeken, ik heb 1 dochter ingeschreven staan op mijn adres en mijn ex 2. Dat scheelt 160 euro in de maand, als ik mijn inkomensgegevens pak en dat vergelijk tussen situatie 1 kind en situatie 2 kinderen.

Ysenda
23-07-2025 om 16:23
Anne1234! schreef op 23-07-2025 om 15:40:
[..]
Bizar, die bedragen. Ik snap dat het wennen is als je 'opeens' 1000 euro mist omdat je kind 18 is geworden maar eigenlijk is het natuurlijk absurd dat je überhaupt zoveel geld kreeg. Voor je eigen kind nog wel.
Die bedragen krijg je ook als je getrouwd bent. Alleen de alleenstaande ouder kop op het kindgebondenbudget is extra, maar dat is ter compensatie van het duurder uit zijn als alleenstaande ouder. Zodra je weer een huishouden vormt met iemand anders dan je kinderen vervalt dat ook. Maar dan deel je je woonlasten ook weer.
En onderdeel van die € 1000 is natuurlijk de alimentatie die de andere ouder inbrengt. Bij een hoog inkomen betaal je ook veel alimentatie. 2 ouders die samen 2ton binnen harken kunnen en zullen nu eenmaal meer aan hun kinderen spenderen dan als er samen 35.000 binnen komt. Procentueel blijkt het over de verschillende inkomens wel ongeveer gelijk te zijn: 17% bij 1 kind, 25% bij 2 kinderen en 33% bij 3 kinderen volgens nibud onderzoek van jaren geleden. Dit is volgens het CBS nu iets anders. 19% bij 1 kind, 27% bij 2 kinderen en bij een alleenstaande ouder is het bij 1 kind zelfs al 27% van het inkomen.
Wat kost een kind? Dit geven ouders uit in 2025

MMcGonagall
23-07-2025 om 20:43
Elpisto schreef op 23-07-2025 om 16:01:
[..]
Dat is niet helemaal juist. Het klopt dat je enkel voor kind 1 de verhoging alleenstaande ouder krijgt, maar elk kind daarna levert wel degelijk extra KGB op. Even snel gekeken, ik heb 1 dochter ingeschreven staan op mijn adres en mijn ex 2. Dat scheelt 160 euro in de maand, als ik mijn inkomensgegevens pak en dat vergelijk tussen situatie 1 kind en situatie 2 kinderen.
Plus dat de bedragen tegenwoordig echt hoog zijn en nog tot een behoorlijk inkomen. Ik vind dat overigens heel terecht. Alleenstaande ouders zijn duurder uit voor sommige zaken dan stellen (o.a. opvang) en je hebt een lagere verdiencapaciteit in je eentje. Ik werkte altijd al fulltime en je neemt er niet zomaar even een bijbaan bij als je krap zit.

tsjor
23-07-2025 om 22:01
Hierin zit het probleem: 'Afspraak was dat hij zou kijken wat zijn maandelijkse lasten zouden zijn.'
Zouden zijn als....? Zoon heeft het ingevuld met zijn moeder als een theoretische vraag: wat zouden de kosten zijn als je alle kosten zou moeten betalen die je volgens Nibud zou moeten betalen en die volgens je moeder zij aan jou betaalt. Als je dat lijstje compleet wil maken zou je ook je eigen kosten er nog bij op kunnen tellen: hoeveel kamers heeft je woning, zoveel deel van de huur/hypotheek, etc. van jou komt er dan nog bij.
Ik zeg dit om te laten zien hoe merkwaardig de vraag is.
Het probleem is dus echt de vraag die je gesteld hebt. Dat geldt eigenlijk altijd als je iemand vraagt wat hij voor levensonderhoud nodig heeft. Heel veel, maar ik krijg daar aar een gedeelte van, en toch leef ik nog.
Om geruzie over kostenposten etc. te voorkomen zou ik dus niet gaan zeggen: ik betaal je telefoon en je studietoelage wel. Ik zou een objectieve insteek kiezen. Dat kan zijn dat je door blijft betalen wat je tot nu toe aan alimentatie betaalde. Het kan ook zijn dat je kijkt naar de berekening van DUO, die, zoals iemand terecht opmerkte, gemaakt wordt op basis van de belastingaangifte van ieder. Jij hoeft dus niet haar inkomen te weten.
Een andere insteek is een realistisch beeld van zijn inkomen en kosten. Op dit moment krijgt je zoon basisbeurs+aanvullende beurs+zorgtoeslag + variabel salaris. Hij heeft twee ouders bij wie hij kan wonen en die eten geven aan hem. Dus dan zijn zijn kosten: zorgpremie, eventueel een wa-verzekering, collegegeld, eventueel extra geld voor boeken of zoiets (bestaat dat nog?), kleding, sport, telefoon, kapper, nog iets? Ik denk dat hij het daarmee zou moeten kunnen redden. Zaken als kleding en sport zijn flexibel, dat wil zeggen: je kunt er net zoveel of net zo weinig geld aan uitgeven als je wil. Als hij daar afgelopen jaar niet veel aan uitgegeven heeft zou dat ook niet nodig zijn voor komend jaar.
Dus terug naar je zoon: sorry, ik heb de vraag verkeerd gesteld, het gaat niet om wat je moeder wil krijgen. Maar wat krijg jij nu, wat geef je tot nu toe uit en aan welke posten. Dat kun je zien aan zijn bankrekening. Kom je dan uit of niet. Daarnaast kun jij kijken naar wat je bij zou moeten dragen volgens DUO of volgens de alimentatieregels (anders dwingt je ex wel om dat te doen via een rechtszaak). Daar zou dan een afspraak uit moeten komen.

SuzyQFive
23-07-2025 om 22:33
MMcGonagall schreef op 23-07-2025 om 20:43:
[..]
Plus dat de bedragen tegenwoordig echt hoog zijn en nog tot een behoorlijk inkomen. Ik vind dat overigens heel terecht. Alleenstaande ouders zijn duurder uit voor sommige zaken dan stellen (o.a. opvang) en je hebt een lagere verdiencapaciteit in je eentje. Ik werkte altijd al fulltime en je neemt er niet zomaar even een bijbaan bij als je krap zit.
Ik krijg voor 3 kinderen iets meer dan €1000 kgb, Toen ik het nog voor 1 kind kreeg (mijn ex kreeg het voor de andere twee) was het iets meer dan €400.

Ysenda
23-07-2025 om 22:54
tsjor schreef op 23-07-2025 om 22:01:
Daarnaast kun jij kijken naar wat je bij zou moeten dragen volgens DUO of volgens de alimentatieregels (anders dwingt je ex wel om dat te doen via een rechtszaak). Daar zou dan een afspraak uit moeten komen.
Volgens de alimentatieregels heeft ex hier geen rechten meer, het gaat om een 21 jarige, die heeft tenzij er in het convenant iets stond ook weinig rechten meer.
De ouderbijdrage zoals door duo berekend is een vrijwillige bijdrage.
Wat mij betreft wel een recht op morele gronden maar juridisch is er weinig.

tsjor
24-07-2025 om 08:26
Ysenda, kun je die morele gronden uitleggen? Een ouder heeft geen uitstaande schulden bij een kind, toch?
Stel dat zoon inderdaad toe kan komen met wat hij reeds krijgt aan basisbeurs+aanvullende beurs+ zorgtoeslag+baantje. Dan is het toch goed? Het is leuker om dan als gever dingen extra te kunnen/mogen doen in geval van nood. Bijvoorbeeld een nieuwe fiets, laptop, vakantie, telefoon etc. Op het moment dat er iets nodig is dat het budget overschrijdt. Voor de onderlinge verhoudingen en voor het leerproces van het kind is dat volgens mij veel beter. Je hebt meer aan een kind dat geleerd heeft tevreden te zijn als er genoeg is om het leven vol te houden en te doen wat je graag wil (studeren), blij te zijn als je wat extra's krijgt op het moment dat het nodig is, en zelf iets te kunnen verdienen als je dat wil. Meer dan aan een kind dat leert dat vader een pinautomaat is die je zoveel mogelijk moet uitbuiten, dat je je eigen lasten op anderman moet zien te verhalen en dat je daarover strijd aan kunt gaan.

tsjor
24-07-2025 om 08:36
Anne1234! schreef op 23-07-2025 om 15:40:
[..]
Nog bizarder is dat dit soort bedragen heel vaak niet genoemd worden als het over armoede gaat. Dan gaat het alleen over de uitkering. In het programma 'Uit de schulden' komt een echtpaar aan het woord met twee kinderen. In de eerste aflevering vertellen vader en moeder hoe moeilijk het is en dat ze zelf dan maar minder eten om de kinderen maar eten te kunnen geven. In het tweede programma wordt een opsomming gemaakt van hun inkomen: met alle toeslagen erbij bijna 3200 euro (geen kinderopvang, ze zijn allebei thuis). Ze hebben echt niet iets speciaals, alleen het normale rijtje. Ook geen speciale schulden vanwege een faillissement of zorgkosten. 3200 euro binnenkrijgen en dan naar de voedselbank moeten. Ik kan er met mijn verstand niet bij.
Maar dit is OT. On topic: ik deel de verbazing/ontzetting, dat iemand die een te laag inkomen heeft en daardoor een toegevoegde advocaat krijgt wel een hypotheek kan krijgen met een last van 1400 euro. Hoe weet je overigens dat bedrag? Heeft ze misschien een erfenis gehad, geluk met de bitcoin of iets dergelijks? Overigens telt eventuele overwaarde van een koophuis mee voor je vermogen om te beoordelen of je recht hebt op een toegevoegde advocaat.

Netherfield
24-07-2025 om 09:08
Wij als getrouwde ouders krijgen voor 2 kinderen echt meer kindgebonden budget als voor 1 hoor. Het is alleen het extra deel voor een alleenstaande ouder waarbij er geen verschil is in het aantal kinderen. Ik ben wel benieuwd hoe creatief moeder boekhoudt als ze onder bijstandniveau uitkomt volgens de belastingaangifte maar wel €1400 aan hypotheek en een nieuwe auto kan betalen. Als dochter 18 wordt gaat kgb en kinderbijslag eraf, dan zal ze ook wel bij TO langs komen dat het alimentatiebedrag niet meer voldoet, denk ik zo.

tsjor
24-07-2025 om 09:11
'Als dochter 18 wordt gaat kgb en kinderbijslag eraf, dan zal ze ook wel bij TO langs komen dat het alimentatiebedrag niet meer voldoet, denk ik zo.'
Vragen staat vrij, maar het is natuurlijk niet aan de orde dat een ex daar dan voor moet opdraaien. Gelukkig kan ze dan altijd haar huis verkopen.