Sjakie
28-08-2025 om 13:46
Kostgeld/onderhoud 21-jarige die volledig bij mij woont – hoe doen jullie dat?
Mijn kind wordt binnenkort 21 en woont volledig bij mij. Hij werkt en spaart voor zijn toekomst. Financieel betaalt hij bijna alles zelf: kleding, uitgaan, abonnementen, enzovoort. Alleen eten, douche artikelen en deodoran etc (basiskosten) betaal ik nog voor hem. Ik laat hem geen bijdrage aan het kostgeld of de huisvesting doen.
Wat ik merk, is dat ik soms toch verwacht dat de andere ouder ook een stukje verantwoordelijkheid neemt, en het voelt als een soort teleurstelling dat dat niet gebeurt of niet erkend wordt.
Ik vraag me af: hoe doen andere ouders dit? Is er een gebruikelijk woord of begrip voor deze situatie? En hoe ervaren jullie dit gevoel van verantwoordelijkheid en verwachtingen van de andere ouder?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
En even aanvullend het streven is dat hij op zijn 23ste op zichzelf woont.
Dus het gaat om een bijdrage tot die tijd

AnnaPollewop
28-09-2025 om 16:20
MarvelousM schreef op 04-09-2025 om 12:21:
[..]
Denk dat je je zoon een groter plezier doet met hem leren poetsen / boodschappen doen / koken, dan dat je dit 'met liefde' voor hem doet en hem 750 euro per maand laten betalen. Dat is ook niet 'toevallig' hetzelfde bedrag als de studerende kinderen, want je schreef eerder dat het daarop bepaald was. Echt heel oneerlijk, dit. Soms weten mensen (je zoon in dit geval dus) gewoon niet hoe hard ze benadeeld worden. En jammer dat anonieme mensen op een forum dan voor hem op moeten komen. Of wil jij soms graag een baby thuis houden om te vertroetelen, die nooit goed kan sparen om zelf een huis te kopen?
Mijn zoon kan prima voor zichzelf zorgen, dus dat hoef ik hem echt niet te leren. Hij heeft daar alleen weinig tijd voor als hij lange werkdagen maakt en dan is het fijn als hij thuis aan kan schuiven, net zoals veel kostwinners dat doen. Hij moet wel lachen om de boze dames op het forum trouwens. Zodra hij weer werk heeft (hij begint volgende maand) gaat hij weer zijn bijdrage betalen. En hij vindt het helemaal niet oneerlijk dat zijn broertje geld krijgt. Hij weet dat zodra hij geld nodig heeft, het er voor hem ook is (zoals de afgelopen maanden). Dat mocht ik jullie van hem laten weten.
Zou fijn zijn als de veroordelingen verder uit blijven. Er zijn genoeg echte misstanden in de wereld om wat aan te doen.

Dweedledee
29-09-2025 om 00:17
AnnaPollewop schreef op 28-09-2025 om 16:13:
[..]
Lekker door de bocht weer Dweedledee. Fijn dat jij alles zo goed weet voor anderen.
En wat recht of krom is bepaal ik zelf wel, daar heb ik jou niet voor nodig.
Dat een kind dat studeert later veel gaat verdienen is trouwens ook een kulargument, voor hetzelfde geld studeert dat kind filosofie of kunstwetenschappen. Of komt in een rolstoel terecht.
Je stelt zelf al dat die studieschuld wel mee zal vallen bij een toelage van 750 Euro naast Duo en dat is dan jouw argument om geen toelage te geven omdat zo'n schuld wel mee valt? Bijzonder.
Nee. Je moet dus beter lezen.
Daarnaast vind ik dit echt wel een gevalletje “If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen”.
Je gooit je verhaal zelf in de groep op een forum, dus dan moet je er niet van opkijken dat er op gereageerd wordt. Niet alle reacties zullen altijd in jouw straatje passen. C’est la vie.

Mischa83
29-09-2025 om 08:50
AnnaPollewop schreef op 28-09-2025 om 16:20:
[..]
Mijn zoon kan prima voor zichzelf zorgen, dus dat hoef ik hem echt niet te leren. Hij heeft daar alleen weinig tijd voor als hij lange werkdagen maakt en dan is het fijn als hij thuis aan kan schuiven, net zoals veel kostwinners dat doen. Hij moet wel lachen om de boze dames op het forum trouwens. Zodra hij weer werk heeft (hij begint volgende maand) gaat hij weer zijn bijdrage betalen. En hij vindt het helemaal niet oneerlijk dat zijn broertje geld krijgt. Hij weet dat zodra hij geld nodig heeft, het er voor hem ook is (zoals de afgelopen maanden). Dat mocht ik jullie van hem laten weten.
Zou fijn zijn als de veroordelingen verder uit blijven. Er zijn genoeg echte misstanden in de wereld om wat aan te doen.
Lief dat je jezelf verdedigt, of eigenlijk een toelichting geeft op je keuzes.
Maar laat iedereen lekker lullen joh, jij weet toch dat dit voor jouw gezin werkt? Dat jullie dit allemaal passend vinden? Iedereen op dit forum vindt van alles, maar wat je vindt mag je houden!

AnnaPollewop
29-09-2025 om 14:14
Dweedledee schreef op 29-09-2025 om 00:17:
[..]
Nee. Je moet dus beter lezen.
Daarnaast vind ik dit echt wel een gevalletje “If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen”.
Je gooit je verhaal zelf in de groep op een forum, dus dan moet je er niet van opkijken dat er op gereageerd wordt. Niet alle reacties zullen altijd in jouw straatje passen. C’est la vie.
Ik geloof graag dat jij dat zo ziet ja. Jammer dat je al die energie niet gebruikt om iets zinvols bij te dragen ipv mensen aan te vallen en af te kammen. Als je alles zoveel beter weet (en zoveel beter kan lezen) gebruik dat dan om mensen te helpen, niet om ze de grond in te boren.

AnnaPollewop
29-09-2025 om 14:14
Mischa83 schreef op 29-09-2025 om 08:50:
[..]
Lief dat je jezelf verdedigt, of eigenlijk een toelichting geeft op je keuzes.
Maar laat iedereen lekker lullen joh, jij weet toch dat dit voor jouw gezin werkt? Dat jullie dit allemaal passend vinden? Iedereen op dit forum vindt van alles, maar wat je vindt mag je houden!
Dank je Mischa83, wijze woorden.

MarvelousM
30-09-2025 om 10:06
AnnaPollewop schreef op 28-09-2025 om 16:20:
[..]
Geen geld hoeven betalen is niet hetzelfde als geld toe krijgen. Maar goed, je bewijst wel mijn punt, dat hij geen idee heeft hoe hij gepiepeld wordt.