Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Onze bank en onze tv?


Wat flauw. Dus omdat jullie het betaald hebben, is het 'jullie' bank? Zij woont er ook. En ik herken me wel in jouw dochter vlak voor ik op mn 21e het huis uit ging. Ook al zit ze op de telefoon, ze vindt het blijkbaar wel gezellig om af en toe met jullie op de bank te zitten savonds. Koester dat. En dan wil je natuurlijk ook comfortabel zitten. Dus tijd voor nieuwe stoelen of een grotere bank. Of haar eens de bank gunnen. En iets opzetten wat iedereen leuk vindt. Ook dochter. Zo te lezen is ze er niet elke avond dus iets wat je zelf graag had willen zien kijk je de volgende avond toch gewoon terug.  

Bij ons is in overleg veel mogelijk, maar met vier kinderen boven de 12 is het af en toe wel goed afstemmen. Zelf heb ik niks wat persé op een bepaalde tijd gekeken moet worden, opnemen of achteraf kijken vind ik geen probleem. Wedstrijden; voetbal, F1 of bijvoorbeeld atletiek en actualiteiten programma's wil je live zien, dus dat heeft voorrang. Netflix kijkt alleen de jongste puber beneden, meestal een uurtje als ze uit school komt, de andere drie kijken dat op hun eigen scherm, man en ik kijken bijna geen Netflix. Soms willen ze met z'n allen een film kijken, dat kan dan natuurlijk. We hebben een hoekbank waar vier personen lui op kunnen zitten, vijf gaat ook nog en we hebben nog drie fijne stoelen. Voor de bank en stoelen geldt 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'.

Wij hebben twee banken, plek zat. En wat we kijken, gaat in redelijk overleg. (ik beschrijf nu de situatie van 18 jaar geleden ) Samen kijken kan gezellig/leerzaam/onderhoudend zijn, ook als het programma's zijn die niet perse je voorkeur hebben. 
Nu zijn we samen en we kijken meestal allebei op eigen tablet. Nu en dan TV, zoals ooit.

Hier ook 3 pubers in huis. De banken zijn groot genoeg voor iedereen. 
De tv is bij ons in principe voor gezamenlijk gebruik. Niemand kijkt er dus alleen zijn eigen programma's op. Tussen 20.30 en 22.00 uur kijken we altijd iets in overleg, met degene die thuis zijn. Bepaalde programma's 'bewaren' we ook voor die momenten dat we samen kunnen kijken zoals Hunted,  Expeditie Robinson of De Verraders en vaak hebben we 1 serie op bijv Netflix die we bewaren om samen te kijken. Meekijken is niet verplicht maar meestal kijkt iedereen die thuis is wel mee. Als er voetbal is kijken de mannen in huis vaak in de keuken voetbal en die momenten grijpen de meiden in huis aan voor 'meiden' programma's die we ook echt bewaren voor dat soort momenten en ook mijn man en ik hebben bepaalde programma's die we samen kijken en dat doen we dan vooral als we met z'n tweeen zijn. Of, als er bijvoorbeeld maar 1 van de kinderen thuis of beneden is dan vragen we of diegene het goed vind als wij even iets kijken. Meestal is dat prima en soms wordt er een tegenvoorstel gedaan voor iets wat we samen kunnen kijken. Ook prima. Dit werkt wat mij betreft erg goed en is ook wel zo gezellig vind ik.

Hier een beginnende puber, maar wij hebben dus vorig jaar een nieuwe bank gekocht waar we alle 3 op kunnen liggen. Dus dat zou ik in ieder geval doen, zorgen dat er genoeg fijne zitplaatsen zijn voor iedereen. En dat zijn dus de stoelen niet blijkbaar, als je daar zelf ook niet op wil zitten. 
Verder, kan je niet samen een film uitzoeken die voor iedereen leuk is? Een serie os inderdaad niet handig als ze er niet vaak is, maar een film is dan toch prima voor een avond? Of zet cabaret op. Op Netflix staan genoeg leuke shows
Dochter hier zit vaak op de bank met haar iPad en koptelefoon op. Maar we zoeken ook vaak genoeg samen wat leuks uit.

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 23:34

Ben hier ook blij met mijn bank. Heb een flinke hoekbank. 3x3m, waar we lekker met z'n vieren languit op kunnen liggen. Of met 5 als vriend er ook is. 
Niemand heeft hier een eigen plek, ook niet aan de eettafel. 
Nu hangen we ook niet voor de tv, want die heb ik niet. 
Als we samen een film kijken op de laptop dan kruipen de jongsten lekker tegen mij aan onder een dekentje. De oudste hangt dan meestal in een eigen hoek en de kat zoekt het beste warme holletje. 
Alsnik met zoon alleen kijk, dan kruipt hij ook lekker tegen mij aan.

ik vind het flauw om te redeneren dat de bank en tv van jou zijn omdat jij ze betaald hebt. (De inrichting van) het huis is toch voor iedereen die er woont? 
Ik zou het juist als compliment zien als kinderen er graag bij zijn en niet steeds boven zitten. Waarom zou je willen dat je kinderen zich terugtrekken? Ik zou dan liever afspraken maken om het beneden voor iedereen gezellig te maken. 
Hier kiest jongste eerst wat die wil kijken. Is nu het Sinterklaas journaal. Ook als volwassenen is dat hartstikke grappig. Daarna laatste weken Waku Waku. Zoon vindt dat minder leuk maar kijkt graag voor zijn zusje mee. Hij vindt haar enthousiasme aandoenlijk. Dan gaat ze slapen en kijken we samen met zoon een programma. Als hij naar boven gaat kijken man en ik samen iets. Maar als ze ouder worden werkt dat natuurlijk niet meer zo. Maar ik vind niet dat wij als ouders meer recht op de tv en bank hebben als de kinderen. Ik wel op mijn stoel, omdat ik op een bepaalde manier moet liggen en bijna niet kan zitten. Maar als ik er niet ben of bijv op bed lig, vind ik het prima als iemand anders in mijn stoel ligt. Ze staan wel meteen op als ze zien dat ik erin wil. Maar dat is dus vanwege lichamelijke noodzaak, niet omdat ik vind dat ik meer recht op de stoel heb dan de rest. 

Hier passen we gelukkig ook makkelijk met z'n vieren op de bank. Ik vind het heel gezellig als de pubers 's avonds laat nog even beneden komen hangen voor het slapen, dan zien we ze tenminste nog even. Ze maken nog wat te eten, hangen op hun telefoon en we kletsen wat. Meestal staat de tv dan op een of andere talkshow als achtergrond geluid.  Soms (toen ze wat jonger waren bijna elke dag, tegenwoordig ongeveer een keer in de week) kijken we met z'n vieren een serie. Die bewaren we speciaal om te kijken met z'n vieren, series zat op de streamingsdiensten dus altijd wel iets te vinden dat we allemaal nog niet gezien hebben. Ze zijn voorlopig nog geen 21, maar ik hoop dat we dat nog lang zo bljven doen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-11-2022 om 09:00

In eerste instantie denk ik: tijd om alleen te gaan wonen. 
Vervolgens: als het haar te doen is om tijd met jullie te spenderen als gezin, misschien dan de tv uit laten als zij er is en aan tafel een spelletje spelen? 

Sorry, weinig ervaring, hier wordt misschien 1 keer per maand samen naar een scherm gekeken. 

Als ik het goed begrijp Febe74, is je dochter maar af en toe thuis en wil dan graag met jullie samen TV-kijken? Ik zou zeggen: geniet ervan dát ze dit nog graag wil. Ga samen iets kijken dat zij leuk vindt. Gun haar dat plekje op de bank, de ene keer tegen jou aanhangend, de andere keer tegen haar vader?  Koop eventueel (Marktplaats/kringloop) een comfortabele stoel voor erbij. Misschien ontstaat er na of tijdens het tv kijken ook een ongedwongen gesprek? 
(Misschien is het wel zo dat je dochter zich nogal negatief en claimerig opstelt?)

Situatie hier: vroeger was vrijdagavond onze vaste gezins-tv avond. Dan kozen we een film of serie die de meerderheid leuk vond.  (Ik dolf meestal het onderspit, maar net als Bakblik zit ik ondertussen te handwerken dus doet het er niet veel toe). Drankjes en hapjes erbij. Helaas werd het wel steeds lastiger iets te vinden dat iedereen leuk vond, dan was de avond al om voor de knoop was doorgehakt. Door de weeks keek ik graag mee met mijn dochter, zo heb ik bijv. Friends (her)ontdekt.
Tegenwoordig hebben we alleen nog een weekeind-zoon en een thuis-zoon. Voor de weekeind zoon kiezen we nu meestal iets dat hem aanspreekt. De thuis-zoon doet nooit moeilijk en vind in het algemeen hetzelfde leuk als mijn man of als mij. Ik kijk ook vaak even mee met wat hij leuk vind. 
Ik ben gewoon heel blij dát we nog samen kunnen kijken. Tegelijk mis ik mijn dochter om samen vrouwenfilms te kijken. Ik vrees het moment dat de jongens ook weg zijn en ik alleen met voetbal, formule1 en actiefilms zit opgescheept. 

Goed idee, Valdemar, voor TO om voor te stellen een spelletje te doen. Vind ik vaak ook veel gezelliger dan lui tv kijken. Spelletjes doen we in de zomer vaak wel. 's Winters lijken we er 's avonds allemaal te moe voor. Sufkippen. 

Wilmamaa schreef op 15-11-2022 om 09:23:

Als ik het goed begrijp Febe74, is je dochter maar af en toe thuis en wil dan graag met jullie samen TV-kijken? Ik zou zeggen: geniet ervan dát ze dit nog graag wil. Ga samen iets kijken dat zij leuk vindt. Gun haar dat plekje op de bank, de ene keer tegen jou aanhangend, de andere keer tegen haar vader? Koop eventueel (Marktplaats/kringloop) een comfortabele stoel voor erbij. Misschien ontstaat er na of tijdens het tv kijken ook een ongedwongen gesprek?
(Misschien is het wel zo dat je dochter zich nogal negatief en claimerig opstelt?)

Situatie hier: vroeger was vrijdagavond onze vaste gezins-tv avond. Dan kozen we een film of serie die de meerderheid leuk vond. (Ik dolf meestal het onderspit, maar net als Bakblik zit ik ondertussen te handwerken dus doet het er niet veel toe). Drankjes en hapjes erbij. Helaas werd het wel steeds lastiger iets te vinden dat iedereen leuk vond, dan was de avond al om voor de knoop was doorgehakt. Door de weeks keek ik graag mee met mijn dochter, zo heb ik bijv. Friends (her)ontdekt.
Tegenwoordig hebben we alleen nog een weekeind-zoon en een thuis-zoon. Voor de weekeind zoon kiezen we nu meestal iets dat hem aanspreekt. De thuis-zoon doet nooit moeilijk en vind in het algemeen hetzelfde leuk als mijn man of als mij. Ik kijk ook vaak even mee met wat hij leuk vind.
Ik ben gewoon heel blij dát we nog samen kunnen kijken. Tegelijk mis ik mijn dochter om samen vrouwenfilms te kijken. Ik vrees het moment dat de jongens ook weg zijn en ik alleen met voetbal, formule1 en actiefilms zit opgescheept.

Toen dochter nog wat jonger was en op de middelbare zat keken wij nog weleens samen iets dat echt als vrouwending bestempeld kon worden. Als gezin kijken we altijd 2 voor 12, de slimste en weet ik veel. Sinds dochter gestart is met een technische studie wordt er hier veel technische tv gekeken, op woensdagavond Atlas op de npo (wetenschappelijk nieuws) en verder veel discovery, abandoned engineering, air crash investigation en ook programma's over treinen en spoorlijnen gaan er hier goed in. Formule 1 kunnen we niet meer live volgen nu het bij viaplay zit, we vonden dat niet het geld waard om een abonnement te nemen. Ik ben dus vaak aanwezig met mijn handwerkje zonder echt geïnteresseerd mee te kijken. Ik geniet dan meer van het samenzijn dan van wat we kijken.

Ik houd niet zo van de termen 'van mij' en 'van jou' als het gaat om algemene gebruiksvoorwerpen in huis als een bank, stoelen, tafel, tv, koffiezetapparaat etc.
Er is waarschijnlijk niet zomaar plaats voor een extra bank die je dochter zelf kan aanschaffen. Wel vind ik het te ver gaan dat ze de bank opeist en jullie er vanaf stuurt. Als zij er niet is, kunnen jullie best met zijn tweetjes tv kijken. Als ze er wel is, kijk je iets wat jullie allemaal leuk vinden. 

Onze bank is groot genoeg voor iedereen. Ik kijk soms een serie met puberdochter, o.a.Derry Girls, erg leuk. Korte afleveringen, kan even snel tussendoor. We doen best lang over zo'n serie, want we kijken niet zo heel vaak tv. Maar dat is een momentje voor haar. Of een film die we in 2 hakken: die avond een helft en later in de week nog een helft (druk leven, weinig tijd). Als we zelf naar iets kijken, komt ze soms meekijken, of soms zit ze zelf op haar telefoon. Nog vaker zit ze op haar kamer.

Zorg in ieder geval eens dat iedereen lekker kan zitten. Beetje raar dat jullie meteen allebei geen plek op de bank meer hebben als zij er ook wil zitten. Wij hadden eerst ook te weinig plek als de kinderen van mijn man er opeens tegelijk waren (zijn al wat ouder, dus geen vaste dagen oid). Zij hingen dan met zijn allen op de bank en omdat ik meestal eerst wat andere dingen doe voor ik neerplof, was er geen plek meer en moest ik op een eetkamerstoel gaan zitten. We kunnen met zijn vieren makkelijk op de bank, dus normaal gesproken geen probleem. Maar in plaats van hen er de schuld van te geven of te vinden dat het "mijn bank" was, heb ik een heerlijke luie stoel gekocht zodat iedereen alsnog een fijne plek heeft. Misschien is dat ook een betere oplossing voor jullie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.