Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Onze bank en onze tv?


Vroeger bij mij thuis bepaalden mijn ouders wat er werd gekeken. Ze begonnen met het journaal om 20:00 en dan zo verder de avond door. Wij waren van harte welkom om mee te kijken maar zij beslisten. Ik vond dat nooit vervelend. Ik keek soms mee als ze iets keken wat ik ook leuk vond (een detective serie, een nieuws programma) en anders zat ik te lezen ergens in huis of maakte huiswerk of deed iets anders. Overdag mochten wij tv kijken naar wat we wilden want dan keken mijn ouders niet. Maar de regels waren vrij simpel: als zij tv wilden kijken dan hadden ze voorrang wat in de praktijk alleen de avonden was. Wel was er af en toe een show programma dat we dan met elkaar keken en wat mijn ouders denk ik niet heel leuk vonden maar ons lieten kijken omdat het heel populair was op dat moment, vaak op zaterdagavond. Niks in overleg  dus en mijn ouders hadden vaste zitplaatsen op de bank/stoel en wij eigenlijk ook. 
Ik vond dat toen heel normaal en ook nu achteraf heb ik er geen moeite mee. 

Bij mij thuis nu gaat het wel wat anders maar dat is vooral omdat tv niet (meer) die centrale rol heeft. In de zomer zijn we vaak nog buiten 's avonds in de tuin zolang het licht is, we hebben meerdere bezigheden buitenshuis 's avonds dus dan zijn we ook regelmatig weg in de avond, we hebben andere hobbies die we ook in de avond doen, ik werk vaak nog even 's avonds. Dus echt een avond voor de tv hangen is uitzondering en niet de dagelijkse gewoonte. Wel kijken we meestal het journaal 's avonds. 
Met de kinderen kijk ik regelmatig samen naar een serie of film die we dan samen uitzoeken en allemaal leuk vinden. Ik vind tv kijken leuker dan mijn man en heb ook een bredere smaak dus ik kijk vaker samen met de kinderen. Als de kinderen aangeven iets bepaalds te willen zien dan kan dat meestal. Daarnaast heb ik ook een aantal series die ik alleen kijk, omdat niemand ze verder interessant vindt of ze er te jong voor zijn. En de tv is natuurlijk niet meer het enige scherm in huis waarop je programma's kan zien. De kinderen kunnen als ze willen ook op een tablet/computer kijken. 
Vaste zitplaatsen hebben dan wel weer min of meer maar er is voor iedereen een comfortabele zitplaats. 

Leene

Leene

15-11-2022 om 17:44

Wij hebben de T.V niet in de voorkamer staan, vanwege de vele boeken past ie niet meer in de kast. Hij staat nu achter in de kamer en daar hebben we geen bank. Dus zitten we op stoelen van de eettafel.
Ook wel een beetje bewust want anders heb je zo de neiging om de hele avond voor de buis te hangen als je niet uitkijkt. Vind ik soms heel geestdodend maar als je moe bent blijf je o zo makkelijk zitten. Man kijkt zeer zelden, dochter soms, zoon soms.
Zoon kijkt graag "politie en reddingsprogramma's"  dan kijk ik wel  zo'n beetje mee. Dochter houdt soms van een politie serie, ik kijk graag detectives en gardeners world op de BBC of een documentaire. Films kijken we zelden, te weinig geduld en we vinden ze vaak tegenvallen.
Ik strijk regelmatig als ik tv kijk. Maar ik kijk hooguit twee avonden langer dan 2 uur televisie. Soms gaat ie alleen aan voor het nieuws of een programma dat 1 van de kinderen wil zien.
Kinderen zitten vaak op de bank, kinderen verlangen erg naar een hoekbank maar de bank die we hebben is nog prima en een hoekbank past niet in de kamer.. nou ja oké dan als de grote boekenkast weg is wel denk ik
Wat je dochter betreft. Ik zou dan aan haar vragen wat ze wil kijken. Je kunt tegenwoordig alles opnemen en/of terugkijken dus dan maakt niet uit. Ik zou het gezellig vinden als ze mee wil kijken. Tjsa en die weinige keren dat ze thuis is kan ze toch wel op de bank zitten?  Misschien wil ze alleen maar meer aandacht? je kunt er ook voor kiezen om iets gezelligs te doen ipv t.v kijken ( al kan dat soms ook prima en gezellig zijn)

Asha schreef op 15-11-2022 om 14:03:

Vroeger bij mij thuis bepaalden mijn ouders wat er werd gekeken. Ze begonnen met het journaal om 20:00 en dan zo verder de avond door. Wij waren van harte welkom om mee te kijken maar zij beslisten. 

Zo ging dat bij ons ook, maar ik vond dat juist altijd heel vervelend. Viel mijn vader in slaap bij Studio Sport maar op een ander zetten mocht niet.

Hier ruim plek op de banken/stoelen en als iemand graag iets wil zien dan kan dat. Wel vaak dat hij nog even op Nieuwsuur of Jinek beland. 

redbulletje schreef op 14-11-2022 om 22:11:

Waarom zit je dochter niet gewoon op haar kamer? Ze kan daar toch tv kijken?

Dochter is weinig thuis, als ze er is vindt ze het gezellig om in de woonkamer samen tv te kijken, niet zo gek toch?

Gewoon regelen dat iedereen lekker kan zitten.

Wij hebben 2 banken, een grote, 3 persoons, en een 2 persoons. Er wordt hier weinig met z'n allen televisie gekeken. Wel vaak met alleen zoon, maar die zit dan op de kleine bank, ook omdat hij dat zelf prettig vindt. Soms kijken we met z'n allen, Expeditie Robinson, Wie is de Mol? Dat soort dingen. Dan zit dochter of bij ons op de grote bank of naast zoon op de kleine. Maar die kleine bank staat dwars t.o.v. de televisie, dus dat kijkt niet helemaal handig, wel als je er alleen op zit, want zoon ligt dan meestal met zijn rug tegen de zijleuning. 
Vaste plekken hebben we dus eigenlijk niet. Soms pakt iemand er een stoel bij, als dat handiger is. Maar er is nooit gedoe over wie waar zit. Dochter zit over het algemeen ook meestal boven en kijkt Videoland, Netflix of iets anders in haar kamer. Of ze is buiten de deur

"Ze wil samen tv kijken. Maar dat laatste is niet te doen want ze is er bijna nooit (dus hoe kun je dan samen iets volgen)"

Wat ik niet zo goed snap aan je bericht is waarom dit zo'n heel ding is. Je schrijft dat ze er bijna nooit is, dus deze situatie komt niet erg vaak voor. Dus waarom is het dan een probleem om bij die zeldzame momenten samen iets te kijken? Natuurlijk is het voor haar niet leuk als jullie door gaan met een serie die ze niet gevolgd heeft, dan kan ze er niks van volgen. Je kan toch een film kijken? Of een serie kiezen die je alleen samen kijkt? En dan natuurlijk niet zo een met een doorlopend verhaal dat niet te volgen is als je een poos niet hebt gekeken. Maar iets met steeds een nieuwe casus, zoals een ziekenhuisserie, politieserie, advocatenserie, etc.
Ik woon al heel lang op mezelf en toch heb ik samen met mijn moeder een hele serie gekeken. Gewoon steeds een aflevering als ik daar op bezoek was, lekker samen... 

En TO, kan je iets met de tips?

Dutchgirly schreef op 15-11-2022 om 22:12:

Gewoon steeds een aflevering als ik daar op bezoek was, lekker samen...

Heerlijk, wat een geluk voor jou en je moeder. Mijn dochter geniet ook van samen met mij iets kijken als ze thuis is. Groot geluk, samen onder een dekentje op de bank.

dan

dan

16-11-2022 om 11:37

Dutchgirly schreef op 15-11-2022 om 22:12:

"Ze wil samen tv kijken. Maar dat laatste is niet te doen want ze is er bijna nooit (dus hoe kun je dan samen iets volgen)"

Wat ik niet zo goed snap aan je bericht is waarom dit zo'n heel ding is. Je schrijft dat ze er bijna nooit is, dus deze situatie komt niet erg vaak voor. Dus waarom is het dan een probleem om bij die zeldzame momenten samen iets te kijken? Natuurlijk is het voor haar niet leuk als jullie door gaan met een serie die ze niet gevolgd heeft, dan kan ze er niks van volgen. Je kan toch een film kijken? Of een serie kiezen die je alleen samen kijkt? En dan natuurlijk niet zo een met een doorlopend verhaal dat niet te volgen is als je een poos niet hebt gekeken. Maar iets met steeds een nieuwe casus, zoals een ziekenhuisserie, politieserie, advocatenserie, etc.
Ik woon al heel lang op mezelf en toch heb ik samen met mijn moeder een hele serie gekeken. Gewoon steeds een aflevering als ik daar op bezoek was, lekker samen...

Als onze zoon hier is kijken we vaak programma's als Deurwaarder UK, zoiets hoef je ook niet te volgen. Of soms een film die we allemaal willen zien. Hier een 3 zits, 2 zits en een fauteuil, die kun je wel lekker achterover zetten en je benen omhoog. 

Dutchgirly schreef op 15-11-2022 om 22:12:

"Ze wil samen tv kijken. Maar dat laatste is niet te doen want ze is er bijna nooit (dus hoe kun je dan samen iets volgen)"

Wat ik niet zo goed snap aan je bericht is waarom dit zo'n heel ding is.

Ik zie het probleem ook niet. Kies 1 serie die je met haar samen kijkt. Die serie kijk je dan traag, maar dat geeft toch niet? Ik heb met mijn dochter zoals gezegd naar Derry Girls gekeken, ongeveer 2 afleveringen per twee weken (50-50 co-ouderschap en een druk leven). Mijn vriend en ik hebben een lat-relatie en kijken niet veel tv en we zijn al maandenlang bezig met This is us. Kan prima. 

Kijk samen met je man naar andere dingen in een sneller tempo.

Bijna 21? Dan ben je de puberleeftijd echt wel voorbij hoor, dat is een jongvolwassene. Lijkt me toch een leeftijd dat je er in goed overleg wel uit moet komen. Samen een serie of een film kijk ik regelmatig met mijn uitwonende studerende kinderen als ze thuis komen. Maar ik zou me niet van de bank af laten jagen.

kenfan schreef op 17-11-2022 om 14:17:

Bijna 21? Dan ben je de puberleeftijd echt wel voorbij hoor, dat is een jongvolwassene. Lijkt me toch een leeftijd dat je er in goed overleg wel uit moet komen. Samen een serie of een film kijk ik regelmatig met mijn uitwonende studerende kinderen als ze thuis komen. Maar ik zou me niet van de bank af laten jagen.

Ik vind het echt bizar dat er blijkbaar niet voldoende comfortabele zitruimte is voor het hele gezin. 

Bijtje82

Bijtje82

17-11-2022 om 19:48

Decembermamma schreef op 17-11-2022 om 14:27:

[..]

Ik vind het echt bizar dat er blijkbaar niet voldoende comfortabele zitruimte is voor het hele gezin.

Daar kun jij helemaal niet over oordelen. Zij hebben hun huis naar eigen smaak ingericht en zullen er zelf vast blij mee zijn. 

Een fauteuil of stoel kan ook gewoon lekker zitten, alleen languit liggen is wat lastiger.

Maar om nu te zeggen dat ze een andere zithoek moeten aanschaffen is ook onzin.

ze Netflixt en chillt maar op haar eigen j je kamer 

Bijtje82 schreef op 17-11-2022 om 19:48:

[..]

Daar kun jij helemaal niet over oordelen. Zij hebben hun huis naar eigen smaak ingericht en zullen er zelf vast blij mee zijn.

Een fauteuil of stoel kan ook gewoon lekker zitten, alleen languit liggen is wat lastiger.

Maar om nu te zeggen dat ze een andere zithoek moeten aanschaffen is ook onzin.

Blijkbaar zitten de stoelen van TO toch niet zo lekker, want TO wil er zelf niet op zitten. Dan is het toch raar om je kind daar wel op te laten zitten de hele avond? Zorg gewoon voor voldoende plek voor iedereen, waar ook iedereen wil zitten. 

Overigens zou het wel leuk zijn als TO zelf ook nog zou deelnemen aan het topic.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.