Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Thuiswonende dochter (27) betaalt studieschuld niet terug en verhuurt panden

Mijn oudste is in 2017 afgestudeerd, woont thuis en werkt op een schaal 11 functie bij de Rijksoverheid.

In 2020, tijdens de Coronacrisis, heeft ze ineens een appartement gekocht in een dorp in Friesland. Ik vond het heel stoer en dacht eerst echt dat ze daar ging wonen. Maar nee, het is voor de verhuur. Nou uhm oke dacht ik?

Vervolgens heeft ze vorig jaar nog een appartement gekocht in de nabijheid van Hengelo. Ook weer voor de verhuur. Waar ze iedere keer dan zichzelf inschrijft en een paar keer met de trein erheen gaat om er wat persoonlijke spullen te leggen en na een half jaar een huurder erin zet.

Ik heb tegen haar gezegd: schat, je had een studieschuld van 15.000 euro en de rente gaat omhoog, je hebt een prima salaris, je woont thuis en je hebt zelfs inkomsten uit verhuur. Wordt het geen tijd om je studieschuld af te betalen en zelf wat te kopen?
Zegt ze: nee want ik ga liever van geld nog meer geld maken en ik wil daarna met een starterslening hier wat in de buurt kopen. Haar terugbetaling studieschuld heeft ze met 5 jaar gepauzeerd en op alle Woonnet en Woningnet van de omgeving zegt ze niet ingeschreven te staan?

Ik heb zo het vermoeden dat ze op korte termijn haar derde appartement gaat kopen voor de verhuur en ik ga ook niet meer met haar kijken naar de papieren voor de aankoop etcetera.
Ik vind dat zij vooral zeer onverstandig is! Ze heeft geld zat dat ze iedere keer stopt in panden terwijl ze een studieschuld heeft en thuis woont!!!!

Hoe stuur ik dochter naar verstandiger gedrag?


Ik zou een grens stellen aan het thuis wonen. Of betaalt ze mee thuis? 

Jody222

Jody222

01-06-2022 om 13:47 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 01-06-2022 om 13:45:

Ik zou een grens stellen aan het thuis wonen. Of betaalt ze mee thuis?

Dat heb ik overwogen maar er is momenteel niks hier in de omgeving of bij haar werk waar ze kan wonen... Misschien wel als ze die panden verkoopt en zich overal voor sociale huur inschrijft. Al zit ik ook met of zij met haar salaris wel sociaal mag huren want zoniet dan kan ik haar ook niet dwingen om elke keer van Friesland naar Den Haag te reizen voor werk.

Het klinkt alsof ze panden heeft gekocht met een clausule voor zelfbewoning, anders zou ze ze toch meteen kunnen verhuren? Ik vraag me ook af waar een pas afgestudeerde het geld vandaan haalt om meerdere woningen te kopen.
Je dochter is volwassen, dus ze regelt haar eigen zaken, maar ik zou niet willen dat eventuele fraude onder mijn dak gebeurd. Dus als daar sprake van is, dan zou ik erop staan dat ze uit huis gaat.

Jody222

Jody222

01-06-2022 om 13:56 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-06-2022 om 13:50:

Het klinkt alsof ze panden heeft gekocht met een clausule voor zelfbewoning, anders zou ze ze toch meteen kunnen verhuren? Ik vraag me ook af waar een pas afgestudeerde het geld vandaan haalt om meerdere woningen te kopen.
Je dochter is volwassen, dus ze regelt haar eigen zaken, maar ik zou niet willen dat eventuele fraude onder mijn dak gebeurd. Dus als daar sprake van is, dan zou ik erop staan dat ze uit huis gaat.

Dat vroeg ik me ook al af? Die panden waren beide iets meer dan 1 ton. Ik denk dat ze twee keer een hypotheek heeft gekregen of ze heeft naast haar Rijksoverheid baan nog ergens werk? Ze werkt 36 uur op schaal 11!


Dat half jaar inschrijven is vanwege een belasting zegt ze die ze dan niet hoeft te betalen (heb ik verder niet uitgezocht, bij mijn eigen woning waar ik ook zelf in woon vind ik het allemaal wel prima zolang ik de lasten maar kan betalen.)

De tijd dat je je dochter kon sturen naar verstandig gedrag is ruimschoots verstreken. Bovendien, wat is verstandig ? Zijn alleen jouw normen en waarden verstandig of zijn er ook andere opties ? Ze is dik volwassen en maakt haar eigen keuzes en neemt haar eigen beslissingen. Zij moet haar leven leiden zoals zij dat wil, wat jij er ook van vindt. Maar …
Met de volwassenheid en volwassen beslissingen komen ook volwassen verantwoordelijkheden. Het is dus hoog tijd dat ze de verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen huisvesting. Zeker als ze links en rechts panden op gaat kopen voor de verhuur. Een eigen huis voor haarzelf heeft logischerwijs prioriteit boven panden aanschaffen voor andere doeleinden omdat het belangrijk is dat ze zo snel mogelijk niet meer afhankelijk is van de faciliteiten die haar ouders haar bieden. Dat is ook het einddoel van de opvoeding, toch? Je kunt haar niet dwingen om naar Friesland te verhuizen ? Nee, dat klopt. Maar ik zou het eens omdraaien. Zij kan jullie niet dwingen om haar nog langer te huisvesten. Tijd dat ze een pandje voor zichzelf koopt en opkrast. Anders vind ik het verdacht veel gaan lijken op misbruik maken van de gastvrijheid van haar ouders en centjes graaien over de rug van een ander. Ik zou dat echt niet faciliteren. Ik zou zo snel mogelijk bepalen wat je persoonlijke grenzen zijn en dat duidelijk communiceren naar je dochter. 

Jody222 schreef op 01-06-2022 om 13:47:

[..]

Dat heb ik overwogen maar er is momenteel niks hier in de omgeving of bij haar werk waar ze kan wonen... Misschien wel als ze die panden verkoopt en zich overal voor sociale huur inschrijft. Al zit ik ook met of zij met haar salaris wel sociaal mag huren want zoniet dan kan ik haar ook niet dwingen om elke keer van Friesland naar Den Haag te reizen voor werk.

Dan gaat ze maar anti kraak wonen of in haar eigen woningen. Is toch te zot dat ze bij jou lekker zit te sparen en ondertussen appartementen verhuurt.  

Jouw dochter is al 27. Hoe lang is ze nog van plan thuis te wonen?

PriceyRook54

PriceyRook54

01-06-2022 om 14:06

Waar ben je precies bang voor? Als het haar gelukt is om hypotheek voor twee panden te krijgen, dan zal ze vast wel iets goed doen. En die 15k schuld, tja, dat is haar pakkie-aan toch?

Ik vind wel dat het hoog tijd is dat ze uit huis gaat, daar zou ik wel op aandringen. En hoe ze dat doet, is óók haar pakkie-aan. En in de tussentijd, als ze dat al niet doet, mag ze je huur gaan betalen.

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat DUO de studieschuld alleen op degene die het heeft geleend en de partner kan verhalen. Dus als jouw dochter zo stom is om geen studieschuld terug te betalen aan DUO is zij de enige die de consequenties ervaart. 

Dat pandenverhaal vind ik idioot. Hoe komt zij aan tijd voor onderhoud van 2 panden die verspreid over heel Nederland liggen en ook niet in de buurt van waar ze nu woont zijn? Je hebt als verhuurder toch plichten naar je huurders of vergis ik mij nou?

Due-scimmie schreef op 01-06-2022 om 14:03:

[..]

Dan gaat ze maar anti kraak wonen of in haar eigen woningen. Is toch te zot dat ze bij jou lekker zit te sparen en ondertussen appartementen verhuurt.

Jouw dochter is al 27. Hoe lang is ze nog van plan thuis te wonen?

Precies wat ik dacht!

Je dochter is afgestudeerd, werkt bij een nette werkgever (Rijksoverheid) en verdient goed (schaal 11). Klinkt tot dusver alsof ze verstandig is.

Ze investeert in vastgoed en heeft passief inkomen uit verhuur. Klinkt nog steeds verstandig.

Financieel gezien is het helemaal niet aantrekkelijk om je studieschuld zo snel af te lossen. Tot dusver dus...nog steeds...verstandig.

Waar zit je zorg/probleem? Denk je dat ze belasting ontduikt? Geintjes uithaalt die niet mogen? Of wil je eigenlijk dat ze uit huis gaat en baal je ervan dat ze wel huizen koopt maar niet verhuist?

Als je dochter schaal 11 verdient bij de Rijksoverheid heeft het geen zin om in te schrijven voor sociale huur. 

Ik begrijp niet zo goed waarom ze nog bij jou woont als ze duidelijk al 2x in staat is geweest om een eigen huis te kopen. Heb je daar al met haar over gesproken?

Jody222 schreef op 01-06-2022 om 13:47:

[..]

Dat heb ik overwogen maar er is momenteel niks hier in de omgeving of bij haar werk waar ze kan wonen... Misschien wel als ze die panden verkoopt en zich overal voor sociale huur inschrijft. Al zit ik ook met of zij met haar salaris wel sociaal mag huren want zoniet dan kan ik haar ook niet dwingen om elke keer van Friesland naar Den Haag te reizen voor werk.

Ik mag toch hopen dat iemand met 2(!) eigen woningen niet in aanmerking komt voor sociale huur. Dat die woningen niet op een handige plek staan tov haar werk  daar was ze zelf bij. Lijkt me heerlijk; bij iemand gaan wonen op diens kosten en dan mijn eigen woning verhuren en lekker binnenlopen. Natuurlijk kun je haar niet dwingen van Friesland naar den Haag te reizen. Maar daarvan zou alleen sprake zijn als jij haar zou dwingen een huis te kopen in Friesland en een baan te nemen in den Haag. Dat heb je neem ik aan niet gedaan. Dus jij bent niet degene die haar dwingt. Ze zal toch zelf keuzes moeten maken. Mogelijk kan ze iets huren van de huuropbrengsten. De woningen verkopen. Een baan zoeken bij een van de woningen enz. Maar dat is niet jouw zorg. Net als anderen voor mij lijkt het me vooral belangrijk te sturen op uit huis gaan. Wat zij dan verder doet is haar zorg. Ze is nora bene 27!

Jody222 schreef op 01-06-2022 om 13:47:

[..]

Dat heb ik overwogen maar er is momenteel niks hier in de omgeving of bij haar werk waar ze kan wonen... Misschien wel als ze die panden verkoopt en zich overal voor sociale huur inschrijft. Al zit ik ook met of zij met haar salaris wel sociaal mag huren want zoniet dan kan ik haar ook niet dwingen om elke keer van Friesland naar Den Haag te reizen voor werk.

Ze is 27, Niet meer jouw zorg dus. En als ze slim genoeg is om huizen te verhuren moet ze ook wel slim genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen. Of vind jij het een goed idee dat ze nog thuis woont als jij bejaard en hulpbehoevend bent?

kortom, je dochter is bezig naast een vaste baan bij een stabiele werkgever een vastgoed imperium op te bouwen. Dat noemen we een plan B hebben. 

Zou ze wel een andere zelfstandige zaak bij jullie vandaan mogen runnen: bv een handel in sexspeeltjes of kinderkleding? 

ik ben benieuwd hoe ze dat gedaan heeft. Als ze zoveel vermogen heeft om drie woningen te kopen dan moet ze dat vooral doen. Heeft ze een woning gekocht met een hypotheek dan geloof ik er niks van. Elke geldverstrekker checkt het kadaster en als ze dan al twee woningen heeft dan krijg je echt niet zomaar weer een hypotheek op basis van reguliere normen. Laat staat dat inkomen gigantisch moet zijn voor drie hypotheken (dat zien geldverstrekkers dus hè). 

Het duo is een schuld dat meegenomen wordt in de inkomenstoets. 15.000 is niet een extreem hoog bedrag. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.