Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Thuiswonende dochter (27) betaalt studieschuld niet terug en verhuurt panden


Er komen regels voor verduurzaming van huurwoningen. Maar als dochter dat niet wil zal ze die woningen vast weer te koop zetten. Ik zou dochter vooral wijzen op de verplichtingen die je hebt als huurbaas. Toevallig heb ik een collega die ook een woning verhuurt en trots vertelt dat ze werkt met tijdelijke contracten omdat ze geen zin heeft om dubbel glas te laten zetten vanwege het rendement.

BRP-fraude mag niet maar als de gemeente niet controleert kan je er weinig tegen doen. Hoe kan het eigenlijk dat je dochter zich twee keer opnieuw bij jou heeft ingeschreven, doet jouw gemeente dat zomaar zonder jou vragen te stellen? Ik zou het zelf niet accepteren, blijf maar lekker op je adres in Friesland of Hengelo ingeschreven staan.

In regio Den Haag zijn Zoetermeer en Vlaardingen wat duur maar nog wel redelijk betaalbaar. Misschien kan je dochter daar contacten zoeken en zo een goedkope woning voor zichzelf aanschaffen voordat het op Funda staat en beleggers erop afkomen en overbieden. Waarschijnlijk weet je dochter zelf al goed hoe ze woningen aanschaft voordat ze concurrentie heeft, want bij alles wat op Funda staat en onder de 2 ton is staat tegenwoordig wel dat het een beleggingsobject is.

PriceyRook54

PriceyRook54

02-06-2022 om 13:41

Moxxie schreef op 02-06-2022 om 11:49:

[..]

Bedoel je dat er dingen staan die niet kloppen?

Oh ik heb geen idee, TO geeft veel te weinig info.

Maar ik heb inderdaad het idee dat ze het allemaal misschien eng vindt of zo, zoals Leene oppert.

Jelisa_ schreef op 02-06-2022 om 13:39:

Ik zou dochter vooral wijzen op de verplichtingen die je hebt als huurbaas. 

Die dochter is 27 he... Dan ga je je daar toch allemaal niet meer mee bemoeien?

Lieveheersbeest schreef op 02-06-2022 om 13:48:

[..]

Die dochter is 27 he... Dan ga je je daar toch allemaal niet meer mee bemoeien?

Denk je dat die huurders bij problemen niet kunnen achterhalen waar zij woont? Ik zou niet erg blij zijn als ik boze mensen voor mijn huurbaas-dochter aan de deur heb

Jelisa_ schreef op 02-06-2022 om 13:51:

[..]

Denk je dat die huurders bij problemen niet kunnen achterhalen waar zij woont? Ik zou niet erg blij zijn als ik boze mensen voor mijn huurbaas-dochter aan de deur heb

Dat begrijp ik. Maar als dochter inderdaad een belasting ontduikende verhuurder is die haar verantwooordelijkheden niet neemt lijkt het me verstandiger dat ze op zoek gaat naar haar eigen woning. Ik denk dat "haar wijzen op de verplichtingen die zij heeft" weinig oplost.

Flanagan schreef op 02-06-2022 om 11:48:

Vroeger deed zich een situatie voor waarin de overheid studenten de gelegenheid gaven hun schuld in één keer af te betalen met een fikse korting van wel 40%. Op die manier kwam er eerder geld in de schatkist van de overheid. Daar heb ik gebruik van kunnen maken.
De dochter van TO heeft een liggende schuld, die momenteel niet groeit. Zou zo kunnen dat ze dat potje heeft liggen maar wacht op een leuke actie van de overheid om ook met fikse korting in één keer haar schuld af te betalen als de overheid de bodem van de schatkist weer in zicht heeft.
Mocht de dochter hinder ondervinden van die schuld bij openen derde hypotheek, weet ze heus wel wat te doen; wrs heeft ze dat al uitgerekend.

Er zijn mensen die een factuur direct betalen om er niet meer aan herinnert te worden, er zijn ook mensen die op de laatste betaaldag betalen om zo lang mogelijk over eigen geld te kunnen beschikken; niets mis mee. Nu is de rente momenteel 0%, maar met de gedachtegang van op het laatst betalen, is niets mis mee.


Verder wordt het huis naast ons verkamerd; we zien de eigenaar nooit want het beetje onderhoud wordt uitbesteed. ( wrs doorberekend in huurprijs). Zelfs een glazenwasser vind men overbodig.🥲

Er zijn bedrijven die momenteel voorlopige aanslagen vennootschapsbelasting aanvragen van een of meer ton om zo geld rentevrij te kunnen stallen.....op de banken betaal je immers renten voor vermogen boven de 100k.

De studieschuld terugbetalen als je ook andere betaalverplichtingen hebt (met rente) is behoorlijk dom. Want de rente bij DUO is nog steeds 0% en staat ook 5 jaar vast.

Je dochter heeft - neem ik aan - twee hypotheken voor die panden. Ik weet niet in hoeverre zij versneld aflost. Zelf heb ik geen hypotheek maar ik las dat de HRA dat ontmoedigt.  Maar als ze versneld kan aflossen bij de hypotheken is dat financieel veel slimmer.

Ik vind wel dat je een punt hebt met dat als je 15k terug moet betalen het ook moet doen. DUO komt vanzelf bij je aan de deur en de kans op kwijtschelding is vooral bij zo'n bedrag klein en ligt in de verre toekomst over 35 jaar.

Je dochter leest waarschijnlijk het nieuws niet goed want huurwoningen gaan binnenkort flink minder renderen. Vanaf 2024 kan je een idiote vraagprijs voor een flatje drie hoog achter niet meer maken. Als de plannen van Hugo de Jonge doorgaan. En er komen ook nog regels over hoe energiezuinig woningen moeten zijn voor de huur.

De wijde omgeving Den Haag is voor een alleenstaande starter momenteel helaas bijna niet bereikbaar. Ik zou niet aansturen op dat ze daar nu iets koopt. Misschien wel op dat ze een kleine (te dure) studio gaat huren, als ze dat kan betalen volgens de verhuurder. Dat je dochter wel twee panden elders gaat kopen met haar spaargeld vind ik compleet van de zotten. Had ze dit ook gedaan als ze ergens een eigen plekje had en dus ook zelf de huur/hypotheek, G/W/L, verzekeringen, belastingen, eten en internet moet betalen? Ik vind het  wel schokkend dat een meisje (vrouw) van 27 eigenlijk zit te parasiteren op haar ouders om zelf pandjesmelker te kunnen worden.

Studieschuld ben ik zelf nog aan het afbetalen. Studeren terwijl je bijna voltijds werkt en ook nog een gezin hebt is nou eenmaal duur. Maar hoe groot schat je dochter de kans dat ze het niet meer terug hoeft te betalen in? Volgens mij hoeft dat alleen niet bij overlijden. Dus misschien moet ze daar maar eens over na gaan denken.

TO heb je nog een update voor ons? Ik ben heel benieuwd of jullie hier nog samen over gesproken hebben en wat daaruit gekomen is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.