Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Thuiswonende dochter (27) betaalt studieschuld niet terug en verhuurt panden


PriceyRook54

PriceyRook54

02-06-2022 om 08:17

Lieveheersbeest schreef op 02-06-2022 om 06:32:

maar maken jullie uit de post van to op dat het probleem is dat haar dochter nog thuis woont? Ik had de indruk dat to zich wil bemoeien met de financiële keuzes van haar dochter, niet haar het huis uitzetten.

Dit topic staat bomvol aannames. TO heeft nog geen enkele keer aangegeven wát nou precies de issue is. 

Vanuit de dochter bekeken maakt die juist prima financiële keuzes: goedkoop wonen, vastgoed bezitten, inkomen uit verhuur. 
Als dat echt het issue was, dan zou ik zeggen “laat het los”. Zelf zou ik dit niet faciliteren, maar dat moet TO zelf weten.

Moeder ziet het misschien niet als een probleem dat dochter nog thuiswoont, daar heb je gelijk in, maar als dochter bezig is zich te ontpoppen tot vastgoedbaron, dan wordt het toch wel tijd dat ze eens op zichzelf gaat wonen. 

Daar ligt de norm onder dat een kind op een gegeven moment uitvliegt en niet eindeloos bij de ouders blijft inwonen. Als je die norm niet deelt - en dat kan inderdaad - dan is dit geen onderdeel van het hele verhaal.

En in dat geval zou ik zeggen: dochter lijkt de zaakjes financieel op orde te hebben voor zichzelf, dus daar zou ik me dan verder niet druk over maken.

Hoe stuur je je dochter naar wat jij verstandig gedrag vindt? Wat dacht je van: "niet"?
Ze is 27 en ruim volwassen.  Wat is het probleem? 

Niet bemoeien met financiën van dochter

TopicStarter kan zich beter niet bemoeien met de financiën. Dochter maakt keuzes die gemiddeld genomen uitstekend zullen uitpakken. Ja, er zitten risico's aan, maar dochter heeft geen kinderen, heeft nog 40 jaar te gaan tot haar pensioen en heeft een vaste baan, dus kortom, ideale omstandigheden om risico's te nemen. Enige zorgenpunt is dat het mogelijk is dat ze door het thuiswonen op te grote voet leeft. Maar dat weten we niet... als ze twee woningen heeft aangekocht zal ze toch ook wel wat eigen geld hebben ingebracht.

Een studieschuld van 15000 euro is geen groot risico. Studieschuld is zo ongeveer de minst risicovolle schuld die je kunt hebben. Iemand adviseren om aflossingen te doen aan een studieschuld met een rente van 0% terwijl die persoon twee hypotheken heeft... tja, dat is gewoon verschrikkelijk slecht financieel advies. Het is nog helemaal niet zeker of die rente omhoog gaat, en als dat gaat gebeuren kan er best een flinke overgangsperiode zijn, en als dat gaat gebeuren zal die studieschuldrente vast niet in de buurt van de hypotheekrente komen. 

Het komt op mij over alsof TopicStarter minder weet van de regelingen rondom hypotheken dan dochter zelf. 

Ik lees nergens dat dochter daadwerkelijk onverstandig is. Ze heeft gewoon een hogere risicotolerantie dan haar moeder, iets wat prima past bij haar levenssituatie. Sommige jongeren starten een onderneming terwijl ze een studieschuld hebben (ik denk dat het merendeel van de jonge ondernemers een studieschuld heeft) en andere jongeren beleggen terwijl ze een studieschuld hebben. Huisjesmelken is vergelijkbaar met dat. Het is geen gokken of crypto ofzo. 

Ik merk dat ik er vooral ethische bezwaren tegen heb. Een eigen huis hebben en dan zo goedkoop bij de ouders blijven wonen, ik denk dat ik me dan als ouder een beetje gebruikt zou voelen.
Tuurlijk zet ik mijn kind niet op straat als ze door de huizenmarkt geen eigen woonruimte kan vinden of betalen, maar als kind ervoor kiest om wel een huis in Friesland te kopen, dan gaat die vlieger niet op. Doet me een beetje denken aan een man die in een sociale huurwoning woonde (want geen inkomen uit arbeid) maar wel 59 huizen bezat voor de verhuur. Nu is dat natuurlijk nog extremer, maar hoewel het legaal is, heb ik er wel principiële en ethische bezwaren tegen.

Ik zie geen onverstandig gedrag bij dochter, of het moet fraude met overdrachtsbelasting zijn. Daar kun je bij de rijksoverheid voor worden ontslagen. Het enige waar ik als moeder op zou sturen is dat ze het huis uit gaat. 

MamaE schreef op 02-06-2022 om 10:20:

Ik merk dat ik er vooral ethische bezwaren tegen heb. Een eigen huis hebben en dan zo goedkoop bij de ouders blijven wonen, ik denk dat ik me dan als ouder een beetje gebruikt zou voelen.

Maar je kent de situatie van to helemaal niet, dus misschien is daar geen sprake van. Wellicht betaalt dochter wel kost en inwoning, wellicht is to hulpbehoevend en staat ze haar moeder bij. Zolang to niet reageert valt er weinig tegen te hebben...

Niet te geloven dat er mensen zijn die denken dat alleen het thuiswonen een probleem is. Dochter laat zich daar inschrijven in de BRP terwijl ze er niet woont omdat dat haar belastingvoordeel oplevert. Waarschijnlijk omdat de woning dan als hoofdverblijf in box 1 aangeslagen wordt. Ze gaat een paar keer heen en weer met de trein om er een paar persoonlijke spulletjes neer te leggen. Ze weet dus heel goed dat het niet mag wat ze doet, ze dekt zich in voor controle. Als het een koosjer verhaal was ging ze niet voor de show een paar kledingstukken en een tandenborstel uitstallen. En dat terwijl ze voor de overheid werkt, tja, als je dat geen probleem of zelfs een verstandige financiele keuze vindt dan weet ik het niet meer hoor.

PriceyRook54

PriceyRook54

02-06-2022 om 11:37

Moxxie schreef op 02-06-2022 om 11:25:

Niet te geloven dat er mensen zijn die denken dat alleen het thuiswonen een probleem is. Dochter laat zich daar inschrijven in de BRP terwijl ze er niet woont omdat dat haar belastingvoordeel oplevert. Waarschijnlijk omdat de woning dan als hoofdverblijf in box 1 aangeslagen wordt. Ze gaat een paar keer heen en weer met de trein om er een paar persoonlijke spulletjes neer te leggen. Ze weet dus heel goed dat het niet mag wat ze doet, ze dekt zich in voor controle. Als het een koosjer verhaal was ging ze niet voor de show een paar kledingstukken en een tandenborstel uitstallen. En dat terwijl ze voor de overheid werkt, tja, als je dat geen probleem of zelfs een verstandige financiele keuze vindt dan weet ik het niet meer hoor.

Nou al die informatie heb ik dan gemist in die paar miezerige berichtjes van TO.

Vroeger deed zich een situatie voor waarin de overheid studenten de gelegenheid gaven hun schuld in één keer af te betalen met een fikse korting van wel 40%. Op die manier kwam er eerder geld in de schatkist van de overheid. Daar heb ik  gebruik van kunnen maken.
De dochter van TO heeft een liggende schuld, die momenteel niet groeit. Zou zo kunnen dat ze dat potje heeft liggen maar wacht op een leuke actie van de overheid om ook met fikse korting in één keer haar schuld af te betalen als de overheid de bodem van de schatkist weer in zicht heeft.
Mocht de dochter hinder ondervinden van die schuld bij openen derde hypotheek, weet ze heus wel wat te doen; wrs heeft ze dat al uitgerekend.

Er zijn mensen die een factuur direct betalen om er niet meer aan herinnert te worden, er zijn ook mensen die op de laatste betaaldag betalen om zo lang mogelijk over eigen geld te kunnen beschikken; niets mis mee. Nu is de rente momenteel 0%, maar met de gedachtegang van op het laatst betalen, is niets mis mee.

— 
Verder wordt het huis naast ons verkamerd; we zien de eigenaar nooit want het beetje onderhoud wordt uitbesteed. ( wrs doorberekend in huurprijs). Zelfs een glazenwasser vind men overbodig.🥲

Ainne schreef op 02-06-2022 om 11:37:

[..]

Nou al die informatie heb ik dan gemist in die paar miezerige berichtjes van TO.

Bedoel je dat er dingen staan die niet kloppen?

Moxxie schreef op 02-06-2022 om 11:25:

Niet te geloven dat er mensen zijn die denken dat alleen het thuiswonen een probleem is. Dochter laat zich daar inschrijven in de BRP terwijl ze er niet woont omdat dat haar belastingvoordeel oplevert. Waarschijnlijk omdat de woning dan als hoofdverblijf in box 1 aangeslagen wordt. Ze gaat een paar keer heen en weer met de trein om er een paar persoonlijke spulletjes neer te leggen. Ze weet dus heel goed dat het niet mag wat ze doet, ze dekt zich in voor controle. Als het een koosjer verhaal was ging ze niet voor de show een paar kledingstukken en een tandenborstel uitstallen. En dat terwijl ze voor de overheid werkt, tja, als je dat geen probleem of zelfs een verstandige financiele keuze vindt dan weet ik het niet meer hoor.

En vergeet het ontduiken van het hogere tarief  van de overdrachtsbelasting voor woningen waar je niet van plan bent zelf structureel in te gaan wonen niet.

(en daarnaast mogelijk hypotheekfraude doordat dochter ook hier foute informatie heeft gegeven, maar hierover heeft topic-openener geen informatie gegeven).

Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kinderen op die manier fraude zouden plegen. Ik zou zeker niet willen dat ze dat onder mijn dak doen.

Leene

Leene

02-06-2022 om 13:27

Jullie hebben gelijk. TO vraagt niet naar meningen over thuis wonen. 
Ik vind het raar maar goed niet iedereen heeft dezelfde mening. 
Van financiën heb ik te weinig kaas gegeten. Of het frauduleus is weet ik niet. Maar als dit wel zo is dan zo ik dat niet willen faciliteren ( door het haar makkelijk te maken goedkoop te leven) of in ieder geval niet willen dat dit onder mijn dak gebeurd.
Verder zou ik het laten zitten. Ze is 27 dus ja wat wil je daar dan mee. 
Als je gaat hyperventileren omdat je het allemaal eng vindt is dat overigens ook een reden om haar te verzoeken uit huis te gaan. Dat maakt het makkelijker om zaken los te laten. Verder doet ze het best goed nietwaar, ze heeft een baan, lijkt in een normale tijd afgestudeerd en heeft nu ook weer niet zoveel studieschuld.

Als er sprake is van fraude zou ik dat niet onder mijn dak willen hebben en op geen enkele manier willen faciliteren. Belastingen ontduiken of onterecht te weinig betalen, je ergens inschrijven waar je niet woont met mogelijk een veel hogere reiskostenvergoeding voor werk tot gevolg, etc. 
Ik zou ook willen weten hoe ze aan hypotheken komt voor meerdere huizen voor de verhuur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.