Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Thuiswonende dochter (27) betaalt studieschuld niet terug en verhuurt panden


Ik zou dit gedrag niet faciliteren. Ze heeft meerdere eigen huizen, dus dan kan ze prima op zichzelf gaan wonen. Ze zit nu bij jullie te profiteren en slapend rijk te worden.
Verder vraag ik me af hoe ze aan het geld komt voor meerdere huizen. Ik heb een zelfbewoningsplicht in mijn hypotheekovereenkomst staan en de clausule dat ik mijn huis niet mag verhuren zonder toestemming van de bank.
Die studieschuld is haar eigen zaak. Dat kan niet op jullie verhaald worden. Ook niet op de partner trouwens. Die is strikt persoonlijk en kun je ook niet erven.

Ze had in plaats van meerdere appartementen ver van haar werk ook één woning dichter bij haar werk kunnen kopen. Of ze zoekt daar ergens een baan. Maar lekker goedkoop bij de ouders wonen terwijl je meerdere eigen huizen hebt, nee dat zou ik niet oké vinden. 

Jody222 schreef op 01-06-2022 om 13:47:

[..]

Dat heb ik overwogen maar er is momenteel niks hier in de omgeving of bij haar werk waar ze kan wonen... Misschien wel als ze die panden verkoopt en zich overal voor sociale huur inschrijft. Al zit ik ook met of zij met haar salaris wel sociaal mag huren want zoniet dan kan ik haar ook niet dwingen om elke keer van Friesland naar Den Haag te reizen voor werk.

Uhm... met schaal 11 kom je echt niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning hoor. Zou ook raar zijn, ze krijgt kennelijk wel hypotheken.

Ik vind het ook een sterk verhaal...Maar hoe dan ook: de hoogste tijd om dit kuikentje uit het ouderlijke nest te duwen

Ze is 27, ze heeft 2 appartementen, ze zou van mij exact 3 maanden krijgen om te kiezen in welk van de 2 appartementen ze gaat wonen. En ik zou met véél plezier helpen verhuizen.

Zij moest zo nodig appartementen kopen op plaatsen waar ze niet werkt, dan gaat ze dus maar heen en weer pendelen, ze zoekt ander werk of ze laat zich maar overplaatsen.
Op haar 27ste is het toch écht niet meer jouw probleem dat zij appartementen koopt op onmogelijke plaatsen en tenzij ze de hele zooi weer verkoopt heeft ze ook in geen 100 jaar recht op huurtoelages of dergelijke. Koopt ze er desnoods nog maar een 3de appartement / krot bij als dat kopen blijkbaar zo makkelijk gaat.

Je bent meer dan 10 jaar te laat met opvoeden.

Het kan nog erger: er zijn serieus jongeren die niet werken en ruim leven van hun 'vastgoedimperium'. Maar in dit geval ook: dan woon je toch niet meer bij je ouders? Ik mag toch hopen dat ze flink bijdraagt in de kosten. Vreemd verhaal, wie wil dat nou.

De vraag is wel of ze die appartementen weer kan verkopen, want huurbescherming bestaat ook nog. Maar daar had ze vooraf over na moeten denken.
Ik zou zeggen; als je genoeg geld hebt om meerdere appartementen te kopen, dan kun je ook op jezelf gaan wonen. Hoe en wat en waar, dat zoekt ze dan zelf maar uit. 

MamaE schreef op 01-06-2022 om 19:20:

De vraag is wel of ze die appartementen weer kan verkopen, want huurbescherming bestaat ook nog. Maar daar had ze vooraf over na moeten denken.
Ik zou zeggen; als je genoeg geld hebt om meerdere appartementen te kopen, dan kun je ook op jezelf gaan wonen. Hoe en wat en waar, dat zoekt ze dan zelf maar uit.

Dat is makkelijk te omzeilen door tijdelijk te verhuren, in ieder geval nooit langer dan een paar jaar. Ook dat kan allemaal. En jongeren die zelfstandig wonen en iets proberen op te bouwen hebben geen schijn van kans. 

EmmaT schreef op 01-06-2022 om 19:09:

Het kan nog erger: er zijn serieus jongeren die niet werken en ruim leven van hun 'vastgoedimperium'. Maar in dit geval ook: dan woon je toch niet meer bij je ouders? Ik mag toch hopen dat ze flink bijdraagt in de kosten. Vreemd verhaal, wie wil dat nou.

Dat heet ondernemen. Ze werken wel want beheren hun vastgoedimperium. 

Leene

Leene

01-06-2022 om 19:30

1) een studieschuld van 15.000 euro is een schijntje  nou ja .... in vergelijking met veel anderen dan. Ik hoor bedragen van 50.000 euro of meer. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
2) begrijp ik het nu goed dat ze op haar 27e nog thuis woont zonder huur te betalen?? Laat me raden: ze betaalt jullie helemaal niets, klopt dat of ben ik nu zo'n zwartkijker...?  Ze zit in schaal 11 bij de Rijksoverheid. 36 uur per week dat is toch minimaal 2200 euro per maand netto! of wacht even ze is al 5 jaar geleden afgestudeerd. Waarschijnlijk dus nog een stuk meer. Dan snap ik wel dat ze een hoog eigen vermogen kan opbouwen, ze heeft nauwelijks kosten. Ze kan misschien wel 2000 euro of nog meer sparen per maand, ( tel daarbij de 13e maand die ze nog krijgt en vakantie geld etc.) 
Nou ja misschien zijn we te negatief en betaald ze jullie een derde van de huurkosten en ook nog een bijlage aan de gas,water en electra rekening. Dat hoop ik dan maar.
3) ik snap verder niets van alle verhalen over hypotheken etc. ik weet wel dat als ik jou was grenzen zou trekken. En snel ook. Wat ze dan vervolgens doet met haar geld... laat het los! Maar ze moet linksom of rechtsom uit huis. Klaar basta. Ik snap er niets van dat je op je 27e nog thuis wil wonen. Helemaal niets. En niet aankomen met de woningcrisis want ze is al jaren afgestudeerd. Zo erg was het niet in 2017.

Duw haar desnoods de antwoorden van dit draadje onder haar neus!  ( en ogen). Misschien vind jij het ook niet leuk wat hier gezegd wordt maar goed je vraagt advies. Echt misschien ben ik dan een ouwe tut maar waarom blijven zoveel jongvolwassenen zich gedragen als overjarige pubers die bij moeder willen blijven en lekker verzorgd worden. Onbegrijpelijk.

Je hoeft geen redenen te hebben om je studieschuldterugbetaling op pauze te zetten. Wel moet je studieschuld tegenwoordig meegenomen worden in je hypotheek. Dus daar gaat ze dan wel tegenaan lopen.

Je komt toch niet onder het terugbetalen uit dus ik zou me daar geen zorgen om maken.
En verder: 27 en nog thuiswonen? Daar zou ik echt snel een einde aan maken. Ze kan prima voor zichzelf zorgen en dat ze niet iets in de buurt van haar werk gekocht heeft is niet jouw probleem.

Ik hoop toch zo dat die belasting op inkomsten uit verhuur erdoor komt, liefst net zo hoog als de belastingen op inkomsten uit arbeid. Dat laatste zijn dan tenminste nog mensen die ervoor werken.

Tsjor

tsjor schreef op 01-06-2022 om 21:17:

Ik hoop toch zo dat die belasting op inkomsten uit verhuur erdoor komt, liefst net zo hoog als de belastingen op inkomsten uit arbeid. Dat laatste zijn dan tenminste nog mensen die ervoor werken.

Tsjor

Nou idd!!! Wat een onverantwoord gedrag om goedkope panden op te kopen om ze (te duur?) te verhuren. En dan ook nog eens dit in je eentje doen waardoor je huurders nergens terecht kunnen als je in coma ligt.

Het is nog niet zeker of de rente op de studieschuld omhoog gaat. Zolang er 15.000 euro apart staat "voor het geval dat" wordt je dochter er niet door geraakt. Het inzetten van 5 jokerjaren is wel, heel heel erg ontzettend dom, want dat kan maar eenmalig. Straks heeft ze door een WIA of andere onvoorziene omstandigheden het zwaar en DUO kijkt niet naar je lasten maar alleen je inkomen.

Het verhaal over de pandjes verbazen mij niets. Ik ken zelf mensen die in een sociale huurwoning of studentenkamer zitten en hetzelfde doen. Anders gezegd, die mensen houden al een schaars type woning bezet terwijl zij eigenaar zijn van eigen woningen? Dat is nog zotter dan nog inwonend zijn.

Wel ironisch dat een van die pandjes in Friesland staat waar je bij minstens twee woningcoorperaties je gratis kunt inschrijven en na gemiddeld 31 maanden zoeken een woning hebt en dus al 5 jaar geleden kon gaan wonen. De rijksoverheid zit i.i.g. ook in Groningen en Zwolle dus ze kan  gewoon in haar eigen woning daar gaan zitten en zorgen dat haar nieuwe werkplek ook daar zit. Desnoods slaapt ze maar in de berging als haar huurders dat goed vinden.

maar maken jullie uit de post van to op dat het probleem is dat haar dochter nog thuis woont? Ik had de indruk dat to zich wil bemoeien met de financiële keuzes van haar dochter, niet haar het huis uitzetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.