Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vriendin 's nachts thuisbrengen ouderwets?

Peiling

Is het gebruikelijk om een meisje 's nachts thuis te brengen? (5 km omfietsen)

Maximaal 2 antwoorden.

148 stemmen
68%
32%

In mijn dorp wordt iedereen thuis gebracht. Ze starten met een grote groep en de twee grootsten (1.98 m, 150 kilo) gaan als laatste naar huis. Ik vind dat wel een fijn idee. De kinderen kwamen er ooit zelf mee en zijn inmiddels hoog en breed volwassen.  Het grappige is dat ze ook thuis gebracht worden als het qua tijdstip niet meer hoeft: op Nieuwjaarsochtend werd dochter na een heftige stapnacht om 9.00 thuis gebracht. 
Hier komt het vanuit de vriendengroep, er wordt niets opgelegd door de ouders.

“Vroegah” (20 jaar geleden) werden wij altijd thuisgebracht door de jongens uit de groep. Ze fietsten dan een heel eind om, om ons één voor één thuis af te leveren. Dat moest van hun moeders. Het is denk ik een stukje opvoeding, net zoals sommige kinderen netjes “dankjewel” leren zeggen en anderen niet. Als ik een dochter had zou ik zeker willen dat zij thuisgebracht wordt.

ik heb niet alles gelezen.
Maar zelfs in de vriendengroep van mijn zoon worden de dames tot aan huis gebracht. Ook al moeten ze er voor om fietsen. De jongens denken er niet aan om er 1 alleen op uit te laten gaan.

Mlah! schreef op 23-07-2022 om 14:32:

[..]

De kans om aangereden is volgens mij groter. Misschien kun je hun maar beter veilig op hun kamer opsluiten, gebeurt er ook niks. (Nou ja, huis kan afbranden natuurlijk en het schijnt dat veel verkrachtingen/aanrandingen/moorden in geval van vrouwen door partner of een bekende is, maar we dwalen af).

Erger nog. Het percentage verkrachtingen door bekenden is vele malen groter dan door ‘mannen in de bosjes’. Met dat in je achterhoofd zijn meiden zoals to’s en mijn dochter die zelfstandig naar huis rijden veel veiliger, dan de dames die zich door een goede bekende laten vergezellen. 

Ik vind dus de conclusie van pa dat de vriend liefdeloos is, en de reactie om daar dan verdrietig van te worden, echt erg overdreven.

(En ja, dochter neemt echt wel een slimme route en belt bij voorkeur continue met een vriendin, maar fietst ook langs het donkere weiland. )

Fourtyfour schreef op 23-07-2022 om 16:19:

ik heb niet alles gelezen.
Maar zelfs in de vriendengroep van mijn zoon worden de dames tot aan huis gebracht. Ook al moeten ze er voor om fietsen. De jongens denken er niet aan om er 1 alleen op uit te laten gaan.

Goed te lezen dat er anno nu toch nog jongens goed opgevoed zijn!

Het is ook voor jongens soms ongevaarlijk op straat. 
Nu laat ik me zelf nooit tegen houden door zorg om dat kleine risico maar sta er met eigen dochter wel wat ambivalent in en ga haar vaak toch halen na het stappen. 
Maar mannen en vrouwen zijn hierin in mijn ogen totaal gelijk. 
Dus wat mij betreft zeker weg met die achterhaalde norm dat mannen verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van vrouwen. (Om ze te beschermen tegen de onveiligheid van mannen, wat een farce 

Ik ben dan wellicht ouderwets, maar ik ben vrijwel altijd thuis (of naar mijn auto) gebracht en kon dat wel waarderen. 

Biebel schreef op 23-07-2022 om 16:22:

[..]

Erger nog. Het percentage verkrachtingen door bekenden is vele malen groter dan door ‘mannen in de bosjes’. Met dat in je achterhoofd zijn meiden zoals to’s en mijn dochter die zelfstandig naar huis rijden veel veiliger, dan de dames die zich door een goede bekende laten vergezellen.

Ik vind dus de conclusie van pa dat de vriend liefdeloos is, en de reactie om daar dan verdrietig van te worden, echt erg overdreven.

(En ja, dochter neemt echt wel een slimme route en belt bij voorkeur continue met een vriendin, maar fietst ook langs het donkere weiland. )

Dit is dus precies waarom ik liever alleen naar huis fietste dan dat ik door een dronken kennis naar huis werd gebracht. 

redbulletje schreef op 23-07-2022 om 16:28:

[..]

Goed te lezen dat er anno nu toch nog jongens goed opgevoed zijn!

Als zij heeft gezegd dat ze alleen wilde fietste en hij dat respecteerde vind ik dat juist goed opgevoed.

Niet om 't een of 't ander, maar toen ik studeerde ging ik gewoon uit en na afloop over het algemeen alleen naar huis. Ik kan me niet herinneren dat uit 'veiligheidsoverwegingen' jongens bedachten dat ik niet alleen naar huis mocht fietsen. Of ikzelf.

En de enige keer dat ik op een eh... seksuele manier ben aangesproken/lastig gevallen was midden op klaarlichte dag. Toen fietste ik overigens wel alleen, iets buiten de stad.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

23-07-2022 om 17:35

Ik ben het helemaal met je eens, vind het niet ouderwets. 

Hangt het er ook niet vanaf wat de route is?

3 kilometer door de stad?
Of 10 kilometer door donkere weilanden?

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

23-07-2022 om 17:45

papz schreef op 23-07-2022 om 11:19:

[..]

Dit jongen heeft al een eigen kamer dus ik snap dat ze daar liever blijft. Maar ik kan er gewoon niet bij dat je na de avond je meisje door de voordeur de nacht in stuurt en zelf gaat pitten.

Ik ook niet.. ik persoonlijk vind daar niks ouderwets aan maar goed.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

23-07-2022 om 17:55

Mlah! schreef op 23-07-2022 om 14:15:

[..]

Ja joh, laat je gek maken door de uitzonderingen. Elke avond zijn er honderdduizenden vrouwen onderweg in het donker, met fiets of te voet. Hoeveel worden er daadwerkelijk verkracht of vermoord?

Dit is gewoon bagataliseren.... dochter van TO zou maar bij de paar die het overkomt horen.. Voorkomen is beter dan genezen, en denken 'dat overkomt mij niet' is oliedom i.m.o.

Helaas zijn er vandaag de dag te veel mafkezen in de wereld om de kat op het spek te binden en dat die knul niet eens aanbied om haar naar huis te brengen is niet erg zorgzaam...(dat ze dat niet wil heeft TO niet gezegd dus dat zal dan wel niet...)

Ik denk dat Papz er goed aan doet "Op een mooie Pinksterdag" nog eens op te zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.