Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bijtje82

Bijtje82

27-07-2022 om 21:32

Blij dat de 3 weken om zijn, maar toch ook niet..


Bijtje82

Bijtje82

28-07-2022 om 10:46

IMI-x2 schreef op 28-07-2022 om 10:41:

[..]

Dat altijd, maar het is niet goed als papa of mama om de haverklap aan de telefoon hangt met de boodschap: ik mis je zo.

Dat dus.. en als ik hem zijn gang zou laten gaan zou dat wel zo zijn.

En niet eens om het gemis hoor, puur om te etteren. 

Al sinds de kinderen klein zijn (2, 4 en 6) doen we het zo: drie weken bij de één, drie weken bij de ander. Voor de kinderen is het juist lekker, even een langere periode géén gewissel van huis (vinden ze zelf ook, inmiddels oud genoeg om inspraak te hebben). Daarbij moet ik zeggen dat er hier tussen beide gezinnen/ex-partners wel gewoon contact is, dus als kinderen willen bellen of tussendoor langskomen, kan dat altijd. Inmiddels zijn het pubers en komen ze inderdaad af en toe langswaaien (bijvoorbeeld vanuit hun bijbaantje dat hier in de buurt is). 

Als de kinderen zelf aangeven de andere ouder te missen, dan zou je ze kunnen laten bellen. Maar zelf om de haverklap gaan bellen, nee...dat zou ik ook niet doen. Dan voed je het gemis bij de kinderen.
Ik kan me ook wel voorstellen dat even geen gewissel van huis wel fijn is voor de kinderen. Het is nu de eerste keer. Alle eerste keren zijn even wennen. Vertrouw erop dat het wel los loopt. En probeer ook juist op die momenten aan jezelf te denken en zelf in de weekenden wat leuks te gaan doen waar jij blij van wordt.

Wij hadden een verdeling van 3 weken hier - 3 weken daar.  Maar als er een weekend in die periode was en diegene was niet echt weg op vakantie, dan ging kind toch even in dat weekend 1/2 dagen naar de andere ouder.  Ten eerste om de ouder te ontlasten die dan niet 3 weken non-stop moest aanstaan.  Ten tweede om de periode voor klein kind niet te lang te maken met missen van de andere ouder.

Bovendien ging onze dochter ook nog altijd een week op kamp.  Het ene jaar pakte de ene ouder die week en het andere jaar de andere ouder.  Gaf die ouder dan ook ruimte om in die week een klusproject te doen of wat me-time in te bouwen.

Bijtje82

Bijtje82

28-07-2022 om 12:07

Poekewiki schreef op 28-07-2022 om 11:55:

Wij hadden een verdeling van 3 weken hier - 3 weken daar. Maar als er een weekend in die periode was en diegene was niet echt weg op vakantie, dan ging kind toch even in dat weekend 1/2 dagen naar de andere ouder. Ten eerste om de ouder te ontlasten die dan niet 3 weken non-stop moest aanstaan. Ten tweede om de periode voor klein kind niet te lang te maken met missen van de andere ouder.

Bovendien ging onze dochter ook nog altijd een week op kamp. Het ene jaar pakte de ene ouder die week en het andere jaar de andere ouder. Gaf die ouder dan ook ruimte om in die week een klusproject te doen of wat me-time in te bouwen.

Dit soort constructies zijn wellicht mogelijk als hij zijn leven weer voor zichzelf heeft opgepakt. Nu is dit rewoon niet te doen. 

Hij is altijd wel bezig om me op welke mogelijke maniernook een hak te zetten. Gisteren ook weer. Kreeg vraag of ik ze vrijdag of zaterdag kwam brengen. Vervolgens antwoord ik dat ik ze zondag avond pas breng, want dat is de laatste vakantiedag.

Kan niet, want dan zitten we al op de camping.. Nul communicatie over geweest. 

Verder niet op in gegaan en gewoon gezegd dat ik ze dan zaterdag avond breng. Want heb plannen voor die dag met de kinderen. Maar het had zomaar gekund dat ik niet thuis was met ze, heb namelijk wel nog gekeken of we de laatste paar dagen een leuk huisje konden boeken omdat we morgen naar Zwolle gaan en dat niet naast de deurnis..... uiteindelijk niks gevonden omdat de hond ook mee moet en dat last minute best even een gepuzzel is.

Bijtje82 schreef op 28-07-2022 om 12:07:

[..]

Dit soort constructies zijn wellicht mogelijk als hij zijn leven weer voor zichzelf heeft opgepakt. Nu is dit rewoon niet te doen.

Hij is altijd wel bezig om me op welke mogelijke maniernook een hak te zetten. Gisteren ook weer. Kreeg vraag of ik ze vrijdag of zaterdag kwam brengen. Vervolgens antwoord ik dat ik ze zondag avond pas breng, want dat is de laatste vakantiedag.

Kan niet, want dan zitten we al op de camping.. Nul communicatie over geweest.

Verder niet op in gegaan en gewoon gezegd dat ik ze dan zaterdag avond breng. Want heb plannen voor die dag met de kinderen. Maar het had zomaar gekund dat ik niet thuis was met ze, heb namelijk wel nog gekeken of we de laatste paar dagen een leuk huisje konden boeken omdat we morgen naar Zwolle gaan en dat niet naast de deurnis..... uiteindelijk niks gevonden omdat de hond ook mee moet en dat last minute best even een gepuzzel is.

Voor volgend jaar gewoon de van/ tot datum met ex bespreken en vastleggen. Scheelt weer een hoop irritatie tijdens je vakantie. Kan me voirstellen dat je daar gek van wordt.

Wij hadden en hebben een gedeelde "kind" agenda in gmail.  Daarin stonden de afspraken/wisselmomenten en belangrijke dingen (ouderavond/e.d.).  Nu gebruikt de puber die nog steeds om werkrooster in te zetten zodat ze niet alles altijd op twee plekken moet communiceren.

Ieder kind is anders, maar ik zou zeker proberen om te zorgen dat ze zichzelf kunnen vermaken. Niet eens zozeer uit gemak, maar juist dan leren ze hun fantasie te gebruiken en zelfredzaam te worden.

Dat neemt al een hoop druk van je weg.

Ten aanzien van jouw ex: lopen ze daar gevaar? Vast niet, toch? Dan zou ik mij daar geen zorgen over maken (het verandert niets voor hen, maar jij ligt er wakker van en dat lijkt mij geen goed idee).

Bijtje82 schreef op 28-07-2022 om 12:07: 

Hij is altijd wel bezig om me op welke mogelijke manier ook een hak te zetten. Gisteren ook weer. Kreeg vraag of ik ze vrijdag of zaterdag kwam brengen. Vervolgens antwoord ik dat ik ze zondagavond pas breng, want dat is de laatste vakantiedag.

Kan niet, want dan zitten we al op de camping.. Nul communicatie over geweest.

Verder niet op in gegaan en gewoon gezegd dat ik ze dan zaterdagavond breng. 

Haha, dat doet die van mij ook. Ik word er warm noch koud van. Nu kon je het gelukkig elegant oplossen. Als ik weg ben en hij eist dat ik ze toch eerder dan afgesproken breng, heeft hij pech. Dan vertrekt hij maar later, moet hij maar beter plannen. Verder zet ik de afspraken zoveel mogelijk zwart op wit, in de app of e-mail, en hou ik er me zo goed mogelijk aan.

Ik wil je wel aanraden zo emotieloos en zakelijk mogelijk te reageren op zulke acties. Hij wil jou raken, geef hem niet het idee dat dat gelukt is, want dan zal hij het vaker doen en er langer mee doorgaan.

Bijtje82

Bijtje82

28-07-2022 om 14:05

Gingergirl schreef op 28-07-2022 om 12:22:

[..]

Voor volgend jaar gewoon de van/ tot datum met ex bespreken en vastleggen. Scheelt weer een hoop irritatie tijdens je vakantie. Kan me voirstellen dat je daar gek van wordt.

Dat hebben we nu ook gedaan. Maar er zijn met hem geen afspraken te maken. Volgens mij is dat een familie kwaal ofzo. Zijn ouders zijn ook zo. 

Bijtje82

Bijtje82

28-07-2022 om 14:05

Poekewiki schreef op 28-07-2022 om 12:36:

Wij hadden en hebben een gedeelde "kind" agenda in gmail. Daarin stonden de afspraken/wisselmomenten en belangrijke dingen (ouderavond/e.d.). Nu gebruikt de puber die nog steeds om werkrooster in te zetten zodat ze niet alles altijd op twee plekken moet communiceren.

Die wilde hij niet. 

Bijtje82

Bijtje82

28-07-2022 om 14:13

IMI-x2 schreef op 28-07-2022 om 13:12:

[..]

Haha, dat doet die van mij ook. Ik word er warm noch koud van. Nu kon je het gelukkig elegant oplossen. Als ik weg ben en hij eist dat ik ze toch eerder dan afgesproken breng, heeft hij pech. Dan vertrekt hij maar later, moet hij maar beter plannen. Verder zet ik de afspraken zoveel mogelijk zwart op wit, in de app of e-mail, en hou ik er me zo goed mogelijk aan.

Ik wil je wel aanraden zo emotieloos en zakelijk mogelijk te reageren op zulke acties. Hij wil jou raken, geef hem niet het idee dat dat gelukt is, want dan zal hij het vaker doen en er langer mee doorgaan.

Heb ik gedaan. Of eigenlijk gewoon niet gereageerd. Alleen gezegd dat het dan zaterdagavond wordt omdat we iets gepland hebben. Kreeg een Ok. Dus dan is het goed.

Krijg zo af en toe eens een mega lang bericht via de app. Snap niet wat ik je misdaan heb, waarom dit waarom dat bla. bla. En dan denigrerend doen over mijn vriend altijd. Daar reageer ik niet eens op. 

Heb eenmalig eens een keer geantwoord dat als hij over zijn gevoelens wilnlraten dat hij dat niet met mij moet doen. Dat ie beter hulp kan zoeken. En sindsdien reageeiknkiet meer op zulke berichten. Heb hem ook gemute op WhatsApp. Dan zie en hoor ik niet steeds zijn appjes. Krijg ik vervolgens sms'jes dat ik kinderachtig ben omdat ik hem geblokkeerd heb. Heb ik niet, maar ben aan het werk en heb geen tijd en zin om op onzin te reageren.

Bijtje82 schreef op 28-07-2022 om 14:05:

[..]

Dat hebben we nu ook gedaan. Maar er zijn met hem geen afspraken te maken. Volgens mij is dat een familie kwaal ofzo. Zijn ouders zijn ook zo.

Dan verwijs ik terug naar mijn vorige post. Zet het zwart op wit, trek je eigen plan binnen die afspraken. Plant hij verkeerd, dan kijk je of je hem zonder gedoe voor jezelf tegemoet kunt komen, zo niet, heeft hij pech.

Niet boos worden, gewoon terugverwijzen naar wat er zwart op wit staat.

Bijtje82 schreef op 28-07-2022 om 14:13:

[..]

Heb ik gedaan. Of eigenlijk gewoon niet gereageerd. Alleen gezegd dat het dan zaterdagavond wordt omdat we iets gepland hebben. Kreeg een Ok. Dus dan is het goed.

Krijg zo af en toe eens een mega lang bericht via de app. Snap niet wat ik je misdaan heb, waarom dit waarom dat bla. bla. En dan denigrerend doen over mijn vriend altijd. Daar reageer ik niet eens op.

Heb eenmalig eens een keer geantwoord dat als hij over zijn gevoelens wilnlraten dat hij dat niet met mij moet doen. Dat ie beter hulp kan zoeken. En sindsdien reageeiknkiet meer op zulke berichten. Heb hem ook gemute op WhatsApp. Dan zie en hoor ik niet steeds zijn appjes. Krijg ik vervolgens sms'jes dat ik kinderachtig ben omdat ik hem geblokkeerd heb. Heb ik niet, maar ben aan het werk en heb geen tijd en zin om op onzin te reageren.

Oh, je doet het al voorbeeldig! 👌

Bijtje82

Bijtje82

28-07-2022 om 14:32

IMI-x2 schreef op 28-07-2022 om 14:14:

[..]

Dan verwijs ik terug naar mijn vorige post. Zet het zwart op wit, trek je eigen plan binnen die afspraken. Plant hij verkeerd, dan kijk je of je hem zonder gedoe voor jezelf tegemoet kunt komen, zo niet, heeft hij pech.

Niet boos worden, gewoon terugverwijzen naar wat er zwart op wit staat.

Staat zwart op wit. Ik heb wk 28, 29 en 30. Hij 31 tm 33. Dus mijn week eindigd eigenlijk zondag pas. Heb verder niets gezegd of moeilijk gedaan. Had zondag niks op de planning, dus dan is het ok. Maar ik had ze echt niet vrijdag al gebracht. Morgen en zaterdag heb ik vol. Zondag zou een relaxdag worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.