Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Feestje jongens


Anienom

Anienom

19-05-2023 om 12:19 Topicstarter

Nekken = vertrekken onthoud ik.
Cards Against Humanity heb ik hier, kan ik eens voorleggen. 
Een feestje moet kunnen, daar ben ik het dus WEL met eens. Dit wordt de eerste keer sinds ik daar woon (10 jaar). Dus we hebben het echt over een incidenteel feestje en geen structureel evenement. Want als je vindt dat nog niet eens een feestje moet kunnen, ik heb ook buren met kinderen die voor dag en dauw lawaai maken, huilen, in de tuin rondrennen. Buren die in de zomer gaan klussen. Buren met honden en buren met een barbeque. Als je in alles voor zover mogelijk rekening houdt met je buren, vind ik dat al deze dingen vallen onder normaal dagelijks leven. Dus ook een feestje. Als je dat niet vindt zou je eerder ZELF buiten een woonbuurt moeten gaan resideren

AlisonH schreef op 18-05-2023 om 11:17:

[..]

Ik ben een ongelooflijke zeurpiet met geluid en zelfs ik vind dat een feestje af en toe moet kunnen, ook in een woonwijk. We leven met veel mensen dicht bij elkaar. Dat betekent dat je wederzijds rekening met elkaar moet houden. Je kunt niet ongelimiteerd lawaai maken, maar je kunt ook niet eisen dat er nooit eens wat geluid is.

Ik zeg nergens dat ik vind dat een feestje niet moet kunnen. Ik zeg alleen dat het overlast veroorzaakt. En als je een feestje geeft, kies je daar dus voor. Net als dat je voor overlast kiest als je je kinderen heel vroeg buiten laat spelen of 's avonds laat gaat boren. 

Gingergirl schreef op 18-05-2023 om 16:22:

[..]

Op zich klinkt dat logisch. Maar wat is " af en toe"? Als hier n de straat elk huis zeg 2 feestjes per jaar geeft; dan is het dus elke week herrie en overlast. Op zich prima als iedereen het er mee eens is maar ik denk niet dat iedereen overal zo eensgezind is.

In de praktijk loopt het zo'n vaart niet. En ik woon in een 30' er jaren blok waarin ook wat panden verkamerd zijn voor studenten. Die geven of in het voorjaar  of in het najaar een feest. (misschien wel gezamenlijk,omdat het er maar 1 of 2 zijn) en de buren van drie huizen verderop vieren elk jaar 1 verjaardag heel uitbundig.


MiniJCW schreef op 20-05-2023 om 08:55:

[..]

Ik zeg nergens dat ik vind dat een feestje niet moet kunnen. Ik zeg alleen dat het overlast veroorzaakt. En als je een feestje geeft, kies je daar dus voor. Net als dat je voor overlast kiest als je je kinderen heel vroeg buiten laat spelen of 's avonds laat gaat boren.

Maar wat wil je hier nu mee zeggen, want ik lees verder niets inhoudelijks namelijk? Het komt een beetje passief-agressief over zeg maar.

Sommigen zien geroezemoes in de tuin om 23.00 uur op een mooie zomeravond al als ‘overlast’. 

Misschien vieren deze jongens het feestje tot 00.00 uur thuis en gaan ze daarna met zn allen richting kroeg ofzo? Als je de buurtgenoten bijtijds hiervan op de hoogte stelt, lijkt mij dit geen probleem toch? 

Mijn vorige buren stonden in mijn 1e week wonen elke avond rond 20.00 uur aan mijn deur, of het geluid van mijn TV niet zachter kon? Koekoek, ga lekker in een hutje op de hei wonen als je dit soort leefgeluiden al niet aankan. Gemakshalve vergaten ze wel even hun non-stop keffende hond die om niets aansloeg en nooit gecorrigeerd werd. 

RoodVruchtje schreef op 20-05-2023 om 16:10:

[..]

Maar wat wil je hier nu mee zeggen, want ik lees verder niets inhoudelijks namelijk? Het komt een beetje passief-agressief over zeg maar.

Sommigen zien geroezemoes in de tuin om 23.00 uur op een mooie zomeravond al als ‘overlast’.


Overlast is heel persoonlijk in de zin dat het verschilt van persoon tot persoon wat je verdraagt (of kan hebben, als dat wat vriendelijker klinkt) maar ook welke gevoelens je hebt tov de veroorzaker van het lawaai spelen een rol. Als je je buren niet graag mag of als je niet van honden houdt, hou je ook niet van blaffende buurhonden. En dan helpt het als de veroorzaker toegankelijk is en zich in de ander kan verplaatsen want dan erger je je al veel minder aan het geluid van de ander. 
Ik kan mij voorstellen dat de blaffende hond van je buren irritatie opwekt. Een vriendin van mij heeft ook zo’n hond en hoewel heel lief, vind ik het af en toe heel vervelend. Dat was veel erger geweest als ik het beest niet lief had gevonden. Ik vind haar buren, ook hondenbezitter (van stille exemplaren) heel schappelijk. Toch vind ik jouw reactie op je buren niet perse handig: het kleurt meteen de relatie in, namelijk. 

MiniJCW schreef op 20-05-2023 om 08:55:

[..]

Ik zeg nergens dat ik vind dat een feestje niet moet kunnen. Ik zeg alleen dat het overlast veroorzaakt. En als je een feestje geeft, kies je daar dus voor. Net als dat je voor overlast kiest als je je kinderen heel vroeg buiten laat spelen of 's avonds laat gaat boren.

? Rare manier van redeneren vind ik.

Ik zei (over een feestje): Enige overlast voorkom je niet.

Hierop reageerde jij met: 
"Natuurlijk kun je overlast wel voorkomen. Door het feestje niet in een woonwijk te vieren bijvoorbeeld. Als je een feestje geeft, kies je ervoor overlast te veroorzaken. Accepteer dat dan ook en verzacht dat niet met "je kan het niet voorkomen" en "een feestje moet kunnen"."

Dus dan snap ik jouw reactie op mij helemaal niet meer. Want jij zegt dus precies wat ik zei: als je een feestje geeft (gewoon in een woonwijk), dan ontkom je er niet aan dat er mensen overlast ervaren. Of in ieder geval: iets horen (of dat overlast is, is persoonlijk).

Natuurlijk kun je alle overlast voorkomen; simpelweg door nooit iets te doen. Dus nooit gaan verbouwen, geen kinderen 'nemen', geen mensen uitnodigen en altijd op kousevoeten door je huis schuifelen etc etc.

Een verbouwing geen overlast, dan kun je niet voorkomen. O, jawel hoor, door gewoon niet te verbouwen. Zo'n redenering.

Philou schreef op 20-05-2023 om 16:42:

[..]

Overlast is heel persoonlijk in de zin dat het verschilt van persoon tot persoon wat je verdraagt (of kan hebben, als dat wat vriendelijker klinkt) maar ook welke gevoelens je hebt tov de veroorzaker van het lawaai spelen een rol. Als je je buren niet graag mag of als je niet van honden houdt, hou je ook niet van blaffende buurhonden. En dan helpt het als de veroorzaker toegankelijk is en zich in de ander kan verplaatsen want dan erger je je al veel minder aan het geluid van de ander.
Ik kan mij voorstellen dat de blaffende hond van je buren irritatie opwekt. Een vriendin van mij heeft ook zo’n hond en hoewel heel lief, vind ik het af en toe heel vervelend. Dat was veel erger geweest als ik het beest niet lief had gevonden. Ik vind haar buren, ook hondenbezitter (van stille exemplaren) heel schappelijk. Toch vind ik jouw reactie op je buren niet perse handig: het kleurt meteen de relatie in, namelijk.

Inkleuren of niet, die hond bleek later al gespreksonderwerp van de gehele buurt, ik hoorde hem wel vaak, maar had daar verder niet zo’n last van (ik was hele dagen werken). Later, in de zomer, en ik buiten zat begreep ik het geklaag van de buurt ook wel. Die hond werd nl om 6.30 uur in de tuin gelaten, buren weg, en mocht ‘s avonds weer naar binnen. 

Ik kwam pas elke dag rond 19.00 uur thuis na werk en zette mijn tv aan, dan moet je idd niet om 20.00 uur dagelijks aan mijn deur staan, terwijl de tv op normaal volume staat. Ik leerde mijn buren inderdaad pas kennen nadat ik er kwam wonen, vrij logisch. Dat hebben ze gelukkig ook maar 3 dagen volgehouden en was ik er wel klaar mee nadat ik hen had verboden nog 1x hiervoor aan te bellen en ze beter de politie konden bellen.

kenfan schreef op 20-05-2023 om 15:04:

[..]

In de praktijk loopt het zo'n vaart niet. En ik woon in een 30' er jaren blok waarin ook wat panden verkamerd zijn voor studenten. Die geven of in het voorjaar of in het najaar een feest. (misschien wel gezamenlijk,omdat het er maar 1 of 2 zijn) en de buren van drie huizen verderop vieren elk jaar 1 verjaardag heel uitbundig.


Nou hier wel hoor, was op een gegeven moment elke week wel raak en in de zomermaanden zo wie zo meerdere keren per week. Op zich niet erg hoor, maar hier wel afgesproken met elkaar; feestjes prima maar om 23 uur is het stil ( geldt overigens ook voor verbouwingen etc). Wil je langer luidruchtig/ buiten/ met harde muziek feestvieren dan kun je een locatie huren; en dat doen de meesten ook keus zat hier in de stad.

 Ik heb er zelf ook echt geen problemen mee als er een feestje is maar als het zo veelvuldig is dan is het wel wenselijk er afspraken over te maken. Jaren terug hadden wij buren die van mei tot eind sept gemiddeld 3x per week met een grote groep in de tuin zat met harde muziek tot ver na middernacht, ben echt geen zeurkous maar dan ben je het echt wel zat op een gegeven moment. Dan volgt vaak de opmerking...dat je maar in een hutje op de hei moet gaan wonen, dat soort samenkomsten kun je ook elders doen misschien wel op de hei.

Gingergirl schreef op 20-05-2023 om 18:33:

[..]

Ik heb er zelf ook echt geen problemen mee als er een feestje is maar als het zo veelvuldig is dan is het wel wenselijk er afspraken over te maken. Jaren terug hadden wij buren die van mei tot eind sept gemiddeld 3x per week met een grote groep in de tuin zat met harde muziek tot ver na middernacht, ben echt geen zeurkous maar dan ben je het echt wel zat op een gegeven moment. Dan volgt vaak de opmerking...dat je maar in een hutje op de hei moet gaan wonen, dat soort samenkomsten kun je ook elders doen misschien wel op de hei.

3x per week zou ook ik wel heel erg overdreven vinden hoor, vreselijk. Vind ook niet dat je dan onder de noemer zeurkous valt 😉

Marty1984 schreef op 18-05-2023 om 17:33:

Nodig de buren uit.

Tuurlijk niet, kind wordt 19. Dan zit je toch niet te wachten op de buren, dan wil je gewoon zuipen en lol hebben met je vrienden. 

Feestje met geluid tot 12 uur moet een keer kunnen. Daarna binnen en rustig, geen slap gezever op de stoep bij het naar huis gaan. Krijsende kinderen en honden in de buurt is ook dagelijkse herrie en dat moet je onder de noemer "leefgeluiden" maar accepteren? Kom nou, een keer een feestje tot 12u moet dan ook geen probleem zijn.


Onderdeel overlast is behandeld 😉. 
Wat zullen we eens eten bij de hinder? 

Anienom

Anienom

22-05-2023 om 10:16 Topicstarter

Nou, bier en andere dranken zijn aangekocht, statafels staan klaar. There is no way back.
We gaan verder de richting op van kaas, worst,  minisaucijzen, minipizza, chips. Ik heb nl geen frituurpan.

De buren altijd even laten weten dat er een feestje gaande is, bespaart gezeik.

Ik zou altijd een paar pakjes kaarten en dobbelstenen klaarleggen. Hiermee kunnen ze mexen, Opus doen, bussen. Voor eten is friet altijd wel een goeie, toch?

Anienom schreef op 22-05-2023 om 10:16:

Nou, bier en andere dranken zijn aangekocht, statafels staan klaar. There is no way back.
We gaan verder de richting op van kaas, worst, minisaucijzen, minipizza, chips. Ik heb nl geen frituurpan.

Heb je geen airfryer? Kijk of je er anders een kan lenen, ideaal. Wij hebben er een, en we gebruiken ‘m veel. Met name brood komt er lekker uit en voor friet en snacks heb je geen olie meer nodig en het komt er even lekker uit. Ik zou bijna zeggen, lenen? Koop er een, daar heb je zoveel plezier van. Nu hebben wij ook een grote maar daar hebben we ‘m niet op uitgezocht (stond in de top 3 en deze ging het langst mee). Een grote vind ik wel ideaal, vooral bij brood(jes). 

Maar begrijp ik nu dat de barbecue out of the picture is? Hoe dat opeens? Waarom?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.