Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
MRI

MRI

13-05-2026 om 11:25

Gevaar voor onze dochters? (en zonen)

MRI schreef op 14-05-2026 om 21:32:

[..]

ja dat geloof ik hoor. Maar niet hier dus.

Ik ben een man maar ik heb niet veel toe te voegen aan dit gesprek.
Ik ben 50+, geen kinderen, ik werk niet in het onderwijs, dus ik weet niet hoe verbreid dit probleem is.

haarklover schreef op 14-05-2026 om 23:45:

[..]

Ik ben 50+, geen kinderen, ik werk niet in het onderwijs, dus ik weet niet hoe verbreid dit probleem is.

Eh haarklover, no offense, maar 50+ geen kinderen... Wat doe je hier op OUDERSonline?!?!!!?

Mugs schreef op 14-05-2026 om 23:49:

[..]

Eh haarklover, no offense, maar 50+ geen kinderen... Wat doe je hier op OUDERSonline?!?!!!?

Ik denk dat Mugs op Viafora zit. Die heeft gedeelde topics met oudersonline.

Schemerlampje schreef op 14-05-2026 om 23:50:

[..]

Ik denk dat Mugs op Viafora zit. Die heeft gedeelde topics met oudersonline.

Haarklover bedoel je? Ik zit in ieder geval niet op Viafora

Mugs schreef op 14-05-2026 om 23:53:

[..]

Haarklover bedoel je? Ik zit in ieder geval niet op Viafora

Sorry, ja dat bedoel ik. Het is al laat..

MRI

MRI

15-05-2026 om 00:33 Topicstarter

haarklover schreef op 14-05-2026 om 23:45:

[..]

Wel leuk dat je reageert. Ik ben toch benieuwd: heb je het niet met broers, vrienden of je partner over een onderwerp als gelijkwaardigheid in relaties of over mannelijkheid?

Lizzyliz schreef op 14-05-2026 om 21:54:

Emma Wortelboer en Maarten van Rossem hadden vanavond een hele aflevering hierover. De moeite om te kijken.

Bedankt voor de tip, ik ga kijken. Ik vind ze sowieso leuk 

Groentetuin schreef op 14-05-2026 om 14:19:

[..]

Dat kan ik mij niet voorstellen, mijn kinderen zijn van voor 1990, en t was volkomen normaal dat ik bleef werken.

Mijn zoon is in 1993 geboren en ik ben toen gestopt met werken. Dat werd in die tijd echt niet als normaal gezien. Veel mensen waaronder ook mijn moeder vonden het onverstandig. Mijn ouders zeiden van zo hebben wij jou niet opgevoed. Ik heb er overigens nooit spijt van gehad. Ik hoor wel eens van jonge vrouwen dat ze dit ook wel zouden willen. De reden dat ze zijn blijven werken is dat veel mensen op 1 salaris geen huis kunnen kopen. 

watertoren schreef op 15-05-2026 om 09:05:

[..]

Mijn zoon is in 1993 geboren en ik ben toen gestopt met werken. Dat werd in die tijd echt niet als normaal gezien. Veel mensen waaronder ook mijn moeder vonden het onverstandig. Mijn ouders zeiden van zo hebben wij jou niet opgevoed. Ik heb er overigens nooit spijt van gehad. Ik hoor wel eens van jonge vrouwen dat ze dit ook wel zouden willen. De reden dat ze zijn blijven werken is dat veel mensen op 1 salaris geen huis kunnen kopen.

Prima als niet werken je eigen keuze was/is.

Toen wij trouwden vonden mijn schoonouders dat ik thuis moest blijven om voor mijn man te zorgen. Schoonmoeder wilde me zelfs koken en schoonmaken leren.  Erg ouderwetse opvattingen. Toen schoonmoeder haar heup brak kon  schoonvader niks, nog geen kopje thee zetten.  Gelukkig is mijn man uit ander hout gesneden. 

amarna schreef op 15-05-2026 om 12:31:

[..]

Prima als niet werken je eigen keuze was/is.

Toen wij trouwden vonden mijn schoonouders dat ik thuis moest blijven om voor mijn man te zorgen. Schoonmoeder wilde me zelfs koken en schoonmaken leren. Erg ouderwetse opvattingen. Toen schoonmoeder haar heup brak kon schoonvader niks, nog geen kopje thee zetten. Gelukkig is mijn man uit ander hout gesneden.

Mijn man kon gelukkig ook alles hoor. Hij had al jaren op zichzelf gewoond voordat wij iets kregen. Toen ik in het ziekenhuis lag ging thuis alles gewoon door.

Mijn dochters studeren ; de een medicijnen , en de ander pedagogiek. Die studeren toch echt niet om straks de Hemden van hun Partner te stricken…En als ze dat wel doen hebben we echt wel ruzie .Ik vraag me af hoe de ouders van deze mannen leven….Anno 2026, en dan in mijn ogen omgaan met deze pre historische Ideen….

watertoren schreef op 15-05-2026 om 09:05:

[..]

Nou, mijn reden was vooral om onafhankelijk te blijven. Om een pensioenopbouw te hebben en om mijzelf te blijven ontwikkelen.

Ted68 schreef op 15-05-2026 om 17:18:

Mijn dochters studeren ; de een medicijnen , en de ander pedagogiek. Die studeren toch echt niet om straks de Hemden van hun Partner te stricken…En als ze dat wel doen hebben we echt wel ruzie .Ik vraag me af hoe de ouders van deze mannen leven….Anno 2026, en dan in mijn ogen omgaan met deze pre historische Ideen….

Mijn dochter studeert psychologie maar de jongen waar ze nu een beetje mee praat vroeg zich toch verwonderd af wie er voor de kinderen gaat zorgen als zij later wel blijven werken.  Ik weet zeker dat hij deze ideeën niet van zijn ouders heeft,  maar ik denk wel van zijn peers. Dochter heeft hem fijntjes duidelijk gemaakt dat ze haar opleiding niet voor niks doet maar het leek wel of hij dat nog helemaal niet bedacht had.  Hij vond echt dat een man voor het gezin moest zorgen alsof hij niet bedacht had dat er ook vrouwen zijn die willen werken.  

MRI schreef op 14-05-2026 om 20:02:

Voorzover ik kan zien reageren er alleen vrouwen in dit draadje. Nou weet ik dat er weinig vrouwen op het forum meelezen maar er zijn er toch wel een aantal. Waarom is dit ook hier weer een zorg van alleen vrouwen?

Ik denk dat in je tweede zin het woord “mannen” moet staan ipv “vrouwen”.

Ik lees overigens mee via ViaForum, niet OudersOnline, want ook ik heb geen kinderen. Maar ben wel man.

Maar ik vind er wel wat van. Het past in een trend die ik zorgelijk vind, het steeds conservatiever worden van de wereld. Het lijkt wel of ik (bouwjaar 1970) progressiever ben als de jeugd van nu. 
Ik ben opgegroeid met twee oudere zussen, die niet alleen hun eigen broek prima op kunnen houden, maar beide zijn ook hoger opgeleid als hun echtgenoten en hebben beter betaalde banen. Ook hebben ze beiden niet de achternaam van hun man aangenomen.

Toen mijn oudste zus in 1993 haar eerste kind kreeg, ging mijn zwager minder werken om voor het kind te zorgen, want zus had de betere baan. 
Zelf ben ik altijd single gebleven, maar ik vind dat vrouwen alles kunnen wat een man kan, en andersom moet dat ook kunnen, ik ken een man die als leider op de kinderopvang werkt. Hardstikke leuk! Wanneer ik wel een relatie zou hebben gekregen, zou ik absoluut een gelijke taakverdeling hebben willen hebben en als mijn partner hoger opgeleid zou zijn en meer zou verdienen, prima! 

Ik zie die hele manosphere met walging tegemoet. 
De minachting naar vrouwen, het als een soort voorwerpen zien die alleen nut hebben als ze mooi zijn en thuisblijven voor sex en kinderen…. Bah!

Valt met trouwens ook enorm tegen van een volgens mij toch krachtige en zelfstandige vrouw als Jutta Leerdam dat ze met zo’n manosphere loser als Jake Paul gaat. Maar goed, het is haar vrijwillige keuze en die moeten we respecteren. 

Kimdekim schreef op 14-05-2026 om 18:52:

[..]

Ik hoor overigens wel vaker mannen/ jongens verlangen naar traditionele rolverdeling van vroeger. Ik denk dat dat komt omdat vrouwen ze voorbij streven. 

Ik had pas gelezen dat mannen die goed zijn in games vaak veel aardiger zijn tegen een vrouwelijker gamer dan mannen die er minder goed in zijn.

Veel van de boosheid van mannen op vrouwen heeft te maken met de hiërarchie van mannen. 

Als je geen vriendin kan krijgen terwijl een ander het voor het uitkiezen heeft, dan hebben de keuzes van vrouwen direct invloed op de status orde van mannen. Dat veroorzaakt frustratie en woede. 

Incels hebben ook hele theorien vol met hoe "oneerlijk" vrouwen zijn in het kiezen van partners. 

Incels zien vrouwen vaak als een soort algemene categorie ipv als individuen. Zo zouden vrouwen alleen op "Chad" vallen, oftewel stereotype gespierde man met sterke kaak. En dat is nog 1 van de "normalere" dingen die ze zeggen. Veel incelcommunitieszeggen echt walgelijke dingen en hebben hele enge fantasieën over vrouwen pijnigen, tot slaaf maken en nog veel erger. 

Tate en zogenaamde "dating coaches" spelen erop in.
Zo zeggen sommigen dat mannen expres onderhuidse beledigen moeten geven tijdens een date zodat een vrouw bevestiging gaat zoeken bij hem, haar zelfvertrouwen kapot gaat en makkelijker te manipuleren is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.