Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin

In mijn familie is het heel gewoon dat de man werkt en de vrouw (vrijwillig) thuis blijft voor de kinderen. Wat ik zo jammer vind is dat daar tegenwoordig zo laatdunkend over gedaan wordt. 
De vrouw zou geen enkele ontwikkeling meer doormaken, wordt dan vaak gezegd. Maar je ontwikkeling als vrouw stopt niet als je stopt met werken. Mijn schoonzus heeft een blog waar ze veel plezier aan beleefd en veel over leert. Ze heeft het blog zelf opgezet en doet zelf de SEO enzo. 
Wat vinden jullie van het traditionele gezin. 
Zou je dit zelf ook willen?


OrganicDeer76

OrganicDeer76

18-09-2021 om 16:42

Leuk topic! Hier ook gekozen om thuis te blijven toen de kinderen er waren. Het gaf zo ontzettend veel rust na dit besluit toen. Niks mis met deze keuze zou ik zeggen. Mijn creatieve kant kwam ook meer los en ik ben taarten gaan maken en had deze een keer op fb gezet. Nu maak ik wekelijks taarten maar alleen als de opdracht leuk is. De kinderen gaan voor dus als ik wat tijd over heb doe ik het graag. 

Nee, ik niet, dat vind ik een kwetsbaar geheel

dan

dan

18-09-2021 om 16:48

Het is ieders keuze, soms kan het beter zijn om thuis te blijven. Maar zelf wilde ik aan het werk blijven nadat onze zoon geboren was. Ik ben wel van fulltime naar parttime gegaan en mijn werktijden zijn door de jaren heen ook wel wisselend geweest. 

Nee, vreselijk.

Ik heb trouwens wel vrienden (m/v) die gekozen hebben om (tijdelijk) niet te werken en thuis te blijven voor de kinderen, om wat voor reden dan ook, en daar heb ik geen probleem mee en doe ik ook absoluut niet laatdunkend over. Ik kan me zelfs voorstellen dat ik of mijn man die keuze zou maken. En ik denk ook dat betaald werk maar een van de vele manieren is waarop je je kunt ontwikkelen, als man of als vrouw, en dat heel veel betaald werk juist helemaal niet bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling.

Ik krijg de bibbers van "het traditionele gezin" omdat zowel de man als de vrouw geen keuze hebben, maar in een rol geduwd worden om hun geslacht.

Prima, maar dan moet je het ook zelf oplossen als het misloopt met de relatie, of de kostwinner zijn baan verliest of ziek wordt, of komt te overlijden. 

Je kunt niet jarenlang bewust in zo'n wankele constructie gaan zitten en dan als het misloopt je handje ophouden bij de mensen die wel gewoon aan het werk zijn. 

Keuzes maken binnen de relatie betekent ook dat je samen de consequenties draagt. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

18-09-2021 om 17:01

Julali schreef op 18-09-2021 om 16:59:



Keuzes maken binnen de relatie betekent ook dat je samen de consequenties draagt.

Ik lees je bericht dubbel maar bovenstaande ben ik mee eens. Als de relatie over is dragen wij idd samen de consequenties daarvan. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

18-09-2021 om 17:01

En dan ga je scheiden en kun je ineens je broek niet meer ophouden. Het traditionele gezin is niet meer van deze tijd. 

Renmuis schreef op 18-09-2021 om 16:49:

Nee, vreselijk.

Ik krijg de bibbers van "het traditionele gezin" omdat zowel de man als de vrouw geen keuze hebben, maar in een rol geduwd worden om hun geslacht.

Dit vooral. Dat je een rol in wordt geduwd alleen maar omdat je een vagijn hebt, dat vind ik echt heel erg triest dat dat nog steeds bestaat in 2021. 

En voor de man net zo goed, dat je verplicht wordt heel veel uren te werken en je kinderen nauwelijks te zien, alleen maar om wat jij tussen je benen hebt hangen. Ik krijg er echt de rillingen van. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

18-09-2021 om 17:04

Keetie schreef op 18-09-2021 om 17:01:

[..]

Ik lees je bericht dubbel maar bovenstaande ben ik mee eens. Als de relatie over is dragen wij idd samen de consequenties daarvan.

Haat en liefde liggen dicht bij elkaar.  

Ieder stel zegt dat ze voor elkaar zullen zorgen,  mocht men uit elkaar gaan. Totdat puntje bij paaltje komt. Je kunt beter je oogkleppen af doen.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

18-09-2021 om 17:05

dan schreef op 18-09-2021 om 16:48:

Het is ieders keuze, soms kan het beter zijn om thuis te blijven. Maar zelf wilde ik aan het werk blijven nadat onze zoon geboren was. Ik ben wel van fulltime naar parttime gegaan en mijn werktijden zijn door de jaren heen ook wel wisselend geweest.

Vind ik ook wat jij schrijft: ieder zijn keuze. 

Mallebeppie schreef op 18-09-2021 om 17:04:

[..]

Haat en liefde liggen dicht bij elkaar.

Ieder stel zegt dat ze voor elkaar zullen zorgen, mocht men uit elkaar gaan. Totdat puntje bij paaltje komt. Je kunt beter je oogkleppen af doen.

Inderdaad. Natuurlijk zegt zo'n vent dat, maar de realiteit is echt anders voor heel veel vrouwen. 

Nee, ik zou het zelf niet willen. Ik beoefen mijn talent in mijn beroep en daar beleef ik ontzettend veel plezier aan. Als thuismoeder zou ik dat kwijtraken. Dat zou niet alleen heel jammer zijn, maar ik zou er ook een minder leuk mens van worden. Heel eerlijk lijkt het me ook best saai om niet meer te werken.

Daarnaast: Het nadeel van helemaal stoppen met werken is dat je een (enorme) achterstand oploopt tov collega's, je positie op de arbeidsmarkt verzwakt waardoor weer gaan werken (op niveau) lastiger wordt, pensioen wordt vaak niet goed geregeld, kennis blijft achter, etc. 

In mijn omgeving ken ik geen vrouwen die en fulltime thuismoeder zijn en aandacht schenken aan hun professionele ontwikkeling. Ik zeg niet dat ze er niet zijn, maar ik dénk dat dat in de praktijk best tegenvalt. Andere mensen hier andere ervaringen mee?

Mallebeppie schreef op 18-09-2021 om 17:04:

[..]

Haat en liefde liggen dicht bij elkaar.

Ieder stel zegt dat ze voor elkaar zullen zorgen, mocht men uit elkaar gaan. Totdat puntje bij paaltje komt. Je kunt beter je oogkleppen af doen.

Wanneer de liefde over is komt soms helaas de slechte aard naar boven.
Het gaat gelukkig vaak goed, echter voor de keren dat het niet gaat.

In goede tijden is het makkelijk aan elkaar beloven, soms valt de praktijk tegen en vaak komt de vrouw (financieel)slechter uit de relatie.

Lieveheersbeest schreef op 18-09-2021 om 17:06:

Nee, ik zou het zelf niet willen. Ik beoefen mijn talent in mijn beroep en daar beleef ik ontzettend veel plezier aan. Als thuismoeder zou ik dat kwijtraken. Dat zou niet alleen heel jammer zijn, maar ik zou er ook een minder leuk mens van worden. Heel eerlijk lijkt het me ook best saai om niet meer te werken.

Daarnaast: Het nadeel van helemaal stoppen met werken is dat je een (enorme) achterstand oploopt tov collega's, je positie op de arbeidsmarkt verzwakt waardoor weer gaan werken (op niveau) lastiger wordt, pensioen wordt vaak niet goed geregeld, kennis blijft achter, etc.

In mijn omgeving ken ik geen vrouwen die en fulltime thuismoeder zijn en aandacht schenken aan hun professionele ontwikkeling. Ik zeg niet dat ze er niet zijn, maar ik dénk dat dat in de praktijk best tegenvalt. Andere mensen hier andere ervaringen mee?

Ik ken ze ook niet, maar ik ken überhaupt weinig vrouwen die alleen maar thuiszitten. Ik zit geloof ik nogal in een ondernemende, actieve bubbel met mannen en vrouwen die het al snel saai zouden vinden tussen vier muren met als enige uitje het loopje door de buurt en de supermarkt. 

Ik zou echt niet gelukkig worden van zo weinig uitdaging in mijn leven. Mijn werk houdt de boel in balans. 

@Poni, je noemt het traditioneel (man werken vrouw thuis). Maar als je even wat breder kijkt wat vind je dan van deze varianten:
Vrouw werken man thuis
Twee mannen met kinderen: een thuis, ander werken
Idem voor twee vrouwen met kinderen.

Dus mijn vraag is eigenlijk: wat vind je traditioneel aan je beschrijving? 

Gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.