Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Oppas tarief

Wat is tegenwoordig een gangbaar oppastarief?

Ik snap dat het leeftijd en taakafhankelijk is, dus daarom een kleine omschrijving: 

Het gaat om een meisje van 15 a 16 die incidenteel eens een avondje gaat oppassen op 3 kinderen in de basisschoolleeftijd. De kinderen zullen meestal al gegeten hebben. Soms zullen ze ook al omgekleed en gepoetst zijn; op andere momenten moeten ze daarvoor naar boven worden gestuurd of moet de oppas even mee lopen om ze aan te sporen. 
De kinderen zullen meestal lang mogen opblijven (ik heb kinderen die weinig slaap nodig hebben), dus de oppas heeft niet echt het rijk alleen. Aan de andere kant verwachten we niet van haar dat ze een activiteitenprogramma optuigt, dus als ze lekker op de bank wat gaat zitten kijken en de kinderen uitnodigt mee te kijken, is dat prima.

Wat zouden jullie een passend tarief vinden? 


Wij betalen ons oppasmeisje ( 16 jaar), 7.50 euro per uur, afgerond naar boven op het hele uur. Als ze oppast op onze 2 kinderen als wij een avondje weggaan. Dus als ze om zeg 19 uur begint en wij zijn 22.30 uur thuis rond ik het af naar 23.00 uur. Het bedrag is hetzelfde of de kinderen nu slapen of niet. Ons vorige oppasmeisje gaf ik meer als ze iuder worden ( zij pastte een paar jaar bij ons op), doe ik bij haar ook.

Ik betaal voor 1 kind 5 a 6 euro per uur en rond naar boven af. Ik zou voor 3 wel wat meer betalen, zeker als ze niet de avond aan zichzelf heeft. Dat is toch anders dan Netflixen terwijl het kind om 8 uur slaapt.

Wij betalen voor 1 kind 10 euro per uur en zorgen voor en volle koelkast. Met kerst krijgt ze een leuk pakketje en een bon.

De organisatie waar ik vroeger via babysitte hanteert tegenwoordig 5 euro per begonnen uur. Met 3 wakkere kinderen zou ik er eventueel 6 of 7 euro van maken.

Volgens het Sitly model kom je in deze situatie tussen de 6 en 8 per uur uit.

Basistarief: 3,85 (minimumloon 16 jarige) + 1 a 2 euro per extra kind (dus tussen de 2 en 4) + afronden naar een makkelijk bedrag. 

https://www.sitly.nl/blog/hoeveel-betaal-je-de-oppas/

We hebben een oppas van 18, die betalen we 6 euro per uur. De oppas van 17 betalen we 5 euro. Gaat om 1 kind, die vaak meteen naar bed gaat als ze hier komen.

Voor 3 kinderen die wakker zijn zou ik denken aan 7 per uur. Dat is dik meer dan het minimumloon. En als zo'n meisje na een avondje met 28 of 35 euro naar huis gaat is het toch een lekker zakcentje.

Oh, ik denk dat wij het getroffen hebben met onze oppas. Wij hebben een afspraak gemaakt van € 15,00 per avond (voor 2 kinderen). Bij oppas 1 betaalde we eerst 12,50 (maar ze was toen net 13), hier hebben we zelf 15,00 van gemaakt en inmiddels is ze (bijna) 18 en krijgt ze nog steeds € 15,00. 2e oppas is 14 en krijgt hetzelfde.
We hebben dus een vaste afspraak per avond/ keer. De ene keer is het korter dan de andere keer. En het wisselt ook of de kinderen al op bed liggen of dat ze ze nog naar bed moet brengen. De kids gaan wel op tijd naar bed (half 8/ 8 uur), dus ze kan daarna wel doen en laten wat ze wil.

Meisjesmoeder schreef op 02-02-2023 om 09:20:

Oh, ik denk dat wij het getroffen hebben met onze oppas. Wij hebben een afspraak gemaakt van € 15,00 per avond (voor 2 kinderen). Bij oppas 1 betaalde we eerst 12,50 (maar ze was toen net 13), hier hebben we zelf 15,00 van gemaakt en inmiddels is ze (bijna) 18 en krijgt ze nog steeds € 15,00. 2e oppas is 14 en krijgt hetzelfde.
We hebben dus een vaste afspraak per avond/ keer. De ene keer is het korter dan de andere keer. En het wisselt ook of de kinderen al op bed liggen of dat ze ze nog naar bed moet brengen. De kids gaan wel op tijd naar bed (half 8/ 8 uur), dus ze kan daarna wel doen en laten wat ze wil.

Getroffen? Ze is 18 en zit er bijna voor niks. Ik vind het ronduit triest. Hele avond voor €15. Of ze vind jullie wel erg aardig of ze durft niks te zeggen. Waarom hebben jullie nooit gedacht om er meer van te maken? 

Hier €10 per uur. Of ze nu slaapt of niet, 1 kind. Oppas is 17. 

Meisjesmoeder schreef op 02-02-2023 om 09:20:

Oh, ik denk dat wij het getroffen hebben met onze oppas. Wij hebben een afspraak gemaakt van € 15,00 per avond (voor 2 kinderen). Bij oppas 1 betaalde we eerst 12,50 (maar ze was toen net 13), hier hebben we zelf 15,00 van gemaakt en inmiddels is ze (bijna) 18 en krijgt ze nog steeds € 15,00. 2e oppas is 14 en krijgt hetzelfde.
We hebben dus een vaste afspraak per avond/ keer. De ene keer is het korter dan de andere keer. En het wisselt ook of de kinderen al op bed liggen of dat ze ze nog naar bed moet brengen. De kids gaan wel op tijd naar bed (half 8/ 8 uur), dus ze kan daarna wel doen en laten wat ze wil.

Hoezo getroffen? Het is niet netjes om zo weinig te betalen hoor. Zo'n meisje durft misschien niet meer te vragen...

Oppassen is een verantwoordelijke taak, daar mag wel een goede beloning tegenover staan. Dat ze kan " doen en laten wat ze wil" als de kinderen op bed liggen doet niet zoveel ter zake, het gaat ook om de verantwoordelijkheid. 

mijn dochter krijgt vaak 5 euro per uur. Ze is 16. 

Meisjesmoeder schreef op 02-02-2023 om 09:20:

Oh, ik denk dat wij het getroffen hebben met onze oppas. Wij hebben een afspraak gemaakt van € 15,00 per avond (voor 2 kinderen). Bij oppas 1 betaalde we eerst 12,50 (maar ze was toen net 13), hier hebben we zelf 15,00 van gemaakt en inmiddels is ze (bijna) 18 en krijgt ze nog steeds € 15,00. 2e oppas is 14 en krijgt hetzelfde.
We hebben dus een vaste afspraak per avond/ keer. De ene keer is het korter dan de andere keer. En het wisselt ook of de kinderen al op bed liggen of dat ze ze nog naar bed moet brengen. De kids gaan wel op tijd naar bed (half 8/ 8 uur), dus ze kan daarna wel doen en laten wat ze wil.

Dat is niet getroffen dat is uitbuiting.

Ik verwacht eerlijk gezegd wel van een oppas dat die als mijn kind wakker is, wel met mijn kind bezig is. Ik kan me niks voorstellen bij zelf een serie gaan zitten kijken de kinderen maar wat laten aanklooien. Als ik vroeger zelf oppaste, was ik ook altijd met de kinderen bezig. Dan keken we iets op tv wat zij leuk vonden of we deden een spelletje of bouwden een treinbaan, domino etc.
Ik zou voor drie kinderen die wakker zijn 5-7 euro per uur betalen. Een vast bedrag per avond zou ik niet doen. Iemand acht uur laten oppassen voor 15 euro vind ik niet netjes. Ik was ook wel eens pas halverwege de nacht klaar. Dan sliep ik wel op de bank van het oppasgezin, maar was beschikbaar voor de kinderen als er iets was.

Dochter gaat ook regelmatig even naar mijn ouders en af en toe daar logeren. Die hoeven daar niks voor te hebben, maar we nemen ze wel eens per jaar mee uit eten als dankjewel.

Ik vind de genoemde bedragen best hoog!
Mijn dochter is 16 (bijna 17) en past op voor 5 euro per uur, dat vindt ze prima. Een nieuw oppas adres vond het zelfs best veel, maar betaalt het toch. 
Ik vind het wel afhankelijk van of de kinderen slapen of nog niet

Meisjesmoeder schreef op 02-02-2023 om 09:20:

Oh, ik denk dat wij het getroffen hebben met onze oppas. Wij hebben een afspraak gemaakt van € 15,00 per avond (voor 2 kinderen). Bij oppas 1 betaalde we eerst 12,50 (maar ze was toen net 13), hier hebben we zelf 15,00 van gemaakt en inmiddels is ze (bijna) 18 en krijgt ze nog steeds € 15,00. 2e oppas is 14 en krijgt hetzelfde.
We hebben dus een vaste afspraak per avond/ keer. De ene keer is het korter dan de andere keer. En het wisselt ook of de kinderen al op bed liggen of dat ze ze nog naar bed moet brengen. De kids gaan wel op tijd naar bed (half 8/ 8 uur), dus ze kan daarna wel doen en laten wat ze wil.

Dit is wel erg weinig. Wij betaalden 20 jaar geleden al 5 euro per uur voor onze twee kinderen. Dat ze kan doen en laten wat ze wil is niet helemaal waar (geen keiharde muziek, geen vriendinnen over de vloer, niet uitgebreid in bad, ik noem maar een paar dingen) en het gaat ook om de verantwoordelijkheid. Als ze een fijne oppas is zou ik dit echt verhogen naar 6 euro per uur. Al is het maar als inflatiecorrectie. 

JtM

JtM

02-02-2023 om 11:12

Meisjesmoeder schreef op 02-02-2023 om 09:20:

Oh, ik denk dat wij het getroffen hebben met onze oppas. Wij hebben een afspraak gemaakt van € 15,00 per avond (voor 2 kinderen). Bij oppas 1 betaalde we eerst 12,50 (maar ze was toen net 13), hier hebben we zelf 15,00 van gemaakt en inmiddels is ze (bijna) 18 en krijgt ze nog steeds € 15,00. 2e oppas is 14 en krijgt hetzelfde.
We hebben dus een vaste afspraak per avond/ keer. De ene keer is het korter dan de andere keer. En het wisselt ook of de kinderen al op bed liggen of dat ze ze nog naar bed moet brengen. De kids gaan wel op tijd naar bed (half 8/ 8 uur), dus ze kan daarna wel doen en laten wat ze wil.

Ik zou er niet van staan te kijken als de oppas 'opeens' geen tijd meer heeft om bij jullie op te passen.  €15,- voor een hele avond is toch veel te weinig? Ze heeft wel de verantwoording over jullie kinderen! 


Wij betalen onze oppas €8,- per uur. Ze heeft 1 kind op om te letten en heeft meestal een uurtje dat hij wakker is. Zodra hij in bed ligt slaapt hij en heeft ze geen omkijken meer naar hem. Ze kan hier Netflixen oid maar meestal is ze bezig met haar schoolwerk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.