Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Rare dingen die je doet voor je kind.


Zoon van 3 had zijn lievelingsknuffel in een kastje gestopt in een vakantiehuis in Spanje. Daar kwamen we halverwege de reis naar huis natuurlijk pas achter... Weer thuis ben ik lang op zoek geweest naar een dubbelganger en toen ik die eindelijk gevonden had bleek dat beest er veel te nieuw en glad uit te zien. En dus hebben mijn man en ik weken lang met de knuffel in bed geslapen om 'm een beetje in vorm te krijgen. Vervolgens kreeg zoon hem zodra Sinterklaas in het land was in zijn schoen (want Sinterklaas had 'm meegenomen uit Spanje). Hij was er erg blij mee, maar het is niet meer de 'liefde' geworden die het voorheen was

Poekewiki schreef op 26-01-2023 om 09:44:

Toen de lievelingsknuffel "woesh" door het raam wegvloog op de snelweg: zoeken langs de gehele berm en uiteindelijk ook nog (wel heel voorzichtig gedaan) moeten oversteken naar de middenberm om daar de knuffel helemaal platgereden terug te vinden. Na het wassen wilde kind hem niet meer, want was niet de echte Dan maar op zoek op het internet naar een dubbelganger en die was goed. We hebben nog steeds de nieuwe en de "platte" lol. Die mogen ook niet weg, na alle moeite die ik er voor over heb gehad. Zelfde knuffel is ook eens achtergebleven in hotel na een vakantie - daar ook weer nodige correspondentie en verzendkosten voor over gehad.

Hier zou ik echt een levenslang trauma van hebben.

Ik kan me eigenlijk niet echt hele gekke dingen voor de geest halen die ik voor mijn kind gedaan heb. Oh ja, ik heb jarenlang haar oogpleisters zelf versierd met glitterlijm omdat ik die pleisters met printjes zo ontiegelijk schreeuwerig lelijk vond. Dus ik kocht de huidskleurige en maakte er zelf wat moois van.

CKV huiswerk maken voor beide kinderen. Voor de één,  omdat ze ernstig in tijdnood zat door een dagje proefstuderen en de opdracht groter was dan ze dacht. 
Voor de ander het hele CKV dossier. Jongste is zorgleerling en kreeg op de nieuwe school na afstromen de zomervakantie om het werk,  dat de andere leerlingen al gemaakt hadden,  in te halen.  Hele grote in mijn ogen veelal onzinnige opdrachten en hij had een te gekke bijbaan. Dus meer dan een handje toegestoken. Ik had een keurige 7.5.

Wat is ckv? Cultuur knutselen en verven? Dan had ik het ook gedaan😜. Ik maakte ook grotendeels de surprises omdat het gewoon autistisch goed moet zijn. Ondertussen kunnen ze net zo goed zelf aan de gang. Bovendien heb ik verklapt aan dochter dat ik oma liet breien voor mij op de basisschool handvaardigheid. Ik ben beter in knippen en plakken. En dan irl niet op de pc. 

Culturele kunstzinnige vorming.  Dat kinderen tijdens de middelbare school naar theater en musea gaan en dat verslag van maken.  Sommige scholen gaan daar helemaal in los.  Kunst met elkaar vergelijken,  kunst zoeken in je woonomgeving. Beschrijven waarom je iets mooi vindt en uitzoeken welke stroming het bij hoort.  De stijl, kubisme,  pointilisme, Jugendstil.
Oude meesters als Rembrandt en Frans Hals bestuderen. 
Ter controle om te kijken of je het snapt,  bijvoorbeeld proberen om de Nachtwacht na te schilderen in de stijl van van Gogh (toen hij de zonnebloemen schilderde. 
Kunnen echt enorm tijdrovende opdrachten zijn en ik had liever dat zoon de boeken voor de lijst die hij achter liep zelf las dan dat hij zelf internet ging afsturen naar de juiste informatie en plaatjes. 

Op school bij de oudste waren de opdrachten meestal wel te maken binnen die 2 uur die scholieren per dag aan hun huiswerk zien moeten besteden.  Op school bij de jongste heb ik echt uren op google gezeten om alleen de informatie te vinden,  dan moest er nog een stuk geschreven worden of iets geknutseld worden. 

Edit: 

Begrijp me goed ik vind het kennismaken met cultuur en kunst op de middelbare school helemaal prima. Een paar opdrachten maken en dingen vergelijken oké maar op sommige scholen is de workload gewoon te hoog.  De leerling kan aan de hand van 2 x 2 plaatjes prima uitleggen wat de verschillen zijn tussen de ene en de andere schilderstijl.  Dat hoeft niet in 10 x 2 plaatjes. 

nou heb laatst haar krantenwijk gelopen omdat ze flink ziek was.loop je daar als 40-er met het lokale sufferdje

O bakblik lijkt mij ook wel leuk. Ze hadden op de basisschool al kunstweken en dus een broodtrommel met eigen replica van ja zeg het maar een van de schilders. En dochter moest van Keith haring ook iets uitzoeken en maken. 
vind het wel gezond als ze iets in die richting doen maar het moet wel leuk blijven en geen weekend lang zijn. 
7,5 is trouwens mooi gedaan. Maar liever dat ze wat belangrijkers bijschaven inderdaad. Ik vind de stroming weten of naam ook niet zo boeiend. Een mening vormen vind ik belangrijker en kunnen motiveren waarom. 

Eppos schreef op 26-01-2023 om 17:59:


7,5 is trouwens mooi gedaan. Maar liever dat ze wat belangrijkers bijschaven inderdaad. Ik vind de stroming weten of naam ook niet zo boeiend. Een mening vormen vind ik belangrijker en kunnen motiveren waarom.

Oh, hier denk ik juist andersom over. 

Wat mij betreft komt die mening vormen wel. Een mening lijkt tegenwoordig enorm belangrijk.... Ik vind het juist goed als kinderen en jongeren ruim voldoende inhoudelijke kennis bijgebracht wordt. Ja, ook over kunst. Dus ook zeker over kunststromingen.

[Dit even afgezien van dat die opdracht, die de moeder uiteindelijk dus gemaakt heeft, waarschijnlijk onevenredig veel tijd kostte en wellicht niet het nuttigst was].

Wat een leuk topic. Kind is 15 maanden dus nog weinig geks gedaan. Maar iets kleins:
Ik ben een rustig, sommigen zouden zeggen stil, persoon. Zelfs bevallen deed ik geluidloos, hihi. Maar kind vind de galm in (voetgangers/fiets)tunnels erg leuk. En dus sta ik nu regelmatig in het tunneltje in de wijk te jodelen en te joelen. De glunder op haar gezichtje laat t me steeds weer doen. Terwijl als je me er 2 jaar geleden geld voor had geboden ik het wrs niet had gedaan. Waarschijnlijk twijfelen de buren inmiddels ook aan mijn stabiliteit. 

Met kleinzoon 67 km rijden, naar een bedrijf om daar materiaal op te halen voor zijn spreekbeurt.
Kwamen met tas ,posters,pet weer terug, kennis van vrachtwagens werd ook uitgebreide
Als toetjes uit eten gegaan bij Ikea.

Met kleinkinderen picknicken in de tuin,onder een zelfgemaakte tent .  
pikcink bestond uit pannenkoeken met stroop.
Resultaat, 4 personen en twee honden onder de stroop,grassprieten en heel veel lol.

Vanmorgen om half 6 de auto ruiten krabben, telt dat ook? 
Achteraf onnodig, tentamen ging niet door 🙄. 
Maar hé, ik had wel wat aan mijn dag 😇

Ik heb onze papiercontainer op kop gegooid en een tekening teruggezocht. Had vandaag rigoureus opgeruimd (ja, zonder zijn medeweten).. hij kwam uit school en vroeg om een specifieke tekening waarna mij het zweet uitbrak. 

Dat werd dus zoeken.. uiteindelijk gevonden! Op een andere onlogische plek. 

ik weet dat mijn moeder mijn knikkerzakje heeft gebreid. Ik weigerde het op school want de jongens mochten solderen en de meisjes moesten breien toen kreeg ik het als straf mee naar huis. En toen heeft zij savonds dat ding voor me gebreid zodat ik het niet hoefde

Andere tijd he…nu zouden ouders op hoge poten naar de juf gaan maar toen was dat niet. Deed je gewoon stil verzet

Mijn zus was ooit een schoolboek kwijt. Ze kon niet leren voor haar proefwerk en ze stond er niet zo denderend voor op het moment, tot ongenoegen van mijn ouders.
Toen heeft ze me zover gekregen dat ik bij de boekenuitleen op school, waar ik werkte, dat boek voor haar meenam zodat ze niet elke les straf kreeg en weer kon leren voor toetsen. Eigenlijk om haar te beschermen voor gedoe met mijn ouders, boetes van school etc. Voor een zak snoep of zo als steekpenning. Uiteindelijk heb ik dat andere boek daar ook weer terug gevonden in een stapel 'gevonden voorwerpen' boeken en de hele shit voor haar rechtgebreid. Eigenlijk vond ze het zelf wel vanzelfsprekend dat ik dat wel even voor haar oploste. 

Oh, en als kinderen ziek zijn, doe je sowieso wel rare dingen volgens mij. Althans, ik had me niet per se voorgesteld dat ik ooit midden in de nacht in een ziekenhuisbed haren zou gaan zitten vlechten, maar als je kind compleet over haar toeren is en daar rustig van wordt, dan doe je dat en op dat moment vindt iedereen daar dat ook heel vanzelfsprekend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.