Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Therapeut

Hebben jullie tips hoe ik een therapeut duidelijk kan maken dat hij echt minder dwingend en controlerend moet doen. Hij begrijpt het niet als ik het gewoon probeer uit te leggen.
Stoppen met de therapie kan niet. Ik heb wel therapie nodig alleen van iemand die me wel begrijpt en aan mijn kant staat
Veranderen van therapeut is ook lastig. Ik vertrouw ook niemand echt en wil niet steeds bij iemand nieuw mijn verhaal doen.

Je kan niet eeuwig tijd proberen te rekken Karen. De hulpverlening die je hebt staat al een hele poos aan jouw kant en blijft dat ook. 

Uitleggen? Hoe omzichtig ben je geweest? 
Heb je al gewoon gezegd dat je zijn manier van doen, als dwingend en controlerend ervaart. En gevraagd of dat een tandje minder kan? Als hij dan nee zegt, kan je vragen waarom niet.

Lijkt me niet echt iets waar uitleg voor nodig is. Hooguit wat toelichting over welke gedragingen je als controlerend en dwingend ervaart.

Heel precies naar hem zijn wat hij  gezegd heeft, letterlijk citeren, en hem dan uitleggen wat datgene met je doet. 
Bijvoorbeeld: "je hebt afgelopen woensdag weer de vraag gesteld: kook jij wel gezond voor je kinderen? ". Daardoor krijg ik het gevoel dat (vul maar in). 

Heb je gedronken?

Wat bedoel je met 'iemand die aan mijn kant staat'? Iemand die het altijd met je eens is?

MRI

MRI

11-11-2025 om 09:03

Welk gedrag ervaar je als dwingend?

Een therapeut gaat nooit volledig aan jouw kant staan. Dat kan niet. Jij bent daar namelijk omdat je bepaalde vaardigheden moet ontwikkelen die je nu niet bezit. Je doet niet altijd alles goed, en je therapeut moet je dat kunnen vertellen. Dat betekent niet dat je therapeut je niet begrijpt.

Ik zeg dus niet dat je niet goed je best doet. Dat doe je, met hart en ziel. Dat weet ik.

Je ben vaker achterdochtig. Ik hoop dat je vaker mag ervaren dat mensen het beste met je voor hebben, ook als ze het niet per se met je eens zijn. Kritiek op een deel van jouw gedrag is niet bedoeld om je volledig af te branden, maar om je te helpen om het later beter te hebben. Samen met je kinderen. 

Therapeuten kunnen niet steeds met jou meewaaien. In therapie zul je jezelf soms ook over jezelf heen moeten zetten.

Ik merk, ook bij het andere verhaal, dat je erg in je weerstand zit.

Het komt niet vanzelf goed. Jij en je gezin kunnen niet zonder hulp. Dat is niet erg.
Heb je gedronken?

Hou vol Karen. Therapie kan zwaar zijn, maar het is wel nuttig, zoals je zelf al zegt. Na elk dipje volgt weer een stap omhoog. Je kunt het!

Begin eens met minder drinken. Therapie hoort zo te zijn. En wil je dat niet dan stoppen. Er zijn enorme wachtlijsten voor mensen die wel geholpen willen worden. 

Izza schreef op 11-11-2025 om 12:49:

Begin eens met minder drinken. Therapie hoort zo te zijn. En wil je dat niet dan stoppen. Er zijn enorme wachtlijsten voor mensen die wel geholpen willen worden.

Gelukkig is heel duidelijk dat karenm2 heel hard probeert te leren en open te staan. Al meerdere keren heel grote stappen heeft gezet. Leren gaat met vallen en opstaan. 

Izza schreef op 11-11-2025 om 12:49:

Wat een onaardige reactie tegen iemand die overduidelijk verschrikkelijk hard haar best doet. Af en toe wil het even niet. Dat hoort bij therapie, dat het weerstand oproept. Je moet namelijk veranderen en je hoofd wil dat helemaal niet. Als je iedereen zo afzeikt die hulp krijgt (en nodig heeft!) ben je wel snel klaar, maar is niemand geholpen.

Schoondochter schreef op 11-11-2025 om 09:13:

Een therapeut gaat nooit volledig aan jouw kant staan. 

Nuancering: een therapeut staat wel aan jouw kant, maar is het niet altijd met je eens. 

Een therapeut kan confronterend zijn of zeggen dat je dingen beter op een andere manier kan aanpakken, maar dat is bedoeld in jouw belang. 

De tandarts doet soms ook vervelende dingen, maar ook dat is in jouw belang. Wil niet zeggen dat het altijd leuk is. En zowel bij de tandarts als bij de therapeut kun je bespreken of sommige dingen misschien op een andere manier kunnen, maar je kunt nooit verwachten dat het alleen maar zachtjes en lief en zonder onprettige momenten gaat. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.