Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Veilig thuis melding

graag ontvang ik advies.
Door omstandigheden heb ik onlangs een traject gevolgt voor alcoholmisbruik. Dat traject heeft een jaar geduurt waarin ik gemonitort werd om o.a te bewijzen dat ik sober ben. Met name was er sprake van misbruik door slechte timing en maagverkleining de erkenning dat het niet meer verstandig was duurde te lang en omdat m'n ex zorgen begon te krijgen en ik met teveel alcohol verward door de politie ben thuis gebracht hebben zij toen melding gemaakt bij VT. Ik HEB gekozen voor dat traject en alle hulp aanvaard die op dat moment nodig was om te laten blijken dat mijn kinderen veilig zijn.ik heb geen makkelijke ex die heel zwart wit denkt. Ik heb dat ook snel opgepakt en kan wel zeggen dat mijn leven weer stabiel is. Veilig thuis heeft een haar geleden dan ook de melding meteen gesloten er is ook geen contact geweest. Afgelopen weekend heb ik alcohol gedronken, lang verhaal om dar allemaal uit te leggen want wil het niet bagatelliseren het was namelijk verstandig geweest het niet te doen. Het was niet een bewuste keuze voor drinken om het drinken maar omdat ik het voorgeschoteld kreeg en me mee heb laten slepen. Er is niets geks of ergste gebeurd...behalve dat bij mijn kinderen het signaal alcohol en ik is dat ze papa moeten bellen. Dit hebben ze gedaan. Ik heb het daarna toegegeven en uitleg gegeven hoe de situatie tit stand kwam. Echter heeft hij nu een melding gemaakt bij veilig thuis en heeft hij mij verzocht op afspraak te komen. Ik vind het heel dubbel en maak me zorgen om te afspraak. Dubbel omdat ik onverstandig ben geweest en dit uit is gekomen door de kinderen. Maar er geen onveilige situatie is ontstaan en er geen regels aan mij zijn verbonden wat ik wel of niet mag doen. Tenzij onveiligheid is maar daar is absoluut geen sprake van...echter heb ik waarschijnlijk een groot kruis achter mijn naam en wordt mijn stabiele leven ineens van tafel geveegd. Hoe denken jullie en wat is jullie advies voor het gesprek dat gaat komen? 


Ik probeer chocola te maken van je verhaal. Wat ik er uit haal is dat je het moeilijk vindt om je grenzen te weten als je drinkt (alcohol laat die ook vervagen) dat je dacht dat het kon, je kinderen waren erbij, het is een beetje uit de hand gelopen en je ex maakt melding. Klopt dat?

ik haat liegen en heb flinke hartjes voor mensen die hun verantwoordelijkheid nemen. Dus ik zou eerlijk zijn; ik heb het gedaan, het was op zijn minst onhandig en nu ga ik het niet meer doen en ik neem deze stappen om dat in de toekomst te voorkomen. En dan proberen om je er aan te houden en je netwerk inschakelen om je te helpen.

het is een beetje een warrig verhaal, maar wat ik eruit opmaak is dat je geen verantwoordelijkheid neemt voor je alcoholgebruik. 
‘door omstandigheden een traject volgen?’, verward thuisgebracht, je krijgt alcohol voorgeschoteld en hebt je laten meeslepen. Dat betekent dat je dus nog niet van de alcohol af bent. Ik zou zeggen: naar een afkickkliniek om er echt van af te komen. Kinderen voltijds bij je ex en als je clean bent kunnen ze weer naar jou. 
ik heb nog nooit gerookt en gedronken en drugs gebruikt, dus ik weet niet hoe het is om verslaafd te zijn en verleid te worden, maar het lijkt me heel moeilijk als je het lekker vindt. Veel sterkte ermee om uit de verslaving te komen. 

en als je echt een alcoholprobleem hebt… zoek hulp. Het kan er zijn. Vraag het je zorgverzekering. Als je kinderen een signaalfunctie hebben gekregen is er sowieso iets uit de hand gelopen. Je vechtscheiding, je alcoholgebruik of een combi van beiden. 

Wat is er nou precies gebeurd? Hoeveel heb je gedronken? Hoe weten je kinderen dat je alcohol hebt gedronken? Herkennen ze dat aan de vloeistof die er in je glas zat of heb je voor hen herkenbaar alcoholgerelateerd gedrag vertoond?

Het maakt nogal veel verschil of je alleen maar één alcoholische consumptie hebt genuttigd of dat je de controle over je drankgebruik bent verloren. Tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat je omgeving zero tolerance hanteert als het in het verleden flink is misgegaan.


Je moet in ieder geval door het stof, geen vaagheid of smoesjes. Je hebt wel degelijk zelf het besluit genomen en dat was dom. Als je de controle over je drinkgedrag verloren bent, moet je contact opnemen met je behandelaars en aan VT laten zien dat je jezelf direct stevig corrigeert.

Er is geen onveiligheid bij jou en alcoholgebruik?
Jij hebt geen regels waar je je aan moet houden?
Met andere woorden: het valt allemaal wel mee als jij alcohol drinkt, bedoel je dat? Behalve die ene keer dat de politie je in verwarde toestand thuis moest brengen...

Jouw kinderen zijn hier de dupe van, die krijgen een verantwoordelijkheid op hun schouders gelegd waar ze te jong voor zijn en niet tegen zijn opgewassen: zij moeten signaleren dat jij (weer) dronken bent. Dat is een uitermate onveilige situatie voor hen en creëert een sfeer van continue spanning.
Wat je bij VT kan zeggen? Dat je opnieuw in behandeling gaat en je kinderen tot die tijd bij hun vader gaan wonen. En jij weekend-moeder wordt.

Het maakt niet uit hoeveel je gedronken hebt, je hebt een terugval gehad. Dat zie je vaker bij zo’n traject. Het is een kwestie van blijven doorzetten. En ook niet maar 1 drankje nuttigen (maar ik neem aan dat ze je dat hebben uitgelegd).

Waar het VT om gaat is dat jij in die toestand niet goed had in kunnen grijpen als er iets gebeurd was en dat de rollen waarschijnlijk omgedraaid waren geweest: jouw kinderen hadden jou moeten redden. Die omdraaiing van de rollen (dat zij moeten opletten op hun moeder die juist op hun zou moeten letten) is niet goed voor kinderen. Schadelijk zelfs. En daarbij heb jij jouw kinderen in gevaar gebracht doordat je niet had kunnen ingrijpen als er wel iets was gebeurd. 
Met andere woorden, met drank op ben jij het gevaar. Zonder drank op, niet.

Als ik jou was, zou ik als de wiedeweerga mij weer aanmelden voor het traject om van de drank af te komen. Dan zien VT en jouw ex dat je snapt wat het probleem is en dat het lastig is maar dat je er aan wilt werken.
Heel veel succes. Blijf vechten (tegen de drank) voor je kinderen.

Kun je jezelf er nog uit bluffen of was je ladderzat?

Advies voor het komende gesprek, komt-ie: stop met excuses maken. Stop maar met “uitleggen hoe de situatie tot stand is gekomen.” Ik lees allemaal verslaafdensmoesjes:
-het ligt aan de omstandigheden 
-als ik geen maagverkleining had gehad kon ik er beter tegen
-ik heb niet gedronken om het drinken
-ik heb me laten meeslepen
-er is niks geks gebeurd
-het was niet onveilig 
-ik heb geen regels gebroken

Neem je verantwoordelijkheid en kijk naar je eigen keuzes. Stop met het neerleggen van de oorzaak bij de boze buitenwereld die zwart wit denkt en boehoe vooraf niet duidelijk heeft gemaakt wat de spelregels zijn. Wedden van wel, trouwens. 

Ben je nu alweer nuchter? Want zo schrijf je niet. Zorg daar eerst maar voor. Kies maar. Je kinderen of je alcohol.

Groetjes, dochter van alcoholist. 

Wat een verantwoordelijkheid voor je kinderen . Dit zou geen kind moeten doen. Al weet ik dat deze afspraken vaker gemaakt worden: Kinderen leren contact op te nemen met een vertrouwd persoon.

Kans is groot dat het hele VT circus weer gaat lopen. Dit is namelijk een zeer rode vlag.

Wat je nu moet doen? Wees gewoon eerlijk." Ja, ik had gedronken PUNT".  Geen verklaringen, geen smoesjes. Iedereen weet namelijk dat een ex-verslaafde wordt geadviseerd om geen alcohol meer te drinken. 

Je hebt toch echt zelf de keuze gemaakt om de drinken en dan zal je op de blaren moeten zitten. . De rest doet er niet toe..

Wees pro-actief. Ga hulp zoeken. Laat zien dat je  weet dat je verkeerd was.  Dan weet VT dat je ermee aan de slag bent gegaan.

Kinderen en een moeder met een alcoholprobleem die het allemaal niet zo serieus lijkt te nemen, dat kan nog wel eens zeer vervelend worden. 

JCG6

JCG6

24-05-2023 om 07:22 Topicstarter

het is nogal lastig om in een kort verslag uit te leggen hoe mijn ex is, wie ik ben ,hoe het gegaan is en hoe het nu gaat.

Ik ben een hardwerkende vrouw met twee lieve dochters en een vriend die op elke leefgebied alles op een rij heeft.

2021 was niet mijn jaar toen mijn ex mij achterliet na 20jaar. Kan wel alles in detail beschrijven maar alles wat ik opschrijf wordt tegen me gebruikt omdat ik alcoholist ben en daarmee alles wil bagatelliseren. 

Mijn ex is 100km van mij vandaan gaan wonen en we hebben co ouderschap. Ik heb een moederhart die hoort dat mijn kinderen niet daarheen willen maar ook dat ik denk dat een band met vader belangrijk is.
Ik heb keihard gewerkt om deze verandering voor mijn kinderen zo goed mogelijk te laten verlopen. Ik was net geopereerd aan een maagverkleining. En alleen dat alnis een levensverandering. Dus geen excuus maar wel een omstandigheid dat het goed mis ging met alcohol.
Zoals je leest gaat het om alcohol misbruik, ik ben een jaar behandeld hiervoor en succesvol. Ik heb het weekend geen terugval gehad ik heb een uitglijder gehad. Ik heb mij niet kunnen weerhouden van alcohol ook al waren dat maar een paar slokken. Mijn kinderen zijn de boodschapper geweest aan mijn ex. Ik dacht nu in de fase te zitten hem dit goed uit te kunnen leggen hoe dit gegaan is maar hij heeft besloten meteen te melden.

Vind het naar sommige berichten te lezen, het bevestig me dat als je dus de naam hebt je altijd een kruis erachter heb staan. Ik kan me ook niet verdedigen omdat ik het dan volgens mensen niet serieus neem. Terwijl ik met zekerheid kan zeggen dat de kinderen bij mij een veiligere haven hebben dan bij hem maar ook dat mag en kan ik allemaal niet zeggen.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

24-05-2023 om 07:27

JCG6 schreef op 24-05-2023 om 07:22:

het is nogal lastig om in een kort verslag uit te leggen hoe mijn ex is, wie ik ben ,hoe het gegaan is en hoe het nu gaat.

Ik ben een hardwerkende vrouw met twee lieve dochters en een vriend die op elke leefgebied alles op een rij heeft.

2021 was niet mijn jaar toen mijn ex mij achterliet na 20jaar. Kan wel alles in detail beschrijven maar alles wat ik opschrijf wordt tegen me gebruikt omdat ik alcoholist ben en daarmee alles wil bagatelliseren.

Mijn ex is 100km van mij vandaan gaan wonen en we hebben co ouderschap. Ik heb een moederhart die hoort dat mijn kinderen niet daarheen willen maar ook dat ik denk dat een band met vader belangrijk is.
Ik heb keihard gewerkt om deze verandering voor mijn kinderen zo goed mogelijk te laten verlopen. Ik was net geopereerd aan een maagverkleining. En alleen dat alnis een levensverandering. Dus geen excuus maar wel een omstandigheid dat het goed mis ging met alcohol.
Zoals je leest gaat het om alcohol misbruik, ik ben een jaar behandeld hiervoor en succesvol. Ik heb het weekend geen terugval gehad ik heb een uitglijder gehad. Ik heb mij niet kunnen weerhouden van alcohol ook al waren dat maar een paar slokken. Mijn kinderen zijn de boodschapper geweest aan mijn ex. Ik dacht nu in de fase te zitten hem dit goed uit te kunnen leggen hoe dit gegaan is maar hij heeft besloten meteen te melden.

Vind het naar sommige berichten te lezen, het bevestig me dat als je dus de naam hebt je altijd een kruis erachter heb staan. Ik kan me ook niet verdedigen omdat ik het dan volgens mensen niet serieus neem. Terwijl ik met zekerheid kan zeggen dat de kinderen bij mij een veiligere haven hebben dan bij hem maar ook dat mag en kan ik allemaal niet zeggen.

Ik denk dat het probleem niet is dat je je niet kunt verdedigen, maar dat je het probeert te verdedigen. Je hebt wel een terugval gehad. Als het jou helpt dat een uitglijder te noemen moet je dat vooral doen. Maar het helpt niet. Je kinderen hadden geen veilige haven toen jij gedronken had. Dat staat los van alle verhalen over je ex. Dat het bij hem niet altijd goed gaat betekent niet dat je kinderen het altijd per definitie 100% goed hebben bij jou. Je zet zelf een kruis echter de naam van je ex op deze manier.

Noem het geen uitglijder. Je koos ervoor om een paar slokken alcohol te nuttigen. Je gebruikt de term meeslepen. Dat zal zorg geven bij instanties en je kinderen. Kun je wel zelf nee zeggen? Nee blijven zeggen? Maak jezelf sterker en zet in op nul alcohol gebruiken. Heb je dit ook nooit meer. 

Ik denk dat je het gesprek moet aangaan, toegeven dat het onverstandig was om weer alcohol te nemen, maar benadrukken dat het echt niet meer was dan een glas en dat er geen onveilige situatie is ontstaan. Dus dat je snapt dat ex bezorgd is, maar dat je echt vooruit gegaan bent en dat de kinderen bij jou veilig zijn.

En verder niemand verwijten maken want je ziet hoe effectief dat is aan de reacties hierboven.

Ik zou toch heel voorzichtig zijn hoor want van een verslaving kom je niet zo maar vanaf. Verslaafd blijf je je hele verdere leven. Mijn broer is alcoholist en na een tijd niet drinken dacht hij vaak van 1 drankje kan weer wel. Dan liep het weer helemaal uit de hand. Door de alcohol is hij zijn zeer goede baan kwijt geraakt en zit nu in de schulden. Veel van zijn vrienden en familieleden is hij ook kwijt.

JCG6

JCG6

24-05-2023 om 08:05 Topicstarter

begrijp me ook niet verkeerd ik zal het boetekleed aantrekken ik heb met hem besproken wat ik heb gedaan en erkent dat dit niet handig is geweest. Er zijn wel gradiets tussen alcohol bewust kopen en opdrinken of onverwacht paar slokken nemen. Ik noem dat een uitglijder en geen terugval omdat ik dit meteen besproken heb toen ik gister mijn behandelaar belde. 
Er zit ook gradaties tussen in gesprek blijven met elkaar oplossingen zoeken en een melding maken bij veilig thuis. Maar zoals ik ook hier lees is en blijf je een alcoholist maar wordt en blijf je altijd bestempeld.. en zij weten niet hoe hij is en dat de gevolgen daarvan niet in belang van de kinderen is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.