Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
---

---

12-08-2021 om 11:14

Wat hoort voor jou nu écht bij de opvoeding van je kinderen (tussen 0-20 jaar)?


Sophia_!

Sophia_!

12-08-2021 om 12:51

Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. 

Op 1 staat toch wel voor jezelf kunnen zorgen en je eigen beslissingen nemen. Verder heb ik wat kindafhankelijke oneliners. Voor de oudste dat ze altijd van gedachten mag veranderen en ‘opgeven is ook een optie’. Voor de jongste ‘niet alles wat nodig is, is leuk’ en ‘wat je afspreekt moet je doen, of zeggen dat je van gedachten bent veranderd.’

Zelfredzaamheid. Daar vallen voor mij alle "details" onder als dat je leert je financiën te beheren, dat je je cognitief en sociaal ontwikkelt, dat je voldoende zelfvertrouwen opbouwt om tegenslagen aan te gaan, en dat je eraan bijdraagt dat de wereld een goede en leefbare plek blijft.
Of het allemaal ook lukt is een tweede natuurlijk...

Dat vind ik ook het belangrijkste, dat ze zichzelf leren redden i.p.v afhankelijk te blijven van ons, of te worden van hun partner, of de regering. 

Onafhankelijkheid, autonomie, zelf je keuzes kunnen maken in je leven ipv daarvoor afhankelijk te zijn van een ander. 

Ik heb volwassen kinderen en heb ze eigenlijk alleen de noodzakelijke dingen meegegeven zoals opleiding en zwemles. Verder geprobeerd ze alles "voor te leven" en het zijn prima volwassenen geworden 

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid is het uiteindelijke doel van opvoeding. Alles in stapjes en op zijn tijd, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je kind zich ontwikkeld tot een stabiele volwassene die op zichzelf durft te vertrouwen.
Maar daar vallen heel veel dingen die je een kind leert onder.

Respect voor mens / dier en milieu. We zijn ook een tijdje bezig met de "doe 1 aardig ding voor een ander per dag"  dat kan zijn van de buurman helpen met zijn kliko buiten zetten als je hem in de brandgang tegenkomt tot aan een glimlach naar iemand in de rij van de supermarkt. 

MamaE schreef op 12-08-2021 om 13:41:

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid is het uiteindelijke doel van opvoeding. Alles in stapjes en op zijn tijd, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je kind zich ontwikkeld tot een stabiele volwassene die op zichzelf durft te vertrouwen.
Maar daar vallen heel veel dingen die je een kind leert onder.

Eens! Zelfvertrouwen meegeven vind ik heel belangrijk: je mag zijn wie je bent, je bent net zoveel waard als ieder ander én je kunt veel bereiken als je echt in jezelf gelooft. 

Zelfredzaamheid, zorg voor een ander, behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wil worden. 
En: We wonen samen in dit huis, we zorgen er dus ook samen voor dat het netjes is. 

Sophia_!

Sophia_!

12-08-2021 om 15:03

Herfstappeltaart schreef op 12-08-2021 om 13:23:

Ik heb volwassen kinderen en heb ze eigenlijk alleen de noodzakelijke dingen meegegeven zoals opleiding en zwemles. Verder geprobeerd ze alles "voor te leven" en het zijn prima volwassenen geworden

Hier net zo. Lijkt mij een prima manier van kinderen opvoeden. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

12-08-2021 om 15:51

SuzyQFive schreef op 12-08-2021 om 14:56:

Zelfredzaamheid, zorg voor een ander, behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wil worden.
En: We wonen samen in dit huis, we zorgen er dus ook samen voor dat het netjes is.

Ja eens! Zeker ook dat laatste wat je schrijft. 

Ik wil mijn kinderen graag leren:
- Zelfstandig en autonoom te zijn. Ik vind het belangrijk dat ze zelfredzaam zijn en in staat zijn zelfstandig keuzes te maken.
- Verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, hun omgeving en anderen. Ze zijn verantwoordelijk voor datgene wat ze doen, de manier waarop ze zorgdragen voor hun omgeving en de manier waarop ze met anderen omgaan. 
- Zelfbewustzijn en acceptatie.  Ik wil graag dat mijn kinderen zich vrij voelen te ontdekken wie ze zijn, wat hun talenten zijn,  wat ze lastig vinden, wat ze willen bereiken etc. En ze zijn goed zoals ze zijn. Iedereen is anders maar even bijzonder en waardevol.

Nose schreef op 12-08-2021 om 15:51:

[..]

Ja eens! Zeker ook dat laatste wat je schrijft.

Nou nee, dat vind ik  nou weer niet belangrijk. Ik ben wel een beetje hotel mama. Ik heb in dat hotel vroeger ook gezeten en dat als zeer prettig ervaren. Ik hoefde vroeger thuis echt niks te doen maar ik deed wel eens wat uit mezelf. Mijn zoon heb ik dezelfde opvoeding gegeven. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet werk en tijd zat heb net zoals mijn moeder. 

watertoren schreef op 12-08-2021 om 18:13:

[..]

Nou nee, dat vind ik nou weer niet belangrijk. Ik ben wel een beetje hotel mama. Ik heb in dat hotel vroeger ook gezeten en dat als zeer prettig ervaren. Ik hoefde vroeger thuis echt niks te doen maar ik deed wel eens wat uit mezelf. Mijn zoon heb ik dezelfde opvoeding gegeven. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet werk en tijd zat heb net zoals mijn moeder.

Ik hoop dat je zoon het redt in zijn nieuwe huis, of ga je daar nog steeds het hele huishouden voor hem doen? 

Julali schreef op 12-08-2021 om 18:52:

[..]

Ik hoop dat je zoon het redt in zijn nieuwe huis, of ga je daar nog steeds het hele huishouden voor hem doen?

Mijn zoon red het wel want hij is hoog opgeleid. Dat moet jou aanspreken toch? Ik ga helpen met klussen zodra zijn huis opgeleverd wordt en verder mag hij het zelf uitzoeken of hij zelf gaat poetsen of een hulp inhuurt. Hij heeft al een half jaar op zichzelf gewoond in Valencia. Dus maak je geen zorgen want hij redt het wel in zijn nieuwe huis. Het huishouden doen is ook niet iets dat moeilijk is he. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.