Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
---

---

12-08-2021 om 11:14

Wat hoort voor jou nu écht bij de opvoeding van je kinderen (tussen 0-20 jaar)?


Julali schreef op 12-08-2021 om 19:35:

Voor jou is het huishouden niet moeilijk, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Zeker als je het nooit hebt geleerd en nooit iets hebt gedaan in het huishouden, dan zul je het toch eerst moeten leren. Het gaat niet vanzelf.

Ik heb vroeger thuis ook niks hoeven doen maar mijn huis is schoon, opgeruimd en er staat elke avond een gezonde prak op tafel. Mijn kinderen hoeven/hoefden ook niks te doen maar zijn uit zichzelf hun eigen was gaan doen, hun kamer schoon gaan houden en gaan koken en degenen die inmiddels op zichzelf wonen zitten er keurig netjes bij. Kennelijk is er geen jarenlange training vanaf jonge leeftijd voor nodig.

Ik hoefde vroeger thuis ook niks te doen, maar heb ook op mijn bijbaan al leren schoonmaken. Daar heb ik overigens ook aan collega's uit moeten leggen dat je warm water moet pakken als je gaat schoonmaken. Toch vind ik het belangrijk dat dochter meehelpt thuis, gewoon met kleine dingetjes. Tafel dekken, afruimen, haar kamer opruimen. Ze smeert ook al vanaf ze drie/vier jaar is zelf haar brood. Mijn moeder werd boos toen ik op mijn 15e zei dat ik dat zelf wilde doen. Mijn ouders dachten altijd dat ik heel weinig kon. Toen ik net op mezelf woonde had ik echt een soort bewijsdrang om te laten zien dat ik zelfstandig was. 
Overigens heeft het huishouden doen niks met opleidingsniveau te maken, eerder met prioriteiten in het leven. Je leert op een vervolgopleiding ook niet het huishouden te doen, en terecht. Studentenhuizen zijn erom berucht dat het er over het algemeen bepaald niet heel schoon is.

watertoren schreef op 12-08-2021 om 20:40:

[..]

[..]

Voor mijn zoon is het huishouden doen ook niet moeilijk en dat vind ik belangrijk. Kijk, als je het over zwakbegaafde mensen hebt dan begrijp ik je maar ik heb het hier over 'normale' mensen. Die weten echt wel hoe je je huis schoon kunt houden zonder het zelf thuis als verplichting te hebben hoeven doen. Ik ben daar zelf een voorbeeld van.

Waarom is het dan in zoveel huishoudens een probleem? 

Julali schreef op 13-08-2021 om 09:57:

[..]

Waarom is het dan in zoveel huishoudens een probleem?

De vraag stellen is de vraag beantwoorden? Ik heb er alle vertrouwen in dat jij dat antwoord ook hebt. 

Julali schreef op 13-08-2021 om 09:57:

[..]

Waarom is het dan in zoveel huishoudens een probleem?

Hoe kom je erbij dat het in veel huishoudens een probleem is? Misschien bij mensen met een psychische stoornis.

Stelle schreef op 12-08-2021 om 23:24:

Zelfredzaam worden ze toch wel, denk ik. En zo niet, dan heb je dat vaak niet in de hand. (Verstandelijke beperking, stoornis etc)
In die laatste gevallen kan extra opvoeding op dit vlak natuurlijk soms goed helpen.
Hier ook veel kind- afhankelijke boodschappen. Hoewel het hier goed ingepakt dient te worden verkondigd, ze zijn te eigenwijs, autonoom en te gevoelig om heel direct op te voeden. Less is al snel more, bij die van mij. Het is meer inspelen op vragen etc.

Heel veel mensen zijn niet zelfredzaam. Tenminste als je ermee bedoelt dat je jezelf in leven kunt houden met alles wat daarbij komt. 47% van de vrouwen en 24% van de mannen is niet financieel zelfredzaam. 

Julali schreef op 13-08-2021 om 10:10:

[..]

Heel veel mensen zijn niet zelfredzaam. Tenminste als je ermee bedoelt dat je jezelf in leven kunt houden met alles wat daarbij komt. 47% van de vrouwen en 24% van de mannen is niet financieel zelfredzaam.

Ah, maar dat was de vraag toch niet? of je financieel zelfredzaam bent? De laatste berichten gingen over het huishouden, en dat daar volgens jou een problemen zaten. 

watertoren schreef op 13-08-2021 om 10:03:

[..]

Hoe kom je erbij dat het in veel huishoudens een probleem is? Misschien bij mensen met een psychische stoornis.

Nee hoor, heel veel mensen zijn niet in staat om hun huishouden fatsoenlijk bij te houden. Onder heteroseksuele stellen is het een van de grote twistpunten. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

13-08-2021 om 10:18

Julali schreef op 13-08-2021 om 10:17:

[..]

Nee hoor, heel veel mensen zijn niet in staat om hun huishouden fatsoenlijk bij te houden. Onder heteroseksuele stellen is het een van de grote twistpunten.

Ja en uiteraard weet jij dat. Jij kijkt ook dagelijks in een gemiddeld huishouden 🙈

JO123 schreef op 13-08-2021 om 10:14:

[..]

Ah, maar dat was de vraag toch niet? of je financieel zelfredzaam bent? De laatste berichten gingen over het huishouden, en dat daar volgens jou een problemen zaten.

Zelfredzaam gaat natuurlijk een stuk verder dan het huishouden. Kun je jezelf redden? Als je geen geld hebt, dan heb je niet eens een huis om het huishouden te kunnen doen en je kunt geen eten kopen om te overleven. 

Maar het gaat ook over zelfzorg, zowel op lichamelijke als op psychisch gebied. Ben je in staat om gezonde voeding tot je te nemen en genoeg te bewegen, zodat je je lichaam gezond en fit houdt? Ben je in staat om jezelf op de been te houden, ook als je te maken hebt met tegenslagen? 

---

---

13-08-2021 om 10:31 Topicstarter

Julali schreef op 13-08-2021 om 10:17:

[..]

Nee hoor, heel veel mensen zijn niet in staat om hun huishouden fatsoenlijk bij te houden. Onder heteroseksuele stellen is het een van de grote twistpunten.

Er zit een verschil tussen niet willen, niet hoeven en niet kunnen, niet mogen. Vrouwen staan er om bekend dat ze het uit handen nemen van hun mannelijke partner: ik doe het sneller, beter, ik moet het toch weer over doen als jij het hebt gedaan. En na een aantal jaar gaan ze klagen dat hun man niets doet en geven ze hun man de schuld. De mijne doet alles in huis, het enige wat hij niet doet zijn de nette overhemden en mijn blouses strijken maar als ik het hem zou vragen doet hij het alsnog. Ik vind het niet erg, ik besteed er gemiddeld 10 minuten per week aan. 

Julali schreef op 13-08-2021 om 10:17:

[..]

Nee hoor, heel veel mensen zijn niet in staat om hun huishouden fatsoenlijk bij te houden. Onder heteroseksuele stellen is het een van de grote twistpunten.

Julali schreef op 13-08-2021 om 10:17:

[..]

Nee hoor, heel veel mensen zijn niet in staat om hun huishouden fatsoenlijk bij te houden. Onder heteroseksuele stellen is het een van de grote twistpunten.

Het twistpunt is vaak dat de ene het wat netter wil dan de ander. Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld genoeg om eens in de 2 weken hun bed te verschonen en een ander wil dat 2 keer per week. Dat wil niet zeggen dat degene die eens in de 2 weken zijn bed verschoont niet in staat is om een fatsoenlijk huishouden bij te houden.

Het goede voorbeeld geven... en soms ook hoe het niet moet, we zijn tenslotte allemaal mens. Maar het laten zien hoe je problemen oplost/uitpraat en niet zomaar opgeeft vind ik ook belangrijk. 

Ik vind dat ik zelf een goede opvoeding heb gehad, dus grotendeels doe ik hetzelfde een paar kleine dingen doe ik anders.
Discussies werden bij ons vroeger weleens afgekapt, dat is nu een no go. 
En de seksuele opvoeding is nu meer open, en dan over samen TV kijken :
Wij kijken samen Teen Mom, onder het mom van zo kun je het beter niet doen..... 

Huishouden volgens het boekje is een talent wat je ook maar moet hebben. Ik heb dat niet van huis uit meegekregen en ik weet heel goed hoe het moet, maar de praktische uitvoering is na 30 jaar nog een uitdaging. Mijn 22-jarige dochter heeft dat gelukkig een heel stuk beter onder de knie.
Ik red me ook wel, er lopen hier nergens beestjes, we eten gezond en hebben schone kleren.

Julali schreef op 13-08-2021 om 10:17:

[..]

Nee hoor, heel veel mensen zijn niet in staat om hun huishouden fatsoenlijk bij te houden. Onder heteroseksuele stellen is het een van de grote twistpunten.

Maar dat zegt toch niets over het huishoudelijke werk an sich? Dat zegt alleen dat er stellen zijn waarvan de normen verschillen met betrekking tot het huishouden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.