Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
---

---

12-08-2021 om 11:14

Wat hoort voor jou nu écht bij de opvoeding van je kinderen (tussen 0-20 jaar)?


watertoren schreef op 12-08-2021 om 19:06:

[..]

Mijn zoon red het wel want hij is hoog opgeleid. Dat moet jou aanspreken toch? Ik ga helpen met klussen zodra zijn huis opgeleverd wordt en verder mag hij het zelf uitzoeken of hij zelf gaat poetsen of een hulp inhuurt. Hij heeft al een half jaar op zichzelf gewoond in Valencia. Dus maak je geen zorgen want hij redt het wel in zijn nieuwe huis. Het huishouden doen is ook niet iets dat moeilijk is he.

Watertoren, niet vervelend bedoeld maar hoogopgeleid heeft niks te maken met zelfredzaamheid. Ik ken hele intelligentie en hoogopgeleide personen die totaal niet zelfredzaam zijn. En ik ken lageropgeleide jongeren die juist heel zelfstandig zijn en zichzelf op allerlei fronten heel goed redden. 

Biscuitje schreef op 12-08-2021 om 19:21:

[..]

Watertoren, niet vervelend bedoeld maar hoogopgeleid heeft niks te maken met zelfredzaamheid. Ik ken hele intelligentie en hoogopgeleide personen die totaal niet zelfredzaam zijn. En ik ken lageropgeleide jongeren die juist heel zelfstandig zijn en zichzelf op allerlei fronten heel goed redden.

Het gaat mij niet om andere mensen maar om mijn zoon en hoe die ik opgevoed heb met dat hij thuis niks hoefde te doen. Ik reageerde op JUlali.

Voor jou is het huishouden niet moeilijk, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Zeker als je het nooit hebt geleerd en nooit iets hebt gedaan in het huishouden, dan zul je het toch eerst moeten leren. Het gaat niet vanzelf. 

Sport, muziekles, rijbewijs, een diploma, iets van de wereld zien, onbaatzuchtige dingen doen.
En al die dingen als eerlijk, jezelf zijn, gelijkheid etc. 

o ja en leren koken, een fatsoenlijke mail of telefoon gesprek kunnen voeren, dingen durven die super akward zijn. 

Julali schreef op 12-08-2021 om 19:35:

Voor jou is het huishouden niet moeilijk, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Zeker als je het nooit hebt geleerd en nooit iets hebt gedaan in het huishouden, dan zul je het toch eerst moeten leren. Het gaat niet vanzelf.

Julali schreef op 12-08-2021 om 19:35:

Voor jou is het huishouden niet moeilijk, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Zeker als je het nooit hebt geleerd en nooit iets hebt gedaan in het huishouden, dan zul je het toch eerst moeten leren. Het gaat niet vanzelf.

Voor mijn zoon is het huishouden doen ook niet moeilijk en dat vind ik belangrijk. Kijk, als je het over zwakbegaafde mensen hebt dan begrijp ik je maar ik heb het hier over 'normale' mensen. Die weten echt wel hoe je je huis schoon kunt houden zonder het zelf thuis als verplichting te hebben hoeven doen. Ik ben daar zelf een voorbeeld van.

Angela1967 schreef op 12-08-2021 om 11:50:

hi ----,
even een OT vraag. Is het mogelijk dat je een 'naam' aan jezelf geeft in plaats van de streepjes? Het is voor mij dan wel ontzettend anoniem, alsof je de forum-enquête robot bent .
gr Angela

Dan heb ik ook een OT vraag.

Waarom eindig je elke (of in elk geval de posts die ik gelezen heb) met "gr Angela"?

Iedereen ziet toch dat jij het schrijft. 

Ik was een jaar of 8 en mocht bij een vriendinnetje tussen de middag mee blijven eten. Ik zat aan de gedekte tafel met beleg en brood en pakte net zoals we thuis deden al een plakje ham om zo te eten. De moeder van de vriendin zei van, wat doe jij nou? Dat is alleen voor op brood. Ik schaamde me en mijn ouders hadden mij dat moeten zeggen dat het niet overal normaal is om vleeswaren uit het handje te eten.
En dan word je zelf moeder en dan moet je gaan opvoeden. Vleeswaren uit het handje eten deden we nog steeds maar ik heb wel vermeld dat hij dat niet moet doen bij andere mensen. Toen bleef hij bij een vriendje eten en zijn moeder maakte een boterham met hagelslag voor het ontbijt met veel minder hagelslag dat hij thuis op zijn boterham kreeg. Toen vroeg mijn zoon of dit het laatste uit het pak was. 

---

---

12-08-2021 om 22:41 Topicstarter

In dat kader heb ik mijn kinderen geleerd dat als ze bij een ander zijn ze eerst moeten kijken hoe ze het daar doen. Dus niets uit zichzelf doen maar kijken en dan pas handelen. 'When in Rome...' 

Dat van die hagelslag is dan wel weer grappig, je kunt ze zoveel leren maar je komt altijd voor verrassingen te staan. 

Over dat huishouden: ze hoeven bij jou niks te doen maar je zegt wel dat het huishouden doen voor jouw zoon niet moeilijk is. Maar als ze het nooit doen, hoe weet je dat dan? Mijn (volwassen) kinderen zijn steeds vaker meerdere weken alleen thuis en dat gaat best hoor maar na afloop kom ik altijd gekke dingen tegen en dan denk ik: hoe kom je erop dat dit de juiste methode zou zijn. Als niemand dat ooit zegt dan zouden ze dat nooit hebben geweten. 

--- schreef op 12-08-2021 om 22:41:

In dat kader heb ik mijn kinderen geleerd dat als ze bij een ander zijn ze eerst moeten kijken hoe ze het daar doen. Dus niets uit zichzelf doen maar kijken en dan pas handelen. 'When in Rome...'

Dat van die hagelslag is dan wel weer grappig, je kunt ze zoveel leren maar je komt altijd voor verrassingen te staan.

Over dat huishouden: ze hoeven bij jou niks te doen maar je zegt wel dat het huishouden doen voor jouw zoon niet moeilijk is. Maar als ze het nooit doen, hoe weet je dat dan? Mijn (volwassen) kinderen zijn steeds vaker meerdere weken alleen thuis en dat gaat best hoor maar na afloop kom ik altijd gekke dingen tegen en dan denk ik: hoe kom je erop dat dit de juiste methode zou zijn. Als niemand dat ooit zegt dan zouden ze dat nooit hebben geweten.

Ik weet het uit ervaring dat mijn zoon zich wel red. Dat heeft hij al bewezen toen hij een half jaar in Spanje heeft gewoond. Mijn zoon kreeg de kans via zijn opleiding om voor een half jaar naar het buitenland te gaan, Mijn man en ik stonden daar helemaal achter en toen werd mijn man ziek en is op een een maand of 4 overleden. Mijn zoon wilde niet meer naar Spanje en heeft het toch gedaan omdat ik het perse wilde. Achteraf was het ook goed.

Zelfredzaam worden ze toch wel, denk ik. En zo niet, dan heb je dat vaak niet in de hand. (Verstandelijke beperking, stoornis etc) 
In die laatste gevallen kan extra opvoeding op dit vlak natuurlijk soms goed helpen.
Hier ook veel kind- afhankelijke boodschappen. Hoewel het hier goed ingepakt dient te worden verkondigd,  ze zijn te eigenwijs, autonoom en te gevoelig om heel direct op te voeden. Less is al snel more, bij die van mij. Het is meer inspelen op vragen etc. 

Julali schreef op 12-08-2021 om 12:36:

Het goede voorbeeld geven. Je kunt je mond nog zo vol hebben over allerlei zaken, maar als je zelf niet het goede voorbeeld geeft, dan heeft je kind daar niks aan.

Kinderen kijken naar wat ze zien. Hoe je met hen omgaat, met jezelf omgaat en met de buren en ook met de verkoper die jou op een ongelegen moment stoort.

Ze kijken naar hoe jij en je man/vrouw met elkaar omgaan en hoe jullie conflicten oplossen. Ze kijken naar wat je doet met je leven en of je je talenten en passies op een positieve manier inzet, of je ogen sprankelen als je thuiskomt van een lange werkdag.

Om geloofwaardig te zijn in wat je zegt een beweert zul je dus zelf ook aan de bak moeten. Een kind stimuleren om naar school te gaan en dromen en ambities na te jagen, gaat een stuk moelijker als je zelf niet het goede voorbeeld geeft om maar eens een voorbeeld te noemen.

Helemaal mee eens en ook nog eens best wel moeilijk!

Mijn kinderen zijn nog klein, maar wat ik ze nu al meegeef: altijd zélf blijven nadenken. Dat houdt dus ook in dat ze vertrouwen mogen hebben in zichzelf en hun eigen oordeel. 

rutiel schreef op 12-08-2021 om 13:06:

Zelfredzaamheid. Daar vallen voor mij alle "details" onder als dat je leert je financiën te beheren, dat je je cognitief en sociaal ontwikkelt, dat je voldoende zelfvertrouwen opbouwt om tegenslagen aan te gaan, en dat je eraan bijdraagt dat de wereld een goede en leefbare plek blijft.
Of het allemaal ook lukt is een tweede natuurlijk...

eens, maar dat begint met een stokje en een touwtje hebben en dat je ouders jou zelf uit laten zoeken wat je daarmee kunt ipv alles maar voorkauwen en uit handen nemen. 


Ik heb mijn kinderen best wel gepamperd, en vind ook dat kinderen niet structureel hoeven mee te werken in het huishouden. Ze hebben het al druk genoeg met leven en school. Desondanks redt mijn oudste dochter zich prima nu ze op zichzelf woont. Ik geef nog wel bijstand op afstand,  langsgaan is ook wat lastig met de Noordzee ertussen, maar de huishoud- en regeldraadjes zie ik hier ook nog steeds, dus dat is niet gek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.