Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Brief telefonische overlast

Gisteren lag er een brief in de brievenbus over telefonische overlast op een abonnement op mijn naam. Het gaat om het nummer van mijn dochter. Mijn dochter zegt dat zij niemand stalkt en dat het wel een vriendin zal zijn geweest. Ik wil niet bekend staan om telefonische overlast en heb mijn provider gebeld over dat ik dit nummer niet gebruik. De klantenservice geeft aan dat het op mijn naam staat en ik ervoor moet zorgen dat er geen mensen mee lastig worden gevallen. 
Hoe zorg ik ervoor dat mijn provider deze melding van mijn naam haalt? 


Hoe oud is je dochter? Hoe kan zij een vriendin met haar telefoon laten stalken? Bijkbaar is het dus mogelijk dat met dit nummer iemand gestalkt is, dus terecht dat de provider de melding laat staan. Jij moet zorgen dat er met jouw nummer geen overlast wordt veroorzaakt.

ahum, niet om onaardig te zijn, maar als het nou eens wel waar is? De vraag moet zijn: hoe kun je erachter komen of het klopt wat je dochter zegt? Je kunt mijns inziens niet zomaar zeggen dat een provider liegt (laat staan zeggen dat ze melding moeten verwijderen). Maar provider moet misschien wel meer gegevens overhandigen om hun beweging te staven.
 Misschien daarmee beginnen?
Gr Angela

Ik vind dat je hier wel erg snel overheen stapt. Er is nog helemaal niks opgelost. Ik vind het terecht dat de provider de melding niet wil afsluiten alleen omdat jij zegt dat je niet met het nummer belt. Het is jouw verantwoordelijkheid dus je zult er wat mee moeten. Heb je ze gevraagd wat ze van je verwachten voordat ze de melding afsluiten?

Mij lijkt dit reden om in de belgeschiedenis van je dochter te duiken en uit te zoeken wat er precies gebeurd is. Ik ga er eigenlijk vanuit dat als je hier een brief over krijgt, het niet zomaar gaat om een misplaatst belletje op een achternamiddag. Dus ik zou daar wel een beeld van willen hebben. En als je weet wat er precies is gebeurd, wordt het tijd om op te voeden en grenzen aan te geven. Je kind komt natuurlijk niet weg met dat het een vriendin was: niemand komt tegenwoordig zomaar een telefoon in dus dan was ze daar in ieder geval zelf bij. En natuurlijk maken mensen fouten maar dat heeft wel consequenties. Ik zou dus willen dat kind en (indien van toepassing) vriendin excuses aanbieden aan degenen die ze hebben lastiggevallen. Ik zou daar ook zelf bij willen zijn, aangeven dat ik het vervelend vind dat er vanuit het nummer van dochter gebeld is en vragen of ze contact met mij willen opnemen als het nog een keer gebeurt. En als kind hier allemaal niks van wil weten en niet begrijpt dat ze grensoverschrijdend bezig is geweest, is ze (al dan niet tijdelijk) haar telefoon kwijt. Ik ben daar normaal helemaal niet van maar in deze situatie is het een logische consequentie. Als je mensen lastigvalt met de telefoon en niet begrijpt dat dat slecht gedrag is, kun je kennelijk de verantwoordelijkheid niet aan. 

Je kan online je bel-specificatie toch inzien? Dan kun je zien of een bepaald telefoonnummer vaak gebeld is en op welke tijdstippen.

Ik zou dit wel uitzoeken. Zo'n melding wordt niet zomaar gedaan en komt ook niet uit de lucht vallen. Blijkbaar is er met het nummer van je dochter gebeld. Dan zou ik kijken wie ze allemaal heeft gebeld en hoe vaak. Kijk anders samen in haar belgeschiedenis. 
Mocht er toch sprake zijn van een hack of iets dergelijks, dan zou ik je dochter een ander nummer geven. Mocht ze toch mensen gestalkt hebben (of een vriendin), dan mag dat zeker consequenties hebben. Ik snap overigens niet hoe vriendinnen met haar telefoon bellen of waarom dat nodig zou zijn. Hebben die zelf geen telefoon? 

Het abonnement staat op jouw naam, dus het staat je vrij om het abonnement op te zeggen (nou ja, mits het toestel afbetaald is...). Dan houdt de overlast vanzelf op.

Als je geen zin hebt in de verantwoordelijkheid die komt kijken bij een abonnement, laat dochter dan een prepaid-sim-kaart kopen. Dan ben je nergens verantwoordelijk voor.

"Mijn dochter zegt dat zij niemand stalkt"
ik weet niet hoe oud je dochter is, maar pubers en de waarheid vertellen als ze in problemen kunnen komen zijn twee dingen die erg ver uit elkaar liggen.

Ik begrijp dat je kind nog minderjarig is en dan ben jij de opvoeder en dus degene die aangesproken dient te worden op wangedrag van je kind. 
Het is begrijpelijk dat je schrikt van een brief "telefonische overlast" maar dat wordt toch alleen gestuurd als echt is vastgesteld dat je dochter iemand heeft lastiggevallen en wanneer dat is gebeurd? 

Als ik door gedrag van mijn kinderen zo'n brief zou krijgen zouden ze van mij ook zeker geen telefoon meer mogen gebruiken... 

MamaE schreef op 15-07-2021 om 12:32:

Ik zou dit wel uitzoeken. Zo'n melding wordt niet zomaar gedaan en komt ook niet uit de lucht vallen. Blijkbaar is er met het nummer van je dochter gebeld. Dan zou ik kijken wie ze allemaal heeft gebeld en hoe vaak. Kijk anders samen in haar belgeschiedenis.
Mocht er toch sprake zijn van een hack of iets dergelijks, dan zou ik je dochter een ander nummer geven. Mocht ze toch mensen gestalkt hebben (of een vriendin), dan mag dat zeker consequenties hebben. Ik snap overigens niet hoe vriendinnen met haar telefoon bellen of waarom dat nodig zou zijn. Hebben die zelf geen telefoon?

Als het verhaal al waar is, waarschijnlijk zodat het slachtoffer het nummer niet herkent. 

Niet!

Alphalete schreef op 15-07-2021 om 17:21:

[..]

Als het verhaal al waar is, waarschijnlijk zodat het slachtoffer het nummer niet herkent.

Dat begrijp ik, maar waarom zou je je telefoon heel vaak uitlenen aan iemand die zelf ook een telefoon heeft? En je zit/staat er dan toch naast als diegene al met jouw mobiel belt?

MamaE schreef op 15-07-2021 om 21:51:

[..]

Dat begrijp ik, maar waarom zou je je telefoon heel vaak uitlenen aan iemand die zelf ook een telefoon heeft? En je zit/staat er dan toch naast als diegene al met jouw mobiel belt?

Ik heb nooit zo'n brief ontvangen of er anderszins mee te maken gehad. Misschien is een paar keer bellen en sms'n al genoeg? Iig vind ik het behoorlijk naief om een kind hierin te geloven op dat een vriendin het allemaal heeft gedaan. Zeker als het meermaals is gebeurd. 

Hier iemand die ooit zo'n formulier heeft ingevuld. De provider doet alleen onderzoek als er onder "Anoniem" is gebeld. Het excuus van je dochter "dat dat mijn vriendin was" is dus niet om niet herkend te worden. 
Daarnaast wordt het nummer van de klager in de brief vermeldt. Ga maar eens na onder welke naam die in je dochters telefoon staat. 
(Ik heb de mail die ik begin 2017 een paar weken na het invullen van dat formulier ontving nog en die er even bijgepakt)

Dit verhaal doet me herinneren aan een voorval dat ik zelf heb ondervonden. Mijn dochter had ruzie met een vriendinnetje, waarna ik steeds door haar moeder en haar vriendinnen vanaf diverse vaste nummers werd gebeld. Jammer alleen dat dat vriendinnetje de enige mij bekende persoon uit die regio is en ik dus al snel wist dat ik niet hoef op te nemen. 
De wel anonieme telefoontjes nam ik op maar kon ik binnen 5 seconden weer ophangen en waren vermoedelijk ook uit die hoek

Marieke1980 schreef op 16-07-2021 om 09:19:

Hier iemand die ooit zo'n formulier heeft ingevuld. De provider doet alleen onderzoek als er onder "Anoniem" is gebeld. Het excuus van je dochter "dat dat mijn vriendin was" is dus niet om niet herkend te worden.
Daarnaast wordt het nummer van de klager in de brief vermeldt. Ga maar eens na onder welke naam die in je dochters telefoon staat.
(Ik heb de mail die ik begin 2017 een paar weken na het invullen van dat formulier ontving nog en die er even bijgepakt)


Je hebt inderdaad gelijk: https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/contact/brochures-formulieren/meldformulier-telefonische-overlast.pdf





Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.