Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Citeren uit andermans bericht in forums

Gewoon even nieuwsgierig:

Zijn er meer die het knippen en plakken uit andermans bericht in een forum vaak zo onaardig over vinden komen? Het lijkt (of is zo) dat er echt op de woorden wordt gespeeld. Hetgeen waarop gereageerd wordt even omschrijven komt veel aardiger over, vind ik.

Ik snap wel dat het lekker makkelijk en erg duidelijk is, maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen. Of ben ik een mierenneuker?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom?

als je het zelf gezegd hebt.........het kan ook verduidelijken waarop je reageert...ik doe het zelf niet/amper, maar heb geen enkel probleem als iemand het doet. óf het moet de boel uit z'n verband rukken, maar dan plak en knip ik toch gewoon het 'goede verband-stukje' er even achteraan?
groeten albana

Ik vind het juist

... heel erg duidelijk. Je weet precies waarop iemand reageert.

Ik ook

Ik vind het ook praktisch om even aan te halen waar je op reageert. Zeker in snel lopende draden waar je reageert op een bericht waar alweer meer dan 10 berichten na gekomen zijn. Waarom zou dat onsympathiek zijn?

tonny

tonny

24-10-2008 om 16:50

Klippen en plakken, prima

ik zie niet wat er mis mee is.

En ik ben heeel blij dat we hier geen avatars en knipperende onzin hebben, hopelijk blijft dat zo tot in lengte van dagen!

tonny

dere

dere

24-10-2008 om 23:11 Topicstarter

Pelle

Nee, geen vervelende ervaring. Maar als er stevig wordt gediscussieerd in een draadje dan vraag ik me wel af of het citeren de beste weg is. Eigenlijk verwoord Visje mijn ideeen daarover goed.

Maar soms wil ik even een kijkje in het hoofd van de ander.....vandaar dit draadje Misschien kan ik er dan de volgende keer ook zo naar kijken.

dc

dc

25-10-2008 om 08:00

Eens

ik vind quoten ook erg makkelijk en duidelijk, zeker in de langere draadjes.

En we spelen hier met tekst. Dus als je woorden naar je mening uit hun verband gerukt worden, kun je dat vervolgens toch weer weerleggen of verduidelijken? Het is een goed oefening om te leren goed te formuleren.

En even off topic, ik heb een bloedhekel aan ellelange tekst zonder spaties. Daar begin ik niet eens aan.

tonny

tonny

25-10-2008 om 09:10

Ik snap wel wat dere bedoelt denk ik

je moet er op een forum gewoon aan wennen dat jouw weloverwogen opvatting ook van een andere kant kan worden benaderd. En dat is de eerste keren, zo zwart op wit in getypte letters, misschien wat 'hard'. Maar daar kun je aan wennen.
Je gaat meer nadenken, over wat je schrijft en over wat je kunt verwachten. En dat helpt je verder!

tonny

margje van dijk

margje van dijk

25-10-2008 om 12:32

Eerder omgekeerd

Ik vind mezelf wel eens nalatig als ik weer eens verzuimd heb om even iemands tekst te citeren waarop ik reageer.

Ik vind het (hier) dus eerder 'normaal' om dat te doen dat vervelend. Het is nog nooit in me opgekomen dat mensen het vervelend kunnen vinden als je hun berichten weer aanhaalt om op te reageren.

En algemeen: als je niet op je woorden gevangen wilt worden moet je je woorden zorgvuldiger kiezen, toch? Als je schrijft wat je bedoelt word je er ook niet op gepakt. Misschien dat iemand ergens wel eens meer nadruk op legt dan je bedoeld had, maar dan schrijf je dat er toch gewoon weer achteraan?

Ik denk maar zo: als iemand dat in mijn woorden heeft gelezen, dan heb ik het blijkbaar niet voldoende duidelijk opgeschreven, en dan zullen er wel meer zijn die het zo lezen. Blij dat ik het recht kan zetten.

Maak je er niet te druk om, zou ik zeggen.

Margje

Tihama

Tihama

25-10-2008 om 22:16

Ojaa

Ik citeer aan de lopende band. Ik vind het dan ook juist jammer dat dit niet automatisch kan.
Het citeren gebruik ik zeker niet om iemand te 'vangen' op woorden. Ik gebruik het om helder te maken waar ik op reageer.

En als iemand daarna het gevoel heeft dat ik de woorden verkeerd begrepen heb, dan hoor ik dat graag. Niets negatiefs bedoeld dus.

Tihama

Roos

Roos

26-10-2008 om 01:03

Fijn

Over het algemeen vind ik het ook wel fijn als mensen laten zien waar ze op reageren. Maar soms, en vooral in bepaalde rubrieken, worden inderdaad wel eens hele postings uitgekloven, zin voor zin. Dan lijkt het er wel eens op of iemand op zijn woorden gevangen wordt. Maar ik kan daar ook wel weer van genieten op zijn tijd.
Lange lappen tekst zonder spaties sla ik ook over.
Roos

Sancy

Sancy

26-10-2008 om 09:43

ik lees hier in de discussie een paar keer dat teksten zonder spaties niet fijn zijn om te lezen. Zelf zie ik vrijwel nooit teksten zonder spaties. Wordt met spaties misschien een witregel bedoeld?

Sancy

Sancy

26-10-2008 om 11:58

Grijns

mijmaakthetnietuitcameronwantikleestochtesnelomtepauzerenbijspaties.

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2008 om 22:43

Witregels

Er worden witregels bedoeld, returns dus. Er is één poster die geweldige interessante postings schrijft, maar die allemaal achter elkaar doortiepselt. Ik lees ze omdat ze waardevol zijn, maar ik erger me wel En nee, ik noem geen naam.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2008 om 22:45

Reacties onduidelijk

Waar ik in dit forum het meest aan heb moeten wennen, is dat je reactie altijd onderaan komt. Als er een draad is met 10 postings, en ik wil op nummer 7 reageren, wordt mijn posting nr. 11, waardoor het net lijkt of ik op nummer 10 reageer. In de meeste forums komt je posting in zo'n naar de zijkant weglopend draadje precies ónder de posting staan waar je op reageert.
Om dat te verduidelijken quote ik dus ook regelmatig.

Tirza

Oh, daar ben ik juist blij mee tirza

Als ik nou íets onduidelijk vind is het een forum waarbij de reacties een soort van uitwaaierend boompje gaan vormen. Kost uren om te lezen en is bijzonder verwarrend vind ik. Bovendien krijg je dan nog steeds het quote-probleem, want als je een stukje uit de ene 'tak' van het draadje mee wilt nemen in een reactie in een andere 'tak', zul je ook weer moeten quoten.

Ik schrijf ook wel eens op een ander forum, dat wel met quotes, emoticons, banners etc. werkt. Punt 1: je scrollt je een ongeluk met al die lange berichten, punt 2: na een tijdje heb je die banners ook allemaal wel een keer gezien, punt 3: die smileys gaan verschrikkelijk irriteren, zeker als het van die knipperdingen zijn (dat is leuk voor MSN maar niet voor een forum) en punt 4: dat automatisch quoten is leuk, maar je kunt dan ook niet weer even teruglezen in een andere reactie die je er ook nog bij had willen betrekken.

Nee, wat mij betreft blijft het hier lekker zoals het is.

De witregels... ja een lange lap tekst leest lekkerder met wat witregels erin. Wat ik soms wel irritant vind is dat élke enter hier een witregel geeft. Heel lastig als je bv. een gedichtje plaatst met meerdere coupletten, ofzo. Is niet meer te volgen, tenzij je tussen elke 2 coupletten een regel doet met alleen een * of -.

En als laatste: ik vind quoten erg handig, alleen soms zijn er mensen die de quote niet tussen sterretjes, aanhalingstekens, = tekens of wat ook zetten, en er ook niet bij vermelden dát ze quoten en wíe ze quoten. Dan lees je dus een zin (waarvan je soms vaag denkt: hee, had ik die gisteren al niet ergens gezien?), en dan een andere zin er achteraan met een volkomen tegengestelde mening erin. Waarna opeens het kwartje valt: oh! die eerste zin was een quote! Hier en daar een aanhalingstekentje maakt teksten een stuk begrijpelijker.

Even mezelf quoten

"Punt 1: je scrollt je een ongeluk met al die lange berichten,"

ik bedoelde dus: met al die ellenlange berichten die voor driekwart uit plaatjes bestaan ipv. uit zinnige dingen.

Mickey

Helemaal met je eens over de forums met plaatjes, knippersmiley's, met achtergrond aangegeven quote's, ingeplakte foto's en superhandtekeningen met allerlei bewegende zaken. Echt totaal onleesbaar. De uitwaaierende bomen zijn aan mij ook niet besteed. Voorlopig vind ik dit nog steeds het gebruiksvriendelijkste forum dat ik heb gezien.

Tihama

Tihama

28-10-2008 om 19:37

Quote-tekens

Het quoten op dit forum gaat mis zodra je twee groter dan of kleiner dan tekens achter elkaar gebruikt. De tussenliggende tekst verdwijnt dan. Heel vreemd.
Ik wil ook geen genest forum. Als mensen goed quoten is het juist uitermate goed te lezen in een lijn-draad.
Bij nieuwsgroepen kun je daar trouwens uit kiezen, of je het genest of in lijn wil zien.

Dan over het gebruik van knipperende smileys en zo: op babybrabbel word je er helemaal hoorndol van (nou word je op babybrabbel wel om meer redenen hoorndol , maar op motor-forum wordt het heel beperkt gebruikt. Het ligt dus ook bijzonder aan de cultuur van de deelnemers of het storend wordt of juist een prettige bijdrage levert.

Op veel fora kun je ook je posting nog even bekijken. Ik doe dat meestal wel, omdat ik dan kan zien of het er overzichtelijk genoeg uitziet.

En ja, Tirza: ik noem ook geen namen, maar ik ben het helemaal met je eens. Ik heb al verschillende keren op het punt gestaan om te vragen of ze alsjeblieft witregels wil gaan gebruiken omdat ik het zonde vind dat ik die postings zo moeilijk kan lezen. Want ze zijn idd altijd heel erg de moeite waard.

Tihama

Tihama

Zo heel vreemd is het niet dat tekst tussen dergelijke haken verdwijnt. In HTML-code betekent dat namelijk "verwijderen", hetgeen braaf geschiedt. Ik ben er bij andere internetschrijverij ook wel eens in getuind.

Tihama

Tihama

28-10-2008 om 21:30

Html

Jajajaja, ik wéet het. Maar toch is het vreemd als je de quotetekst in cyberspace ziet verdwijnen. Heel vreemd. Trouwens : het is wel fraai dat er staat dat je geen HTML mag gebruiken, maar ík ben me op zo'n moment helemaal niet bewust van het féit dat het HTML is. Ik wil gewoon lay-outtechnisch iets benadrukken.

Maar goed, ik ben ook van mening dat WP 5.1 vernietigd had moeten worden

Tihama

Ehm

Bee-bie-brab-bel... de naam alleen al ))

Maar het zal inderdaad wel per forum verschillen of de smileys de spuigaten uitlopen. Als het alleen om smileys gaat valt het wellicht ook nog mee. Maar meestal komen er inderdaad nog allerlei ondertekeningen, persoonlijke banners, ingevoegde foto's (bij voorkeur op megaformaat) etc. bij.

Ben overigens wel benieuwd over welke poster-zonder-witregels het nu gaat

Tihama

Met je eens dat ik ook niet bewust HTML-code gebruik en toch tekst op wonderbaarlijke cyberwijze heb zien verdwijnen. Maarre... "Maar goed, ik ben ook van mening dat WP 5.1 vernietigd had moeten worden "
Ik maak het *nu* uit. Ben jij mal...

Tirza G.

Tirza G.

29-10-2008 om 18:44

Nou vooruit

Ze post(te) ook in deze draad.

Tirza

dere

dere

29-10-2008 om 22:24 Topicstarter

Totaal ot - wow....., hoeveel tijd op Ouders Online?

Dat enkele van jullie precies herkennen hoe de anderen posten. Ik herken nml geen postings. Voor mij is iedereen ten alle tijde 'nieuw'

Hoeveel tijd besteden jullie op Ouders Online? Of hebben jullie gewoon een goed geheugen? Het viel me eerder al eens op dat iemand een inconsequentie wist te melden van iemand. Diegene had in een eerder draadje ooit eens het tegenovergestelde beweerd en werd daar op gewezen. Ik was onder de indruk! Zoiets zou mij nooit opvallen.

Tihama

Tihama

30-10-2008 om 10:57

Albana

Je hebt gelijk, Altair, dit is niet netjes.

Albana: ik bedoel jou. Jij maakt schaars gebruik van witregels en hoofdletters, waardoor ik vaak moeite heb je teksten te lezen. En dat vind ik zonde, want jouw bijdragen zijn meestal erg goed en zinvol.

En ja, ik léés ze dus wel ondanks het feit dat ik het lastig te lezen vind.
Ugh. Heb ik het na jaren toch gezegd

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.