Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

wen en co

wen en co

09-03-2009 om 21:50

Mobiele telefoon en internet op kamer

Ik heb regelmatig met mensen de discussie over deze 2 dingen.

Mijn meiden 9 en 7 willen een mobiel halve klas loopt er meer rond......ik vind het belachelijk.
Ze willen net als andere vriendinnetjes internet op hun kamer..........ook dit vind ik belachelijk.je kan er nog zo'n goed programma opzetten maar onze ervaring met man lief zijn 16 jarige dochter is dat ze dit heel znel weten te omzeilen.

Ik voel me af en toe best wel een te strenge moeder maar vind dat kinderen al zoveel hebben,een ds,telefoon,xbox wi etc.
ze zijn nog zo jong laat ze eerst maar eens bezig blijven met poppen,spelletjes buiten spelen etc.
Willen ze op internet mogen ze dat beneden onder mijn toeziend oog.Mobiele telfoon kunnen ze op hun buik schrijven.

wat vinden jullie hier van?ben ik echt zo streng?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou,

'wat vinden jullie hier van?ben ik echt zo streng?'

Nee. Ik vind je niet streng. Ik vind een mobiel voor een 7 jarige te gek voor woorden, en ik zie totaal geen noodzaak voor een computer (al dan niet met internet) op een kinderslaapkamer voor er uitgebreid middelbare school huiswerk moet worden gemaakt.

Ingrid

Marjoleine64

Marjoleine64

09-03-2009 om 22:12

Nee hoor, niet te streng!

Onze jongens van 9 en 11 hebben het er ook wel eens over dat hun vriendjes veel meer mogen (computeren) en hebben (spelcomputers, mobiele telefoon). Gelukkig zeuren ze alleen nog maar om een Wii, en die zal er dit jaar ook wel komen denk ik. Een mobiele telefoon krijgen ze als ze naar de brugklas gaan, eerder vinden we niet nodig. En dan waarschijnlijk ook een eigen PC op de kamer, met (beperkt) internet. Eerder echt niet, ze mogen iedere dag ruim een uur op de computer (samen of verdelen), meer niet.
Marjoleine

lennest

lennest

09-03-2009 om 22:38

Geen tv, geen pc, geen mobiele telefoon!

Nee, hoor je bent helemaal niet streng. Hier ook geen tv of pc op de kamer en zeker geen mobiele telefoon. Wel een ds met een limiet van een half uur per dag per kind, let wel: 1 ds voor drie kinderen. En natuurlijk hebben andere kinderen veel meer dan die van ons en ze mogen natuurlijk ook veel meer. Maar wat navragen bij collega-moeders leert al snel dat 't wel meevalt. tuurlijk er zijn ook gezinnen waar de kinderen echt alles hebben, maar die zijn in de minderheid hoor.

Hier

heeft de oudste is 13, wel internet op zijn kamer, heeft dit nodig voor school, maar msn of zo mag hij boven niet, weet dat we dit in de gaten houden en als hij het toch doet gaat het eraf.

Tja

Hier heeft oudste zoon in groep 8 zelf mobieltje betaald en wij het beltegoed (omdat hij veel alleen op de fiets onderweg moet). Zoon 2 heeft van ons op zijn 11e verjaardag een mobiel gekregen (hij fietst 2x per dag 5 km naar en van school). Zoon 3 woont dichtbij school dus hij zal moeten wachten tot hij 12 wordt. Oudste heeft pc op kamer met internet, maar hij zit veel liever beneden, zowel te leren als te internetten.
En terugkomend op je vraag. Nee, ik vind niet dat je te streng bent. En wedden dat er meer kinderen in de klas zijn die geen pc/tv op kamer hebben of mobiel?

Linda99

Linda99

10-03-2009 om 10:51

Nee hoor

Mijn 7-jarige heeft geen mobiel, geen eigen pc en speelt niet onwijs vaak op onze gezamelijke DS of Wii (vind mama zelf ook erg leuk).

Ik ken 2 jongens die al vanaf hun 5e een mobiel meekregen met buiten spelen. Te idoot voor woorden naar mijn idee want het was makkelijk voor de ouders want dan hoefden ze de kinderen neeit te zoeken als er gegeten moest worden. Mijn dochter heeft gewoon een horloge en we spreken af hoe laat ze thuis moet zijn. Ideeal

Yta Chalne

Yta Chalne

10-03-2009 om 11:29

Hier kregen de kinderen met 12 computer en internet op de kamer (en een mobieltje toen ze naar de brugklas gingen) Die computer op de kamer kan omdat ze daar probleemloos mee om kunnen gaan, ik heb geen computerpubers. Ze doen hun huiswerk, mail, zitten er af en toe een uurtje achter en that's it.
Mijn ervaring is dat zelfs bij zestienjarigen (die uiteraard wel allemaal een mobieltje hebben) er maar weinig bij zijn met eigen computer/ internet, dus dat kán niet op de basisschool al van Groot Belang zijn.
En verder kun je de discussie over wie wat mag (en hoe onredelijk het is dat jouw kinderen nu net de enige zijn met een ouder van wie niets mag) beter meteen afkappen; die begint al vroeg bij jou Dat soort argumenten krijg je nog jaren en jaren te horen...

En hier

mobiel vanaf de middelbare school ( zelf voor sparen)
computer vanaf 16 jaar op eigen kamer met internet.
in de woonkamer staat een pc met internet waarop ( de jongste twee kinderen)op vaste tijden mogen internetten ( uur per dag).

maan.

maan.

10-03-2009 om 13:37

Gras van de buren

Natuurlijk heeft de halve klas internet op de kamer en natuurlijk heeft de halve klas een mobiel. Nou en? Er zijn zat dingen die de halve klas misschien niet heeft? Alleen focussen op wat anderen wél hebben soms zijn het net volwassenen (als er eentje in de straat een nieuwe auto heeft..pfff)

Hier hebben ze allebei een eigen pc maar zonder internet; dat doen ze maar mooi beneden bij ons in de buurt. Ze hebben wel een (goede) radio op de kamer maar geen TV, wel een nintendo maar geen mobiel. En geen fototoestel.

Oudste wist niks voor haar verjaardag; gevraagd wat er zoal aan kadootjes in de klas wordt gegeven, nou het merendeel krijgt of (veel?) geld of een mobiel. Maar zei ze er meteen bij, dat ze absoluut geen mobiel wilde want ze had er toch niks aan. Practisch.

Geen internet tot je 16-e?

is dat werkelijk nog een optie? op welke school gaan die kinderen dan in hemelsnaam? hier moet 15-jarige zowat al d'r huiswerk on-line maken. of ze moet werkstukken maken en die digitaal inleveren (kan ook met geheugenstick, oke), d'r rooster staat op internet, aanpassingen aan het rooster on-line (komen dagelijk voor en dan zit je dus zonder intenet een uur te vroeg op school), huiswerk on-line (maar oke wordt ook nog gezegd) en ze moeten een planning maken voor bepaalde projecten (zijn vaak gezamelijk) en je raad het al die staat on-line. de helft van d'r boeken zijn zelfs virtuele boeken die on-line staan.....
en dat wilde je ze laten doen in de huiskamer? met een rondrennende zus en de t.v. en misschien wel bezoek voor deze of gene en de telefoon etc.???
ik weet dat er wel scholen zijn waar dit soort dingen een beetje 'achter' lopen.....oke, maar oudste heeft dit soort dingen al vanaf de 1ste...en we zijn nu al 3 jaar verder.....
wil je verder, hier moet je voor HAVO, VWO en MBO al een lap-top hebben (verplicht) mét internetmogelijkheid. dus is dit uit ervaring vraag ik me af of is het gewoon iets wat je zélf denkt dat je gaat doen?
groeten albana
(en ja oudste heeft dus wel internet, wel gecontroleerd met volledige back-up en jongste (11) niet. krijgt ze ook pas als ze naar v.o. gaat...)

jasmin

jasmin

10-03-2009 om 14:23

Deze tijd

Mijn kinderen (8 en 9) hebben wel een mobiel en wel internet op hun kamer.
Niet uit verwennerij maar van deze tijd gewoon.
Internet gebruiken ze vrijwel alleen nog maar voor spelletjes en hyves en hun mobieltjes vind ik ook reuze handig om ze te bereiken als ze alleen naar vriendinnetjes gaan. Of dat ze mij kunnen bereiken mocht er onderweg iets zijn.

Ik besef ook dat ik dat vroeger ook allemaal niet had en ws ook nieteens nodig had. Maar tijden veranderen. Ze zijn ook zeker niet de enige uit hun klas die dat hebben.
En nodig hebben ze het ook nog niet, maar leuk vinden ze het wel.

Ik denk wel dat het ook naar je kind zelf moet kijken of het daar op een verstandige manier mee om kan gaan. En uiteraard controleer ik ook hun internet wandelgangen, maar heb er nooit wat aangetroffen dat niet mocht.

Jasmin

Maylise

Maylise

10-03-2009 om 14:29

Albana

Ik heb geen idee hoe dit in zijn algemeen op scholen toegaat maar de middelbare scholen die ik via de kinderen ken zijn niet zo digitaal.

Huiswerk gewoon op papier, alles moet op papier worden ingeleverd. Werkstukken moeten wel op de computer gemaakt worden (maar daarvoor heb je dan weer geen internet nodig) en soms andere opdrachten ook. Rooster staat wel online maar roosterwijzigingen worden ook telefonisch doorgegeven. Bij de school van mijn 15jarige zoon kan je 's ochtends tussen 7 en 8 een bandje afluisteren om te horen of er roosterwijzingen zijn. Bij de school waar mijn net geslaagde zoon zat hadden ze nog gewoon een telefoonpyramide.

Overigens zou ik zeer veel bezwaar maken tegen eens school die een laptop verplicht zou stellen. Dat is een flinke uitgave en veel mensen kunnen dat echt niet zomaar kopen. Ook niet met afbetalingsregelingen. Voor een bijstandgezin kan 20 euro per maand al veel zijn. Ik vind het dus niks om zoiets te verplichten.

Nog afgezien van dat ik het onnodig vind. Ik geef zelf les op de universiteit en nog een ander opleidingsinstituut (HBO) en hier is zelfs geen laptop nodig. Gebruik van een computer is tijdens de opleiding niet te vermijden maar een eigen laptop hebben is (hoewel reuze handig) niet nodig. Met alleen de computers van de universiteit kan je het best redden. Ik zit wel aan de alpha kant trouwens. Ik kan me voorstellen dat voor een ICT studie een eigen computer wel bijzonder belangwekkend is.

Maylise

Maylise

Maylise

10-03-2009 om 14:38

En hier thuis

Een mobieltje is voor mij een gebruiksvoorwerp en dus iets wat je krijgt als het nodig is. Mijn zoontje van 9 heeft er nog geen nodig want zit nog op de basisschool en is zelden zonder volwassen toezicht. Bovendien zou hij dat ding gelijk zoek of stuk maken hem kennende. Dus zeker pas over een paar jaar als hij zelfstandiger is en meer alleen onderneemt.
Mijn dochter van 12 (groep 8) heeft een oude mobiel van haar oudere zus gekregen dus die heeft er wel een. Nu is zij ook al zelfstandiger. Ze gaat alleen naar de bibliotheek, naar het winkelcentrum en naar vriendinnetjes. Een mobiel kan dus ook nuttig zijn in haar geval.
Wij hebben twee goede pc's voor algemeen gebruik en daar mogen de twee jongsten ook gebruik van maken. Ik ga niet voor iedereen een eigen pc financieren. Veels te duur. De twee pc's worden gebruikt door vier kinderen, mijn 9 en 12 jarige en de jongens van 15 en 18.
Mijn oudere dochter en zoon die nog thuis wonen hebben respectievelijk een eigen laptop en pc.
Ik vind twee pc's (met internet) een prima aantal voor vier kinderen. Wel doet mijn zoon van 18 nu een technische studie waarvoor hij de computer ook veel nodig heeft. Ik vind echter dat hij zelf een eigen computer moet betalen als hij die behoefte heeft. De 15jarige gebruikt internet zelden voor serieuze doeleinden maar speelt vooral spelletjes en daarnaast maakt hij wel werkstukken op de computer.

De twee jongsten hebben helemaal nog geen internet nodig voor school dus voor hun is het puur voor de lol. Voor de lol ga ik geen 1000 euro stukslaan om ze allebei een eigen computer met internet te geven al had de hele school het. Ze moeten het dus doen met de pc's in beneden. Bovendien kan ik hun zo beter in de gaten houden als ze op internet zitten. We hebben weliswaar een filter maar dat is natuurlijk niet 100% betrouwbaar.

Maylise

tonny

tonny

10-03-2009 om 15:27

Geen internet op eigen kamer!

Pas boven de 16. Als je dat nu vaststelt, weten ze waar ze aan toe zijn.

Een mobiele telefoon alleen als jij als ouder het idee hebt dat dat nuttig zou kunnen zijn - niet omdat 'iedereen' er eentje heeft. Op school moet het ding trouwens meestal uit, zoveel doe je er daar niet mee.

Een eerste mobiel bij het betreden van de brugklas lijkt mij een uistekende keus.

Succes ermee!

Tonny

Martien

Martien

10-03-2009 om 15:33

Hier ook niet

Onze oudste is 11j en zit in laatste jaar op basisschool. Zij krijgt deze zomer een mobieltje omdat ze in steptember in een school op 10km van huis start en deels met fiets en deels met openbaarvervoer (of 7km en dat moet ze dan volledig met de fiets doen). Jongste is 10j en in 4de lj, ze zeurt me de oren van het lijf, maar krijgt pas een mobieltje als zij dus naar het vo gaat.
Computer komt voorlopig de woonkamer niet uit, ook de laptop niet. Als ze de volgende jaren een PC nodig hebben om huiswerk te maken en het is beneden te druk, kunnen ze uitzonderlijk boven werken met de laptop en die na gebruik terug beneden leggen. De andere PC blijft permanent beneden alsook de printer. Ze kunnen wel een printopdracht naar de printer sturen vanaf de laptop, zo heb ik ook nog een beetje zicht op wat ze doen, zonder er volledig bovenop te zitten. Zelfde geldt ook voor TV. Ze kunnen beneden kijken of in mijn slaapkamer (mits mijn toestemming), geen haar op m'n hoofd die eraan denkt er een op hun kamer te plaatsen of dit binnen een paar jaar te doen.
Streng? Vind ik niet als ik zo hoor bij mijn collega-ouders. Degenen die het wel geven, hoor ik vaak steen en been klagen 'we zien dochter/zoonlief niet meer, want gaat rechtstreeks naar boven en zet TV/computer aan en komt enkel beneden om te eten.'
Dan hoor ik liever af en toe aan dat 'de hele klas' het mag en zij weer eens niet. Ik weet namelijk beter
Groetjes
Martien

Bastet

Bastet

10-03-2009 om 16:18

Over school

Mijn zoon zit in havo 4,en al vanaf de brugklas wordt veel huiswerk via internet opgestuurd naar de docent.Hij heeft een pc met internet vanaf zijn 14e.Mijn kinderen hebben alledrie tv op hun kamer.Mobiel vanaf de brugklas.
Groetjes,Bastet

Nee hoor

Oke, mijn kinderen zijn iets jonger (6,5 en 4,5) maar waarom hebben ze in vredesnaam op die leeftijd al een mobiel of internet op hun kamer nodig?
Hier mogen ze een mobiel als ze naar de brugklas gaan, denk ik, maar zeker niet eerder. En als ze internet nodig hebben kunnen ze van de gezamelijke computer gebruik maken, dan willen we er tegen de tijd dat ze inderdaad een jaar of 16 zijn nog wel eens over nadenken of ze internet op hun kamer kunnen krijgen.

Televisie hebben ze trouwens wel al op hun kamer (liggen samen op 1 kamer), maar daar kunnen ze maar een paar zenders op krijgen en ze hebben (nog) niet zelf door hoe ze de andere zenders kunnen installeren.

Annet

Annet

10-03-2009 om 19:38

Wel mobiel maar zelf gekocht

Dochter van 11 heeft een paar maanden geleden zelf een mobiel gekocht. Ook het beltegoed (prepaid) betaalt ze zelf. In de praktijk belt ze maar weinig, stuurt soms een sms'je en speelt er spelletjes op en maakt foto's ermee.
Wij hadden gezegd dat ze van ons een mobiel zou krijgen als ze naar de middelbare school gaat. Tot die tijd mocht ze een oude mobiel mee als ze alleen op pad ging.
Daar heeft ze niet op willen wachten. En zolang ze haar mobiel zelf betaalt mag ze van mij zelf weten wanneer ze die koopt.
Internet en computers hebben we niet op de slaapkamers. Dus dat krijgt ze zeker niet. Een laptop heeft ze wel op haar bureau beneden staan. Maar we zijn hier nogal computerminded dus elk gezinslid heeft een eigen pc of laptop. Ook de 6-jarige hoewel hij geen internet heeft.

wen en co

wen en co

10-03-2009 om 21:14

Blij om te lezen

Ik heb denk ik toevallig de mensen van school om me heen die dit blijkbaar wel allemaal normaal vinden.
Pff ben blij om telezen dat ik niet de enigste ben.

Ik vind het echt totale onzin.ze zitten hier wel op internet hoor,maar gewoon beneden in de huiskamer en je ivm die mobiel zoals iemand al zei zolang het niet nodig is.......nou dat heb ik dus ook.als ze buiten zijn wil ik weten waar,en tja dan moet ik af en toe van me luie kont afkomen om ze tehalen maar nou dat vind ik best.
bedankt voor de masale reactie's

groetjes wen

Snelweg

ik heb het gisteren nog even voor de zekerheid aan puber gevraagd.....en nee zij kende géén kinderen zonder een p.c. op de kamer, of toch wel.....maar die hadden dan weer een eigen p.c. in een bijkamer (ex-speelkamer b.v.) of op zolder samen met de rest van de kinderen in 't gezin. maar 2 kinderen kent ze zónder 'eigen' p.c. ....een tweeling uit een 'groot gezin' zoals dat heet...en die hebben 4 p.c.'s voor gezamelijk gebruik ook in een bijkamer. maar bij mijn weten gaan er ook maar 4 naar het v.o. de rest werkt, of is uit huis (studeert) of is basisschool.
qua kosten....nou moet je niet overdrijven zeg. een 'gewone' p.c. zonder teveel toeters en bellen (dus geen multimedia) kost tegenwoordig 150 euro. daar heb je een toetsenbord+muis bij (heb er nét 3 besteld) en niks prijzenvechter, gewoon plaatselijke electronicazaak...komen ze 'm nog brengen/installeren ook. koop erbij een 2-de hands monitor (30 euro) en klaar. als ik de bedragen hoor die worden neergeteld voor boeken dan zijn de kosten voor die p.c. amper vergelijkbaar...én het geld dat je aan boeken besteed wordt stúkken minder (wij hebben vanaf 1ste dochter nog nóóit aan het bedrag gezeten dat je wel terugkrijgt tegenwoordig) én je verbruik van papier-spul (schriften/printpapier/klapperblaadjes etc.) wordt beduidend minder. nu in de 3de doet dochter nóg met de restanten van d'r 1ste jaar....want wat we toen gekocht hebben was gewoon nog van de 'oude lijst' en nog niet aangepast aan de 'ontwikkelingen' zeg maar...
nog iets waar iedereen hier over klaagt: je hoeft niet meer met een rugzak met zware boeken te fietsen. een paar werkboekjes en grammaticaboekjes en je geheugentick is genoeg. een lange dag is misschien 6 dunne fladderboekjes. geen dikke klappers meer en zeker geen dikke boeken meer.
en de meeste gemeentes zien een p.c. voor het voortgezet onderwijs ondertussen ook als 'gebruiksartikel' en niet als luxe en vergoeden die gewoon....en anders kan je nog een beroep doen op de sociale dienst die dat zal vergoeden, net zoals ze tot nu toe de boeken voor schoolkinderen vergoeden.
de telefooncircel is hier afgeschaft omdat er geen gebruik van gemaakt werd...en dat on-line alles zetten is pas toen dochter in de 1ste begon ingevoerd.....kun je nagaan het is nu 2,5 jaar later. het bandje dat je kan bellen loopt nog wel, maar meer als 'reserve' voor als je internetverbinding b.v. het niet doet. het gaat on-line ook stukken sneller...leraar kan thuis inloggen en melden dat ie ziek is aan ál z'n leerlingen. je kan wel nagaan dat eerst opbellen naar school en dan de telefooncircel in werking stellen héél wat meer tijd kost....tijd die kinderen die ver moeten fietsen niet hebben en dan zitten ze dus voor niks op school.
toen oudste ooit op de basisschool begon was er 1 p.c. in elke klas....en daar was de school trots op. dat is 11 jaar geleden en jongste zit nu al een jaartje of 2 gewoon op het digitale schoolbord te kijken op diezelfde basisschool.
daarom vindt ik het ook een belachelijk advies om nu tegen ouders van kinderen die nu 11 zijn te zeggen dat ze pas een p.c. met internetverbinding krijgen als ze 16 zijn. dat is pas over 5 (!!!!!!) jaar! 5 jaar is hééél véél digitale ontwikkelingen verder.....
en ook niet vergelijkbaar met 3 jaar geleden toen hier oudste begon(toen kreeg ze b.v. geen digitale on-line boeken maar c.d.-roms). omdat ontwikkelingen razendsnel gaan.
dus is het voor ouders van nu veel verstandiger om te zeggen dat ze een eigen p.c. krijgen met internet als ze het 'nodig' hebben(voor school b.v.).
hier heeft oudste trouwens een p.c. die misschien 50 euro waard is...(als we 'm al zouden kunnen verkopen) gewoon een oude van ons...8 jaar oud. zit nog ME op. dus qua luxe...mwah. net zo duur als 1 broek+trui. en die doet het prima op onze internetverbinding die we toch al beneden hadden.
en een t.v. heeft ze dan weer niet. en nee wij hebben niet te klagen dat ze nooit beneden komt. ze komt hier t.v. kijken. en als je dan kosten en overdreven luxe aanvoert als reden om geen p.c. te nemen en de kinderen wél een t.v. gunt op hun kamer....tsja dát kan ik niet volgen hoor. kan iemand mij 1 écht goede reden geven waarom je een t.v. op je slaapkamer zou moeten hebben?
groeten albana
(die zich nu al verheugt op de digitale ontwikkelingen over 5 jaar)

Katrien

Katrien

11-03-2009 om 09:54

Dochter van 9

Dochter van 9 heeft geen mobiel en voor zover ik weet, afgaande op wat ze zelf vertelt, heeft geen enkel kind in haar klas een mobiel. Het enige kind dat ik ken van haar leeftijd met een mobiel is het buurmeisje. Dochter vraagt ook niet naar een mobiel, ik zou ook niet weten waarvoor ze deze zou gebruiken.

Een pc heeft ze ook niet op haar kamer. In de studeerkamer staat een pc met internetverbinding waar ze op kan werken. Hoewel het voorlopig nog niet werken is, maar vooral spelletjes spelen. Of en wanneer ze een pc op haar kamer zou krijgen, dat zullen we wel zien in de toekomst.

Katrien

Tirza G.

Tirza G.

11-03-2009 om 11:35

Nodig

Ik ga maar weer eens over mijn gebruikelijke woord vallen. Nodig. Een kind heeft geen mobiel nodig en geen internet nodig. Nou, dan kan ik je wat schokkends vertellen: wij, volwassenen, ook niet. Mijn schoonmoeder is 88, fit en vitaal, zónder internet en mobiel. Dat heeft ze helemaal nergens voor nodig.
Het gaat bij internet en mobieltjes niet over "nodig", dat gaat het alleen maar in ons hoofd. Een Wii of DS is gewoon voor de leuk, heb je ook niet nodig. En zo is het met een mobiel en internet ook: het is gewoon voor de leuk, het is een gadget.
Nodig heb je bijna niks. Ja, eten, kleren en een dak boven je hoofd. Wij hebben ook geen internet "nodig", geen OO-forum, geen kek zwart jasje van 200 euro, geen leuke kopjes van Blond, geen voorjaarsplantjes in de tuin, geen haarverf - allemaal nergens voor nódig. En tóch willen we het hebben en geven we er geld aan uit. En vinden we voor onszelf een goede reden waarom we het "nodig" hebben.

Tirza

Pelle

ik reageerde eigenlijk op suzanne.....maar zodra ik dat gedaan had kwamen er nog veel meer die met dat advies erg eens waren...vandaar.
En met die hoofdletters...ik wil wel m'n best doen, maar ben bang dat ik het vreselijk ga vergeten. Sorry dan daarvoor in iedere geval. Ik probeer altijd sneller te typen dan ik kan en dan krijg je dat soort dingen...
nou, ja de punten vergeet ik in ieder geval niet.
En wat mij betreft zie ik ook weinig verschil tussen een p.c. op je kamer of een apparte kamer met meerdere p.c.'s (desnoods gedeeld) het ging me er maar om dat het utopie is te verwachten dat over 5 jaar een gezamelijke p.c. in een drukke huiskamer voor het hele gezin voor v.o. kinderen 'genoeg' is....dát geloof ik namelijk niet. en ik weet vrijwel zeker dat het zo ook niet zal gaan.
en tsja op een slaapkamer is wel een optie als je er maar genoeg vanaf weet. dan kun je álles namelijk beveiligen en controleren...dat kan met een t.v. niet. en nee, ik weet nog stééds méér dan dochter....ze vraagt regelmatig om advies. en ja ze heeft vast al héél vaak geprobeerd de beveiliging en back-up te kraken. Tot gisteren nog zonder resultaat. Dat is dus geregeld hier. maar ik kan me erg goed voorstellen dat je een toeziend oog wil houden...dat zou ik ook zeker doen als ik het idee had dat ik niet alles zou kunnen checken.
groeten albana
(zie je ships, nu vergeet ik die hoofdletter toch weer...)

Bastet

Bastet

11-03-2009 om 17:01

Klopt albana

Hier is een pc met twee pubers op het vo in huis niet voldoende,ze doen heel veel op de pc voor school.Misschien is het genoeg,als ik zelf ook niet eens op internet zou willen..)
Bastet

Maylise

Maylise

11-03-2009 om 18:02

Albana

Het verschil denk ik erg per school. Ik kan hier niets over zeggen over hoe het over 5 jaar zal gaan maar als ik naar de school van mijn zoon kijk heb ik niet het idee dat een eigen PC de komende jaren echt een noodzaak zal worden.
Mijn zoon van 15 zit graag achter de computer maar 90% van de tijd is dat voor ontspanning en maar 10% van de tijd omdat dit voor school moet.
Als het moet koop ik vast wel een extra PC maar vooralsnog zijn twee PCs meer dan genoeg voor 4 kinderen.
Zelf heb ik trouwens wel een eigen laptop maar daar mag niemand anders gebruik van maken.

Maylise

Hier

hier hebben ze allebei een mobiel, de oudste is 11 en heeft hem zelf gekocht van haar verjaardagsgeld de jongste van 8 heeft een oude mobiel gekregen van mij
ze hebben allebei een pc op hun kamer maar nog zonder inet erop, denk dat de oudste na dezomer wel inet krijgt, maar meestal vinden ze het leuker beneden op een laptop te spelen.

Annet

Annet

11-03-2009 om 21:25

Leuk altair

Dat is precies de reden waarom ik Hyves en MSN lang afgehouden heb: allemaal werk voor mij om me in te verdiepen en te controleren.
Wel een goede reden hoor!
Om dezelfde reden heeft zoon van 6 geen internet op zijn laptop. Als hij wil internetten, dan moet hij vragen of hij op mijn pc mag. Makkelijke controle dus en geen controle als hij op zijn laptop zit. Daar kan hij alleen cdroms voor zijn leeftijd doen.

Prulletje

Prulletje

11-03-2009 om 23:10

En hier

Geen internet op de kamer. Internet heeft gevaren, en dat wil ik dus in de gaten houden. Ik weet nog niet tot welke leeftijd. Mijn dochter is nu 9.
Maar een mobieltje heeft ze wel. Een "left over" van mij, althans, een die ik had gekregen maar toch niet gebruikte omdat mijn "oude" nog prima functioneert. Veel gebruiken doet ze hem niet. Sporadisch een SMSje. En soms is het voor ons handig, maar het is meer het idee. We hoeven nu geen tijd meer af te spreken als ze buiten speelt, we kunnen haar bereiken als het eten klaar is In haar klas, groep 6, heeft echt praktisch ieder kind een mobieltje.

Prulletje

Albana

Onze oudste twee kinderen (nu 22) hebben vanaf hun 16e internet op kamer.Dit omdat wij voor die tijd alleen nog via de telefoonlijn konden internetten in onze woonplaats( erg kostbaar).Ook hadden ze voor hun middelbare school geen internet nodig.
onze middelste is nu 15,doet v.m.b.o en zij gebruikt internet voor school heel weinig,hooguit af en toe wat info opzoeken of een werkstuk uittypen.
Dat kan ze gewoon doen in de huiskamer ,waar een pc en een laptop staan.Als ze 16 is mag zij ook een pc met internet op haar kamer.
Onze jongste is nu elf,en voor haar gelden dezelfde regels,zij gaat binnenkort naar de Havo,ze kan haar schoolwerk beneden in de huiskamer op de pc maken,en tegen de tijd dat zij 16 is,mag ze ook internet op haar eigen kamer.
wat is daar zo erg aan?ik zie het probleem niet?

Albana?

je zegt:hier moet je voor HAVO, VWO en MBO al een lap-top hebben (verplicht) mét internetmogelijkheid. dus is dit uit ervaring vraag ik me af of is het gewoon iets wat je zélf denkt dat je gaat doen?

ik weet niet waar jij woont,maar onze oudste kinderen hebben MBO gedaan in Amstardam( nog maar twee jaar geleden) en zij hebben nooit een laptop hoeven hebben,de jongste gaat binnenkort naar de HAVO en ook daar is een laptop niet verplicht,dus ik ben heel benieuwd waar de scholen staan die jouw kinderen bezoeken,ik heb namelijk hele andere ervaringen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.